همه چیز در مورد عمل رادیکال پروستات

پروستاتکتومی رادیکال یک عمل جراحی برای مواردی از سرطان پروستات است که به خارج از غده ی پروستات گسترش نیافته باشد. عمل رادیکال پروستات می تواند به روش های متعددی مثل عمل جراحی باز، یک عمل کم تهاجمی، یا عمل جراحی رباتیک انجام شود. بهبودی کامل بعد از این عمل، می تواند از چند هفته تا چند ماه زمان ببرد، اما انجام ورزش های سبک و مصرف برخی از دارو ها می تواند روند بهبودی شما را تند تر کند.

پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

پروستاتکتومی رادیکال یک عمل جراحی برای درمان سرطان پروستات است. غده ی پروستات یک غده در دستگاه تولید مثل بدن مردان است که بین مثانه و آلت تناسلی مرد واقع شده است. مجرای ادراری (لوله ای که ادرار را به بیرون از بدن هدایت می کند) در مسیر خود از مثانه به آلت تناسلی، از غده ی پروستات می گذرد.

طی عمل رادیکال پروستات، جراح غده ی پروستات شما را به طور کامل از بدن خارج می کند. معمولاً جراح در حین عمل علاوه بر غده پروستات، قسمتی از بافت های اطراف این غده را نیز از بدن خارج می کند. این بافت ها شامل وزیکول های منی (غدد سازنده ی منی) و گره های لنفاوی (غددی که به بدن در مقابل عفونت ها کمک می کند) می شود.

پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

چرا عمل پروستاتکتومی رادیکال انجام می شود؟

پروستاتکتومی رادیکال یک عمل جراحی است که برای پیشگیری از پخش شدن سرطان پروستات به سایر نواحی بدن انجام می شود. این عمل با حذف کامل غده ی پروستات، می تواند سرطان فرد را درمان کند.

مبتلایان به سرطان پروستات برای مشخص شدن میزان پخش‌ شدگی سرطان به آزمایش های اضافی نیاز دارند. نتایج این آزمایش ها به پزشک کمک  می کند تا بهترین گزینه ی درمانی را انتخاب کند. این آزمایشات شامل موارد زیر می شوند:

  • اولتراسوند و بیوپسی (بافت برداری) پروستات
  • بیوپسی پروستات تحت هدایت تصویری برداری MRI
  • تست PSA (آنتی ژن مختص پروستات)
  • عکس برداری سی تی اسکن
  • عکس برداری MRI
  • اسکن استخوان

انواع مختلف پروستاتکتومی رادیکال کدامند؟

پزشک شما بین انواع مختلف پروستاتکتومی رادیکال، یک گزینه را انتخاب می کند:

  • عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال باز: طی این عمل جراحی مرسوم، جراح شما یک برش عمودی زیر ناف شما ایجاد خواهد کرد. سپس با کمک ابزار لازم از این برش ایجاد شده، غده ی پروستات و بافت های اطراف آن را از بدن شما خارج می کند.
  • پروستاتکتومی رادیکال رباتیک: طی این عمل، جراح شما چند برش کوچک یا یک برش در ناحیه ی شکم شما ایجاد می کند. در این نوع مدرن از عمل پروستاتکتومی رادیکال، جراح از خارج از بدن شما با کنترل رباتیک، عمل جراحی را انجام می دهد.

عمل پروستاتکتومی رادیکال تا چه میزان مرسوم است؟

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، تجویز و انجام عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال برای مبتلایان به سرطان پروستات که بیماری به خارج از غده ی پروستات آنها گسترش نیافته است، بسیار رایج می باشد. بعد از سرطان پوست، سرطان پروستات رایج ترین سرطان مردان در کشور ایالات متحده ی آمریکا محسوب می شود. از هر ۸ مرد آمریکایی، یک مرد به سرطان پروستات مبتلا می شود.

عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال باز

جزئیات عمل پروستاتکتومی رادیکال

پیش از عمل پروستاتکتومی رادیکال چه اتفاقی می افتد؟

پیش از انجام عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال، پزشک شما در رابطه با سابقه ی سلامتی و بیماری های شما سؤالاتی را مطرح می کند. شما باید یک لیست از دارو ها، مکمل های غذایی و ویتامین های مصرفی خود را به پزشک ارائه دهید. ممکن است نیاز باشد مصرف برخی از این دارو ها برای مدت چند روز پیش از عمل موقتاً متوقف شود؛ مخصوصاً دارو های ضد انعقاد خون.

بیمارستان تجویزات اضافی دیگر را به شما ابلاغ خواهد کرد. مثل مدت زمان ناشتائی (منع خوردن و آشامیدن) پیش از عمل. آزمایش های سلامتی پیش از عمل پروستاتکتومی رادیکال دیگر که ممکن است به آن نیاز داشته باشید در ادامه آمده است:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن یا MRI از شکم و لگن
  • اولتراسوند و بیوپسی (نمونه برداری) پروستات

طی عمل رادیکال پروستات چه اتفاقی می افتد؟

طی انجام این عمل جراحی شما در حالت بیهوشی عمومی قرار می گیرید. تیم جراحی با ورود یک لوله ی نازک با نام کاتتر، ادرار شما را به طور کامل تخلیه می کند.

پس از آن که جراح پروستات شما را خارج کرد، آن را زیر میکروسکوپ مشاهده می کند تا احتمال پخش آن خارج از مرز غده ی پروستات یا وجود سرطان در گره های لنفاوی یا وزیکول های منی بررسی شود. در صورت دیده شدن این سطح از گسترش سرطان، احتمال پخش شدگی بیشتر سرطان نیز وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی، روش های درمانی دیگر باید در دستور کار قرار گرفته شود.

بعد از عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال چه اتفاقی می افتد؟

  • بیماران معمولاً طی ۲۴ ساعت بعد از عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال از بیمارستان مرخص می شوند.
  • طی این مدت، ممکن است یک سیستم تخلیه برای تخلیه مایعات اضافی ناحیه ی جراحی داشته باشید. در این صورت، سیستم تخلیه پیش از ترخیص، از بیمار جدا می شود.
  • یک کاتتر ادراری برای تخلیه ی ادرار شما به داخل کیسه ی ادرار، همچنان به شما متصل می ماند. این کاتتر بعد از ترخیص نیز به مدت چند روز الی یک هفته باید با شما بماند.
  • بعد از این که جراح پروستات شما را به طور کامل خارج کرد، شما دیگر قادر به انجام تخلیه ی منی نخواهید بود. اما همچنان می توانید از لحاظ جنسی فعال باشید.

آیا عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال دردناک است؟

با وجود این که مانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است در ناحیه ی برش جراحی کمی احساس ناراحتی داشته باشید، اما بیماران معمولاً از صبح اول بعد از عمل پروستاتکتومی رادیکال به راحتی قادر به راه رفتن بوده و درد های خفیف بعد از عمل در بیمارستان، با قرص های مسکن ساده ی داروخانه ای کنترل می شود

مشکلات ادراری

مزایای لاپاراسکوپی نسبت به جراحی باز چیست؟

افرادی که جراحی های رباتیک را انجام می دهند در مقایسه با افرادی که جراحی پروستاتکتومی باز روی آنها صورت گرفته است مزایای زیر را تجربه می کنند:

  • درد کمتر پس از جراحی
  • بازگشت سریع تر به فعالیت های روزانه
  • کاهش مدت زمان بستری در بیمارستان
  • زمان بهبودی کوتاه تر
  • برش کوچک تر و جای زخم کمتر

خطرات یا عوارض پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

پروستاتکتومی رادیکال به طور کلی یک عمل جراحی ایمن می باشد. جراحان تمام سعیشان را می کنند تا در حین عمل به اعصابی آلت تناسلی که از پروستات می گذرد آسیبی وارد نشود. اما همچنان -مانند هر عمل جراحی دیگری- ریسک آسیب دیدگی عصب و مشکلات دیگر وجود دارد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • بی اختیاری ادرار: برخی از افراد پس از عمل دچار بی اختیاری ادرار می شوند. با وجود اینکه این مشکل با گذشت زمان بهبود می یابد، اما پزشک می تواند در کنترل مثانه و نشت ادرار به شما کمک کند.
  • اختلال نعوظ: بسیاری از افراد پس از این جراحی مشکل در حفظ نعوظ را تجربه می کنند. بهبودی عملکرد نعوظ شما بستگی به توانایی نعوظ شما قبل از جراحی و قدرت جراح شما بستگی دارد. شما ممکن است برای درمان این مشکل نیاز به داروهای اختلال نعوظ یا روش های درمانی دیگر داشته باشید. هر چه سن شما بیشتر باشد احتمال بروز مشکلات بیشتر می شود.

همچنین مشکلاتی که ممکن است در موارد نادر اتفاق بیفتد شامل موارد زیر می شود:

دوران بهبودی و پس از آن

چشم انداز پس از عمل پروستاتکتومی رادیکال چیست؟

احتمال اینکه بعد از عمل پروستاتکتومی یک زندگی عادی را تجربه کنید بالا می باشد. البته، احتمال عود مجدد سرطان به تست پاتولوژیک بستگی دارد. برای اطمینان باید به طور مرتب توسط پزشکتان ویزیت شوید.

دوران نقاهت پس از پروستاتکتومی رادیکال چقدر است؟

ممکن است تا چند هفته پس از جراحی احساس خستگی داشته باشید. ورزش های سبکی مانند پیاده روی می توانند به روند بهبودی شما سرعت ببخشد. برای چند هفته باید از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید. ممکن است چند هفته تا چند ماه پس از عمل جراحی، بی اختیاری یا نشت ادرار و همچنین اختلال نعوظ را تجربه کنید.

اغلب مشکلات ادراری افراد با گذشت زمان بهبود می یابند؛ اما بهبود عملکرد نعوظ ممکن است ماه ها به طول بی انجامد. پزشک معمولاً برای کمک به مشکلات نعوظ شما دارو تجویز خواهد کرد. برای نظارت و پیگیری عود سرطان یا مدیریت عوارض جراحی باید به طور مرتب توسط پزشک ویزیت شوید.

چه زمانی می توانم به زندگی عادی برگردم؟

اگر جراحی باز انجام داده اید معمولاً ۲ تا ۴ هفته پس از جراحی می توانید به فعالیت عادی خود برگردید. افرادی که جراحی رباتیک انجام می دهند، معمولاً در عرض ۱ تا ۲ هفته می توانند به فعالیت های روزانه خود بازگردند. پزشک بهترین زمان برای سرپا شدن را به شما اطلاع خواهد داد.

چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید؟

اگر پس از جراحی دچار هر یک از علائم زیر شدید به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی، تورم یا خروج مایعات از برش ها
  • تب
  • یبوست
  • ناتوانی در ادرار کردن پس از برداشتن سوند
  • افزایش درد در نواحی اطراف برش

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم