بهترین درمان سنگ کلیه بزرگ، راه حلی سریع و بدون درد

سنگ کلیه بزرگ سنگ هایی هستند که اندازه آنها تقریباً ۵ میلی متر یا بزرگتر است. بر اساس اندازه آنها، ممکن است در حرکت از طریق دستگاه ادراری به خارج از بدن مشکل داشته باشند. در واقع، آنها مستعد لخته شدن هستند که باعث درد شدید و سایر علائم می شود.

سنگ های بزرگ کلیه برای برداشتن معمولاً به یک روش جراحی نیاز به مداخله دارند. دلایلی که باعث شروع درمان جراحی می شود عبارتند از:

-سنگی که جا افتاده و خود به خود نمی گذرد.
-درد شدیدی که صبر کردن برای دفع سنگ به خودی خود را دشوار می کند.
-داشتن عفونت
-داشتن سنگی که مانع جریان ادرار از کلیه می شود.

علائم سنگ کلیه بزرگ چیست؟

سنگ های کلیه زمانی رخ می دهند که مواد معدنی و دیگر مواد موجود در ادرار شما به حالت کریستال در آمده و وارد کلیه ها شود و تبدیل به سنگ کلیه یا رسوب های کلیوی شود. این ها می توانند شامل سنگ های ریز، سنگ هایی با بدنه تیز یا نرم و یا سنگ های درشت و سنگین باشند که تقریبا شبیه به یک سنگ رودخانه صیقل خورده هستند. این سنگ ها معمولا به صورت طبیعی و از طریق ادرار از بدن شما خارج می شوند.

علائم سنگ کلیه

مهم ترین علائم سنگ کلیه شامل :

  • درد شدید در ناحیه کشاله ران Groin
  • درد شدید در پهلو ها
  • خون در ادرار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دیدن گلوبول سفید یا چرک در ادرار
  • احساس سوزش هنگام ادرار
  • احساس تکرر ادرار
  • تب و لرز در صورت ایجاد عفونت کلیه
با دیدن این نشانه ها مراجعه به متخصص کلیه و یا متخصص اورولوژی ضروری است. با تصویر برداری اندازه و محل دقیق سنگ مشخص می شود و روش درمان مقتضی توسط پزشک انتخاب می شود.

بررسی های قبل از درمان

در مرحله اول درمان سنگ کلیه اگر بیمار مشکوک به سنگ کلیه باشد پزشک برای او آزمایش خون و آزمایش ادرار جهت  تجویز می کند.

-آزمایش خون

آزمایش های خون ممکن است بیانگر وجود مقادیر بیش از حد کلسیم یا اوریک اسید در خون باشند. نتایج آزمایش خون می تواند به پایش سلامت کلیه ها کمک کرده و همچنین پزشک را به سمت بررسی وجود دیگر بیماری ها هدایت کند.

 -آزمایش ادرار

آزمایش جمع آوری ادرار ۲۴ ساعته ممکن است بیانگر دفع بیش از حد مواد معدنی تشکیل دهنده سنگ یا وجود بسیار اندک مواد پیشگیری کننده از سنگ ها باشد. در این آزمایش، پزشک می تواند جمع آوری دو نمونه ادرار ۲۴ ساعته را در دو روز متوالی درخواست دهد.

آزمایش ادرار برای تشخیص سنگ کلیه

-سونوگرافی

مرحله دوم درمان سنگ کلیه تصویر برداری یا سونوگرافی می باشد. در این قسمت آزمایش های تصویر برداری می توانند سنگ های کلیوی را در مجاری ادراری نشان دهند. انواع تصویر برداری ها متفاوت بوده و از عکس های ساده اشعه ایکس شکمی تا سی تی اسکن ها پر سرعت یا با انرژی دو گانه را در بر می گیرند. عکس های ساده شکمی ممکن است سنگ های کلیوی کوچک را نشان ندهند اما سی تی اسکن ها حتی سنگ های کوچک را نیز نشان می دهد.

دیگر روش های تصویربرداری شامل سونوگرافی (آزمایشی غیر تهاجمی) و اوروگرافی درون رگی می شوند که در آن یک ماده رنگی به درون یک ورید بازو تزریق شده و همزمان با حرکت رنگ درون کلیه ها و مثانه از آن تصاویر اشعه ایکس (پیلوگرام درون رگی) یا سی تی (سی تی اوروگرام) گرفته می شود.

-آزمایش سنگ های دفع شده

امکان دارد جهت بدست آوردن سنگ هایی که فرد دفع می کند، از او خواسته شود تا بر روی یک صافی ادرار کند. تست آزمایشگاهی مواد تشکیل دهنده سنگ های کلیوی را مشخص می کند. پزشک از این اطلاعات استفاده می کند تا علت تشکیل سنگ های کلیوی را تعیین کرده و برای پیشگیری از سنگ های کلیوی بیشتر برنامه ای تهیه کند.

اگر دچار کلیه درد شدید شدید جهت درمان سریع کلیه درد به لینک زیر مراجعه کنید

درمان و کاهش سریع درد کلیه


درمان سنگ کلیه بزرگ

روش های بیمارستانی و جراحی برای درمان سنگ های کلیه بزرگتر از ۶ میلیمتر به کار می روند. سنگ های کلیوی که با روش های غیر جراحی قابل درمان نیستند ممکن است به درمان های وسیع تری نیاز داشته باشند. قابل درمان نبودن این سنگ ها می تواند به دلیل بزرگی بیش از حد آن ها جهت عبور خود به خودی و یا ایجاد خونریزی، آسیب کلیوی و عفونت های مجاری ادراری باشد. این فرایند ها می توانند شامل موارد زیر شوند:

-استفاده از امواج صوتی برای شکستن سنگ ها

در برخی سنگ های کلیوی (بسته به اندازه و محل سنگ) پزشک می تواند استفاده از فرایندی به نام ((سنگ شکنی برون اندامی با امواج شوک یا ESWL)) را به بیمار توصیه کند. ESWL از امواج صوتی استفاده می کند تا با ایجاد ارتعاشات قوی (امواج شوک) سنگ ها را به قطعاتی کوچک و قابل دفع از طریق ادرار تبدیل کند. این فرایند در حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به طول انجامیده و می تواند سبب ایجاد دردی متوسط شود.

به همین دلیل امکان دارد جهت راحتی فرد، او را آرام کرده و یا تحت یک بیهوشی خفیف قرار دهند. ESWL می تواند سبب ایجاد خون در ادرار، کبودی بر روی کمر یا شکم، خونریزی در اطراف کلیه و دیگر اعضای مجاور و همچنین ناراحتی شود که همزمان با عبور قطعات سنگی از مجرای ادرار به وجود می آید.

سنگ شکنی برون اندامی 

برای آشنایی بیشتر با این روش درمانی و مزایای آن نسبت به عمل جراحی باز سنگ کلیه مقاله زیر را بخوانید.

سنگ شکنی برون اندامی

-جراحی برداشت سنگ های بسیار بزرگ در کلیه

با پیشرفت علم، دیگر نیازی به عمل باز و شکافتن شکم بیمار برای برداشتن سنگ کلیه نیست. در عوض با روش عمل سنگ کلیه PCNL با ایجاد سوراخ دو سانتیمتری در پهلو سنگ های کلیه خارج می شوند. یک فرایند به نام ((نفرولیتوتومی از راه پوست)) شامل برداشت جراحی سنگ کلیه با استفاده از دوربین ها و ابزار هایی می شود که از راه یک برش کوچک در کمر به بدن وارد می شوند. در این عمل، فرد تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و جهت ریکاوری (بهبودی) یک تا دو روز را در بیمارستان سپری خواهد کرد.

در صورت موفق نبودن ESWL پزشک می تواند انجام این جراحی را به بیمار پیشنهاد دهد. این عمل کم تهاجمی PCNL نامیده می شود. این روش بیشتر در مورد درمان سنگ های کلیه بزرگ‌ تر از ۲ سانتی متر به کار می‌رود. در این روش شکافی به اندازه ۱ سانتی متر برای عمل ایجاد می‌شود.

درمان سنگ کلیه با عمل PCNL

این روش در مقایسه با روش های جراحی قدیمی، در درمان سنگ های بزرگ مؤثرتر است و معایبی ندارد. برای آشنایی با این عمل جراحی مقاله زیر را بخوانید.

جراحی PCNL کلیه

-استفاده از یک دوربین (اسکوپ) برای برداشتن سنگ ها

پزشک می تواند برای برداشتن سنگ های کوچک تر در میزنای یا کلیه یک لوله باریک، دارای نور و مجهز به دوربین (یورتروسکوپ) را به میزراه، مثانه و در نهایت میزنای وارد کند. هنگامی که جای سنگ مشخص می شود، ابزار های ویژه می توانند سنگ را گرفته و یا آن را به قطعاتی کوچکی بشکنند که از طریق ادرار قابل دفع باشند. سپس، پزشک می تواند یک لوله کوچک (استنت) را جهت کاهش تورم و تسریع بهبودی در میزنای قرار دهد. ممکن است فرد جهت انجام این فرایند به بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی نیاز داشته باشد.

آیا می دانید علل تشکیل سنگ در مثانه چیست؟ آیا می دانید سنگ مثانه چگونه درمان می شود؟ برای اطلاع از روش های درمان سنگ مثانه به لینک زیر مراجعه کنید

درمان سنگ مثانه

-جراحی غده پاراتیروئید

برخی سنگ های ساخته شده از فسفات کلسیم به وسیله فعالیت بیش از حد غده های پاراتیروئید که در چهار گوشه غده تیروئید قرار دارند به وجود می آیند. غده تیروئید در زیر سیب گلو قرار دارد. هنگامی که این غده ها مقدار بیش از حدی هورمون پاراتیروئیدی تولید می کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم)، میزان کلسیم بیش از حد بالا رفته و در نتیجه آن، سنگ های کلیوی ایجاد می شوند. گاهی اوقات، هیپرپاراتیروئیدیسم زمانی به وجود می آید که یک تومور کوچک و خوش خیم در یکی از غده های پاراتیروئید به وجود آمده و یا سبب ایجاد شرایط دیگری می شود که منجر به تولید بیشتر هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها می شود.

برداشتن زائده یا تومور از آن غده ها تشکیل سنگ های کلیوی را متوقف می کند. همچنین، امکان دارد پزشک درمان بیماری را پیشنهاد کند که سبب تولید بیش از حد هورمون پاراتیروئید به وسیله این غده ها شده است. درمان سنگ کلیه به نوع سنگ، وخامت آن و مدت زمان بروز علائم فرد بستگی دارد. درمان های مختلفی برای انتخاب وجود دارد. ضروری است تا فرد در ارتباط با انتخاب مناسب ترین روش با پزشک خود صحبت کند.

انتخاب روش جراحی سنگ کلیه

در این مقاله مقایسه بین روش های جراحی و دفع سنگ کلیه و مزایا و معایب آنها را بخوانید.

انواع جراحی سنگ کلیه

جراحی سنگ کلیه

صبر کردن برای دفع شدن خود به خودی سنگ

فرد اغلب می تواند به آسانی صبر کند تا سنگ دفع شود. احتمال دفع شدن خود به خودی سنگ های کوچک تر نسبت به سنگ های بزرگ تر بیشتر است. در صورتی که درد قابل تحمل بوده، هیچ گونه علامتی از عفونت وجود نداشته، کلیه به طور کامل مسدود نشده و سنگ برای دفع شدن به اندازه کافی کوچک می باشد، صبر کردن برای دفع سنگ حداکثر به مدت ۴ تا ۶ هفته بدون خطر است. در هنگامی که فرد منتظر دفع شدن سنگ می باشد، باید مقادیری طبیعی آب بنوشد. ممکن است در هنگام وجود درد، فرد به داروی مسکن نیاز داشته باشد.

انواع سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه کوچک

برای دفع سنگ کلیه چه باید کرد؟ اغلب سنگ های کوچک نیازی به یک روش درمانی تهاجمی ندارند. ممکن است فرد قادر باشد تا به وسیله موارد زیر، یک سنگ کوچک را دفع کند. بسته به نوع سنگ و علت آن، روش های درمان سنگ کلیه متفاوت است. سنگ های کوچک کلیوی با علائم کمتر، به درمان یا جراحی نیاز ندارند. ممکن است بتوانید با روش های زیر موفق به دفع سنگ کلیه کوچک کمتر از ۲ میلیمتر شوید:

-نوشیدن آب برای دفع سنگ کلیه

نوشیدن به اندازه ۲ تا ۳ کوارت (۱.۹ تا ۲.۸ لیتر) در روز ممکن است به برطرف کردن سیستم ادراری شما کمک کند. مگر اینکه پزشک به شما روش دیگری را پیشنهاد دهد، برای دریافت مایعات کافی، عمدتا آب بنوشید تا ادرار شفاف یا تقریباً واضح تولید کنید. در همه روش های درمان سنگ کلیه نوشیدن آب بخش اساسی محسوب می شود.

-مسکن برای درد سنگ کلیه

عبور دفع یک سنگ کوچک می تواند برای شما ناراحتی ایجاد کند. برای تسکین درد، پزشک شما ممکن است از داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن (Advil ،Motrin IB و غیره)، استامینوفن (تیلنول) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) استفاده کند تا با درد کمتری دفع سنگ کلیه از مجرای ادراری انجام شود.

-قرص دفع راحت سنگ کلیه

پزشک ممکن است برای کمک به دفع سنگ از کلیه به شما دارویی بدهد. این نوع دارو که به عنوان انسداد کننده آلفا شناخته می شود، عضلات موجود در حالب شما را شل می کند و به شما کمک می کند تا سنگ کلیه را سریع تر و با درد کمتری عبور دهید. از قرص های رایج برای دفع راحت سنگ کلیه کوچک می توان به تامسولوسین و ترازوسین اشاره کرد. این دارو ها فقط باید تحت نظر متخصص کلیه تجویز و مصرف شوند.

درد کلیه

درمان سنگ کلیه در منزل

اگر سنگ کلیه کوچک باشد ممکن است با روش های زیر دفع شود. در ادامه به برخی از روش های درمان خانگی سنگ کلیه اشاره می کنیم.

-درمان سنگ کلیه با هندوانه

یکی از بهترین درمان ها برای سنگ های کلیه کلسیمی آب هندوانه است. آب هندوانه باعث روان تر شدن ادرار می شود. خواص هندوانه برای افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند بسیار زیاد است. آب هندوانه می تواند در پیشگیری و درفع سنگ کلیه بسیار موثر باشد.

-ریحان

ریحان حاوی ترکیبات شیمیایی است که به تنظیم میزان اوریک اسید در بدن کمک کرده و تشکیل سنگ های کلیوی را سخت تر می کنند. همچنین، ریحان حاوی استیک اسید است. استیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که سنگ ها را در خود حل می کند. مصرف روزانه یک قاشق چایخوری از عصاره ریحان یا آب خالص آن می تواند به پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی کمک کند. این موارد را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

-دفع سنگ کلیه با عصاره جوانه گندم

جوانه گندم حاوی ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. این وضعیت سبب می شود تا سنگ ها آسان تر دفع شده و احتمال تشکیل آن ها نیز کاهش یابد. جوانه گندم حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به دفع مواد معدنی و نمک های موجود در مجاری ادراری کمک می کنند. بهترین مزایای ادراری جوانه گندم با مصرف روزانه ۶۰ تا ۲۵۰ سی سی عصاره یا آب خالص آن بدست می آید. قرص ها یا پودر های مکمل حاوی جوانه گندم نیز به صورت آنلاین و در فروشگاه های بهداشتی یافت می شوند.

-آب لیمو

لیمو حاوی سیترات است. سیترات ماده ای است که به شکستن رسوبات کلسیمی و آهسته تر کردن تشکیل آن ها کمک می کند. نوشیدن یک لیوان (۱۵۰ میلی لیتر) آب قبل از صبحانه و یک لیوان دیگر چند ساعت پس از صرف شام می تواند به شکستن سنگ های کوچک تر کمک کند.

در هنگام خرید توجه به برچسب های غذایی آب میوه ها الزامی است. بسیاری از محصولاتی که به عنوان آب لیمو معرفی شده اند، حاوی مقادیر کمی عصاره لیمو و مقادیر بسیاری مواد شیرین کننده هستند. این مواد می توانند خطر ابتلا به سنگ های کلیوی را افزایش دهند. خرید عصاره خالص لیمو به صورت آنلاین یا خرید لیمو ها و گرفتن آب آن ها در خانه آسان ترین راه های بدست آوردن آب لیموی طبیعی است.

-سرکه سیب

سرکه سیب نیز حاوی اسید سیتریک است که می تواند رسوبات کلسیمی را در خود حل کند. ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب خالص به همراه ۲۵۰ سی سی آب می تواند علائم سنگ های کلیوی را کاهش داده و از بزرگ تر شدن آن ها جلوگیری کند. این ترکیب بیشترین تاثیر را قبل از صرف وعده غذا داشته و می توان آن را  چند بار در روز مصرف کرد. سرکه سیب و مکمل های آن با نام های تجاری مختلف به صورت آنلاین در دسترس هستند.

-نوشیدن  آب

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، نوشیدن آب سالم در همه روش های دفع سنگ کلیه نقشی اساسی دارد. نوشیدن آب یکی از آسان ترین راه های پیشگیری و درمان سنگ های کلیوی است. بسیاری از مراجع بهداشتی، مصرف روزانه ۸ لیوان آب را توصیه می کنند. مصرف روزانه ۱۲ لیوان آب می تواند به تسهیل دفع یا آهسته تر کردن تشکیل رسوبات کلیوی کمک کند.

-خارخسک برای دفع سنگ کوچک کلیه

نوشیدنی هایی که از میوه خارخسک تولید می شوند می توانند به کاهش مقادیر فسفات در ادرار کمک کرده و تشکیل سنگ ها را دشوار تر کنند. این گیاه دارویی حاوی ترکیباتی است که برون ده ادراری را افزایش داده و به حل شدن رسوبات معدنی کمک می کنند. تمامی بخش های این گیاه و میوه آن می توانند به صورت خام مصرف شوند. خارخسک را می توان به صورت قرص، دم جوش یا مکمل های مختلف خریداری کرد.مصرف یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی یا یک فنجان دمجوش این گیاه می تواند برای پیشگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و تسهیل دفع شدن آن ها کافی باشد.

– آب کرفس

کرفس حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیباتی است که تولید ادرار را افزایش می دهند. مصرف منظم دانه های کرفس به همراه وعده های غذایی می تواند احتمال ابتلا به سنگ های کلیوی را کاهش دهد. یک یا ۲ شاخه کرفس را می توان با آب ترکیب کرده و آب کرفس بدست آورد. جهت کمک به درمان سنگ های کلیوی و علائم آن ها می توان آب کرفس را به صورت روزانه مصرف کرد.

-انگور خرس

خاصیت گند زدایی و حل کنندگی داروی گیاهی انگور خرس به پاکسازی مجاری ادراری کمک کرده و دفع سنگ های کلیوی را تسهیل می کند. برخی تحقیقات بیان دارند مصرف ۵۰۰ میلی گرم از انگور خرس خالص و خشک شده به صورت سه بار در روز می تواند برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مفید باشد. مکمل های این داروی گیاهی جهت خرید به صورت اینترنتی یا در فروشگاه های مواد غذایی در دسترس می باشند.

-سوپ لوبیای قرمز برای کلیه معجزه می کند.

لوبیای قرمز حاوی مقادیر بسیاری منیزیم است. منیزیم یک عنصر شیمیایی است که به کاهش سنگ های کلیوی و علائم آن ها کمک می کند. یک راه دستیابی به مزایای این لوبیا ها این است که پوسته آن ها را جدا کرده و به آرامی ظرف مدت ۵ تا ۶ ساعت جوشاند. مایع بدست آمده را می توان به وسیله یک پارچه صاف کرده و به صورت گرم یا سرد نوشید. این مایع را می توان چند بار در طول روز مصرف کرد.

-روغن زیتون برای درمان سنگ کلیه

روغن زیتون فوق بکر یک روغن غلیظ و غنی است که با روان کردن مجاری ادراری به تسهیل دفع سنگ های کلیوی کمک می کند. مصرف ۱۵۰ میلی گرم از این روغن در هنگام صبح یا عصر می تواند سبب کاهش درد و ناراحتی شود. بهتر است این روغن را همزمان با مصرف دیگر گیاهان دارویی مصرف کرد.

دکتر رضا ولی پور ، متخصص ارولوژی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    من کلیه سمت راست یک سنگ ۲۶میلی دارم میتونید کمکم کنید بدون درد از این سنگ خلاص بشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر مسعود چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت شما آقای دکتر من یه مدت طولانی خیلی ادار میکردم به مدت یک ساعت به یک ساعت تا به مدتی زمانی کوتاهی رسیده الان چند هفته هستش که کلیه سمت چپ من درد گرفته بعضی اوقات بیضه سمت چپ درد میگیره اگر ادار گیر بدم و از سمت چپ نمیتونم زیاد بخوابم یا با تنها اشاره سمت چپم درد میگیره علت این درد میشه بفرمایید ممنون خسته نباشید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر خسته نباشید کلیه ام ۷میل دارم بعدش سونوگرافی گرفتم دارو خوردم کلیه ام دفع نشده چیکارباید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر خسته نباشید کلیه ام ۷سانتی دارم بعدش سونوگرافی گرفتم دارو خوردم کلیه ام دفع نشده چیکارباید کرد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر یگانه چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 14 سالم و چند هفته ای میشه که سنگ کلیه گرفته دوتا کلیه هام توی کلیه سمت راست 3 میلی‌متر و سمت چپ هم همین طور و خیلی درد میگیره دارو گیاهی هم گرفتم اما خوب نشد بنظرتون چکار باید کنم ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

درحال دریافت اطلاعات