آیا جراحی واریکوسل خطرناک است و باعث مرگ می شود؟

واریکوسل مجموعه ای از عروق خونی متسع (بزرگ) شده در کیسه بیضه و اطراف بیضه ها می باشد. برخی مردان مبتلا به واریکوسل جهت درمان ناباروری و یا درد روش جراحی را انتخاب می کنند. اما بسیاری از آنها دچار ترس از عمل واریکوسل هستند و نگرانند که آیا عمل واریکوسل خطرناک است؟ عوارض عمل واریکوسل چیست؟ آیا باروری بعد از عمل جراحی واریکوسل امکان پذیر است؟ در ادامه به بررسی جراحی واریکوسل می پردازیم.

آیا شما نیز جز ۱۵ درصد از مردانی هستید که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده اند؟ در صورتی که جواب بله است احتمال دارد به این فکر کنید که آیا جراحی واریکوسل ، مناسب ترین و تنها روش درمانی برای شماست یا خیر.

عمل واریکوسل چیست؟

واریکوسل در ناباروری ۴۰ درصد از زوج هایی نقش دارد که مرد، عامل ناباروری می باشد. ناباروری، ناتوانی یک زوج جهت باردار شدن پس از ۱۲ ماه رابطه جنسی محافظت نشده است. در صورتی که فرد جهت درمان واریکوسل خود روش جراحی را در نظر گرفته باشد باید خطرات آن را نیز بداند. همچنین، باید دانست روش درمانی جایگزینی به نام آمبولیزاسیون واریکوسل وجود دارد که از کمترین سطح تهاجم برخوردار است.

علائم واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل شامل استفاده از تصویر برداری اشعه ایکس جهت موقعیت یابی و سپس انسداد جریان خونی می شود که واریکوسل را ایجاد کرده است. آمبولیزاسیون روشی غیر جراحی است و میزان موفقیتی هم اندازه با جراحی دارد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری باید در مورد گزینه های درمانی اطلاعات کسب کرده و جهت بررسی این گزینه ها، ابتدا باید از بهترین جراحی واریکوسل و خطرات مرتبط با آن ها شروع کرد.

ایا واریکوسل باعث مرگ میشود؟

واریکوسل تهدید کننده زندگی نیست و به ندرت می تواند با شرایط خطرناک همراه باشد. به عنوان مثال، اگر واریکوسل در سمت راست و نه سمت چپ ایجاد شود، ممکن است در اثر بیماری یا وجود توده در شکم شما باشد که باید پیگیری شود.

انواع جراحی واریکوسل

در صورتی که فرد عمل واریکوسل را مد نظر داشته باشد باید از انواع مختلف فرایند های جراحی مطلع باشد.

واریکوسلکتومی باز

این روش درمانی شامل ایجاد یک برش در ناحیه اینگوئینال یا کشاله ران می شود. جراح سیاهرگ هایی را که سبب ایجاد واریکوسل شده اند پیدا کرده و آن ها را می بندد.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک

این روش شامل ایجاد چندین برش بر روی ناحیه شکمی می شود تا ابزار ها از جمله یک دوربین مخصوص از طریق آن ها وارد شوند. با استفاده از دوربین (اسکوپ) سیاهرگ های به وجود آورنده واریکوسل شناسایی شده و سپس بسته می شوند.

واریکوسلکتومی میکروسرجیکال

این روش درمانی از برش هایی استفاده می کند که در روش جراحی باز ایجاد می شوند. با این حال، این روش برای یافتن سیاهرگ ها و بستن آن ها از یک میکروسکوپ استفاده می کند. این فرایند نسبت به فرایند های دیگر مدت بیشتری طول می کشد.

حتما بخوانید

اگر برای درمان واریکوسل از روش جراحی هراس دارید می توانید از روش های دیگر درمان واریکوسل استفاده کنید برای اطاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان واریکوسل

بعد از عمل واریکوسل چه اتفاقی می افتد؟

یکی از نگرانی های افرادی که نیاز به عمل واریکوسل دارند، این است که آیا زندگی آنها بعد از عمل به روال عادی باز می گردد؟ بعد از جراحی ، ممکن است به مدت ۳ تا ۶ هفته در کشاله ران خود درد جزئی داشته باشید. کیسه بیضه و کشاله ران شما ممکن است دچار کبودی و ورم باشد. اما این عوارض بعد از ۳ تا ۴ هفته از بین می رود.

احتمالاً پس از جراحی میکروسکوپی در طی ۲ تا ۳ روز امکان بازگشت به محل کار یا روال عادی کار خود را خواهید داشت. اگر شغل شما شامل فعالیت شدید باشد، ممکن است به مدت زمان یک هفته یا کمی بیشتر نیاز داشته باشید تا بتوانید کار خود را از سر بگیرید. اگر شما سابقه عمل جراحی باز داشته اید، ممکن است بازگشت به کار و روال عادی شما مدت بیشتری طول بکشد. بعد از جراحی یا طبق دستور پزشکتان ممکن است لازم باشد حدود ۲ هفته از دستورالعمل های ورزشی (جک استراپ) استفاده کنید.

آیا عمل واریکوسل خطرناک است؟

در حالی که تمامی جراحی ها با خطر عفونت یا خونریزی همراه هستند اما در صورت تشخیص دکتر و انجام عمل جراحی توسط یک پزشک اورولوژیست متخصص، نیاز نیست نگرانی بابت انجام این عمل داشته باشید. 

عوارض عمل واریکوسل

این موارد، بزرگ ترین خطرات جراحی واریکوسل هستند که فرد باید بداند:

هیدروسل

هیدروسل، تجمع مایع در درون یا اطراف کیسه بیضه است. این مورد به علت مختل شدن جریان لنف در حین جراحی به وجود می آید. هیدروسل می تواند بزرگ شده و در موارد نادر پاره شود. همچنین، می تواند سبب ایجاد یک احساس فشار در کیسه بیضه شده یا همراه با درد باشد. ممکن است، جهت از بین بردن هیدروسل به یک عمل جراحی دیگر نیاز باشد. میزان خطر ابتلا هیدروسل در جراحی باز می تواند به اندازه ۹ درصد باشد. احتمال بروز این عارضه با استفاده از میکروسکوپ کاهش می یابد.

هیدروسل

آسیب به شریان

شریان ها خون غنی از اکسیژن و مواد غذایی را به اعضای بدن از جمله بیضه ها می رسانند. شریان ها و ورید ها در بدن می توانند نزدیک به هم بوده و ممکن است در حین جراحی واریکوسل، یک شریان آسیب بیند. شریانی که در جراحی واریکوسل بیشترین احتمال آسیب را دارد شریان بیضه ای است و این وضعیت می تواند به صدمه دیدن بیضه منجر شود. این آسیب، در ۱۲ تا ۲۴ درصد مواقع در عمل های جراحی باز اتفاق می افتد. استفاده از میکروسکوپ، مشاهده عروق خونی را بهبود بخشیده و در فرایند میکروسرجیکال کمتر از ۱ درصد مواقع شریان ها آسیب می بینند.

عوارض عمل واریکوسل و بیهوشی

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک نیازمند بیهوشی عمومی است. همچنین، به دلیل بیهوشی کامل به وسیله دارو ها استفاده از دستگاه تنفس مورد نیاز است. پس از جراحی احتمال بالای ابتلا به گیجی و حالت تهوع وجود دارد. واریکوسلکتومی میکروسرجیکال و باز، هم می توانند تحت بیهوشی عمومی و هم با استفاده دارو های بی حس کننده ای صورت گیرد که مستقیما به پوست اعمال شده و یا به کمر جهت بی حس کردن اعصاب تزریق می شوند. در بی حسی موضعی ممکن است به بیمار داروی آرام بخش نیز داده شود.

ملاحظات دوره بهبودی یا ریکاوری

فرد باید احساس خود بلافاصله پس از جراحی و زمان بهبود خود تا به حالت قبل از جراحی و برگشت به فعالیت های عادی خود را در نظر داشته باشد. زمان بهبودی پس از جراحی واریکوسل می تواند ۱ تا ۲ هفته به طول انجامد. باید تا ۴ هفته پس از جراحی از داشتن رابطه جنسی خودداری شود.

آمبولیزاسیون واریکوسل

این مورد، فرایندی جهت درمان واریکوسل است که نیازی به جراحی ندارد. آمبولیزاسیون واریکوسل تکنیکی با کمترین سطح تهاجم است که توسط یک رادیولوژیست مداخله ای انجام می شود. دارو های بی حس کننده به پوست ناحیه کشاله ران تزریق شده و سپس یک کاتتر یا لوله باریک به درون سیاهرگ پا وارد می شود. با استفاده از تصویر برداری به وسیله اشعه ایکس، کاتر به درون سیاهرگ هایی پیش برده می شود که واریکوسل را به وجود آورده اند. هنگامی که کاتتر با موفقیت در جای مناسب قرار گرفت سیاهرگ های تحت تاثیر با جایگذاری یک یا چند کویل کوچک و یا یک ماده اسکلروز کننده بسته می شوند.

آمبولیزاسیون واریکوسل در ۹۰ درصد مواقع موفق عمل می کند. در این روش خطر ابتلا به هیدروسل پایین است زیرا جریان لنف مختل نمی شود. در این روش اساسا خطر بسته شدن شریان های بیضه ای وجود ندارد. پس از ۱ یا ۲ روز فرد احساسی نزدیک به معمول داشته و ظرف ۷ تا ۱۰ روز قادر خواهد بود تا ورزش کند. پس از ۱ تا ۲ هفته فرد می تواند رابطه جنسی خود را از سر گیرد. قبل از تصمیم گیری درباره یک روش درمانی، بیمار باید تمامی گزینه ها را مد نظر قرار دهد.

در صورتی که تمایل به گفت و گو درباره آمبولیزاسیون واریکوسل دارید، یک رادیولوژیست مداخله ای را پیدا کنید که در این فرایند تخصص دارد. برای تعیین مناسب بودن یا نبودن آمبولیزاسیون واریکوسل برای خود، اهداف و سابقه پزشکی تان را با آن رادیولوژیست مداخله ای بررسی کنید.

مراقبت های پس از درمان واریکوسل

پروسه بهبود پس از انجام عمل جراحی سریع بوده و معمولا در نیز در آن کم است. باید تا ۱۰ الی ۱۴ روز از انجام ورزش و نرمش خودداری کنید. معمولا یک تا دو روز بعد از انجام عمل جراحی باز می توانید به زندگی روزمره و کار خود برگردید. همچنین باید جلسات ویزیت خود با دکتر اورولوژ را ادامه دهید. برای عمل جراحی که به خاطر مشکلات ناباروری انجام می شود، آنالیز مربوط به مایع منی بین سه تا چهار ماه به طول می انجامد چرا که مدت زمان مورد نیاز برای تولید اسپرم های جدید همینقدر طول می کشد.

پروسه بهبود یافتن پس از درمان آمبولیزه کردن نیز بسیار کوتاه و با درد کم است. باید بین ۷ تا ۱۰ روز پس از انجام این پروسه از انجام ورزش و نرمش خودداری کنید. معمولا پس از یک تا دو روز می توانید به سر کار خود برگردید. ضریب بازگشت واریکوسل در روش آمبولیزه کردن معمولا بالاتر از روش عمل جراحی است. اما موارد و شرایطی وجود دارد که در آن ها آمبولیزه کردن به عمل جراحی ترجیح داده می شود.

بهبود کیفیت اسپرم بعد از عمل واریکوسل

تاثیر درمان واریکوسل بر روی باروری آقایان هنوز مشخص نیست. در برخی از مطالعات و پژوهش ها باروری افراد پس از درمان واریکوسل بهبود می یابد اما در برخی تحقیقات دیگر چنین اتفاقی رخ نمی دهد. کیفیت مایع منی معمولا در ۶ نفر از هر ۱۰ نفری که واریکوسل خود را درمان می کنند اتفاق می افتد. این نوع روش درمان برای ناباروری باید در کنار روش های دیگر مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسید.
در نوجوانان، که هدف اصلی از درمان واریکوسل و جراحی کردن حل مشکل رشد کند بیضه ها است، پروسه رشد کردن در ۸ نفر از هر ۱۰ نفری که این درمان را انجام می دهند ادامه پیدا می کند.

سوالات متداول در مورد واریکوسل

 در ادامه می خواهیم به شایع ترین سوالات درمورد واریکوسل پاسخ دهیم و اینکه این سوالات میتواند تا حدی شما را با این بیماری آشنا کند.

نمی خواهم واریکوسل رو عمل کنم!

عدم درمان واریکوسل می تواند منجر به کوچک شدن بیضه ها و یا کاهش کیفیت مایع منی شود. این موارد می توانند منجر به بروز مشکلات باروری در آقایان شوند، هرچند که چنین چیزی به ندرت اتفاق می افتد. واریکوسل می تواند در گذر زمان مشکلات و آسیب های جدی به بیضه ها وارد کند که قابل درمان و حل کردن نیستند. اگر تست آنالیز مایع منی نرمال باشد، درمان نکردن واریکوسل ایرادی ندارد.

اما اگر این آزمایش نرمال نباشد باید حتما به فکر درمان باشید. در برخی از آقایان تاثیر واریکوسل در تولید کردن اسپرم ممکن است با گذر زمان شدیدتر شود. مشکلات باروری ممکن است سال ها بعد رخ دهند، حتی اگر در همان اوایل چنین اتفاقی نیوفتد.

بهترین زمان عمل واریکوسل 

درمان کردن در مورد نوجوان ها بستگی به شرایط و موارد مهمی دارد. خیلی مهم است که گزینه های پیش رو را با یک اورولوژ مخصوص کودکان مطرح کرد. در شرایطی درمان کردن واریکوسل در نوجوانان گزینه پیشنهادی است که فرد دارای درد باشد و یا این که یک بیضه حدود ۱۰ درصد کوچک تر از بیضه دیگر باشد. برخی از خانواده ها به دنبال درمان واریکوسل فرزند خود می روند چرا که نمی خواهند در آینده مشکلات باروری برای فرزندشان پیش بیاید. آنالیز کیفیت منی می تواند بر روی نوجوان های بزرگ تر انجام شود تا مشخص شود آیا درمان واریکوسل به آنها کمکی می کند یا خیر.

چند وقت بعد از عمل واریکوسل میتوان باردار شد؟

آزمایش های آنالیز مایع منی معمولا پس از انجام عمل جراحی هر سه الی چهار ماه انجام می شوند. ایجاد بهبود معمولا تا شش ماه طول می کشد و گاهی اوقات نیز به یکسال خواهد کشید.

در حین انجام آزمایش و لمس کردن بدن متوجه یک بیرون زدگی یا توده در کیسه بیضه های خودم شود. آیا باید نگران باشم؟

وجود موارد غیر نرمال در سیستم تولید مثل آقایان ممکن است به شکل یک توده در داخل بیضه در آیند. وجود این توده ها معمولا جای نگرانی ندارد و تاثیر کمی بر روی سلامت دارند. یا ممکن است نشانه ای از یک بیماری خطرناک و کشنده باشند. این مهم است که متوجه شوید چه عاملی منجر به ایجاد توده در کیسه بیضه شما شده است. به عنوان مثال، سرطان بیضه یک عامل برای نگرانی است و نیاز به درمان سریع دارد. زمانی که یک برآمدگی و یا توده در بیضه های خود حس کردید مهم است خیلی زود به یک پزشک مراجعه کنید.

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

عمل واریکوسل می تواند با بازیابی جریان خون در کیسه بیضه به افزایش باروری کمک کند، که می تواند باعث افزایش اسپرم و تولید تستوسترون شود. پزشک شما آنالیز مایع منی را انجام می دهد تا ببیند میزان باروری شما چقدر بهبود می یابد. واریکوسلکتومی اغلب منجر به بهبود ۶۰-۸۰ درصدی نتایج آنالیز مایع منی می شود. موارد حاملگی بعد از واریکوسلکتومی اغلب از ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش می یابد.

عوارض عمل نکردن واریکوسل چیست؟

این مشکل می تواند بر روی باروری فرد تاثیرگذار باشد. در ۳۵ الی ۴۴ درصد از آقایانی که مشکل ناباروری دارند واریکوسل مشاهده می شود و مشکل واریکوسل در ۴۵ تا ۸۱ درصد از آقایانی که ناباروری ثانوی دارند رویت شده است. ناباروری اولیه معمولا مربوط به زوجی است که هنوز پس از یک سال تلاش نتوانسته اند برای اولین بار بچه دار شوند. ناباروری ثانویه مربوط به زوجینی است که حداقل یک بار در گذشته صاحب فرزند شده اند اما دیگر توان انجام این کار را ندارند.

عمل واریکوسل

عوارض بیماری واریکوسل

یکی از مهمترین عوارض واریکوسل جمع شدن بیضه آسیب دیده (آتروفی) است و قسمت عمده بیضه شامل لوله های اسپرم ساز دچار مشکل می شود و می تواند در بعضی موارد موجب نا باروری شود. ناباروری بیماری واریکوسل ممکن است دمای موضعی در بیضه یا اطراف آن را بیش از حد بالا نگه دارند و این امر بر تشکیل ، حرکت (تحرک) و عملکرد اسپرم تأثیر می گذارد.

چگونه بفهمیم واریکوسل داریم؟

پزشک معالج شما معمولا این مشکل را پس از یک آزمایش بدنی متوجه می شود. یک واریکوسل همیشه در زمانی که دراز کشیده اید خود را نشان نمی دهد و یا قابل لمس نیست. پزشک معالج به احتمال زیاد زمانی بیضه های شما را آزمایش می کند که ایستاده باشید. پزشک معالج ممکن است به انجام سونوگرافی کیسه بیضه ها نیاز داشته باشد. این کار کمک می کند تا بتوان رگ های بسته شده را اندازه گیری کرد و به پزشک شما امکان داشتن تصاویر دقیق و با جزئیات زیاد از وضعیتتان را می دهد.

پس از این که واریکوسل تشخیص داده شد، پزشک شما آن را به یکی از درجه های کلینیکی واریکوسل نسبت می دهد. بر اساس اندازه برآمدگی و توده موجود در بیضه ها، درجه یک، دو و سه از مشکل واریکوسل وجود دارد. درجه اول کوچک ترین آن و درجه سوم بزرگترین آن است. اندازه واریکوسل لزوما بر روی درمان کلی که پزشک انتخاب می کند تاثیری نگذارد چرا که شاید اصلا نیاز به درمان نداشته باشید. درمان های پیش رو بسته به میزان ناراحتی شما و مشکلات ناباروری انتخاب می شوند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب بنده سال 91 به علت ناباروری عمل واریکوسل باز انجام دادم توسط دکتر جاسمی اهواز الان بعد گذشت 9سال مجدد اقدام برای بچه کردیم نشد متوجه شدم عود کرده قبلا دوطرف بود الان چپ نشون داده به اضافه هیدروسل دوطرفه
    دستور چیه دکتر جان نمیشه آمبیلازیسیون کنم موفقیتش بالا تر نیست که عود نکنه مجدد؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      اگر کسی پیدا کردی برات امیولیزاسیون انجام بده،  انجام بده

  • تصویر کاربر مسيح شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    جناب دكتر سلام
    آقاي دكتر ازشهرستان ميخواستم بيام واسه عمل واريكوسل،ميخواستم بدونم چقد بعد از عمل امكان رانندگي وجود داره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      بله امکان رانندگی وجود داره 

  • تصویر کاربر رامین شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقادکترمن واریکوسل دارم یه بیماریم دارم ازجای که قدمیکشیم رگهای سبزرنگ درومده رورکهارک دایره مانندهستش نمیدونم اون چیه میشه راهنمایم کنین وضع مالیم خوب نیست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

  • تصویر کاربر یاسین شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خیلی ممنون میشم جواب بدین میخواستم بپرسم با توجه به عوارض عمل واریکوسل میشه با طب سنتی درمان کرد آیا طب سنتی خوبه مورد تایید هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      تاثیری در درمان واریکوسل نداره 

  • تصویر کاربر نیما یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    اقای دکتر من 16 سال دارم بعد از مشاهده درد در بیضه ها به پزشک مراجعه کرد م که بعد از سونوگرافی تشخیص واریکوسل درجه 3 تشخیص داده شد که دکتر سونوگرافی گفنتند باید عمل کنید
    موارد سونوگرافی
    بیضه راست به ابعاد 18*38 و چپ 18*39 بیضه ها با سایز و اکوی نرمال در اسکروتوم مشاهده شد
    اپیدیدیدیم ها نمای نرمال دارند
    هیدروسل مشاهده نشد
    قطر ورید ها در اطراف بیضه چپ در حالت خوابیده 3/1 م بعد از انجام مانور والسالوا 3/3 م ودر حالت ایستاده 3/3 م افزایش یافته و واریکوسل درجه 3 تشخیص داده شد
    در سونوگرافی رنگ ریفلاکس در وریدهای مذکور به دنبال انجام مانور والسالوا دیده شد
    لطف کنید جواب دهید که نیاز به عمل دارد یا اینکه صبر کنم و یا اینکه با دارو قابل درمان است همچنین اگر امکان داره میخواستم ببینم عواقب داره یا نه
    در ضمن گفتند با روش لیزر نیز می توان درمان کرد شما پیشنهاد میکنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش اسپرم انجام بده 

درحال دریافت اطلاعات