درمان سرطان کلیه با موثرترین روش جراحی

آیا سرطان کلیه کشنده است؟ آیا این بیماری درمان دارد؟ طول عمر بیماران مبتلا به سرطان کلیه بدخیم چه میزان است؟ وجود توده در کلیه چپ یا راست چه علائمی دارد؟ و چگونه جراحی می شود؟ این ها سوالاتی می باشند که همواره بیمارانم از من می پرسند. نگران نباشید در این مقاله به تمام آن ها جواب کاملی داده ام. در انتها می توانید با جزئیات بیشتری بپرسید.

سرطان کلیه بیماری می باشد که علائمی مانند وجود خون در ادرار و پهلو درد دارد، در ادامه به بررسی علائم و بررسی دقیق سرطان کلیه می پردازیم. 

سرطان کلیه چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، سرطان کلیه سرطانی است که سلول های کلیه را هدف قرار می دهد. بسته به نوع سرطان، علائم و راه درمان آن نیز متفاوت است.

آیا سرطان کلیه کشنده است

علائم سرطان کلیه

در بسیاری از موارد، ممکن است افراد در ابتدا علائمی مربوط به کنسر کلیه نداشته باشند. با رشد تومور، ممکن است علائم ایجاد شوند. ممکن است شما یکی یا تعداد بیشتری از علائم سرطان کلیه را داشته باشید:

◀️ وجود خون در ادرار

◀️یک توده در پهلو یا شکم شما

◀️ از دست دادن اشتها

◀️ دردی در پهلوی شما که خوب نمی شود

◀️ از دست دادن وزن که دلیل مشخصی نداشته باشد

◀️ تبی که هفته ها طول بکشد و به دلیل سرماخوردگی یا عفونت دیگری نباشد

◀️ خستگی شدید

◀️ کم خونی

◀️ ورم مچ پا یا پاها

سرطان  در کلیه اگر به دیگر نقاط بدن منتشر شده باشد میتواند علائم زیر را ایجاد کند:
تنگی نفس
سرفه خونی
درد استخوانی

درجه بندی توده های سرطانی کلیه

پیش آگهی شما به سلامت عمومی شما و همینطور درجه و مرحله ی بیماری بستگی دارد. این ها درجه های سرطان کلیه هستند. درجه ی بالاتر به معنی تومور پیشرفته تر میباشد.

تومور درجه ۱سرطانی کلیه

تومور ۷ سانتی متر یا کوچک تر و در یک کلیه باشد

تومور درجه ۲ سرطانی کلیه

تومور بزرگ تر از ۷ سانتی متر و در یک کلیه باشد

تومور درجه ۳ سرطانی کلیه

  • توموری که در کلیه و فقط یک گره لنفاوی نزدیک باشد
  •  توموری که در کلیه وجود دارد عروق خونی را درگیر کرده باشد و ممکن است در گره لنفاوی نزیک نیز وجود داشته باشد
  • تومور در بافت چربی اطراف کلیه وجود داشته باشد و همچنین ممکن است گره لنفاوی اطراف را نیز درگیر کرده باشد
  • تومور به ورید های بزرگ یا بافت اطراف کلیه گسترش یافته، اما نه به صورت دو طرفه در غده های فوق کلیه و نه فراتر از فاسیای کلیه ای

تومور درجه ۴ سرطان کلیه

  • سرطان به بافت های خارج از لایه ی چربی اطراف کلیه منتشر شده، و همچنین ممکن است گره های لنفاوی نزدیک را نیز درگیر کرده باشد.
  • سرطان ممکن است به اندام های دیگر منتشر شده باشد، مانند روده، پانکراس ویا ریه ها
  • سرطان به خارج از فاسیای کلیه ای منتشر شده باشد (شامل گسترش پیوسته و دوطرفه به غده های فوق کلیه)
عکس سرطان کلیه
مراحل رشد توده سرطانی کلیه

طول عمر بیماران سرطان کلیه

یکی از عوامل موثر در طول عمر بیماران مبتلا به این سرطان، چربی های دور شکم می باشد. در تحقیقاتی که در دانشگاه واشنگتن صورت گرفته است چربی دور شکم زنان رابطه عکس با طول عمر بیماران داشته است و زنانی که کمی چاق تر بوده و چربی دور شکم بیشتر داشتند طول عمر کمتری دارند.

مطابق با گزارش انجمن سرطان آمریکا، طول عمر پنج ساله پس از تشخیص سرطان سلول کلیوی، به شرح زیر می باشد:

  • در مرحله اول سرطان، در صورتی که بیمار به خوبی تحت درمان قرار بگیرد، چشم انداز بیماری، به طور کلی خوب خواهد بود و میزای طول عمر ۵ ساله تقریبا ۹۰ % می باشد.
  • در مرحله دوم سرطان، طول عمر ۵ ساله بین ۶۵ و ۷۵% است. در افرادی با سرطان درجه پایین (با رشد آهسته)، احتمال زنده ماندن و سالم و سرحال بودن بیشتر است.
  • در مرحله سوم سرطان، میزان طول عمر ۵ ساله، بین ۵۰% تا ۷۰% می باشد و در صورتی که بیماران سالم و سرحال باشند، احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است.
  • برای مرحله چهارم سرطان، میزان طول عمر ۵ ساله، تا ۱۰% کاهش پیدا می کند، اما این موضوع تا حد زیادی بستگی به درجه سرطان دارد. در سرطان های درجه پایین، که انتشار آن ها فقط به صورت موضعی می باشد، میزان طول عمر ۵ ساله می تواند تا ۴۰ % افزایش پیدا کند.

از آنجا که مراحل اولیه بیماری سرطان معمولاً با علایم خاصی همراه نیستند، کارسینوم سلول کلیوی، اغلب تنها در صورتی شناسایی می شود که به مرحله ی پیشرفته ای رسیده باشد. در صورتی که سرطان پیش از این به دیگر بخش های بدن سرایت کرده باشد (یا متاستاز پیدا کرده باشد)، قابل درمان نیست و در عوض درمان روی آهسته کردن پیشرفت بیماری و تسکین علائم تمرکز می کند.

چگونه بفهمم سرطان کلیه دارم؟
چگونه بفهمم سرطان کلیه دارم؟

آیا سرطان کلیه کشنده است؟

در میان سرطان های مربوط به مجاری ادراری و نواحی تناسلی، سرطان کلیه میتواند کشنده ترین نوع آن باشد. اما نکته اینجاست که اگر در مراحل اولیه، شناسایی و درمان شود، خطرناک نخواهد بود و فرد ممکن است به راحتی درمان شود.

چگونه میتوانم بفهمم آیا سرطان کلیه دارم یا خیر؟

ممکن است شما علائم آن را داشته باشید، مانند درد در پهلو، از دست دادن وزن، یا خستگی شدید. یا ممکن است پزشک شما در هنگام انجام یک معاینه ی معمولی متوجه یک توده در پهلوی شما شود، یا علائمی از کنسر کلیه را در آزمایشی که برای بیماری دیگری انجام داده اید مشاهده کند. برای تایید تشخیص سرطان کلیه، نیاز به یک معاینه ی جسمانی، پیشینه ی پزشکی و آزمایش هایی دارید.

معاینه پزشک و تشخیص سرطان کلیه

پزشک شما شکم و پهلوهایتان را معاینه میکند تا به دنبال توده بگردد و وجود تب و فشار خون بالا به همراه موارد دیگری را در شما بررسی میکند.

تشخیص سرطان کلیه
تشخیص سرطان کلیه

آزمایش های لازم برای سرطان کلیه

همچنین ممکن است درمورد عادات سلامتی، هرگونه درد در گذشته، و درمان هایی که انجام داده اید مورد پرسش قرار بگیرید. برای تشخیص سرطان کلیه، پزشک شما یک یا تعداد بیشتری از آزمایش های زیر را برای شما انجام خواهد داد:

✔️ آزمایش ادرار که برای بررسی وجود خون یا دیگر نشانه ی سرطان در ادرار شما انجام می شود

✔️ آزمایش خون که چگونگی عملکرد کلیه ی شما را نشان می دهد

✔️ پیلوگرافی داخل وریدی (IVP) عکس برداری اشعه ی ایکس از کلیه ی شما بعد از تزریق نوعی رنگ که به دستگاه اداری می رود و هرگونه تومور را مشخص میکند.

✔️ سونوگرافی از امواج صوتی استفاده میکند تا از کلیه های شما تصویری ایجاد کند. سونوگرافی میتواند به تشخیص نوع تومور جامد یا پرشده از مایع کمک کند.

✔️ سی تی اسکن از اشعه ی ایکس و رایانه استفاده میکند تا تصاویر سریالی و باجزئیاتی را از کلیه ی شما تهیه کند. سی تی اسکن عملا جایگزین پیلوگرام و سونوگرافی به عنوان ابزاری برای تشخیص سرطان کلیه شده است.

✔️ ام آر آی از امواج مغناطیسی قوی و امواج رادیوو استفاده میکند تا از بافت های نرم درون بدن شما تصویری ایجاد کند. ممکن است برای ایجاد تصویر بهتر نیاز باشد نوعی ماده ی کنتراست ویژه برای شما تزریق کنند.

✔️ آتریوگرام کلیه. این تصویر برداری برای ارزیابی خون رسانی به تومور استفاده میشود. این تصویر برداری زیاد استفاده نمی شود، اما ممکن است به تشخیص تومورهای کوچک کمک کند. این روش استفاده های دیگری نیز دارد.

سرطان کلیه بدخیم

بیوپسی یا نمونه برداری از سرطان کلیه

  • برخلاف خیلی از انواع دیگر سرطان، ممکن است پزشک شما بدون انجام نمونه برداری (بیوپسی) از تشخیص این سرطان اطمینان حاصل کند. بعضی اوقات، برای تایید تشخیص نمونه برداری انجام میشود.
  • ممکن است پزشک شما از نمونه برداری سوزنی برای برداشت مقدار کوچکی از بافت استفاده کند، نمونه بعد از آن برای تشخیص سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
  • همچنین ممکن است نمونه برداری درجه ی سرطان را مشخص کند که سرطان چه میزانی تهاجم دارد. اغلب جراح به سادگی تمام تومور را خارج میکند و بعد از آن نمونه ای از بافت را مورد بررسی قرار می دهد.
  • وقتی پزشک شما سرطان کلیه را تشخیص داد، ممکن است نیاز باشد که آزمایش های دیگری انجام دهید تا مشخص شود که آیا سرطان از کلیه به کلیه ی مقابل، یا دیگر قسمت های بدن منتشر شده است یا خیر.
  • وقتی که سرطان از جایی که شروع شده است به نقطه ی دیگری منتشر شود، متاستاز داده است. ممکن است نیاز به انجام سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشید. یک عکس اشعه ی ایکس از قفسه ی سینه مشخص میکند که آیا سرطان به ریه ها منشتر شده است یا خیر.
  • یک اسکن استخوان میتواند مشخص کند که سرطان در استخوان وجود دارد. این آزمایش ها میتوانند به پزشک شما کمک کنند که درجه ی سرطان کلیه را مشخص کند.

پیشگیری بهتر از درمان است

در این مقاله روش های پیشگیری از سرطان کلیه و عوامل افزایش خطر این بیماری را بخوانید.

پیشگیری از سرطان کلیه

سرطان کلیه چه مدت طول میکشد؟

دوره بیماری سرطان کلیه و بهبود آن بستگی به درجه توده و سن فرد دارد نمیتوان به صورت کلی بیان کرد چقدر طول می کشد بیمار بهبود یابد .

درمان قطعی سرطان کلیه چیست؟

وقتی برای شما تشخیص سرطان کلیه داده شود و درجه ی آن مشخص گردد، شما و پزشکتان میتوانید درمان را طراحی کنید. ممکن است بخواهید اطلاعاتی بدست آورید تا احساس کنید برای تصمیم گیری اطلاعات کافی دارید.

ممکن است پزشکتان برای درمان شما را به یک متخصص ارجاع دهد. این متخصص میتواند یک اورولوژیست، یک متخصص سرطان (آنکولوژیست) یا یک جراح باشد. قبل از شروع درمان، بسیاری از افراد فکر میکنند بهتر است نظر پزشک دیگری را نیز درمورد تشخیص سرطان کلیه و درمان آن بدانند.

سرطان در کلیه یکی از متداول ترین سرطان هایی است که خود به خود فروکش میکند. یا این حال وقوع آن بسیار کم است (حدود ۰.۵ درصد).

آیا سرطان کلیه بدخیم درمان دارد؟

چند نوع درمان استاندارد برای سرطان در کلیه وجود دارد. در بیشتر موارد، جراحی اولین قدم است. حتی اگر با جراحی تمام تومور خارج شود، ممکن است پزشک شما درمان اضافه تری پیشنهاد کند تا هرگونه سلول سرطانی باقی مانده و غیرقابل مشاهده را از بین ببرد.

 

سرطان کلیه درمان دارد

  انواع جراحی سرطان کلیه

این ها انواع اصلی جراحی سرطان کلیه هستند. این که کدام درمان را انجام بدهید به مقدار پیشرفت سرطان شما بستگی دارد.

نفرکتومی ریشه ای

نفرکتومی ریشه ای که در آن کلیه، غده فوق کلیه و بافت اطراف را خارج میکنند. در این روش اغلب گره های لنفاوی اطراف را نیز خارج میکنند. این روش متداول ترین نوع جراحی برای سرطان کلیه است و امروزه میتواند از طریق یک برش کوچک و به وسیله لاپاراسکوپی انجام شود.

نفرکتومی ساده

نفرکتومی ساده که فقط کلیه را خارج میکنند.

نفرکتومی جزئی

جراحی سرطان کلیه بدخیم
جراحی سرطان کلیه بدخیم

نفرکتومی جزیی که در آن قسمت سرطانی کلیه و مقداری از بافت اطراف آن را خارج میکنند. این عمل برای افرادی که تومور کوچکی دارند (کوچک تر از ۴ سانتی متر) یا برای بیمارانی که نفرکتومی ریشه ای امکان آسیب به کلیه ی دیگر را داشته باشد استفاده میشود.

شما میتوانید با یک کلیه تا زمانی که عملکرد مناسبی داشته باشد نیز زندگی کنید. اگر جراح هردو کلیه را خارج کند یا هردو کلیه عملکرد نداشته باشند، شما برای پاکسازی خونتان نیاز به دستگاه (دیالیز) یا یک کلیه جدید (پیوند کلیه) دارید.

پیوند کلیه

پیوند کلیه درصورتی امکان پذیر است که سرطان فقط در کلیه ی شما بوده باشد و دهنده ی کلیه نیز وجود داشته باشد.
اگر جراحی نتواند توده های سرطانی را از کلیه شما را خارج کند، ممکن است پزشک گزینه ی دیگری برای کمک به تخریب تومور پیشنهاد کند.

کرایوتراپی

کریوتراپی که از سرمای شدید برای از بین بردن تومور استفاده میکند.

ابلیشن رادیوفرکوئنسی

 ابلیشن رادیوفرکوئنسی که از امواج رادیویی با انرژی بالا برای سوزاندن تومور استفاده میکند.

امبولیزه کردن شریانی

 امبولیزه کردن شریانی که شامل وارد کردن ماده ای در شریان منتهی به کلیه است. این کار جریان خون تومور را مسدود میکند. این فرآیند ممکن است برای کمک به کوچک کردن تومور قبل از جراحی انجام شود.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در غرب تهران

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات