علت و درمان مثانه نوروژنیک (مثانه عصبی)

مثانه نوروژنیک، یک بیماری است که در آن، سیستم عصبی مثانه و ادرار دچار مشکل می شود. شرایطی مانند سکته مغزی و بیماری پارکینسون، می تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. گزینه های درمانی شامل درمانی دارویی (قرص برای مثانه عصبی) و جراحی است.

مثانه نوروژنیک چیست؟

وقتی شرایط نوروژنیک (سیستم عصبی) روی مثانه تأثیر بگذارد، به آن مثانه نوروژنیک می گویند. مثانه نوروژنیک، باعث دو نوع مشکل اصلی در کنترل مثانه می شود: بسته به اعصاب درگیر شده و نوع آسیب دیدگی، مثانه پر کار (اسپاستیک یا تکرر ادرار)، یا کم کار (شل یا هیپوتونیک) می شود.

درمان مثانه عصبی و نوروژنیک

درمان های اصلی مثانه نوروژنیک:

کاتتر گذاری تمیز متناوب (CIC): کاتتر ها، لوله های نازک و انعطاف پذیری هستند، که از طریق مجاری ادرار، به منظور تخلیه ادرار، وارد مثانه می شوند.


داروها: درمان دارویی، برای ارتقاع کارایی مثانه ی شما تجویز می شود. دارو های مخصوصی با توجه به اینکه مثانه ی شما، بیش فعال، کم کار، یا هر دو باشد، تجویز می شود.


تزریق بوتولینوم ای توکسین (بوتاکس): پزشک، بوتاکس را به داخل مثانه یا اسفنکتر ادراری، تزریق می کند.


مجرای ایلیال: قسمتی از روده کوچک، در ایجاد استومای ادراری استفاده می شود. این استوما، ادرار را به کیسه ای در بیرون بدن منتقل می کند.


بزرگ کردن مثانه (سیستوپلاستی): نوعی جراحی است، که در آن، قسمت هایی از روده (سیگموید روده بزرگ) را برداشته، و به دیواره ی مثانه وصل می کنند. این کار، فشار وارد شده به داخل مثانه را کاهش، و قدرت نگه داشتن ادرار را افزایش می دهد.


تغییر سبک زندگی: شامل پرهیز از غذاها و نوشیدنی های خاصی که باعث آسیب رساندن به مثانه می شود، است. از قبیل: بعضی از نوشیدنی های کافئین دار، مثل قهوه، نوشیدنی های گازدار، غذاهای تند و مرکبات. کاهش وزن می تواند، فشار وارد شده به مثانه را کاهش دهد. یک درمان رفتاری به نام دفع با تأخیر، به بعضی از افراد، در کنترل ادرار کمک می کند.

قرص برای مثانه عصبی:

قرص برای مثانه عصبی چه کاربردی دارد؟ مثانه نوروژنیک قابل درمان نیست، اما می توان آن را کنترل کرد. بیشتر موارد مثانه نوروژنیک، با دارو و کاتتریزاسیون مداوم قابل کنترل است. داروهایی که ممکن است برای درمان مثانه‌ ی بیش فعال تجویز شوند عبارتند از: اوکسی بوتینین، تولترودین، سولیفناسین و میرابگرون همچنین در برخی موارد از تزریق عضلانی بوتولیوم توکسین استفاده می شود. اقلیت کودکان مبتلا به این بیماری، نیاز به جراحی ترمیمی اساسی دارند.

مثانه چیست؟

مثانه، اندامی توخالی است که در لگن، یا پایین شکم قرار دارد. مثانه دو وظیفه ی مهم دارد:

  • ادرار را نگه می دارد.
  • ادرار را از طریق یک مدار پیچیده ارتباطی در نخاع و مغز، از بدن خارج می کند.

بی اختیاری ادرار، زمانی اتفاق می افتد که فرد، نتواند ادرار خود را کنترل کند. اگر مثانه نتواند به طور کامل تخلیه شود، یا اگر قبل از رسیدن فرد به دستشویی، مثانه شروع به تخلیه ی ادرار کند (وضعیتی که به آن، مثانه ی بیش فعال گفته می شود)، مخزن ادرار دچار مشکل شده است. اگر مثانه نتواند تخلیه شود (بی اختیاری ادراری سرریز شده)، اگر عضله کنترل کننده اسفنکتر کار نکند (بی اختیاری استرسی)، یا اگر اسپاسم مثانه باعث کوچک شدن مثانه قبل از رسیدن فرد به توالت شود (بی اختیاری پیوسته) ممکن است رخ دهد.

مثانه نوروژنیک

علت مثانه نوروژنیک چیست؟

مثانه نوروژنیک می تواند مادرزادی باشد (از زمان تولد وجود داشته باشد). مشکلات مادرزادی که می تواند باعث مثانه نوروژنیک شود عبارتند از:

بیماری های مختلفی باعث مثانه نوروژنیک اند

علائم و نشانه های مثانه نوروژنیک چیست؟

رایج ترین علائم:

  • عفونت ادراری (UTI)
  • سنگ کلیه
  • بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل ادرار)
  • حجم کم ادرار دفع شده
  • تکرر ادرار و فوریت
  • چکه کردن ادرار
  • احساس نکردن پر بودن مثانه

رایج ترین علامت مثانه نوروژنیک، عدم توانایی در کنترل ادرار است.

علائم دیگر عبارتند از:

  • جریان ادراری ضعیف یا چکه ای
  • تکرر ادرار (هشت بار یا بیشتر در روز)
  • اضطراری بودن ادرار (احساس یا نیاز به ادرار فوری)
  • ادرار دردناک، که ممکن است به معنای وجود عفونت ادراری باشد.
مثانه نوروژنیک

مثانه نوروژنیک چه حسی دارد؟

مثانه نوروژنیک، اختلال عملکرد مثانه (شل یا اسپاستیک) است که در اثر آسیب عصبی ایجاد می شود. این علائم می تواند شامل بی اختیاری ادراری سرریز شده، تناوب ادرار، نیاز فوری به ادرار، بی اختیاری پیوسته و نگه داشتن ادرار باشد.

آیا دیابت می تواند باعث مثانه نوروژنیک شود؟

مثانه نوروژنیک، نوعی از نوروپاتی دیابتی است، که در آن آسیب های انتخابی، باعث نوروپاتی خود مختار می شود و اعصابی که تحت تأثیر قرار گرفته است، منجر به کاهش تناوب ادرار می شود. اختلال در عملکرد ادرا،ر مدت هاست که با دیابت ارتباط دارد و مشکلات مثانه، اغلب در افراد دیابتی شدیدتر است.

تشخیص مثانه نوروژنیک

پزشک، بعد از معاینه، برای تشخیص مثانه ی نوروژنیک، تعدادی آزمایش روی سیستم عصبی و مثانه انجام می دهد. از جمله:

  • تست ارودینامیک (نوار مثانه): این سری آزمایش های کارکرد مثانه، میزان ادرار قابل ذخیره در مثانه، فشاد وارد شده به داخل مثانه، چگونگی جریان ادرار و چگونگی تخلیه مثانه در زمان پر شدن را اندازه می گیرد. سنسورهای ویژه ای روی پوست کناری مجاری ادرار (لوله ای که ادرار از آن عبور می کند) یا رکتوم، برای مشاهده ی کارکرد عضلات و اعصاب این نواحی، نصب می شوند.
  • سیستوسکوپی: پزشک ممکن است، این عمل را برای مشاهده ی داخل مثانه و مجاری ادراری، به کمک یک تلسکوپ کوچک (سیستوسکوپ) انجام می دهد.
  • اشعه-ایکس
  • سی تی اسکن
  • MRI
مثانه نوروژنیک

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر mpb جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    با سلام...شخصی مشکل تکرر ادرار و اضطرار در دفع دارد. مشکل فقط در روز بوده و شب این اتفاق نمی افتد. سونوگرافی و آزمایشات سالم هست و هیچگونه مشکلی در دفع یا سوزش ادرار وجود ندارد. شش شش ماه داروی ویسول ۵ استفاده شده است. وضعیت خیلی بهتر شده ولی انگار مشکل فراز و فرود دارد.یعنی ممکن است مدتی مشکلی نباشد ولی گاهی دوباره حالت اضطرار تکرار شود. به طور مثال گاهی بعد از خوردن مایعات بعد از چند دقیقه نیاز سریع به دفع ایجاد می شود.ممنون میشم راهنمایی بفرمائید از نظر شما بهتر است چه درمانی صورت بگیرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۹ مهر ۰( 2 سال پیش)

      احتمالا استرس و اضطراب و مشکل روحی است 

  • تصویر کاربر زینب شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    بنده ۳۵ سال سن دارم..به تازگی سزارین شدم..بعد از سزارین حس ادرار ندارم ولی مثلنه که پر میشود متوجه ادرار میشوم چه باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۰ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین و آزمایش ادرار و کشت ادرار

  • تصویر کاربر صالحی چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    سلام دختر ۴ساله ای دارم ک از ۳ماهگی بدلیل عفونت شدید ادراری بستری شد و تشخیص برگشت ادرار دو طرفه گرید ۳و ۵ داده شد و تحت نظر دکتر نفرولوژی اقای دکتر اتوکش بودن تا سال قبل بدلیل عدم بهبود در عکس وی سی یو جی دستور جراحی دادن و قبلش نوار مثانه گرفته شد و تشخیص مثانه عصبی و بیش فعال دادن . دختر من از اول خیلی کم ادرار میکرد و تو سونو ها همیشه باقیمانده ادرار داشت
    مطالب سایت شما دید من. و باز کرد و با توجه به ضعیف بودن دخترم در حرکات عادی جسمی احساس کردم ک مشکل عصبی و مغزی داره سوالم اینه نیاز هست تحت نظر دکتر مغز و اعصاب باشه یا اروروژیست متخصصی از جمله شما میتونن کمک کنن؟
    در ضمن دارو باکلوفن . تولترودین . ترازوسین مصرف میکنن آیا مناسب هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۷ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      حتما به فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعه کنید و برای مثانه هم به فوق تخصص ارولوژی اطفال مراجعه کنید دکتر اتوکش فوق تخصص نفرولوژی اطفال دارن 

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 411 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من حدود ۱۲ سال هست به طور دمر ( خوابیده بر روی شکم ) خودارضایی میکنم و یه ماهه ترک کردم در اثر فشاری که وارد بر الت من شده التم مثل اینه که بی حس شده و نمیتونم خوب تکان بدم و خودم احساس کردم که یهویی شل شد بعد از خودارضایی بعداز یه باز خود ارضایی یه درد خفیفی در مثانه احساس کردم واز ان روز به بعد یه سال و نیم هست که نمیتونم به راحتی ادرار کنم تکرر ادرار دارم ادرارم فشار کم داره و نعوظ صبحگاهی ندارم التم کج شده و ... دکتر من چه کاری کنم مشکلات ادراریم برطرف بشه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۲۹ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      چند ساله هستی ؟ 

    2. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام اقای دکتر ۱۹ سالمه میل جنسی من نسبتا کاهش یافته و التم از قسمتی که به بدن وصله نازک شده و با پیشروی به نوک الت ضخیم میشه التم این شکلی هست و نعوظ دارم اما نسبتا مثل دوران سالم بودنم سریع و طولانی مدت نیست اینم بگم قبل از این مشکلات در حالت نعوظ میتونستم ادرار کنم ولی الان با کمی نعوظ نمیتونم ادرار کنم باید از حالت نعوظ خارج بشه تا بتونم ادرار کنم ادرار هم که فشار خیلی کم داره و بعداز ادرار باید دوباره ادرار کنم چون میزراهم میسوزه و ازمایش دادم عفونت ندارم دکتر امیدوارم بهتون کمک کنید
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      عکس از آلت در حالت نعوظ کامل بفرست ببینم نیاز به جراحی داره یا نه  

    4. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      فکر کنم اومدن
    5. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر اگر عکس هم نیومده التم راست هست انحنا خیلی خفیفه من فقط مشکل ادراری و نعوظ دیر اذیتم میکنه وگرنه مشکل دیگه ای ندارم اینم بگم انزالم اصلا مشکل نداره
    6. تصویر کاربر احمد شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      دکتر شما خیلی زود جواب مید و هم پیگیری میکنید خدا سلامتتون کنه من قبلا سه خشاب تولترودین مصرف کردم روزی دوتا کامل فکر کنم بود اندکی خوب شدم ولی چون خودارضایی رو ادامه میدادم درست نشد ادرارم باید ۱۵ ثانیه صبر کنم تا ادرار خارج بشه اونم بافشار کم اما وقتی ادارم زیاده فشارش زیادتره دیگه نمیدونم در اثر فشرده شدن الت تنگی مجرا هست یا عصب از کار افتاده دیگه هرچی شما صلاح بدونید از تبریز بهتون سلام و درود میفرستم
    7. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      قرص پروترال اپاس شبی یکعدد بخور و امتحان کن ببین با اون چطوره ادرار 

    8. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام چشم حتما ببخشید اقای دکتر شما بنظرتون مشکل من عصبی هست یا تنگی مجرای ادرار چون ۱۲ سال به صورت خوابیده اون عمل رو انجام دادم منظورم از خوابیده اینه که وزن بدنم میفتاد روالت و الت مابین بدن وزمین فشرده میشد و ارضا میشدم ولی از لحاظ خارج شدن اسپرم اصلا مشکلی ندارم حتی در مواقعی جهش زیادی داره
    9. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      نمیدونم فعلا دارو رو بخور ببینم جواب می گیریم یا نه

    10. تصویر کاربر احمد یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      چشم
    11. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      مرسی

    12. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر دارو رو الان گرفتم شب میخورم و یه سوال دیگه داشتم در مورد اینکه امکان به وجود امدن نشت وریدی درمن در اثر این نوع خودارضایی ( خوابیدن بر روی الت) هست ؟
    13. تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      البته اقای دکتر دوروز هست نعوظ صبحگاهی دارم گفتم این گزارش روهم بدم
    14. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      خوب خدا رو شکر 

    15. تصویر کاربر احمد سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر در مورد نشت وریدی نفرمودید نظرتون رو ؟
    16. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      کشی که نعوظ صبحگاهی داره نشت وریدی نداره 

    17. نمایش سایر 15 پاسخ
  • تصویر کاربر ویدا سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    مادر من 35سال دیابت دارند و بیشتر از 15سال دوار مثانه نورولوژیک شدند و الان طبق نظر دکتر اگر عدم دفع ادارارشان ادامه یابد باید سونداژ کنند آیا درمانی برای این مشکل وجودارد مثانه ایشان بزرک و شل و دیواره داخلی پر از دیورتیکول می‌باشد.برای این مشکل بتانکول برای بیشتر از 12سال مصرف می‌کنند.ممننون از راهنماییتون.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۹ تیر ۰( 2 سال پیش)

      باتری مثانه توسط خانم دکتر شریفی اقدس بذارید 

درحال دریافت اطلاعات