عاقبت زگیل تناسلی چه می شود؟

قبل از آنکه در ارتباط با عاقبت زگیل تناسلی صحبت کنیم باید بدانید که زگیل تناسلی زائده ی کوچک و برجسته ای روی پوست است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. در واقع، زگیل تناسلی یک عفونت رایج اما قابل درمان می باشد و به صورت موارد زیر ظاهر می شود:

  • زگیل های تک
  • چندین زگیل در کنار هم که شبیه به یک گل کلم کوچک هستند
  • به رنگ پوست یا متفاوت با رنگ پوست

هر کسی ممکن است دچار زگیل تناسلی شود. نواحی بروز زگیل تناسلی عبارتند از:

  • نواحی اطراف اندام تناسلی
  • واژن
  • فرج (لبه های اطراف واژن و کلیتوریس)
  • دهانه رحم
  • مقعد یا رکتوم (که شامل اطراف و داخل مقعد می شود)
  • آلت تناسلی (شامل خارج و داخل مجاری ادراری)
  • کیسه بیضه

زگیل تناسلی معمولاً باعث ایجاد درد یا مشکلات جدی نمی شود؛ اما ظاهر ناخوشایند آن ممکن است آزاردهنده باشد. همچنین، در برخی موارد ممکن است بیمار حین رابطه جنسی، درد یا سوزش را تجربه کند. زگیل های موجود در مجاری ادرار می توانند جریان طبیعی ادرار را دچار اختلال کنند.

روابط عاطفی و زگیل تناسلی

تأثیر عاطفی زندگی با HPV

ابتلا به HPV می تواند آسیب های عاطفی گوناگونی در پی داشته باشد. ممکن است پس از تشخیص HPV، منزوی شده و علائم افسرگی و اضطراب را تجربه کنید. در این مرحله باید به یاد داشته باشید که شما همچنان می توانید یک زندگی عادی داشته باشید.

همانطور که می توانید تصور کنید، ابتلا به یک بیماری مقاربتی ممکن است روابط عاشقانه شما را تحت تأثیر قرار دهد. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید هیچ رابطه ی عاشقانه ای داشته باشید. زمانی که قصد دارید رابطه ای را شروع کنید، باید در مورد ابتلا به HPV و بیماریتان با شخص مقابل صحبت کنید و او را در جریان این مشکل قرار دهید.

قبل از به اشتراک گذاشتن این مسأله با شریک جنسیتان باید آموزش های لازم در مورد HPV را ببینید و اطلاعات لازم را کسب کنید، تا از انتشار اطلاعات نادرست جلوگیری شود. تصورات غلطی در مورد HPV وجود دارد، مثلاً اینکه HPV همیشه باعث سرطان می شود یا به دلیل بی بند و باری جنسی انتقال می یابد.

تأثیر جسمی زندگی با HPV

یکی از بدترین نگرانی های مرتبط با HPV، ابتلا به سرطان است. اغلب موارد سرطان دهانه رحم توسط ویروس HPV ایجاد می شود.

خوشبختانه سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است. انجام منظم تست پاپ اسمیر می تواند کوچک ترین ناهنجاری های دهانه رحم را تشخیص داده و -با درمان به موقع از- ایجاد سرطان جلوگیری کند.

محافظت از خود و دیگران

با وجود ابتلا به HPV هم می توانید زندگی نسبتاً عادی داشته باشید. با این وجود همیشه با رعایت موارد زیر باید از خود و شریک جنسیان محافظت کنید:

  • استفاده از کاندوم: استفاده از کاندوم طی رابطه ی جنسی برای کاهش خطر انتقال HPV الزامی می باشد. البته باید بدانید استفاده از کاندوم خطر انتقال HPV را به صورت کامل از بین نمی برد.
  • معاینات منظم: زنان بالای ۲۱ سال مبتلا به HPV باید به صورت منظم تست های غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند. برای این موارد، معمولاً انجام تست پاپ اسمیر هر سه سال یک بار (به منظور تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم در مراحل ابتدایی) توصیه می شود.
  • دریافت واکسن: به گفته ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، دریافت واکسن HPV برای کودکان ۱۱ تا ۱۲ سال توصیه می شود. زیرا در این سن بعید است که از نظر جنسی فعال باشید. با این حال، دریافت این واکسن تا سن ۲۶ سالگی توصیه می شود.

بسیاری از موارد HPV، با گذشت زمان توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند. این امر ممکن است چند ماه تا چند سال به طول می انجامد. همزمان با اینکه بدن شما با ویروس مبارزه می کند، شما با انجام اقدامات زیر می توانید به بدنتان کمک کنید:

  • برای حفظ سیستم ایمنی بدن خود از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کنید.
  • الکل و سیگار را ترک کنید.
  • خواب کافی داشته باشید (حداقل ۸ تا ۹ ساعت)
  • استرس زندگی خود را کاهش دهید. برخی از تحقیقات نشان داده اند که استرس می تواند باعث ماندگاری HPV در سیستم شما شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

تأثیر اجتماعی زندگی با HPV

از ابتلا به HPV خجالت نکشید! اکثر افرادی که در از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود دچار HPV می شوند.

قطعاً تشخیص HPV می تواند باعث ایجاد اضطراب شود؛ بنابراین پیدا کردن حامیان مطمئن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شما می توانید مشکل خود را با خانواده و دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارید، یا به یک گروه پشتیبانی برای افراد مبتلا به HPV در منطقه ی خود بپیوندید.

سکس و داشتن رابطه با HPV

زمانی که HPV شما تشخیص داده شد، ممکن است به شما توصیه شود که برای مدتی از انجام رابطه جنسی خودداری کنید. با وجود اینکه استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال HPV به شریک جنسیتان را کاهش دهد، اما احتمال انتقال را به صفر نمی رساند.

ممکن است پزشک توصیه کند که این مسأله را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. این امر برای اطمینان از مراجعه ی شریک جنسیتان به پزشک صورت می گیرد.

به یاد داشته باشید که عفونت های HPV بسیار رایج بوده و اکثر سویه های آن مشکل جدی ایجاد نمی کنند. همچنین، ممکن است تا سال ها پس از قرار گرفتن در معرض HPV هیچ علائمی نداشته باشید.

 

نحوه ابتلا به زگیل تناسلی چگونه است؟

عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروس HPV است. ویروس HPV رایج ترین بیماری مقاربتی است که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست انتقال می یابد. حدود ۸۰% از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار این بیماری می شوند. نحوه انتقال ویروس HPV عبارتند از:

  • رابطه جنسی واژینال
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی دهانی
  • لمس ناحیه تناسلی
  • شما همچنین ممکن است از طریق استفاده ی مشترک از اسباب بازی های جنسی با فرد بیمار به این ویروس مبتلا شوید.

سویه های کم خطر HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند «HPV لو ریسک یا HPV کم خطر» نام دارند. کم خطر به این معناست که این سویه ها منجر به شکل گیری سرطان در فرد آلوده نمی شوند.

حتما بخوانید

اگر از زگیل تناسلی خسته شده اید و به دنبال درمان آن می گردید می توانید در مطب دکتر ولی پور کرایوتراپی انجام دهید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران

ویروس زگیل تناسلی

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی باید چه اقداماتی انجام دهیم؟

در صورت ابتلا به زگیل تناسلی در قدم اول باید به پزشک مراجعه کنید. متخصص آلت تناسلی و مجاری ادراری (GUM) یا خدمات سلامت جنسی و باروری (SRH) می توانند در رابطه با این مشکل، شما را راهنمایی کنند. آنها با تشخیص زگیل و بررسی وضعیت خاص شما بهترین گزینه ی درمانی و درمان قطعی زگیل تناسلی را ارائه خواهند داد.

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً به دو روش مختلف درمان می شود:

۱- استفاده از کرم ها و محلول ها

برای کمک به خلاص شدن از شر زگیل می توانید از استعمال مستقیم کرم ها یا محلول های تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. این روش درمانی که با نام «درمان موضعی» شناخته می شود، می تواند توسط خودتان در خانه یا توسط پزشک یا پرستار در مطب صورت گیرد. برای ازخلاصی از زگیل تناسلی خفیف خود می توانید از پمادهای زگیل تناسلی استفاده نمایید.

درمان های موضعی با از بین بردن سلول های زگیل، به سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده تا زگیل را شناسایی و به آن حمله کند. درمان های موضعی معمولاً برای زگیل های نرم تر تجویز می شود.

۲- کرایوتراپی و جراحی

زگیل ها را می توان با روش های زیر نابود یا حذف کرد:

روش های ذکر شده توسط یک پزشک یا متخصص انجام می شوند. ممکن است برای از بین بردن تمامی زگیل ها به چند جلسه درمان نیاز داشته باشید.

بارداری و زگیل تناسلی

بارداری و زگیل تناسلی

اگر سابقه ی ابتلا به زگیل تناسلی را دارید، باید در زمان بارداری این مسأله را به پزشک زنان و زایمان خود اطلاع دهید. در دوران بارداری زگیل ها ممکن است بزرگ تر و یا زیادتر شوند. مطمئن باشید که هر گونه زگیل قابل درمان است و پزشک شما بهترین گزینه ی درمانی زگیل را در اختیارتان قرار خواهد داد.

در موارد نادر، خطر انتقال زگیل در طول زایمان طبیعی وجود دارد. اگر زگیل تناسلی به نوزاد منتقل شود معمولاً زگیل ها روی پوست کودک ظاهر خواهند شد.

برخی از نوزادانی که در گلو دچار زگیل تناسلی می شوند ممکن است دچار بیماری خطرناکی به نام «پاپیلوماتوز تنفسی مکرر» شوند که باعث دشواری تنفس می شود. با این وجود، این مشکل نیز در موارد بسیار نادر رخ می دهد و بهتر است در این باره با پزشکتان مشورت کنید.

اغلب افراد مبتلا به زگیل تناسلی، زایمان طبیعی بی خطری دارند. به ندرت زگیل های تناسلی بزرگ ممکن است روی دهانه رحم ظاهر شده و کانال زایمان را مسدود کنند. در صورت وجود این مشکل پزشک معمولاً سزارین را تجویز می کند.

حتما بخوانید

آیا این امکان وجود دارد که بدون رابطه جنسی دچار زگیل تناسلی شویم؟

علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان

اگر HPV شریک جنسی شما تشخیص داده شد، لزوماً به این معنا نیست که به شما خیانت کرده است. اگر این ویروس از طریق شریک جنسیتان به شما منتقل شده، به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد آنها نمی دانستند که به HPV مبتلا هستند و از عمد شما را آلوده نکردند.

بنابراین همیشه در مورد سلامت جنسی و سابقه ی جنسی خود با پارتنرتان صادقانه صحبت کنید. معاینات منظم و بررسی ابتلا به عفونت ها و بیماری های مقاربتی از اهمیت بالایی برخوردار است. با وجود اینکه اغلب آزمایش ها وجود HPV را تشخیص نمی دهد، اما می تواند علائم را تشخیص داده و ویروس های دیگری مثل HIV را شناسایی کند.

مراقبت و کمک به دیگران

اگر پارتنر یا یکی از آشنایانتان به تازگی با خبر تشخیص HPV دست و پنجه نرم می کند، شما می توانید به او کمک کنید.

بزرگ ترین مشکلی که بیماران مبتلا به عفونت های مقاربتی با آن درگیر هستند، شرم است! آنها ممکن است نسبت به فعالیت های جنسی گذشته خود احساس گناه کنند. بنابراین، به آنها یادآوری کنید که از نظر عاطفی در کنارشان هستید و چیزی برای شرم وجود ندارد!

آنها را تشویق کنید تا در مورد هر گونه احساس و مشکلی که در مورد بیماری خود دارند با شما صحبت کنند و با تمام وجود از آنها حمایت کنید. اگر آنها به یک گروه پشتیبانی ملحق شدند، شما می توانید در برخی از جلسات همراه آنها باشید.

منابع :

https://www.verywellmind.com

https://www.jostrust.org.uk

دکتر رضا ولی پور متخصص ارولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم