علت زگیل تناسلی کشاله ران و نحوه درمان آن

زگیل تناسلی نتیجه یک عفونت ویروسی شایع مقاربتی است که می‌تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند. این زگیل می‌تواند در هر جای بدن که در رابطه جنسی نقش دارد ایجاد شود؛ یکی از این نواحی کشاله ران است. زگیل تناسلی کشاله ران ‌اذیت‌کننده و حتی شرم‌آور است. اگر این زگیل ناشی از نوع خاص و تهاجمی از ویروس باشد، می‌تواند حتی به سرطان منجر گردد.ما در در این مقاله درباره علت زگیل تناسلی کشاله ران و نحوه درمان آن صحبت می‌کنیم.

زگیل تناسلی کشاله ران چه شکلی است؟

زگیل تناسلی کشاله ران، تا حدودی شبیه به زگیل‌های معمولی هستند، اما با کمی دقت می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.

۱. شکل

گل‌کلم مانند: زگیل تناسلی کشاله ران مانند سایر انواع زگیل تناسلی ، اغلب دارای سطحی شبیه به گل‌کلم است که گفته می‌شود ناشی از نزدیکی چند زگیل به هم است. این زگیل‌ها کمی برجسته هستند و در لمس ناهموار و خشن می‌باشند.

۲. سایز

کوچک تا بزرگ: اندازه زگیل تناسلی کشاله ران می‌تواند از ضایعات بسیار کوچک، که به‌سختی قابل دیدن هستند شروع شده و به زگیل‌های درشت ختم شود. آن‌ها ممکن است به‌صورت برآمدگی‌های ریز و مسطح ظاهر شوند یا به خوشه‌های بزرگ‌تری تبدیل شوند.

۳. رنگ

گوشتی‌رنگ یا رنگ پوست: زگیل تناسلی معمولاً گوشتی رنگ است یا ممکن است کمی سفید به نظر برسد. رنگ آن می‌تواند شبیه به پوست اطراف باشد و تشخیص آن را دشوارتر کند.

شکل زگیل تناسلی خفیف زنانزگیل تناسلی در مردان 

علت به وجود آمدن زگیل روی کشاله ران

زگیل‌های کشاله ران، که معمولا به‌عنوان زگیل تناسلی شناخته می‌شوند، توسط سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا human papillomavirus ایجاد می‌شوند. HPV گروهی از ویروس‌های مرتبط با هم است که می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی و مقعد را آلوده کند.این ویروس معمولاً از طریق تماس پوست به پوست در حین فعالیت جنسی با فرد مبتلا پخش می‌شود. HPV می‌تواند از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل گردد.

ویروس حتی در صورتی که فرد مبتلا زگیل قابل مشاهده نداشته باشد، قابل انتقال است. همچنین ممکن است ویروس‌های روی سطح پوست کوچک‌تر از آن باشند که با چشم دیده شوند، اما در هر صورت با رابطه جنسی ویروس قابل انتقال است. دوره کمون (زمان قرارگرفتن در معرض ویروس تا ایجاد زگیل) می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌‌ها طول بکشد تا زگیل تناسلی ایجاد شود. برخی از افراد هرگز دچار زگیل نمی‌شوند. علت به وجود امدن زگیل تناسلی در زنان و مردان ممکن است متفاوت باشد.

علائم زگیل تناسلی ران در بانوان و اقایان

اگر زگیل تناسلی فقط روی ران ایجاد شده باشد، احتمالا علائم زیادی ندارد. این زگیل‌ها با ظاهر منحصر‌به‌فرد خود شناخته می‌شوند و گاهی هم خارش و سوزش دارند. اما ممکن است زگیل تناسلی کشاله ران به این ناحیه محدود نشده و سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی را نیز در بر بگیرد.

در زنان، زگیل‌ها در فرج (قسمت خارجی اندام جنسی)، روی دهانه رحم، داخل واژن، مجرای ادرار یا اطراف مقعد رشد می‌کنند. در مردان هم زگیل‌های تناسلی می‌توانند روی سر یا بدنه آلت و گاهی بیضه‌ها، مجرای ادرار و اطراف مقعد بروید. بسیاری از زنان و مردان مبتلا به این زگیل‌ها علامتی ندارند، اما گاهی علائم زیر ایجاد می‌شود:

  • بوی بد، سوزش خفیف، خارش یا درد در ناحیه فرج یا واژن
  • درد همراه با مقاربت
  • درد و خارش و احساس ناراحتی
  • افزایش ترشحات واژن
  • خون‌ریزی (ناشی از از آسیب به زگیل در حین رابطه جنسی)

هنگامی که زگیل تناسلی روی دهانه رحم یا واژن رشد کند، ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند.

علت زگیل تناسلی کشاله ران

بهترین درمان زگیل کشاله ران

همان‌طور که گفتیم، زگیل تناسلی از جمله زگیل کشاله ران معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند و به‌همین دلیل لزومی به درمان آن نیست. اما گاهی ممکن است دردناک، خارش‌دار و ناخوشایند باشد. در این شرایط می‌توان زگیل کشاله ران را با روش‌های مختلفی درمان کرد. لازم است به این نکته توجه کنید که درمان زگیل کشاله ران به‌معنای از بین رفتن ویروس در داخل بدن نیست. زگیل‌ها در حقیقت تظاهرات ویروس هستند و با حذف آن‌ها ویروس از بین نمی‌رود. حتی ممکن است، چند ماه پس از درمان ، زگیل‌ها دوباره رشد کنند. در هر صورت، ما درمان‌های معمولی که برای حذف زگیل کشاله ران و سایر انواع زگیل‌های تناسلی وجود دارد، در این‌جا آورده‌ایم:

  • کرم‌ها، ژل‌ها و پمادها
  • کرایوتراپی (یخ‌زدن زگیل‌ها)
  • عمل جراحی
  • محلول‌های اسیدی

این‌که پزشک چه درمانی را توصیه کند به مواردی مانند تعداد زگیل‌ها، محل قرارگیری آن‌ها، بزرگی و تمایل شما بستگی دارد.بیایید هریک از این روش‌های درمان زگیل کشاله ران را با هم بررسی کنیم.

پماد برای درمان زگیل تناسلی

کرم‌ها، ژل‌ها و پمادها

انواع ژل، کرم و پماد برای درمان زگیل کشاله ران عبارتند از کرم ایمیکویمود (imiquimod cream)، ژل پودوفیلوکس (podofilox gel) و پماد سینکاتچین (sinecatechins ointment).

  • ایمیکیمود کرمی است که خودتان روی زگیل‌های ران می‌زنید تا سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید. لازم است کرم ۵ درصد دارو را هنگام خواب، سه بار در هفته تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند یا به مدت ۱۶ هفته استفاده کنید. کرم ۳.۷۵ درصد هر شب تا زمانی که زگیل‌ها از بین بروند (حداکثر به مدت ۸ هفته) قابل استفاده است. در هر دو مورد، باید کشاله ران را ۶ تا ۱۰ ساعت پس از زدن کرم با آب و صابون بشویید.
  • پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین ژل‌هایی هستند که برای از بین‌بردن زگیل‌ها طراحی شده‌اند. بعد از این‌که آن‌ها را روی زگیل مالیدید، قبل از پوشیدن لباس، اجازه دهید کشاله ران در هوا خشک شود.
  • پماد سینکاتچین از عصاره چای سبز تهیه می‌شود. برای بهترین اثر بخشی، لازم است پماد سینکاتچین ۱۵ درصد را سه بار در روز به مدت ۱۶ هفته روی زگیل تناسلی کشاله ران بمالید.

توجه : حتما قبل از انتخاب دارو برای درمان زگیل تناسلی کشاله ران باید با پزشک مشورت کنید.

توجه :اگر باردار هستید از این داروها استفاده نکنید.

کرایوتراپی یا سرما درمانی (Cryotherapy)

پزشک ممکن است زگیل تناسلی کشاله ران را با استفاده از نیتروژن مایع و یک اپلیکاتور پنبه‌ای یا دستگاه خاصی به نام کرایوپروب منجمد کند. معمولا سرما به مدت ۱۰-۲۰ ثانیه روی موضع اعمال می‌شود تا زگیل را منجمد کند. اگر زگیل‌ها زیاد یا بزرگ باشند، برای جلوگیری از درد، ممکن است از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده شود. شما می توانید برای درمان زگیل تناسلی خود با بهترین مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مطب دکتر رضا ولی پور متخصص اورلوژی با شماره ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.

عمل جراحی

در این روش، هر تعداد زگیل تناسلی کشاله ران که موجود باشد، به‌شکل یک‌جا با جراحی برداشته می‌شود. بیهوشی لازم نیست و معمولا از بی‌حسی موضعی برای برداشتن زگیل استفاده می‌شود. روش‌های حراجی برای درمان زگیل تناسلی کشاله ران شامل موارد زیر هستند:

  • بریدن زگیل با قیچی
  • بریدن با تیغ
  • استفاده از لیزر (لیزر کورتاژ)
  • سوزاندن زگیل با استفاده از کوتر الکتریکی

محلول‌های اسیدی

تری کلرواستیک یا بی کلرواستیک اسید برای درمان زگیل تناسلی کشاله ران استفاده می‌شود. آن‌ها نیز روی زگیل‌ها مالیده می‌شوند و چند ساعت باقی می‌مانند. این روش بر روی زگیل‌های کوچک و مرطوب بهتر است و ممکن است برای زگیل‌های کشاله ران موثر نباشد.

سخن آخر

زگیل تناسلی کشاله ران ناشی از نوعی ویروس است که در اثر تماس جنسی منتقل می‌شود. اگرچه ویروس واگیردار است و ممکن است سبب سرطان شود، اما خود زگیل‌ها خطری ندارند. در صوتی که تمایل به برداشتن آن‌ها داشته باشید، راه‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی کشاله ران وجود دارد.

منبع : 

https://www.webmd.com

https://www.healthline.com

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم