اختلال نعوظ در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از عوامل خطرزای اصلی برای بیماری های قلبی عروقی محسوب شده و حدوداً در یک سوم بزرگسالان سرتاسر جهان دیده می شود. امروزه این اتفاق نظر وجود دارد که مشکلات اختلال نعوظ در اغلب موارد دارای ریشه ی عروقی هستند. مشکل اختلال نعوظ در اکثر مبتلایان به فشار خون بالا وجود داشته و به طور چشمگیری روی کیفیت زندگی جنسی این بیماران تأثیر می گذارد. به همین دلیل، کنترل اختلال نعوظ در افراد مبتلا به فشار خون بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

متأسفانه، مشکلات اختلال نعوظ در مبتلایان به فشار خون بالا از مواردی است که کمتر گزارش داده شده، کمتر مورد تشخیص واقع شده و کمتر تحت درمان قرار می گیرد؛ علت اصلی این امر، عدم آشنایی اکثر پزشکان با این دسته از مشکل ها می باشد. در این گزارش به مشکلات رایج در مسیر درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا و اختلال نعوظ پرداخته و راهکار هایی را به منظور پاسخگویی به این مشکلات پیشنهاد خواهیم داد.

میزان شیوع اختلال نعوظ در مبتلایان به فشار خون بالا دو برابر بیشتر از افراد دارای فشار خون عادی است. البته، اختلال نعوظ در مبتلایان به فشار خون بالا از مشکلاتی است که به ندرت گزارش داده شده، مورد تشخیص قرار گرفته یا درمان می شود؛ به این معنا که میزان شیوع آن در مبتلایان به فشار خون بالا بسیار بیشتر نیز می باشد. اعمال تغییر در سبک زندگی از اقدامات اصلی درمان اختلال نعوظ در مبتلایان به فشار خون بالا است.

تغییر دارو های کاهش فشار خون نیز باید در دستور کار قرار گیرد؛ به جز در مواردی نادر که در آن مصرف دارویی خاص برای کنترل فشار خون بالا ضروری است. در سایر موارد باید از دارو های مهار کننده ی فسفودی استاز ۵ استفاده کرد. این دارو ها مؤثر بوده و خطری برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا ایجاد نمی کنند. در نهایت، اختلال نعوظ می تواند موقعیتی برای تشخیص بیماری های قلبی-عروقی تشخیص داده نشده باشد و به پیشگیری از وقوع بیماری های قلبی عروقی آتی کمک کند.

بیماران درمان شده ی فشار خون بالا

طول و شدت بیماری فشار خون بالا ارتباط مستقیمی با مشکل اختلال نعوظ دارد. در نتیجه ی این امر، مبتلایان طولانی مدت (بیشتر از ۵ سال) یا افراد مبتلا به موارد شدید تر فشار خون بالا، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار داشته و به طور میانگین شدت بالاتری از آن را تجربه می کنند.

در زمان استفاده از داروهای فشار خون، موارد خاصی باید مورد بررسی قرار گیرد. زیرا یکی از دلایل اصلی عدم پایبندی به درمان بیماری هایی مانند فشار خون، عوارضی مثل اختلال نعوظ است. همین عدم پایبندی در دراز مدت می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای قلب و عروق و حتی زندگی شما شود.

اختلال نعوظ در بیماران مبتلا به فشار خون بالا

فعالیت جنسی در بیماران قلبی-عروقی (CV)

با توجه به این امر که بیماران قلبی-عروقی بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار داشته و فعالیت های جنسی در برخی موارد برای آنها خطرناک است، مدیریت آن در این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است. همین امر باعث وضع دستورالعمل های عملی و الگوریتم های ساده توسط گروه های معتبر پزشکی برای بیمارانی با سطوح مختلف بیماری های قلبی-عروقی مثل فشار خون بالا شده است.

به طور خاص، بیماران CV با توجه به مشخصات مشکلات خطر قلبی-عروقی به سه دسته کم خطر، متوسط و پر خطر طبقه بندی می شوند. افراد مبتلا به فشار خون کنترل شده در گروه کم خطر قرار داشته و عوارضی مثل اختلال نعوظ را می توانند با دستکاری تعداد یا زمان داروها (به غیر از داروهای بتابلاکر و دیورتیک ها) یا به کار گیری روش های پزشکی مدیریت کنند. همچنین این بیماران می توانند با خیال راحت فعالیت جنسی داشته و در زمان رابطه جنسی نگران قلب و عروق خود نباشند.

از سوی دیگر، بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده (با کنترل ضعیف، درمان نشده یا بدخیم) به گروه پرخطر تعلق داشته و درمان اختلالات جنسی در آن ها و همچنین فعالیت جنسی باید تحت نظر پزشک و پس از ارزیابی های کامل و تخصصی صورت گیرد.

اختلال نعوظ معمولاً ۳ تا ۵ سال قبل از مشکلات قلبی-عروقی رخ می دهد. بنابراین، تمامی مردان مبتلا به اختلال نعوظ باید برای مشکلات قلبی-عروقی آزمایش شوند.

آلپروستادیل چگونه به درمان اختلال نعوظ کمک می کند؟

  • آلپروستادیل دارویی است که برای مردان مبتلا به اختلال نعوظ تجویز شده و تنها با نسخه پزشک در دسترس می باشد.
  • این دارو در واقع نوعی گشاد کننده عروق خونی است که به افزایش جریان خون به سراسر بدن -از جمله آلت تناسلی کمک می کند.
  • شما می توانید آلپروستادیل را مستقیماً به آلت تناسلی خود تزریق کرده و یا آن را مثل شیاف در دهانه آلت تناسلی خود قرار دهید.
  • آلپروستادیل تزریقی با نام های تجاری Caverject، Edex و  Prostin VRدر دسترس بوده و نوع شیاف آن MUSE نام دارد.
  • تنها در صورت ابتلا به اختلال نعوظ باید از آلپروستادیل استفاده کنید. مصرف خودسرانه این دارو ممکن است منجر به آسیب دیدگی دائمی آلت تناسلی شود.

آلپروستادیل تا چه میزان مؤثر است؟

  • فرم تزریقی آلپروستادیل معمولاً در ۸۰% مردان (فارغ از سن یا علت اختلال نعوظ) مؤثر می باشد.
  • فرم شیاف تا این حد مؤثر نیست. بر اساس آمار ثبت شده فرم شیاف آلپروستادیل حدود ۳۰ تا ۴۰% مواقع مؤثر می باشد. آلپروستادیل یکی از بهترین آمپول تقویت قوی جنسی می باشد

آلپروستادیل چقدر سریع عمل می کند؟

  • آلپروستادیل معمولاً ۵ تا ۲۰ دقیقه پس از مصرف تأثیر می گذارد. شما ۱۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از انجام رابطه جنسی باید از آلپروستادیل استفاده کنید. نعوظ شما معمولاً حدود ۱ ساعت طول کشیده و در برخی موارد پس از انزال نیز ادامه دارد.
  • از مصرف بیشتر از سه بار در هفته و در فاصله ی کمتر از ۲۴ ساعت آلپروستادیل خودداری کنید.
آلپروستادیل چقدر سریع عمل می کند؟

چه کسانی نباید از آلپروستادیل استفاده کنند؟

این دارو برای همه ی افراد توصیه نمی شود. در صورت داشتن موارد زیر حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • واکنش آلرژیک به آلپروستادیل
  • حساسیت به هر ماده دیگری مثل غذا، مواد نگهدارنده، دارو و رنگ
  • در صورت مصرف هر دارویی اعم از داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل های گیاهی و رژیمی
  • در صورت داشتن ایمپلنت تناسلی

چگونه آلپروستادیل را تزریق کنم؟

  • پزشک تزریق صحیح آلپروستادیل را به شما آموزش خواهد داد. برای آماده سازی محلول آمپول، دستورالعمل ها را با دقت دنبال کنید.
  • قبل از شروع فرآیند تزریق، دست هایتان را با آب و صابون بشویید. مواد را روی یک سطح تمیز قرار داده و ناحیه تزریق را با الکل ضدعفونی کنید.
  • پس از مخلوط کردن یک دوز دارو باید فوراً از آن استفاده کنید. مخلوط استفاده نشده داخل سرنگ را دور بریزید.
  • از هر آمپول تنها یک بار می توانید استفاده کنید.

نتیجه گیری

احتمال ابتلا به اختلال نعوظ در افراد مبتلا به فشار خون ۲ برابر سایر افراد است. با این وجود، کمتر این مسأله مورد بحث و درمان قرار می گیرد. فشار خون بالا و داروهای درمان آن ممکن است عوارضی مانند اختلال نعوظ به همراه داشته باشند. بنابراین مدیریت اختلال نعوظ در این بیماران امری اساسی بوده و باید اثرات مختلف داروهای فشار خون بالا بر عملکرد نعوظ را در نظر گرفت. اصلاح سبک زندگی از موارد مهم درمان اختلال نعوظ در بیماران مبتلا به فشار خون بالا محسوب می شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم