تفاوت بین واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟

واریکوسل و سرطان بیضه هر دو مثل غده ای در بیضه ظاهر می شوند.با این حال، بین این دو بیماری تفاوتی وجود دارد.تفاوت اصلی بین واریکوسل و‌ سرطان بیضه این است که سرطان بیضه رشد سرطانی بیضه است در حالی که واریکوسل غیرسرطانی است و به خاطر گشادی رگ های بیضه رخ می دهد. انواع رایج سرطان بیضه تومور بدخیم بیضه و تراتوم می باشند. در ادامه به بررسی تفاوت بین واریکوسل و سرطان بیضه می پردازیم.

واریکوسل چیست؟

واریکوسل متورم شدن کیسه بیضه در اثر گشادی شبکه وریدی پامپینی فرم بیضه است.گشادی شبکه وریدی خود به خود یا به خاطر انسداد مجاری نزدیک ورید بیضه چپ اتفاق می افتد.بیضه یک کیسه کرم دارد که با معاینه دستی احساس میشود.معمولا واریکوسل ها در سمت چپ بیضه قرار دارند.گاهی اوقات احتمال وقوع واریکوسل دوطرفه هم وجود دارد و در قیاس با افراد مسن بیشتر جوانان به آن مبتلا می شوند.با آنکه واریکوسل ها به طور بالقوه بی ضرر هستند، در دراز مدت ممکن است منجر به ناباروری در مردان می شود. واریکوسل می تواند اولین علامت انسداد وریدی ابتدایی مثل کارسینوم سلول کلیه باشد که باعث انسداد ورید کلیوی و متعاقبا ورید بیضه ای می شود.از این رو، بهتر است پزشک واریکوسل را تشخیص دهد.واریکوسل موجب درد نمی شود اما احساس سوزن سوزن شدن و سنگینی کیسه بیضه شایع و متداول است.جراحی بستن رگ ورید بیضه راه درمان است که یک عمل جراحی جزئی است.

واریکوسل چگونه به وجود می آید؟

رگ ها در سراسر بدن خون را از اندام های مختلف به قلب برمیگردانند.رگ ها در حالت عادی دریچه هایی دارند که باعث حرکت خون در جهت صحیح می شوند.با این حال،وقتی عملکرد دریچه ها در ورید بیضه خوب نباشد،نیروی جاذبه می تواند خون را در کیسه بیضه جمع کند و موجب به وجود آمدن واریکوسل شود.معمولا واریکوسل در بیضه چپ رخ می دهد و به اصطلاح مربوط به دوره ورید بیضه در شکم است.

واریکوسل چقدر شایع است؟

واریکوسل ها بسیار رایج و شایع اند و خطرناک هم نیستند.در حقیقت ۱۵ درصد از کل مردان بالغ دچار واریکوسل هستند.در طول زندگی بسیاری از مردان واریسکول پنهان باقی می ماند یا اینکه به هیچ عنوان مشکلی ایجاد نمی کند.حدود ۲۰٪از نوجوانان واریکوسل دارند . بنابراین احتمالا کسری از آنها خود به خود برطرف می شوند.

مشکلات مربوط به واریکوسل چیست؟

واریکوسل می تواند سبب ایجاد سه مشکل اساسی شود:اختلالات باروری،کاهش تولید تستوسترون توسط بیضه یا ناراحتی کیسه بیضه.به همین خاطرواریکوسل معمولا درمان نمی شود مگر اینکه دلیلی برای نگرانی درمورد یکی از این مشکلات وجود داشته باشد.در برخی از موارد واریکوسل ممکن است سبب آزواسپرمی یا کمبود کامل اسپرم در انزال شود.از آنجایی که واریکوسل ها بسیار شایع هستند و معمولا در طول زندگی ناشناخته باقی می مانند، شاید حدود ۸۰درصد مردانی که مبتلا به واریکوسل هستند بتوانند بدون هیچ دخالت پزشکی از همسرشان باردار شوند.همچنین همانگونه که در بالا اشاره شد اکثر مردانی که دچار واریکوسل هستند هیچ مشکل هورمونی یا دردی را تجربه نمی کنند.به نظر می‌رسد نکته ی قابل توجه این باشد که واریکوسل های بزرگ تر اثرات منفی بیشتری داشته باشند. برای طبقه بندی اندازه ی واریکوسل ها مطالب زیر را مشاهده کنید.

تفاوت واریکوسل و سرطان بیضه

آیا واریکوسل خطرناک است؟

واریکوسل ها کشنده نیستند اما می توانند شبیه به بیماری های خطرناک باشند. به عنوان مثال،چنانچه واریکوسل در سمت راست شکل بگیرد باید اطمینان حاصل شود که هیچ توده یا ناهنجاری در شکم وجود نداشته باشد که عامل ایجاد واریکوسل شود.به علاوه،وقتی بیمار دراز کشیده است واریکوسل باید کاملا کاهش یابد،زیرا شبکه ی پامپینی فرم ورید دیگر با نیروی جاذبه پر نمی شود.وقتی واریکوسل کاهش نمی یابد درمورد اینکه یک گرفتگی شکمی مثل توده یا تومور وجود داشته باشد شک و شبهه به وجود می آورد.

سرطان بیضه چیست؟

سرطان بیضه چندین نوع بافت دارد که از بین آنها تراتوم و کارسینوم رایج ترین گونه ها هستند.سرطان بیضه نسبتا ‌و نه لزوما میان جوانان مشاهده می شود.این سرطان با علائم نامشخصی مثل سنگینی کیسه بیضه، غده سفت در بیضه،درد شدید یا درد بیضه مزمن ظاهر می شود.درصورتی که سرطان در ابتدا که در کیسه بیضه حبس شده است تشخیص داده شود پیش بینی روند بیماری خوب خواهد بود.با این حال، اگر سرطان به بیرون از کیسه بیضه سرایت کند درصد عود بیماری بالا می رود.ویژگی متمایز سرطان بیضه احساس درد نیست و بسیاری از بیماری های خوش خیم دیگر می توانند منجر به تصویر بالینی مشابه شوند.از این رو، هرگونه تورم در بیضه باید به دقت بررسی شود تا از سرطان بیضه جلوگیری شود.

غده هایی که به طور بالقوه بدخیم هستند با اسکن فراصوت در کیسه بیضه قابل تشخیص اند.با وجود این، بافت شناسی و بافت برداری تشخیص معتبری را دراختیار می گذارند.بسیاری از انواع هورمون ها در اثر سرطان بیضه ترشح می شوند.این هورمون ها که نشانگر زیستی برای تشخیص نوع سرطان راه گشا هستند.برخی نمونه ها آلفا فتوپروتئین،گنادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز ۱ می باشند.به محض اینکه سرطان تشخیص داده شود نیاز است که مرحله بندی شود تا اندازه دوردست و سرایت موضعی را مشخص کند.

این کار با سی تی اسکن یا ام آرآی صورت می گیرد و تعیین نوع درمان بستگی به مرحله بندی دارد.بیضه برداری همان برداشتن بیضه با عمل جراحی است که حتی در مراحل اول بیماری قابل درمان است.افزون براین،به بیمار درمان هورمونی آبلیشن،پرتو درمانی یا شیمی درمانی هم پیشنهاد می شود.همین که مراحل درمان کامل شد برای تشخیص هرگونه ظهور مجدد علائم بیماری به معاینه مداوم نیاز است.

واریکوسل و حالت نرمال بیضه

نشانه های سرطان بیضه چیست؟

رایج ترین علائم سرطان بیضه موارد زیر هستند:

تغییر بدون درد در اندازه یا شکل یک یا هر دوبیضه

احساس سنگینی در کیسه بیضه

درد مزمن در کمر،شکم یا کشاله ران

ورم بیضه یا غده در یک یا هردو بیضه

درد بیضه

سرطان بیضه چگونه تشخیص داده می شود؟

بیضه ها جهت درد، ورم یا غده معاینه خواهند شد.تشخیص سرطان بیضه با سونوگرافی کیسه بیضه تایید میشود اما پزشک تشخیص را با معاینه کامل و پیشینه درمانی آغاز می کند.تومور مارکر به تایید و مرحله بندی سرطان بیضه کمک می کند.تومور مارکرهای مخصوص سرطان بیضه آلفافتوپروتئین، بتاگنادوتروپین جفتی انسانی و لاکتات دهیدروژناز هستند.پیش از جراحی برداشتن بیضه این مراحل برآورد می شوند.

عوامل خطر سرطان بیضه چه چیزهایی هستند؟

• بیضه های نزول نکرده( این مورد در دوران نوزادی و وقتی که بیضه به مکان صحیح در کیسه بیضه نزول نکرده باشد اتفاق می افتد)
  • رشد غیرعادی بیضه ها
  • ایدز
  • نژاد قفقازی
عوارض واریکوسل و درمان آن

تفاوت بین واریکوسل و سرطان بیضه چیست؟

۱.تعریف واریکوسل و سرطان بیضه

واریکوسل: واریکوسل گشاد شدن شبکه پامپینی فرم در بیضه است.

سرطان بیضه: این سرطان رشد اولیه سرطانی در بیضه است.

۲.ویژگی های واریکوسل و سرطان بیضه

علائم

واریکوسل: احساس کیسه ی کرم را در بیضه به وجود می آورد و با معاینه و لمس نرم به نظر می آید

سرطان بیضه:طرز قرارگیری آن با معاینه دستی مشکل است و از دست دادن حس در بیضه متداول است.

گروه سنی

واریکوسل: در هر سنی اتفاق می افتد.

سرطان بیضه:این نوع سرطان در افراد جوان شایع است.

واریکوسل:شاید باعث ناباروری شود.

سرطان بیضه:این سرطان به اندام های دوردست قابل سرایت است.

درمان واریکوسل :از طریق جراحی و بستن وریدهای بیضه ای درمان می شود.

سرطان بیضه:از طریق بیضه برداری و آبلیشن هورمونی درمان می شود.

۳.پیش بینی روند بیماری

واریکوسل: روند بیماری بهتر پیش بینی می شود.

سرطان بیضه: درمقایسه با واریکوسل نسبتا روند پیش بینی خوبی ندارد.اگر زود تشخیص داده شود روند بیماری بهتر پیش بینی میشود.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

منبع :