همه چیز درباره عمل TUL کلیه

عمل tul چیست؟ عمل tul کلیه روشی است که برای از بین بردن سنگ های حالب انجام می شود. به عبارت دیگر، طی این عمل پزشک با استفاده از یک اسکوپ باریک سنگ ها را پیدا کرده و از طریق مجرای ادرار از بدن بیمار خارج می کند. عمل TUL از طریق مجرای ادرار نیازی به ایجاد برش ندارد. اسکوپ تحت کنترل پزشک به ترتیب از مجرای ادرار و حالب عبور کرده و وارد کلیه ی بیمار می شود.

پزشک از یک سبد کوچک برای خروج سنگ ها استفاده می کند. سنگ های بزرگ معمولاً توسط لیزر خرد شده تا راحت تر از بدن خارج شوند؛ این فرآیند نیازی به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ندارد.

عمل TUL از طریق مجرای ادرار چیست؟

عمل TUL از طریق مجرای ادرار یک روش مرسوم است که در آن سنگ ها به کمک یک تلسکوپ ویژه از مجرای ادرار بیمار خارج می شوند. در موارد خاص برای تبدیل سنگ های بزرگ به سنگ های کوچک تر (برای راحت تر خارج کردن سنگ ها) پزشک از لیزر کمک می گیرد. عمل TUL از طریق مجرای ادرار، معمولاً برای درمان سنگ های ادراری به کار گرفته می شود. مشکل سنگ مجاری ادراری عموماً با علائم آزار دهنده ای مثل درد کلیه شدید، استفراغ، حالت تهوع، و -در موارد نادر تر- انسداد جریان ادرار و حتی از کار افتادن کلیه همراه است.

بنابراین، درمان به موقع در مواجهه با مشکل سنگ مجرای ادراری، حتی از درمان سنگ کلیه نیز به مراتب مهم تر است. عمل TUL از طریق مجرای ادرار یک عمل برای خروج سنگ های حالب می باشد. به طور کلی، سنگ شکنی از بیرون بدن با امواج ضربه ای برای درمان مشکلات سنگ مجاری ادراری فوقانی و کلیوی مناسب می باشد، در حالی که این درمان برای موارد میانی و تحتانی مشکلات سنگ مجرای ادراری ممکن است پاسخ دهی مناسبی نداشته باشد.

عمل tul تحت بیهوشی و یا بی حسی در اتاق عمل صورت می گیرد و بسته به اندازه سنگ شما بین ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت به طول می انجامد و بیمار روز بعد مرخص می شود. در بعضی از مواقع در عمل tul حالب باید با بالون مخصوص گشاد شود تا بتواند اسکوپ را وارد کند و بتواند عمل را انجام دهد.

عمل لیتوتومی از طریق مجرای ادرار

در چنین شرایطی، برای درمان مشکلات سنگ مجرای ادراری میانی و تحتانی که به درمان سنگ شکنی از روی جلد با امواج ضربه ای پاسخ گویی مناسبی ندارند، از عمل tul کلیه  از طریق مجرای ادرار استفاده می شود. عمل TUL از طریق مجرای ادرار سنگ های مجرای ادراری را از بدن خارج می‌ کند. درمان به موقع این بیماری به علت عوارض خطرناک تر و علائم آزار دهنده تر نسبت به موارد مشابه درمان سنگ کلیه، از اهمیت بالاتری برخوردار است.

۹۰ درصد سنگ های کوچک تر ۴ میلی متر و ۶۰ درصد سنگ هایی با اندازه ی بین ۴ و ۶ میلی متر به صورت خود به خود از بدن دفع می شوند؛ در برخی موارد با تجویز دارو های مناسب و مصرف مایعات طی یک بازه ی ۲ الی ۴ هفته ای می توان -بدون به کار گرفتن درمان تهاجمی- این گونه سنگ ها را دفع کرد. در موارد اندکی که سنگ های مربوطه با دو روش ذکر شده از بدن شما خارج نشده باشند، یکی از گزینه های درمانی روش عمل TUL از طریق مجرای ادرار خواهد بود.

چه زمانی باید از عمل tul کلیه استفاده کرد؟

متخصصین اورولوژی برای درمان سنگ کلیه هر فرد بررسی های مخصوص را انجام داده و در مواردی که فرد دارای علائم زیر باشد از ععمل tul استفاده می شود :

• سنگ هایی که از ۶ میلیمتر بیشتر باشد
  • اگر سنگ کلیه در حالب میانی و تحتانی به وجود آمده باشد
  • اگر سنگ در مجرای ادراری و یا حالت گیر افتاده باشد
  • اگر این سنگ قابل درمان با روش های دیگر نباشد

در چه زمانی از عمل سنگ شکنی درون اندامی tul اورژانسی استفاده می شود؟

• فردی دارای یک کلیه باشد.
  • فرد دچار تب و لرز شدید شود
  • سنگ کلیه شما بیشتر از ۶ میلی متر باشد.
  • سطح خونی کراتینین بیمار بالا رود و ادرار قطع شود.
  • انسداد و هیدرونفروز شدید

مراحل عمل tul کلیه از طریق مجرای ادرار

عمل tul کلیه از طریق مجرای ادرار تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل انجام می شود. با توجه به شرایط جسمانی و سنگ های مجاری ادرار شما، این عمل چیزی بین ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت زمان می برد. با توجه به شرایط هر بیمار، عمل TUL از طریق مجرای ادرار می تواند یک عمل بسیار ساده یا پیچیده محسوب شود. در اصل می توان گفت عمل tul کلیه چیزی بین نیم ساعت تا ۱ ساعت در شرایط معمولی زمان می برد.

طی عمل TUL از طریق مجرای ادرار، در ابتدا پزشک باید داخل مثانه ی شما را بررسی کرده و یک استنت ویژه را وارد مجرای ادرار شما کند. بهتر است پیش از عمل، یک آزمایش عکس برداری اشعه ی ایکس از این ناحیه انجام شود. با توجه به محل قرار گیری سنگ های مجاری ادراری شما، یک اسکوپ انعطاف پذیر وارد محل مورد نظر در مجرای ادرای شما می شود.

این اسکوپ ویژه یک وسیله ی مخصوص و بسیار نازک برای این عمل می باشد که برای به تصویر کشیدن مستقیم داخل مجرای ادرای بیمار به کار گرفته می شود. برخی از این اسکوپ های مجاری ادراری انعطاف پذیر بوده در حالی که موارد خاص غیر منعطف آن نیز وجود دارد.

در این روش هیچ برشی روی بدن وجود ندارد و تمام اعمال از طریق مجاری ادراری انجام می شود.

عوارض احتمالی استفاده از اسکوپ مجرای ادرار شامل موارد زیر می باشد:

• تنگی مجرای ادرار
  • خونریزی

عمل tul کلیه از طریق مجرای ادرار یک عمل موفق برای درمان سنگ های مجاری ادراری محسوب می شود؛ مخصوصاً موارد سنگ مجرای ادراری تحتانی.

مراحل عمل لیتوتومی از طریق مجرای ادرار

پس از انجام عمل TUL از طریق مجرای ادرار چه کار باید کرد؟

عوارض عمل tul کلیه چیست؟

جراحی لیتوتریپسی از طریق پیشابراه (TUL) که برای خرد کردن سنگ های حالب استفاده می شود، می تواند عوارضی از جمله خونریزی بعد از عمل tul ، عفونت، تنگی حالب، پارگی حالب و کنده شدن حالب داشته باشد.

• یکی از عوارض عمل tul کلیه می تواند بروز عفونت و رعایت نکردن بهداشت شخصی باشد
  • ممکن است در حین عمل حالب دچار پارگی شود و یا خونریزی ایجاد گردد
  • ایجاد سوزش در زمان دفع ادرار
  • درد و التهاب در محل ورود لوله نیز یکی دیگر از عوارض احتمالی عمل tul می باشد.

هزینه عمل tul کلیه در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در حالت کلی هزینه عمل سنگ کلیه می تواند به خیلی از موارد بستگی داشته باشد و برای همه افراد یکسان نیست و هزینه مشخصی ندارد و هزینه آن به نوع سنگ ، تخصص پزشک ، بیمارستان خصوصی و یا دولتی و امکانات و تجهیزات و … بستگی دارد. بهتر است برای تعیین هزینه عمل کلیه خود به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا به صورت دقیق معاینه شوید و طبق آن دکتر برای شما نسخه تجویزکند.

مراقبت های بعد از عمل تومور مثانه

• برای کمک به سوزش مایعات زیادی بنوشید.
  • ادرار شما ممکن است ۲ تا ۳ هفته پس از جراحی صورتی به نظر برسد. این به این دلیل است که ممکن است خون در آن وجود داشته باشد.
  • ممکن است مجبور شوید تا حدود ۳ هفته پس از جراحی از انجام فعالیت های شدید و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • از ورزش کردن ، چمباتمه زدن یا بلند کردن وزن زیاد خودداری کنید.

در چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از عمل tul دچار مشکلاتی شدید قبل از هر اقدامی حتما به پزشک خود مراجعه نمایید :

• اگر درد شدید دارید که از بین نمی رود.
  • اگر تب و لرز دارید و استفراغ کردید
  • اگر ادرار کمی دارید و در حین ادرار سوزش دارید
  • اگر حالت سرگیجه دارید و احساس میکنید که از حال می روید.

سؤالات پر تکرار در زمینه‌ ی عمل TUL از طریق مجرای ادرار

انجام عمل TUL از طریق مجرای ادرار برای چه کسانی توصیه می شود؟

رایج ترین مورد علائم بیماری سنگ مجرای ادراری که مشابه سنگ کلیه نیز می باشد، درد در ناحیه ی کشاله ی ران است. بنابراین، برای انجام تشخیص درست، بیماران باید تحت معاینات پزشکی دقیق قرار بگیرند. همچنین بیماران ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند؛ مثل تب، لرز، کم شدن حجم ادرار، وجود خون در ادرار و حالت تهوع.

آیا نوع آب مصرفی یا محل زندگی فرد در میزان خطر ابتلا به سنگ مجرای ادراری مؤثر است؟

بر خلاف باور عمومی، هیچ ارتباط واضحی بین کیفیت یا نوع آب آشامیدنی مصرفی با میزان احتمال بروز مشکلات سنگ سازی کلیه و مجاری ادراری وجود ندارد. بنابراین، جوشاندن یا جایگزین کردن آب آشامیدنی شهری با موارد دیگر تأثیر خاصی روی روند شکل گیری سنگ مجرای ادراری نخواهد داشت.

محرک های ابتلا به سنگ کلیه و مجرای ادرار کدامند؟

عامل خطر زای اول برای این مورد، سابقه ی ابتلا به سنگ کلیه در فرد یا خانواده ی فرد است. علاوه بر این، عوامل خطر زای دیگر مثل چاقی یا کم آبی نیز می تواند این خطر را افزایش دهد. همچنین، بیماری های کلسیمی (که در آنها میزان جذب کلسیم افزایش می یابد) نیز می توانند یک محرک برای سنگ مجرای ادراری محسوب شوند. در آخر، رژیم های غذایی مملو از نمک، پروتئین و گلوکز نیز از عوامل خطر زای دیگر می باشند.

برای تأیید نیاز به انجام عمل tul کلیه از طریق مجرای ادرار به انجام چه آزمایش هایی نیاز داریم؟

بیمارانی که مواردی از علائم مربوط به سنگ مجرای ادراری را تجربه می کنند، برای پیدا کردن ریشه ی بیماری و محل قرار گیری سنگ ها تحت آزمایش های متعددی قرار می گیرند. معمولاً این آزمایش ها شامل معاینه ی کامل جسمی و بررسی سابقه ی بیماری ها می شود. آزمایش های مرسوم برای کاندیداتوری عمل TUL از طریق مجرای ادرار نیز شامل این موارد خواهد بود: عکس برداری اولتراسوند از کلیه (برای اطمینان از اینکه علت بروز علائم سنگ کلیه نباشد)، عکس برداری با اشعه ی ایکس از ناحیه ی شکم، عکس برداری MRI از کلیه و شکم، سی تی اسکن شکم و پیلوگرام رتروگراد.

رایج ترین گونه های سنگ کلیه و سنگ مجرای ادراری کدامند؟

رایج ترین گونه ی سنگ کلیه و سنگ مجرای ادراری، سنگ های کلسیمی می باشد. کاهش مصرف مواد غذایی غنی از اگزالات مثل اسفناج، چغندر، بادام زمینی، گوجه، چیپس و شکلات می تواند از میزان خطر ابتلا به سنگ های کلسیمی مجرای ادراری و کلیه کم کند.

علاوه بر این، برخی از درمان های خاص مثل شیمی درمانی می تواند باعث تولید سنگ های ادیک اسید شود که در بیماران دارای رژیم غذایی مملو از پورین بیشتر دیده می شود. پورین در انواع گوشت، ماهی و صدف وجود دارد.

چه عواملی از ضرورت انجام عمل tul کلیه از طریق مجرای ادرار کم می کند؟

عامل کلیدی برای کاهش احتمال ضرورت انجام عمل TUL از طریق مجرای ادرار نیز مانند مشکلات سنگ کلیه «پیشگیری از کاهش میزان ادرار» است. این مورد به تنهایی نقشی چشمگیر در وخامت شرایط بیماری خواهد داشت.

عوارض بعد از عمل تومور مثانه

خونریزی بعد از عمل تومور مثانه گذرا هستند و بیشتر عوارض عمل tul کلیه مربوط به سن بیمار ، کراتینین سرم پایه ، اندازه تومور ، محل تومور ، تجربه جراح ، زمان برداشتن و تکمیل برداشتن تومور مرتبط بود. درست بعد از tul ممکن است هنگام ادرار کردن مقداری خونریزی و درد داشته باشید. معمولا می توناید همان روز یا بعد به خانه بروید . می توانید در عرض یک یا دو هفته به فعالیت های معمول خود بازگردید.