زگیل معمولی در ناحیه تناسلی همان زگیل تناسلی است!

زگیل معمولی در ناحیه تناسلی با زگیل تناسلی است. اگر زگیل در نواحی غیر از ناحیه تناسلی رشد کند زگیل معمولی محسوب میشود اما در ناحیه تناسلی زگیل معمولی و غیر معمولی نداریم! منتها ویروس ایجاد کننده ی زگیل معمولی در ناحیه تناسلی متفاوت است و می تواند از نوع پرخطر و یا کم خطر باشد. در فایل صوتی زیر من از دکتر ولی پور متخصص ارولوژی در این زمینه سوال پرسیده و جواب دقیق را برای شما عزیزان قرار داده ام:

ویژگی زگیل معمولی در ناحیه تناسلی

زگیل معمولی در ناحیه تناسلی گرد بوده و به شکل نرم بر روی یک پایه اصلی زیرین رشد می کنند. این زگیل ها شبیه به بالن های ریز و باد کرده هستند. زگیل های معمولی یا کم خطر آسیبی به شما وارد نمی کنند و نگران کننده نیستند، اما امکان تشدید شدن آن ها وجود دارد، به خصوص اگر به لباس ها منتقل شوند و یا در حین رابطه جنسی بر روی هم کشیده شوند. درمان زگیل برای جلوگیری از پخش شدن عفونت در بدن و انتقال آن به افراد دیگر ضروری است. شما هم اگر از داشتن زگیل تناسلی خسته شده اید و به دنبال راه حلی برای درمان آن هستید می توانید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.

زگیل های تناسلی در مردان

✔️ زگیل های معمولی، بافت هایی نرم و فیبروماس هستند، گاهی اوقات نیز به شکل ضایعاتی کوچک و قرمز رنگ در می آیند. این موارد بر روی پایه های زیرین و یا لیمب هایی بر روی سطح پوست رشد می کنند. وقتی که آن ها را فشار دهید، نرمی را احساس می کنید و خیلی راحت خم می شوند.

✔️ با این که اکثر زگیل های معمولی کوچک هستند، برخی نیز ممکن است به اندازه یک پاک کن بزرگ شوند. برخی افراد ممکن است زگیل های معمولی به اندازه یک حبه انگور یا حتی انجیر را در بدن خود داشته باشند.

✔️ زگیل معمولی ناحیه تناسلی خیلی سریع شکل می گیرد، اما به ندرت پیش می آید که پس از مراحل اولیه از رشد خود بخواهند به بزرگتر شدن ادامه دهند. به عبارتی دیگر، آن ها در طول زمان تغییر زیادی نخواهند داشت.

✔️ این امکان وجود دارد که یک زگیل های معمولی در طول زمان از رنگ قرمز به قهوه ای روشن و یا قهوه ای تیره تغییر رنگ دهد. این تغییر رنگ عادی بوده و دلیلی برای نگرانی فرد وجود ندارد.

✔️ زگیل های معمولی ناحیه واژن آنچنان شایع نیستند. دلیل آن نیز حالت مرطوب بودن همیشگی ناحیه واژن در خانم ها است – اکثر زگیل های معمولی در اثر اصطحکاک ایجاد می شوند و حالت مربوط بودن پوست در این ناحیه اجازه چنین چیزی را نمی دهد. با این حال زگیل های معمولی ممکن است در ناحیه پا یا لگن فرد شکل گیرند.

زگیل های معمولی

خصوصیات زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی تخت بوده و تا حدی از سطح پوست بدن رشد می کنند و بالا می آیند. زگیل ها می توانند در کل بخش های بدن رشد کنند، با این حال زگیل های تناسلی می توانند در ناحیه لگن، واژن، مادگی، آلت تناسلی یا مقعد شکل گیرند.زگیل های تناسلی ممکن است قرمز رنگ بوده و یا یک متغیر رنگی نزدیک به رنگ پوست شما باشند. همچنین امکان دارد صورتی یا قهوه ای باشند. اگر زگیل در قسمت مقعد مشاهده شود اصلاحا به آن زگیل مقعدی می گویند. احتمال تغییر رنگ زگیل های مقعدی در مردان با گذر زمان وجود دارد. زگیل های تناسلی ممکن است از بین رفته یا غیب شوند و در ناحیه دیگری دوباره پدیدار شوند.

وقتی که زگیل ها ناپدید می شوند، رنگ آن ناحیه از پوست نیز به حالت قبلی بر می گردد. سطح روی زگیل های تناسلی ممکن است در حین دست زدن به آن، برآمده و یا سخت باشد. معمولا گفته می شود که ظاهر زگیل های تناسلی مشابه گل کلم است. زگیل های تناسلی ممکن است به شکل برآمدگی های تکی باشند و یا در گروه های جمعی کوچک پدیدار شوند. زگیل های بعدی ممکن است با گذر زمان در آن ناحیه شکل گیرند.

آیا زگیل معمولی در ناحیه تناسلی خطرناک است؟

حتما بخوانید

آیا زگیل تناسلی مانند کرونا واگیر دار است و با رفت و آمد منتقل می شود؟

آیا زگیل تناسلی واگیردار است؟

چه چیزی منجر به ایجاد زگیل تناسلی و زگیل معمولی می شود؟

با این که به دلیل شباهت های ظاهری خاص، افراد معمولا زگیل های تناسلی را با زگیل های معمولی اشتباه می گیرند، اما دلایل به وجود آورنده آن ها کاملا متفاوت هستند.

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوید؟

زگیل تناسلی از تماس پوست به پوست با فردی که آلوده است ، اغلب در حین رابطه جنسی واژینال ، مقعدی و دهانی به زگیل تناسلی مبتلا می شود. زگیل تناسلی می تواند پخش شود حتی اگر کسی عملش را انجام ندهد و آلت تناسلی مجبور نیست برای ابتلا به آن وارد واژن یا مقعد شود. زگیل تناسلی با زگیل هایی که ممن است در جای دیگری از بدن خود پیدا کنید متفاوت است. بنابراین شما نمی توانید با لمس خود با زگیلی که روی دست یا پای شما قرار دارد به زگیل تناسلی مبتلا شوید. در این مقاله به بررسی تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی پرداختیم.

زگیل های معمولی چیست؟

زگیل معمولی یک بیماری شایع است که باعث رشد کوچک و گوشتی روی پوست می شود. آنها اغلب در دست ها یا انگشتان یافت می شوند ، اما می توانند در هر مکان غیر تناسلی دیگری نیز رخ دهند. زگیل های معمولی در اثر عفونت با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شوند. 

عوامل موثر بر ایجاد زگیل معمولی

تقریبا نیمی از بزرگسالان در طول عمر خود حداقل یک بار زگیل های معمولی را بر روی بدن خود تجربه می کنند، اما دلایل شکل گیری این ضایعات پوستی مشخص نیستند. فاکتور های زیادی می توانند ریسک شکل گیری زگیل های معمولی در افراد را بالا ببرند.از جمله رایج ترین فاکتور های ریسکی برای شکل گیری زگیل های معمولی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

◾ اصطحکاک و کشیده شدن

تماس پوست با مواد پارچه ای خاص مربوط به لباس های مختلف و لباس های زیر می تواند منجر به شکل گیری زگیل های معمولی شود. مالیده شدن مکرر پوست به پارچه لباس ها می تواند پوست ظریف و حساس ناحیه تناسلی را آزار داده و منجر به شکل گیری این برآمدگی های کوچک پوستی شود. اصطحکاک و برخورد مربوط به روابط جنسی نیز می تواند منجر به بروز زگیل های معمولی گردد.

◾بارداری

ایجاد تغییرات در سیستم هورمونی خانم ها در حین بارداری می تواند ریسک شکل گیری زگیل های معمولی را بالا ببرد. زگیل ها می توانند در حین دوره بارداری به سرعت رشد کنند.

◾چاقی

افرادی که وزن زیادی دارند و یا چاق هستند احتمال دارد مشکل زگیل های معمولی را تجربه کنند. وزن اضافه منجر به افزایش سطح بیرونی پوست و در نتیجه اصطحکاک بیشتر شود و مکان های بیشتری برای شکل گیری زگیل های معمولی وجود خواهد داشت.

◾دیابت نوع ۲

زگیل های معمولی ممکن است نشانه مربوط به نوع دوم از بیماری دیابت باشند و یا این که میزان انسولین بدن خیلی بالا باشد.

◾سن

زگیل های معمولی و تناسلی معمولا در افرادی با بیش از ۶۰ سال سن رایج هستند.

◾ژنتیک

اگر اعضای خانواده شما مشکل زگیل های معمولی را داشته باشند، احتمال این که شما نیز با این مشکل در آینده روبرو شوید بالا خواهد بود.

عوامل موثر بر ایجاد زگیل های تناسلی

برخلاف زگیل های معمولی، پزشکان دقیقا می دانند که چه عاملی منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شود: یک عفونت انسانی خاص به نام ویروس پاپیلوما یا همان HPV. پاپیلوما یا اچ پی وی یک عفونت جنسی است که با داشتن رابطه بین افراد منتقل می شود و بسیار واگیردار است. بیش از ۱۰۰ نوع از انواع عفونت HPV شناسایی شده اند. از بین این موارد، حدود ۴۰ مورد ناحیه تناسلی را عفونی می کنند و دو مورد نیز منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شوند.

ویروس HPV بسیار رایج است. تقریبا نیمی از افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، نوعی از عفونت اچ پی وی را تجربه می کنند. اما این مورد لزوما نمی تواند منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی بر روی پوست شود. اما اگر باشد، حدود چند هفته تا چند ماه طول می کشد تا زگیل ها بر روی پوست پدیدار شوند.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

اگر در مورد برآمدگی های غیر طبیعی بر روی پوست ناحیه تناسلی خود مطمئن نیستید، رفتن به ملاقات پزشک قطعا ایده خوبی به نظر می رسد. اگر فکر می کنید این ضایعات پوستی زگیل های تناسلی هستند، و یا اگر می دانید که به عفونت اچ پی وی مبتلا شده اید، باید حتما هرچه سریعتر پزشک معالج خود را ملاقات کنید.
برای انجام تشخیص اولیه، پزشک شما یک آزمایش بدنی را ترتیب خواهد داد تا به برآمدگی ها و ضایعات پوستی نگاهی داشته باشد. همچنین ممکن است پزشک معالج انجام بیوپسی را پیشنهاد کند.

تشخیص زگیل تناسلی با بیوپسی

در پروسه تشخیصی بیوپسی (biopsy)، پزشک شما تکه ای از برآمدگی یا ضایعات پوستی را جدا می کند. سپس آن ها ناحیه مربوطه و یا برآمدگی ها را منجمد خواهند کرد و این کار به شکل کامل در مطب انجام می شود. سپس بافت جدا شده را به یک آزمایشگاه خواهند فرستاد تا در آنجا به کمک میکروسکوپ و تجهیزات آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. تکنیسین آزمایشگاهی معمولا می تواند با توجه به ارزیابی های صوری خود با میکروسکوپ، تشخیص را انجام دهد.
اگر نتایج واضح نباشند، پزشک شما ممکن است انجام آزمایش های خونی را برای تشخیص مشکلات احتمالی تجویز کند.

تفاوت زگیل تناسلی و زگیل معمولی

درمان زگیل تناسلی و زگیل معمولی

زگیل های معمولی ممکن است نیازی به درمان شدن نداشته باشند. مگر این که بنا به دلایلی تحریک شوند و یا برای شما مشکلاتی به وجود آورند. با این حال در حالت کلی بهتر است کاری به تگ های پوستی نداشته باشید.

یکی از روش های شایع درمان زگیل تناسلی استفاده از پماد زگیل تناسلی می باشد. برای آشنایی با انواع پماد زگیل و روش استفاده از هریک بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان

همچنین نیازی به درمان زگیل های تناسلی نیز وجود ندارد. اگر تصمیم گرفته اید که آن ها را درمان نکنید، زگیل ها ممکن است خیلی زود و به شکل ناگهانی از بین بروند.
اما اگر تصمیم شما بر این است که تگ های پوستی تناسلی و زگیل های تناسلی خود را درمان کنید، گزینه های درمانی پیش روی شما مشابه هم هستند که می توان گفت درمان قطعی زگیل تناسلی مردان هستند و در درمان زگیل ها موثر واقع می شوند. این درمان ها شامل موارد زیر می شوند:

☑️ عمل جراحی

پزشک معالج شما می تواند از یک اسکالپل برای برداشتن زگیل تناسلی و زگیل معمولی استفاده کند.

☑️ لیزر

اشعه های نور قوی می توانند به این برآمدگی ها تابانده شده تا زگیل تناسلی و زگیل معمولی شما را بسوزانند. پس از مردن آن ناحیه از پوست، این برآمدگی ها خواهند افتاد.

☑️ بستن رگ (ligation)

پزشک معالج شما می تواند از یک حلقه داغ سیمی استفاده کند تا تگ های پوستی یا بافت های زگیل های تناسلی را خیلی زود از بدن حذف کند. نام این پروسه درمانی نیز LEEP است.

☑️ کرایوتراپی 

به طور کلی کرایوتراپی نیز می گویند توسط پزشک یا متخصص پوست انجام می شود کرایوتراپی روشی برای انجماد زگیل با استفاده از نیتروژن مایع می باشد. پس از حدود یک هفته بافت مرده به دست آمده را می توان جدا کرد. جلسات کرایوتراپی مکرر ممکن است لازم باشد. 

☑️ نیتروژن مایع

محصولات نیتروژن مایع بدون نسخه معمولا از داروخانه ها برای استفاده در خانه در دسترس می باشند و معمولا به صورت مایع یا ژل می باشند.

☑️ ایمونوتراپی 

به فرد آسیب دیده آنتی ژن داده می شود موادی که سیستم ایمنی بدن را تشویق میکند تا با خود زگیل مبارزه کند. این درمان به طور کلی برای کسانی که زگیل های رایج عود کننده دارند در نظر گرفته می شود.

حتما بخوانید

علاوه بر روش های گفته شده روش های دیگری هم چون کرایو تراپی برای درمان انواع زگیل تناسلی وجود دارد که امروزه بسیاری از پزشکان از این روش استفاده می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک نمایید.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی خفیف

پیشگیری از زگیل تناسلی

هنوز مشخص نیست که تگ های پوستی چرا و چگونه شکل می گیرند، بنابراین راه های دقیق و شناخته شده ای برای پیشگیری از آن ها وجود ندارند.

آیا هر زگیلی زگیل تناسلی است؟

زگیل تناسلی با زگیل هایی که ممکن است در جای دیگری از بدن خود پیدا کنید متفاوت است. بنابراین نمی توانید با لمس خود (یا شریک جنسی) با زگیلی که روی دست یا پای شما قرار دارد، به زگیل تناسلی مبتلا شوید. در صورت بروز علائم احتمال ابتلا به زگیل تناسلی بیشتر است.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی

با این حال شما می توانید سعی کنید از شکل گیری زگیل های تناسلی جلوگیری کنید. خودداری از روابط جنسی می تواند قابل اعتماد ترین راه برای جلوگیری از رسیدن ویروس اچ پی وی به بدن شما و شکل گیری زگیل های تناسلی باشد. با این حال اگر زندگی جنسی فعالی دارید، می توانید با داشتن رابطه جنسی امن، ریسک ابتلا به این ویروس عفونی را کاهش دهید. این به معنای استفاده از کاندوم در هر رابطه جنسی است.

واکسن HPV

همچنین می توانید از واکسن اچ پی وی استفاده کنید. این واکسن به شما در مقابله با اکثر حالت های ویروس اچ پی وی کمک خواهد کرد، از جمله انواعی از اچ پی وی که منجر به شکل گیری زگیل های تناسلی می شوند و یا ریسک بروز سرطان رحم را به همراه دارند. با این که واکسن این ویروس به صورت کلی برای نوجوانان و جوانان پیشنهاد می شود، حتی اگر بیش از ۲۵ سال سن دارید هنوز هم می توانید از آن استفاده کنید. چرا که ممکن است کماکان مزایای محافظه کارانه و پیشگیرانه خود را داشته باشید. بدین منظور با پزشک خود برای گرفتن یک تصمیم مناسب مشورت کنید.

نتیجه گیری
روش های درمانی برای زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی کاملا تاثیرگذار و موفقیت آمیز هستند. با این حال حتی با انجام درمان هیچ ضمانتی وجود ندارد که تگ های پوستی دوباره بر روی پوست شما شکل نگیرند.  و اگر شما با زگیل های پوستی دست و پنجه نرم می کنید، درمان نمی تواند عفونت اچ پی وی شما را از بدنتان خارج کند. این ویروس در بدن شما باقی می ماند.

بدین معنا که در آینده احتمال شکل گیری دوباره زگیل های تناسلی در بدن شما وجود دارد. زگیل های معمولی و زگیل های تناسلی هیچ کدام به عنوان مشکلات جدی و خطرناک پوستی شناخته نمی شوند و این برآمدگی ها معمولا نمی توانند عاملی برای نگرانی فرد باشند. با این حال اگر شاهد هر چیز غیر معمول و خاصی هستید حتما به پزشک خود مراجعه کنید. از جمله این علائم و نشانه ها می توان به خون ریزی، تغییر در اندازه و یا تغییر رنگ ناگهانی اشاره کرد.

جهت گرفتن وقت ویزیت برای درمان زگیل تناسلی از دکتر متخصص زگیل تناسلی در غرب تهران با شماره  ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.


سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نیکا دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام بچه ای دارم که صورت و کل بدنش انواع مختلف زیگیل رو زده و تحت درمان توی بیمارستان حضرت علی اصغر قرار دادیم و هر دو هفته واکسن میزنه و کلی دارو و .. ولی هیچ نتیجه ای نداره . دکتر صادقانه این بیماری در وضعیت وخیم درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۴ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      احتمالا ایشون نقص ایمنی داره 

  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من رابطه جنسی نداشتم با هیچکسی نه واژینال نه مقعدی. حتی رابطه دهانی هم با کاندوم بوده. اما مایع منی یک فردی ریخته شده روی پوست شکمم ، ایا احتمالش هست از این طریق بگیرم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بعیده 

  • تصویر کاربر فری جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چهارساله که در قسمت کشاله رانم دچار زگیل شدم اول دوتا بودن بعد از دوماه چهارتا شدن اول کوچیکتر بودن اما بعداز مدتی بزرگتر شدن الان دوساله که نه زیاد شدن نه بزرگتر عکس رو میفرستم لطفاً راهنمایی کنید که زگیل تناسلی هست یا معمولی
    خجالت میکشیدم دکتر برم .بیشتر نشده به همسرم هم سرایت نکرده ممنون
    پماد زگیل استفاده کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعات انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر مهدي یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام. لطفا ميفرماييد كه اينها زگيل تناسلي هستن يا معمولي؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      عکسی نرسیده به دستم 

  • تصویر کاربر مریم یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. من ی دختر مجردم ک هیچ پارتنری نداشتم برای رابطه..خانوادگی خال گوشتی داریم من زیر بغلم جفت دستها چندتا دارم روی کشاله رانمم زده بود ب دکترزنان مراجعه کردم و گفتن خال هستش با اینکه برامده بود چندسالی بود ک اضافه نشد امشب هنون خالی ک دکتر گفتن کنده شد شبیه منگوله گوشتی شده بود یکی هم پایین تر بود اونم اومدم ببینم چیه عین منگوله بود و کندم با کمتر از ی قطره خون همراه بودن..میخواستم ببینم زگیل تناسلی هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      متخصص زنان مراجعه کن 

درحال دریافت اطلاعات