علت و درمان زگیل تناسلی مقعدی در مردان

زگیل های تناسلی مقعدی (کوندیلوما آکومیناتا) به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده و شایع ترین بیماری منتقل شونده از راه جنسی می باشند. این نوع زگیل تناسلی با اینکه نواحی اطراف و داخل مقعد را آلوده می کنند اما می توانند بر روی پوست نواحی تناسلی نیز پدیدار شوند.

زگیل تناسلی مقعدی ابتدا به صورت ضایعه یا نقاطی کوچک ظاهر شده و اغلب به کوچکی یک سر سوزن هستند. این زگیل ها می توانند نسبتا بزرگ شده و تمام ناحیه تناسلی را بپوشانند. در این مقاله به عوامل، پیشگیری و درمان قطعی زگیل تناسلی مردان می پردازیم.

عوامل ایجاد زگیل تناسلی مقعدی

ارتباط جنسی از راه واژن شیوه ای رایج برای آلوده شدن به HPV است. با این حال، افراد می توانند بدون داشتن ارتباط جنسی نیز به HPV ابتلا یابند. هر گونه تماس مستقیم با ناحیه مقعد می تواند سبب آلودگی به HPV و ایجاد زگیل های تناسلی یا مقعدی شود. از جمه این تماس های مستقیم می توان به تماس دست و مایعات منتقل شده از یک شریک جنسی آلوده اشاره کرد.

حتما بخوانید

آیا این امکان وجود دارد که بدون رابطه جنسی دچار زگیل تناسلی شویم؟

علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان

پیشگیری از بروز زگیل مقعدی

ویروس HPV اغلب بدون هیچ علائمی در بدن باقی می ماند. اقداماتی وجود دارند که به پیشگیری از زگیل مقعدی در مردان کمک می کنند از جمله:

  • عدم برقراری ارتباط جنسی با افراد مبتلا به زگیل های مقعدی یا تناسلی
  • محدود ساختن تماس جنسی به یک شریک
  • اجتناب از داشتن هر گونه تماس جنسی
  • استفاده همیشگی از کاندوم (این مورد خطر ابتلا را کاهش می دهد اما از بین نمی برد)

شرکای جنسی حتی در صورتی که هیچ علائمی را بروز نداده اند باید از نظر ابتلا به HPV یا دیگر بیماری های منتقل شونده از راه جنسی بررسی شوند.

درمان قطعی زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی مقعدی

زگیل مقعدی در مردان و زنان معمولا بدون درد بوده و به همین دلیل نیز امکان دارد افراد از ابتلای خود اطلاع نیابند. علامت اولیه برآمدگی هایی نرم و مرطوب در نزدیکی یا درون مقعد هستند که به رنگ قهوه ای روشن یا بافت آن ناحیه می باشند. علائم بیشتر می توانند شامل موارد زیر شوند:

  • خارش
  • خونریزی
  • ترشح موکوس
  • احساس وجود یک توده در ناحیه مقعد
  • تشخیص

پزشک پوست اطراف مقعد و تمامی ناحیه لگنی از جمله نواحی تناسلی را مشاهده می کند. او می تواند با استفاده از یک اسکوپ (دوربین) کوچک و دارای چراغ درون کانال مقعد را مشاهده کند تا از وجود هر گونه زگیل (زگیل های داخل مقعدی) مطلع شود. این معاینه آنوسکوپی نام دارد.

درمان زگیل تناسلی مقعدی

در صورتی که زگیل ها برداشته نشوند، می توانند رشد کرده و تکثیر شوند. در صورت عدم درمان زگیل تناسلی مقعدی ، آن ها می توانند به خطر بالای ابتلا به سرطان مقعد در ناحیه آلوده منجر شوند. امکان دارد، زگیل های مقعدی داخلی به داروهای موضعی پاسخگو نبوده و به انجام عمل جراحی نیاز داشته باشند. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شوند:

  • دارو های موضعی: پماد برای درمان زگیل تناسلی مردان معمولا در صورتی بهترین عملکرد را دارد که زگیل ها بسیار کوچک بوده و تنها بر روی پوست اطراف مقعد قرار داشته باشند.
  • دارو های موضعی منجمد کننده زگیل ها (نیتروژن مایع)
  • دارو های موضعی سوزاننده زگیل ها (اسید تری کلرو استیک و پودوفیلین)
  • جراحی: هنگامی که زگیل ها برای درمان به وسیله روش های بالا بیش از حد بزرگ بوده و یا در سطوح داخلی قرار دارند، جراحی در نظر گرفته می شود. در حین جراحی، زگیل ها از طریق جراحی برداشته می شوند. جهت انجام این فرایند داروی بی حسی به بیمار داده می شود. نوع بی حسی به تعداد و محل دقیق زگیل هایی بستگی دارد که قرار است برداشته شوند. هنگامی که تعداد زیادی زگیل وجود داشته باشد، جراح می تواند جراحی را در چند مرحله انجام دهد. یک معاینه داخلی نیز انجام می شود تا هر گونه ضایعات موجود در درون مقعد مشاهده و درمان شوند.

کرایو درمانی زگیل تناسلی مقعدی

در حال حاضر تنها درمان برای زگیل تناسلی استفاده از کرایو یا فریز کردن زگیل ها می باشد. در این روش پزشک متخصص زگیل ها را با دستگاه کرایو فریز می کند و پس از چند روز زگیل ها سیاه شده و می ریزند.

برای آشنایی با بهترین روش  درمان زگیل تناسلی زنان می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید

درمان زگیل تناسلی زنان

کرایو

می توان جهت از بین بردن زگیل های تناسلی و پوست از کرایو تراپی در یک مطب پزشکی استفاده کرد. برای اینکار می توانید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.

مراقبت های پس از درمان زگیل تناسلی مقعدی

درد خفیف و ناراحتی معمولا به مدت چند روز ادامه خواهد داشت. دارو های مسکن می توانند برای بیمار تجویز شوند. بیمارانی که در کلینیک درمان می شوند می توانند در همان روز بر سر کار بازگردند. کسانی که تحت جراحی قرار گرفته اند می توانند روز بعد بر سر کار بازگردند. هر چند، افرادی که تحت عمل جراحی شدید تری قرار گرفته اند ممکن است نیاز به استراحتی چند روزه تا چند هفته ای در خانه داشته باشند. زگیل ها می توانند به طور مکرر پس از برداشته شدن موفق آن ها پدیدار شوند. دلیل چنین پدیده ای این است که ویروس HPV در یک دوره زمانی به صورت غیر فعال در بافت های بدن باقی می ماند.

هنگامی که زگیل ها دوباره پدیدار می شوند، می توانند در مطب جراح درمان شوند. در صورتی که تعداد زیادی از زگیل های جدید به سرعت ظاهر شوند، امکان دارد به جراحی مجدد نیاز باشد. صحبت با جراح در ارتباط با فاصله مناسب بین جلسات ملاقات دوره ای اهمیت دارد. در حین این جلسات ملاقات، جهت اطمینان از برطرف شدن زگیل ها و تشکیل نشدن زگیل های جدید یک معاینه انجام خواهد شد.

به چه کسی جراح مقعد و کولون می گویند؟

جراحان مقعد و کولون متخصصان درمان های جراحی و غیر جراحی بیماری های کولون، راست روده و مقعد هستند. این افراد علاوه بر دوره جراحی عمومی، دوره پیشرفته جراحی برای درمان این بیماری ها را گذرانده اند.

جراحان متخصص کولون و راست روده دوره تخصص خود را در جراحی عمومی، کولون و راست روده تکمیل کرده و در آزمون های دشواری را که توسط انجمن تخصص جراحی آمریکا و انجمن جراحان متخصص کولون و راست روده بر گذار می گردند قبول شده اند. این افراد در درمان هر دوی بیماری های خوش خیم و بد خیم کولون، راست روده و مقعد ماهر بوده و قادرند تا علاوه بر انجام آزمایش های غربالگری، در صورت تشخیص چنین بیماری هایی را به روش جراحی درمان کنند.

منبع: Health Line

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی در غرب تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعدی چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دو روزه بغل مقعدم ازبیرون جوش بزرگی زده و خیلی درد داره میشه راهنمایی کنید ازایلام مزاحم میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۷ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به جراح عمومی مراجعه کنید هموروئید (بواسیر) هستش 

  • تصویر کاربر Sara شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من همه جلی قسمت لابیا زایه رشته ای دارم.. که دکتر گفتن طبیعیه
    ولی الان زیر ورودی واژن چنتا رشته هست که خیلی سوزش و خارش داره .‌‌همه دارو های انتی بیوتیک جواب نداد.. و این قسمت خارش دارم .. ممکنه زگیل باشه با توجه به عکس.. متاهلم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به متخصص زنان مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر ج شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    دوروز است این ایجاد شده و قبلا دوماه پیش هم بود اما کنی متفاوت و زیاد شد تا دارو اسیدی زدند و درمان شد اخیرا دوباره یک دونه شده
    سنشون هم ۷۰ ساله و اصلا رابطه مقاربتی هم ندارند
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      عکس تار هست 

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    دقیقا کنار سوراخ مقعدم به چیزی شبیه ب جوش با رنگ تیره تغریبا سیاه هست چند تا هم داخل مقعده ولی اونا سیاه نیس فقط برآمده‌ی داره
    میخاستم ببینم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری جهت معاینه داشته باشید 

  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    راه درمان زیگین تناسلی درمقعد چیشت چجوری میشه درمانش کرد
درحال دریافت اطلاعات