HPV و سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی می باشد.  HPV ها، گروه بزرگی از ویروس های مرتبط هستند که به هر یک از آنها یک شماره به نام نوع  HPV اختصاص داده می شود. اکثر  HPV ها موجب بروز زگیل روی پوست نقاطی از بدن مانند بازوها، قفسه سینه، دست ها یا پاها می شوند. دیگر انواع HPV معمولاً روی غشاهای مخاطی بدن یافت می شوند. غشاهای مخاطی، لایه های مرطوبی هستتند که اندام ها و دیگر نقاط باز بدن مانند واژن، مقعد، دهان و گلو را پوشش می دهند. انواعی از  HPV که روی غشاهای مخاطی یافت می شوند، گاهاً  HPV تناسلی نامیده می شوند و به طور کلی روی پوست زندگی نمی کنند.

 HPV تناسلی، مشابه با HIV یا هرپس نیست. HPV و سرطان چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ در ادامه خواهیم گفت. برخی از انواع  HPV می توانند موجب بروز زگیل (پاپیلوما) در اطراف یا روی اندام های تناسلی و مقعد زنان و مردان شوند. زنان نیز ممکن است روی دهانه رحم و واژن خود دچار زگیل شوند. از آنجا که این نوع از  HPV ها به ندرت موجب بروز سرطان می شوند، ویروس های “کم خطر” نامیده می شوند. ابتلا به  HPV بسیار شایع است. در اکثر افراد، بدن قادر است عفونت را خود به خود پاکسازی کند. اما گاهی اوقات، عفونت از بین نمی رود. عفونت طولانی مدت یا مزمن، به ویژه زمانی که بر اثر انواع  HPV پر خطر باشد، به مرور زمان می تواند موجب سرطان شود.

انواع HPV

افراد چگونه به HPV مبتلا می شوند؟

HPV می تواند با تماس پوستی مستقیم مانند فعالیت جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. راه اصلی انتقال  HPV از طریق فعالیت جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی می باشد. حتی زمانی که فرد مبتلا علائم یا نشانه های قابل مشاهده ای ندارد، HPV می تواند منتقل شود. این ویروس از طریق تماس جنسی بدون رابطه ی جنسی نیز می تواند منتقل شود، گرچه رایج نیست.

عفونت  HPV بسیار شایع است. اکثر زنان و مردانی که رابطه ی جنسی داشته اند، در دوره ای از زندگی خود ممکن است حداقل به یک نوع HPV تناسلی مبتلا شوند. هر فردی که رابطه ی جنسی برقرار کرده، ممکن است به  HPV مبتلا شود، حتی اگر فقط با یک نفر بوده، اما ابتلا به HPV در افرادی که شرکای جنسی زیادی دارند، شایع تر است. حتی اگر فردی رابطه ی جنسی را تا ازدواج به تأخیر بیندازد یا حتی یک شریک جنسی داشته باشد، اگر شریک جنسی اش در معرض  HPV باشد، هنوز هم در خطر ابتلا به عفونت HPV قرار دارد.

در موارد زیر امکان ابتلا به عفونت  HPV وجود ندارد:

  • صندلی های توالت
  • بغل کردن یا دست دادن
  • استخر یا جکوزی
  • به اشتراک گذاشتن وسایل
  • عدم رعایت بهداشت

در موارد زیر ممکن است به  HPV مبتلا شوید:

  • حتی اگر سال ها از فعالیت جنسی شما گذشته باشد.
  • حتی اگر هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشید.

چه ارتباطی بین HPV و سرطان وجود دارد؟

در رابطه با HPV و سرطان باید گفت که گروهی از سرطان ها به عفونت  HPV مربوط می شوند که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

سرطان رحم

سرطان رحم یکی از شایعترین سرطان های مربوط به  HPV در افراد دارای رحم می باشد. حدوداً تمام سرطان های رحم بر اثر ویروس  HPV ایجاد می شوند. سرطان رحم را می توان در مراحل اولیه شناسایی کرد یا حتی با آزمایشات غربالگری منظم از آن پیشگیری کرد. تست پاپ اسمیر، تغییرات سلولهای رحم بر اثر عفونت  HPV را بررسی می کند. اما آزمایش  HPV، خود عفونت را جستجو می کند. سرطان رحم با واکسن و آزمایشات منظم قابل پیشگیری است. بیش از نیمی از مردم آمریکا که به سرطان رحم مبتلا شده اند، هیچگاه آزمایش غربالگری انجام نداده اند.

سرطان رحم

سرطان فرج

HPV همچنین می تواند باعث بروز سرطان فرج شود. فرج، بخش خارجی اندام تناسلی زنان می باشد. این سرطان نسبت به سرطان رحم، کمتر شایع است. هیچ آزمایش غربالگری استانداردی به جز معاینات فیزیکی  برای این سرطان وجود ندارد.

سرطان واژن

اکثر سرطان های واژن حاوی  HPV هستند. بسیاری از پیش سرطان های واژن نیز حاوی  HPV هستند و این تغییرات ممکن است چند سال قبل از تبدیل شدن به سرطان وجود داشته باشد. گاهی اوقات این پیش سرطان ها ممکن است با تست پاپ اسمیر شناسایی شوند. اگر پیش سرطان تشخیص داده شود، قابل درمان است و سرطان را قبل از شروع شدن آن می توان متوقف کرد.

سرطان آلت تناسلی

در مردان،  HPV می تواند موجب بروز سرطان آلت تناسلی شود. این سرطان در افراد مبتلا به  HIV و مردان همجنسگرا شایع تر است. هیچ آزمایش غربالگری استانداردی برای پیدا کردن علائم اولیه سرطان آلت تناسلی وجود ندارد. از آنجا که تقریباً تمام سرطان های آلت تناسلی از زیر پوست ختنه گاه شروع می شوند، در مراحل اولیه بیماری قابل شناسایی هستند.

سرطان مقعد

HPV می تواند موجب سرطان مقعد هم در مردان و هم در زنان شود. این سرطان در افراد مبتلا به  HIV و در مردان همجنسگرا شایعتر است. انجام آزمایشات غربالگری برای سرطان مقعد، برای تمام افراد به صورت روتین توصیه نمی شود. هنوز برخی از متخصصان، آزمایش سیتولوژی پاپ اسمیر مقعد را برای افرادی با احتمال ابتلا به سرطان مقعد توصیه می کنند. این افراد شامل مردانی می شود که با مردان دیگر رابطه ی جنسی دارند، افرادی که در گذشته سرطان مقعد یا سرطان فرج داشته اند، افرادی که HIV دارند و یا افرادی که پیوند عضو انجام داده اند.

سرطان دهان و گلو

 HPV در برخی از سرطان های دهان و گلو یافت می شود. اکثر سرطان های یافت شده در پشت گلو از جمله پایه زبان و لوزه ها، به  HPV مربوط می شوند. این سرطان ها، شایع ترین سرطان های مرتبط با  HPVدر مردان هستند. هیچ آزمایش غربالگری استانداردی برای پیدا کردن این سرطان ها در مراحل اولیه وجود ندارد. گرچه، برخی از این سرطان ها را می توان در مراحل اولیه با آزمایشات منظم توسط دندانپزشک، پزشک یا یا خودآزمایی تشخیص داد.

آیا از عفونت HPV می توان پیشگیری کرد؟

آیا از عفونت HPV می توان پیشگیری کرد؟

هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از آلوده شدن به تمام انواع  HPV وجود ندارد. اما شما با برخی از اقدامات می توانید احتمال ابتلا را کاهش دهید. همچنین واکسن هایی وجود دارد که می توانید برای حفاظت در برابر انواع HPV مرتبط با سرطان و زگیل های تناسلی از آنها استفاده کنید. HPV در طول تماس با قسمت آلوده ی بدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.

با اینکه  HPV در طول تماس جنسی واژینال، مقعدی یا زبانی منتقل می شود، اما تنها راه انتقال ویروس نیست، بلکه از طریق تماس پوستی با ناحیه آلوده به  HPV نیز منتقل می شود. HPV ممکن است سالها بدون هیچ علائمی در بدن وجود داشته باشد و همیشه موجب بروز زگیل ها یا هر علائم دیگری نمی شود. افراد ممکن است ویروس داشته باشند و بدون آگاهی آن را منتقل کنند. با راههای زیر می توانید از انتقال ویروس جلوگیری کنید:

  • کاندوم
  • محدود کردن شرکای جنسی
  • واکسن HPV

درمان HPV به چه صورت است؟

هیچ درمانی برای خود ویروس وجود ندارد، اما برای تغییرات سلولی ناشی از ویروس  HPV، درمان هایی وجود دارد. زمانی که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، قابل درمان است. برخی از آزمایشات غربالگری سرطان می توانند تغییرات سلولی اولیه ناشی از  HPV را پیدا کنند و این تغییرات را می توان قبل از سرطانی شدن درمان کرد. با مراجعه به پزشک می توان زگیل های تناسلی قابل رؤیت را خارج کرد.


دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم