آیا عمل سنگ شکنی کلیه درد دارد؟

سنگ شکنی کلیه یک روش درمانی متداول در بین پزشکان است که از آن جهت درمان انواع سنگ های کلیه و سنگ های موجود در دیگر بافت های بدن نظیر مثانه یا کبد بهره گرفته می شود.

سنگ شکن کلیه چیست؟

لیتیوتریپسی ( سنگ شکن) روشی غیر تهاجمی برای درمان سنگ کلیه های بسیار بزرگ می باشد. سنگ کلیه هایی که نمی توانند از مجاری ادراری عبور کنند باید از سنگ شکن برای خورد کردن آنها استفاده شود.

عملکرد سنگ شکن به گونه ای است که سنگ کلیه را از راه ارسال انرژی اولتراسوند متمرکز با امواج ضربه ای به شکل مستقیم به سنگ کلیه که با اولتراسوند قابل مشاهده است درمان می کند. امواج ضربه ای یک سنگ بزرگ را به قسمت های کوچک تبدیل می کند تا سنگ ها بتوانند از مجاری ادرار دفع شوند.

سنگ کلیه چه زمانی به عمل نیاز دارد؟

سنگ های کلیه زمانی رخ می دهند که مواد معدنی و دیگر مواد موجود در ادرار شما به حالت کریستال در آمده و وارد کلیه ها شود و تبدیل به سنگ کلیه یا رسوب های کلیوی شود. این ها می توانند شامل سنگ های ریز، سنگ هایی با بدنه تیز یا نرم و یا سنگ های درشت و سنگین باشند که تقریبا شبیه به یک سنگ رودخانه صیقل خورده هستند. این سنگ ها معمولا به صورت طبیعی و از طریق ادرار از بدن شما خارج می شوند.

با این حال گاهی اوقات بدن شما نمی تواند سنگ های درشت تر را به شکل طبیعی و بدون نیاز به روش های درمانی از خود خارج کند. همین موضوع می تواند منجر به آسیب دیدن کلیه ها شود. مردمی که به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند معمولا مواردی نظیر خون ریزی، درد شدید یا عفونت های مجاری ادراری را تجربه می کنند. وقتی که سنگ ها شروع به ایجاد چنین مشکلاتی در بدن می کنند، پزشک معالج شما ممکن است روش درمانی لیتوتریپسی یا عمل سنگ کلیه را پیشنهاد کند.

درمان سنگ کلیه

انواع عمل سنگ شکنی کلیه

◀️ سنگ شکن کلیه ESWL

◀️ سنگ شکن کلیه و حالب با اندوسکوپ از طریق مجرا

◀️ نفرولیتوتومی پوستی

◀️ عمل tul کلیه

مراحل سنگ شکن کلیه

سنگ شکن کلیه یک روش سرپایی است و نیازی به بیهوشی ندارد و شما در یک روز این عمل را انجام می دهید و به خانه باز میگردید. 

در ابتدا شما لباس مخصوص بیمارستان را می پوشید و روی تخت دراز میکشید سپس به شما داروی آرامبخش و آنتی بیوتیک داده می شود. در حیت فرآیند سنگ شکنی امواج ضربه ای پر انرژی از بدن شما عبور می کند تا به سنگ کلیه برسند سپس سنگ ها را به قطعات کوچکی تبدیل میکند تا به راحتی دفع شوند.

پس از آن شما نیاز به ریکاوری حدود ۲ ساعته دارید و باید یک تا دو روز در خانه استراحت کنید. داروهای تجویز شده را مرتب مصرف کنید و تا یک هفته زیاد آب بنوشید.

سنگ شکنی کلیه به چه صورت انجام می شود؟

در روش درمانی لیتوتریپسی برای بیماران سنگ کلیه، از امواج صوتی جهت شکستن سنگ های کلیه بزرگ به تکه های کوچک تر استفاده می شود. متخصصان به این امواج صوتی، امواج پر انرژی شوک نیز می ‌گویند. متداول ترین روش سنگ شکنی کلیه که از آن جهت درمان بیماران استفاده می شود، لیتوتریپسی با امواج شوک اکستراکرپرال (ESWL) است.

کلمه اکستراکرپرال در روش درمانی بالا به معنای خارج از بدن است و در اینجا به معنای منبع اصلی امواج شوک جهت شکستن سنگ های کلیه می باشد. در حین انجام لیتوتریپسی با امواج شوک خارج از بدن یک ماشین مخصوص با نام لیتوتریپتر امواج شوک مربوطه را ایجاد می کند. این امواج وارد بدن شما شده و سنگ ها را به تکه های کوچک تر در خواهد آورد.

حتما بخوانید

اگر مشکل سنگ کلیه دارید و از درد کلیه رنج می برید برای درمان سریع درد کلیه لینک زیر را مطالعه نمایید

درمان سنگ کلیه

روش درمانی ESWL از سال ۱۹۸۰ مورد استفاده قرار می گرفت و هنوز هم مورد توجه بسیاری از پزشکان متخصص و جراح است. این روش درمانی پس از معرفی، خیلی زود جانشین جراحی سنتی مربوط به سنگ کلیه شد. روش درمانی لیتوتریپسی یک روش درمانی غیر مهاجم است که در آن نیازی به برش پوست برای دسترسی به داخل بدن نیست. این نوع از عمل های جراحی معمولا امنیت بیشتری داشته، آسان تر انجام می شوند و دوران بهبود و نقاهت در آن ها نیز به مراتب سریعتر از عمل های سنتی طی می شود.

عمل درمانی لیتوتریپسی معمولا در حدود ۴۵ دقیقه الی یک ساعت به طول می انجامد. پزشکان جراح و پرستاران به احتمال زیاد مواد بی هوشی یا بی حسی موضعی خاصی را به شما تزریق خواهند کرد تا در طول عمل لیتوتریپسی و شکسته شدن سنگ های کلیه خود توسط امواج شوک، دردی را احساس نکنید.

پس از عمل، تکه های ریز شده سنگ کلیه از مثانه یا کلیه شما به کمک ادرار از بدن تخلیه می شوند.

اگر در مثانه شما سنگ مشاهده شده است و به دنبال درمان سنگ مثانه هستید می توانید بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

 سنگ مثانه

چگونه برای سنگ شکنی کلیه آماده شویم؟

این نکته بسیار مهم است که قبل از انجام این عمل پزشک متخصص خود را از مصرف هرگونه ماده دارویی، داروهای خانگی یا موارد دیگر مطلع کنید. برخی داروهای خاص نظیر آسپیرین (بافرین)، ایپوروفن (ادویل) و وارفارین (کومادین) یا دیگر مواد دارویی رقیق کننده خون می توانند با پروسه لیتوتریپسی و شکسته شدن سنگ های کلیه شما تداخل داشته باشند.

پزشک معالج شما قطعا قبل از انجام عمل سنگ شکنی کلیه از شما می خواهد که مصرف اینگونه داروها را متوقف کنید. با این حال مصرف داروهایی که پیش از آن توسط پزشکی به شما تجویز شده است را به یک باره قطع نکنید و این موضوع را با پزشک یا پزشکان خود در میان بگذارید. چرا که قطع ناگهانی و بی موقع برخی داروهای تجویزی می تواند به وخیم شدن شرایط سلامتی بیماران منجر شود.

برخی بیماران عمل لیتوتریپسی را با بی حسی موضعی که فقط بخش خاصی از بدن را بی حس می کند انجام می دهند با این حال اکثر مردم عمل جراحی مذکور را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهند که در نتیجه آن در طول انجام عمل به خواب خواهند رفت. اگر قرار باشد عمل لیتوتریپسی را در حالت بیهوشی کامل انجام دهید، پزشک معالج از شما خواهد خواست که حداقل تا ۶ ساعت قبل از عمل هیچ چیزی نخورده و یا ننوشید.

اگر قرار است عمل لیتوتریپسی را در حالت بیهوشی کامل انجام دهید حتما از فردی بخواهید شما را پس از اتمام عمل و به هوش آمدن به خانه ببرد. بیهوشی عمومی می تواند منجر به کم هوشی و سرگیجه تا مدتی پس از عمل شود پس بهتر است در این زمان از رانندگی بپرهیزید.

بیشتر بخوانید

متخصص اورولوژی می گوید اگر بر روی دستگاه تناسلی خود ضایعه گوشتی مشاهده کردید ممکن است زگیل تناسلی باشد. آیا می دانید زگیل تناسلی چیست و چگونه منتقل می شود؟ برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

زگیل تناسلی در مردان

در حین سنگ شکنی کلیه انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

سنگ شکنی کلیه معمولا به صورت سرپایی و خیلی سریع انجام می شود. بدین معنا که شما در یک روز عمل کرده و در همان روز برای رفتن به منزل مرخص می شوید. قبل از انجام عمل باید به بیمارستان رفته و روپوش مخصوص عمل را پوشیده و بر روی میز خاصی دراز بکشند. در حین عمل لیتوتریپسی باید بر روی همین میز ثابت بمانید. سپس داروهای آرام بخش به شما داده می شود و از آنتی بیوتیک جهت جلوگیری از عفونی شدن بدن استفاده خواهد شد.

در حین لیتوتریپسی امواج پر انرژی شوک از بدن شما رد می شوند تا به سنگ های کلیه رسیده و آن ها را تکه تکه کنند. این امواج صوتی سنگ ها را به تکه های کوچک تر تبدیل کرده که به راحتی از طریق سیستم ادراری از بدن تخلیه می شوند.

پس از انجام عمل و قبل از رفتن به منزل باید به مدت دو ساعت در بیمارستان تحت نظر پزشکان و پرستاران باقی بمانید. شاید پزشک معالج بخواهد که شب پس از عمل در بیمارستان بستری بمانید. طوری برنامه ریزی کنید که پس از عمل به مدت یک تا دو روز در خانه استراحت کنید. همچنین نوشیدن مایعات فراوان به مدت چند هفته پس از لیتوتریپسی ایده بسیار خوبی است. این کار به کلیه های شما کمک می کند هرچه در آنها باقی مانده است را خارج کند.

ریسک های عمل لیتوتریپسی

همچون اکثر روش های درمانی دیگر، در عمل لیتوتریپسی نیز ریسک هایی وجود دارد که باید آن ها را قبل از انجام این عمل در نظر بگیرید و پیرامون آن ها با پزشک معالج خود صحبت کنید. ممکن است در این عمل با مشکل خون ریزی داخلی مواجه شده و به انتقال خون نیاز پیدا کنید.

ممکن است عفونتی پیدا کرده یا حتی با آسیب کلیه در هنگامی که یک تکه از سنگ جریان ادرار را مسدود می کند مواجه شوید. این عمل می تواند منجر به آسیب کلیه شما شود و ممکن است کلیه پس از لیتوتریپسی همچون سابق کارکرد کامل و مناسب نداشته باشد. از جمله مشکلات و ریسک های جدیدی و احتمالی لیتوتریپسی می توان به فشار خون بالا یا نارسایی کلیه اشاره کرد.

درد بعد از عمل لیزر سنگ کلیه

ممکن است بعد از جراحی لیزر درد شما ادامه داشته باشد و یا حتی احساس ادرار و مشاهده کمی خون در ادرار کنید. حتما در طول این مدت چکاپ های لازم را انجام دهید و پس از جراحی داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف نمایید. این داروها ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد و اسپاسم و یا سوزش ادرار باشند.

عمل سنگ کلیه چقدر طول میکشد؟

حذف سنگ کلیه با لیزر که به روش آندوسکوپی انجام می شود با توجه به اندازه و محل سنگ متفاوت است. به طور کلی بین ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه متغیر است. نفرولیتوتومی از راه پوست و جراحی سنگ کلیه لاپاراسکوپی بین ۱ تا ۳ ساعت طول می کشد.

آیا سنگ شکن کلیه درد دارد؟

بیماران در طول عمل، تحت آرامبخشی یا بیهوشی قرار می گیرند و ممکن است حساسیت یا کبودی را در نزدیکی ناحیه درمان تجربه کنند. اکثر بیماران می توانند ناراحتی خود را با داروهای مسکن بدون نسخه کنترل کنند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قاسم جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عمل سنگ شکن انجام دادم شنبه تاروز یکشنبه ساعت 2بعداز ظهر ادرارم خونی بود و سنگ ریزه هم میومد از اون به بعد درد شدیدی تو قسمت کلیه چپ دارم و ادرارم هم کم شده وهم خونی نمیاد ولی کلیه ام خیلی درد میکنه سنگم 14میل بود
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی مجدد بکن 

  • تصویر کاربر Amir شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من یه سنگ ۴ میل در وسط حالب کلیه چپم دارم
    به نظرتون با ورزش دفع میشه یا باید سنگ استفاده کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۰ آذر ۰( 2 سال پیش)

      قرص پروترال اپاس شبی یکعدد بخور در ۹۰ درصد خودش دفع میشه 

  • تصویر کاربر عماد جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    باسلام ایا این کیست ها به درمان خاصی نیاز دارد ویا برطرف میشود واگر برطرف نشد خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      مهم نیست پیگیری هر ۶ ماه

  • تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام،اگه روز عمل پریود شیم برای سنگ شکنی کلیه از طریق لیزر eswl مشکلی وجود نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر سنگ کلیه دارم 20میل سی تی اسکن کردم تو لگنچه کلیه راست هس دکتر گفت عمل باید بشی گفتم میترسم سنگ شکن نوشت میخواستم ببینم اوکی میشه آنقدر درد دارم مرفین تزریق میکنم و این که سنگ شکن درد داره؟؟ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      عمل جراحی PCNL

درحال دریافت اطلاعات