پرسش و پاسخ زگیل دهانی

HPV دهانی یا زگیل تناسلی دهانی زمانی رخ می دهد که این ویروس وارد یک خراش یا بریدگی در دهان شود. تشخیص این بیماری از طریق معاینه ی فیزیکی انجام می شود. درمان آن شامل از بین بردن زگیل ها چه از طریق جراحی یا کرایوتراپی می شود. اکثر افراد فعال از نظر جنسی در مقطعی از زندگی خود ممکن است به پاپیلوما ویروس دهانی دچار شوند. HPV شایع ترین عفونت مقاربتی در آمریکا می باشد. بیش از ۱۰۰ نوع  HPV وجود دارد و بیش از ۴۰ نوع زیر مجموعه ی  HPV می توانند ناحیه تناسلی و گلو را درگیر کنند.  HPV از طریق تماس پوستی منتقل می شود. اکثر افراد از طریق رابطه ی جنسی داخلی در ناحیه ی تناسلی خود به HPV دچار می شوند. اگر رابطه ی جنسی دهانی برقرار کنید، ممکن است در دهان یا گلوی خود به HPV مبتلا شوید. این شرایط به  HPV دهانی شناخته می شود. در ادامه به بررسی زگیل تناسلی دهانی ، نحوه تشخیص و درمان قطعی زگیل تناسلی می پردازیم. با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی دهانی چه علائمی دارد؟

HPV دهانی اغلب هیچ علائمی ندارد. یعنی افراد متوجه نمی شوند که این عفونت را دارند و کمتر ممکن است اقدامات ضروری را برای محدود کردن گسترش بیماری انجام دهند. در موارد خاص ممکن است در دهان یا گلوی خود دچار زگیل شوید، اما به ندرت این اتفاق می افتد. این نوع  HPV می تواند تبدیل به سرطان حلق یا اروفارینژیال شود. علائم اولیه سرطان حلق عبارتند از:

• مشکلات بلع
  • گوش درد مداوم
  • سرفه ی خونی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • گلو درد مداوم
  • توده روی گونه ها
  • توده یا برجستگی روی گردن
  • خشن شدن صدا
  • اگر متوجه هر یک از علائم زیر شوید و می دانید یا فکر می کنید به HPV مبتلا شده اید، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

زگیل تناسلی دهانی ۵زگیل تناسلی دهانی ۲ زگیل تناسلی دهانی ۴

عوامل  موثر در زگیل تناسلی دهانی

زگیل تناسلی دهانی زمانی رخ می دهد که ویروس از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک وارد دهان شود. افراد اغلب از طریق رابطه ی جنسی دهانی دچار  HPV می شوند. برای تشخیص نحوه ی ابتلا به عفونت های زگیل تناسلی خفیف و انتقال آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

آمار در مورد  زگیل تناسلی دهانی

در حال حاضر تقریباً ۷۹ میلیون آمریکایی به  HPV مبتلا هستند و سالانه ۱۴ میلیون نفر به این بیماری تشخیص داده می شوند. تقریباً ۷ درصد آمریکایی های ۱۴ تا ۶۹ سال  HPV دهانی دارند. در طول سه دهه ی گذشته، تعداد افرادی که  HPV دهانی دارند افزایش پیدا کرده است. این بیماری در بین مردان نسبت به زنان شایع تر است. تقریباً دو سوم سرطان های حلق، در DNA خود  HPV دارند. رایج ترین زیر مجموعه ی  HPV دهانی،  HPV نوع ۱۶ می باشد.  HPV نوع ۱۶ نوع پر خطر  HPV می باشد. سرطان حلق نادر است و تقریباً ۱ درصد افراد دچار این نوع  HPV می شوند. سالانه کمتر از  ۱۵۰۰۰ نفر دچار سرطان حلق  HPV مثبت می شوند.

عوامل خطر  زگیل تناسلی دهانی چه مواردی هستند؟

عوامل خطر  زگیل تناسلی دهانی شامل موارد زیر می شوند:

• رابطه ی جنسی دهانی: تحقیقات نشان می دهند که افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است خطرناک باشد و به طور ویژه افراد سیگاری را بیشتر در معرض ابتلا به HPV قرار دهد.
  • شرکای جنسی متعدد: داشتن شرکای جنسی متعدد ممکن است خطر را افزایش دهد. داشتن بیش از ۲۰ شریک جنسی در طول زندگی می تواند حتمال ابتلا به عفونت HPV را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: ثابت شده است که سیگار می تواند به پیشرفت حمله ی HPV کمک کند. استنشاق دود داغ شما را در برابر بریدگی ها و خراش های دهان حساس تر می کند و می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان های دهان باشد.
  • نوشیدن الکل: تحقیقات نشان داده اند که مصرف الکل زیاد احتمال عفونت های HPV را در مردان افزایش می دهد. اگر سیگاری هستید و الکل می نوشید، بیشتر در معرض خطر هستید.
  • بوسیدن با دهان باز: برخی از تحقیقات بیان کرده اند که بوسیدن با دهان باز یک عامل خطر محسوب می شود، زیرا از طریق دهان منتقل می شود، اما برای تشخیص افزایش احتمال ابتلا به HPV دهانی به تحقیقات بیشتری نیاز است.
  • مرد بودن: مردان بیشتر از زنان ممکن است به HPV دهانی مبتلا شوند.

سن یکی از عوامل خطر سرطان حلق می باشد. این بیماری در بزرگسالان مسن تر شایع تر است، زیرا پیشرفت آن چند سال طول می کشد. شما می توانید برای درمان زگیل تناسلی خود با بهترین مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مطب دکتر رضا ولی پور متخصص اورلوژی با شماره ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.

زگیل تناسلی دهانی ۷

زگیل تناسلی دهانی چگونه تشخیص داده می شود؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص ابتلا به  HPV دهانی وجود ندارد. دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است از طریق غربالگری های سرطان، ضایعاتی را کشف کند یا شما ممکن است متوجه ضایعات شوید و سپس به پزشک مراجعه کنید. اگر در دهان خود ضایعاتی دارید، پزشک ممکن است نمونه برداری انجام دهد تا سرطانی بودن ضایعات  را تشخیص دهد. پزشک به احتمال زیاد نمونه ها را برای ابتلا به  HPV بررسی می کند. اگر  HPV وجود داشته باشد، سرطان ممکن است به درمان بیشتر پاسخ دهد.

HPV دهانی چگونه درمان می شود؟

اکثر انواع  HPVهای دهانی قبل از بروز هر گونه مشکلی از بین می روند. اگر بر اثر  HPV ، زگیل های دهانی تشکیل شوند، پزشک شما به احتمال زیاد زگیل ها را از بین می برد. درمان زگیل ها با کرم ها و پماد های موضعی زگیل تناسلی می تواند مشکل باشد، زیرا ممکن است دسترسی به زگیل ها سخت باشد. پزشک شما ممکن است از روش های زیر برای درمان زگیل ها استفاده کند:

• برش های جراحی
  • کرایوتراپی، که در آن زگیل منجمد می شود.
  • اینترفرون آلفا ۲بی، که تزریقی است.

پیش آگهی در صورت ابتلا به سرطان بر اثر  HPV

اگر دچار سرطان دهان شوید، چندین روش درمانی وجود دارد. نوع درمان و پیش آگهی به مرحله و محل سرطان و ارتباط آن با  HPV بستگی دارد. درمان سرطان های حلق  HPV مثبت، نسبت به سرطان های  HPV منفی، نتایج بهتر و احتمال عود کمتری خواهد داشت. درمان سرطان حلق شامل رادیوتراپی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد می شود.

زگیل تناسلی دهانی ۳ زگیل تناسلی دهانی ۶ زگیل تناسلی دهانی ۱

چگونه می توان از  HPV دهانی پیشگیری کرد؟

اکثر سازمان های پزشکی، غربالگری  HPV دهانی را توصیه نمی کنند. تغییرات سبک زندگی، از آسان ترین راه ها برای کمک به پیشگیری از  HPV هستند. در ادامه به چند نکته برای پیشگیری اشاره می شود:

• با تمرین روابط جنسی ایمن مانند استفاده از کاندوم در هر رابطه ی جنسی، از عفونت های مقاربتی پیشگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • با شریک جنسی خود درباره ی رابطه ی جنسی ایمن صحبت کنید و از او در مورد آخرین باری که آزمایش عفونت های مقاربتی انجام داده، سؤال کنید.
  • اگر از نظر جنسی فرد فعالی هستید، باید به طور منظم برای عفونت های مقاربتی آزمایش دهید.
  • اگر با یک شریک جنسی ناآشنا در ارتباط هستید، از رابطه ی جنسی دهانی پرهیز کنید.
  • در رابطه ی جنسی دهانی، از کاندوم دهانی استفاده کنید تا از هر گونه عفونت مقاربتی پیشگیری کنید.
منبع :