درمان زگیل تناسلی چقدر طول می کشد؟

زگیل تناسلی، ناشی از یک عفونت مقاربتی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. ویروس HPV ممکن است خود به خود از بدن حذف شود اما مدت زمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حدود ۸۰% ویروس های HPV پس از ۱۸ الی ۲۴ ماه خود به خود از بین می روند. همه افراد مبتلا به HPV، زگیل تناسلی ندارند. درمان زگیل ها، می تواند به از بین بردن سریع تر ویروس کمک کند، اما پس از برخی از درمان ها ممکن است جای زخم زگیل ها باقی بماند. در حالی که هیچ درمان قطعی برای ویروس HPV وجود ندارد، اما افراد می توانند با استفاده از روش های مختلف زگیل های تناسلی را از بین ببرند. در ادامه به بررسی آنکه درمان زگیل تناسلی چقدر طول می کشد می پردازیم.

آیا زگیل های تناسلی از بین می روند؟

اگرچه خود ویروس HPV هیچ درمانی ندارد، اما زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و ممکن است پس از حذف آن ها، تا مدت زمان زیادی عود نکنند، اما ممکن است نتوانید برای همیشه از شر زگیل ها خلاص شوید و آن ها دوباره بازگردند. پس از حذف کامل ویروس HPV، احتمال ابتلا مجدد به انواع سویه های دیگر این ویروس همچنان وجود دارد. هر چند که این امر نادر است اما، ممکن است شما به صورت همزمان به چند سویه مختلف از ویروس HPV مبتلا شوید. از این رو پس از درمان قطعی اچ پی وی در مردان ، ممکن است در آینده مجددا عود کنند.

این مساله به فاکتورهای زیادی از جمله، اینکه آیا واکسن دریافت کرده اید یا خیر، سیستم ایمنی بدن شما خوب کار می کند یا نه، نوع ویروس HPV که به آن مبتلا شده اید و میزان ویروسی که وارد بدن شما شده است (بار ویروسی)، بستگی دارد.برخی از سویه های HPV، پر خطر هستند و ممکن است باعث ایجاد کارسینوم سلول سنگفرشی (سرطان) شوند و حتی ممکن است تا زمانی که سلول های پیش سرطانی ایجاد نشوند، شما اصلا از از وجود آن ها بی اطلاع باشید.

درمان زگیل تناسلی چه مدت زمان می برد

زگیل های تناسلی پس از چند وقت از بین می روند؟

ممکن است زگیل های تناسلی خفیف حتی بدون درمان نیز ناپدید شوند. اگر چه این مساله اصولا در عرض ۲ سال پس از ابتلا اتفاق می افتد، اما در برخی از موارد ممکن است بیشتر طول بکشد. در افرادی که زگیل های تناسلی را درمان می کنند، ممکن است زمان درمان کامل کاهش یابد. زگیل هایی که درمان شده اند به نسبت زگیل های درمان نشده، با سرعت کمتری مجددا عود می کنند.

درمان کامل زگیل ها با کرم، ممکن است چندین ماه زمان نیاز داشته باشند اما شما می توانید با جراحی، در زمان کمتری به نتیجه مطلوب برسید.

درمان زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی ممکن است در عرض چند هفته، ماه یا سال پس از اولین ابتلا، ظاهر شوند. زگیل ها به صورت توده هایی در اطراف اندام تناسلی ظاهر می شوند. در برخی موارد ممکن است روی گلو، دهان، زبان یا حتی لب ها نیز ظاهر شوند.

علاوه بر حذف سریع تر ویروس، درمان زگیل ها می تواند درد، خارش و سوزش مرتبط با زگیل ها را نیز کاهش دهد. همچنین، می تواند خطر انتقال HPV به سایر افراد را کاهش دهد.

روش های درمان زگیل تناسلی، عبارتند از:

  • کرم های موضعی

شما می توانید از پمادهای زگیل تناسلی با نسخه یا بدون نسخه برای اینکار استفاده کنید. دقت کنید که داروهای بدون نسخه ای که برای درمان زگیل های معمولی استفاده می شوند را نمی توان برای درمان زگیل های تناسلی استفاده کرد. کرم های موضعی برای درمان زگیل های تناسلی عبارتند از:

  • سینکاتچینز

کرم سینکاتچینز، حاوی عصاره چای سبز است که برای درمان زگیل های تناسلی خارجی و مقعدی استفاده می شود. برای درمان، باید به مدت ۴ ماه و روزی ۳ بار، از این کرم روی ناحیه تحت درمان استفاده شود. سینکاتچینز، بسیار موثر است.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از این دارو:

  • احساس سوزش
  • درد یا ناراحتی در ناحیه تحت درمان
  • خارش
  • التهاب و قرمزی
سینکاتچینز
  • ایمی کیمود

کرم ایمی کیمود، برای درمان زگیل های تناسلی خارجی استفاده می شود. همچنین، پزشکان از آن برای درمان برخی از سرطان های پوست استفاده می کنند. برای درمان، باید به مدت ۴ ماه و حداقل هفته ای ۳ بار از این کرم به صورت مستقیم بر روی زگیل ها استفاده کرد. این کرم، همچنین می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود و به درمان سریع تر ویروس کمک می کند. با این حال، تحقیقات نشان داده اند که این دارو تنها برای کمتر از ۵۰% مبتلایان موثر بوده است. این دارو، برای زنان موثرتر از مردان است.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از این دارو، عبارتند از:

  • التهاب یا قرمزی در ناحیه تحت درمان
  • احساس سوزش
  • خارش
  • حساسیت
  • پوسته پوسته شدن
  • کرایوتراپی

در این روش، از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل های تناسلی استفاده می شود. نیتروژن مایع باعث ایجاد تاول در اطراف زگیل ها می شود، و آن ها در نهایت با بهبودی تاول ها از بین می روند. کرایوتراپی ، یک درمان سریع و موثر است. اگرچه، بسیاری افراد ممکن است برای دستیابی به نتیجه نهایی، به چندین جلسه کرایوتراپی نیاز داشته باشند. عوارض جانبی احتمالی ناشی از کرایوتراپی عبارتند از:

  • درد
  • تورم در ناحیه تحت درمان
  • احساس سوزش خفیف
  • الکترودسیکاسیون

در این روش زگیل های تناسلی با جریان الکتریکی سوزانده می شوند، سپس بافت خشک شده تراشیده می شود و زگیل از بین می رود. معمولا این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و روند بهبودی ممکن است ۴ الی ۶ هفته طول بکشد. شما می تواند برای درمان زگیل های خود به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.

متخصصان، روش الکترودسیکاسیون را برای درمان زگیل تناسلی بسیار موثر می دانند. مراقبت های بعد از کرایوتراپی زگیل تناسلی را باید طبق دستور پزشک انجام دهید. نتایج نشان داده اند که زگیل های تناسلی در ۹۴% افرادی که از این روش استفاده کرده اند پس از ۶ هفته از بین رفته اند. عوارض جانبی احتمالی ناشی از این روش عبارتند از:

  • خونریزی
  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم
  • تغییر رنگ پوست
  • جراحی لیزر

این روش باید توسط یک جراح انجام گیرد و از نور لیزر برای سوزاندن بافت زگیل ها استفاده می شود. بسته به اندازه و تعداد زگیل ها، معمولا از بی حسی موضعی یا عمومی استفاده می کنند.

چه زمانی حتی با وجود زگیل تناسلی، HPV دیگر منتقل نمی شود؟

مبتلایان به زگیل تناسلی، ناقلین HPV هستند، اما حتی پس از حذف زگیل ها فرد همچنان ناقل ویروس خواهد بود و ویروس در بدنش فعال باقی می ماند. این بدان معناست که می توان ویروس را از طریق رابطه جنسی یا تماس نزدیک پوستی به شخص دیگری منتقل کرد. از آن جایی که هیچ آزمایش خونیHPV را نشان نمی دهد، تشخیص اینکه چه زمانی فرد، دیگر ناقل ویروس نیست، بسیار سخت است. در بیشتر موارد HPV، پس از ۲ سال از ابتلا، از بین می رود.

روش های درمان زگیل تناسلی، عبارتند از:

آیا می توان از HPV پیشگیری کرد؟

برخی از سویه های HPV با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند. تزریق واکسن HPV در سنین ۹ الی ۱۱ سالگی توصیه می شود، اما می تواند تا ۴۵ سالگی نیز آن را تزریق کرد. حتی در صورت ابتلا فرد به یکی از سویه های HPV، می توان از واکسن برای جلوگیری از ابتلا به سایر سویه ها کمک گرفت.

HPV، تقریبا همیشه از طریق تماس جنسی منتقل می شود. بنابراین بهترین راه پیشگیری از آن، عدم داشتن رابطه جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) است. در صورتی که تمایل به برقراری رابطه جنسی دارید، استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی (واژینال، مقعدی یا دهانی) به پیشگیری از HPV و سایر بیماری های مقاربتی کمک می کند. اما، کاندوم به دلیل اینکه همه نواحی پوست را پوشش نمی دهد، نمی تواند به طور ۱۰۰% از ابتلا به HPV جلوگیری کند.

منبع :

https://kidshealth.org

https://www.medicalnewstoday.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم