مراقبت های بعد از کرایوتراپی

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتیِ ناشی از پاپیلوما ویروس انسانی هستند. این زگیل ها ممکن است در ناحیه ی اندام های جنسی افراد مانند مقعد، واژن و آلت تناسلی ظاهر شوند و می توانند از طریق روابط جنسی محافظت نشده منتقل شوند. گرچه، رابطه ی جنسی تنها راه انتقال عفونت از فردی به فردی دیگر نیست، زیرا از طریق تماس پوستی نیز قابل انتقال است.

کرایوتراپی زگیل های تناسلی چگونه درمانی است؟

در کرایوتراپی، از یک مایع بسیار سرد به نام نیتروژن مایع برای منجمد کردن ضایعاتی از جمله زگیل ها استفاده می شود، ولی فقط محدود به آنها نمی شود.

آیا کرایوتراپی یک درمان مؤثر است؟

بلکه کرایوتراپی به عنوان اولین درمان زگیل های تناسلی توصیه می شود و یک درمان بسیار مؤثر است که میزان پاکسازی بالایی دارد. گرچه، ویروس ممکن است در زیر پوست بماند، بنابراین زگیل ها ممکن است دوباره ظاهر شوند. با این حال، با گذر زمان و درمان منظم، مقدار ویروس موجود در ناحیه ی مورد نظر تخلیه می شود و درمان موفقیت آمیزتر می شود.

کرایوتراپی زگیل های تناسلی چگونه درمانی است؟

شما می توانید برای درمان زگیل تناسلی خود با بهترین مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مطب دکتر رضا ولی پور متخصص اورلوژی با شماره ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.

آیا مراقبت های خاصی وجود دارد که افراد بتوانند بعد از کرایوتراپی زگیل های تناسلی انجام دهند؟

خوشبختانه، اگر دردی وجود داشته باشد، بعد از درمان به سرعت از بین می رود. بنابراین، به هیچ مراقبت خاصی نیاز نیست، گرچه، در صورت وجود درد، حمام نشیمن توصیه می شود.

اگر زگیل های تناسلی بدون درمان باقی بمانند، چه اتفاقی می افتد؟

این زگیل ها به صورت موضعی منتشر می شوند و بسته به محل خود (مقعد، واژن، درون مجرای ادراری) می توانند بسیار مشکل ساز باشند. این ضایعات می توانند ناخوشایند باشند و از طریق تماس جنسی منتقل شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که در این ناحیه،  HPV پر خطر وجود داشته باشد که در صورت درمان نشدن می تواند تبدیل به سرطان شود. این ویروس در بدن برخی از افراد به طور طبیعی بعد از ۱۸ تا ۲۴ ماه پاکسازی می شود، اما این اتفاق بسیار نادر است، زیرا اکثر افراد نمی توانند به طور طولانی از رابطه ی جنسی خودداری کنند و ممکن است به انواع جدیدی از  HPV مبتلا شوند. ممکن است بعضی از افراد دچار زگیل تناسلی خفیف شده باشند که بعد از مدتی از بین برود.

افراد چگونه باید احتمال وقوع مجدد زگیل های تناسلی را کاهش دهند؟

مهمترین کار واکسن زدن است. این کار احتمال ابتلا به سویه های جدید  HPV را کاهش می دهد. کاندوم ها می توانند به حفاظت در برابر  HPV و زگیل های تناسلی کمک کنند، اما به طور کامل محافظت ایجاد نمی کنند. از تراشیدن، موم انداختن و غیره در این ناحیه خودداری کنید. اگر سیگاری هستید، باید ترک کنید.

چگونه بعد از کرایوتراپی از خود مراقبت کنید؟

چگونه بعد از کرایوتراپی از خود مراقبت کنید؟

روز بعد از کرایوتراپی، ناحیه درمان شده را به آرامی با آب و صابون بدون عطر هر روز بشویید. روی ناحیه درمان شده هر روز به مدت دو هفته، وازلین یا کرم بازسازی کننده آکوافور قرار دهید. این کار به بهبودی ناحیه کمک می کند و از پوسته شدن آن جلوگیری می کند. اگر ناحیه درمان یافته، پوسته پوسته شود، شما می توانید تا ریزش پوسته ها، روی آن ناحیه وازلین قرار دهید. ناحیه درمان شده را بدون پوشش بگذارید. اگر ترشح دارید، می توانید ناحیه را با باند بپوشانید.

اگر ناحیه مورد نظر دچار خونریزی شود، آن را با یک گاز تمیز به مدت ۱۵ دقیقه فشار دهید. اگر خونریزی متوقف نشود، این مرحله را تکرار کنید. اگر خونریزی بعد از تکرار این مرحله هنوز هم قطع نشود، با مطب پزشک تماس بگیرید. حداقل تا ۱۰روز از صابون معطر، لوازم آرایشی یا لوسیون روی ناحیه درمان شده استفاده نکنید تا کاملاً بهبود پیدا کند. موهای ناحیه درمان شده ممکن است ریزش پیدا کنند که به عمق نفوذ انجماد بستگی دارد.

 این ریزش مو ممکن است دائمی باشد. زمانی که ناحیه تحت درمان بهبود پیدا کند، روی ناحیه درمان شده از ضد آفتابی با  SPF حداقل ۳۰ استفاده کنید تا از زخم شدن آن محافظت کنید. این ناحیه از پوست ممکن است تا یک سال بعد از درمان دچار تغییر رنگ (قرمز، صورتی، روشنتر یا تیره تر) شود. این تغییر رنگ ممکن است طولانی شود و یا حتی دائمی باشد.

سخن پایانی

بسیاری از زگیل های تناسلی مردان بدون درمان ناپدید می شوند. همچنین می توانید با محصولات بدون نسخه، زگیل های کوچک را از بین ببرید. اگر زگیل ها بزرگ، زیاد یا مقاوم باشند بهتر است برای برداشتن آنها به دکتر متخصص زگیل تناسلی مراجعه کنید. این کار به طور ویژه برای افرادی با شرایط مزمن خاص یا سیستم ایمنی ضعیف مفید است. برای برداشتن زگیل، متخصص پوست ممکن است از کرایوتراپی یا کرایوسرجری استفاده کند که از این روش می توان به عنوان درمان قطعی زگیل تناسلی مردان نیز نام برد.

منبع :

https://www.mskcc.org/cancer-care

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم