علائم و نشانه های سرطان کلیه

به طور کلی، همه ی ما ممکن است درباره ی سرطان کلیه بسیار کمتر از سایر انواع سرطان ها (مثل سرطان پروستات یا سرطان سینه) شنیده باشیم. اما بهتر است بدانید که در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۲۷۰۰ نفر تنها در آمریکا، مورد تشخیص سرطان کلیه قرار گرفته و متأسفانه ۱۴۲۴۰ نفر از مردم آمریکا در همین سال به علت سرطان کلیه جان خود را از دست داده اند. نکته ی مثبت اینجاست که هر چه زودتر این سرطان تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن بیمار بالاتر می رود. بنابراین، داشتن شناخت کامل به علائم و نشانه های سرطان کلیه می تواند امری حیاتی باشد.

علائم سرطان کلیه

نشانه های احتمالی سرطان کلیه

تشخیص سرطان کلیه در مراحل ابتدایی آن ممکن است امری دشوار باشد. معمولاً علائم سرطان کلیه تنها زمانی شروع می شوند که تومور به کلیه و بافت های اطراف فشار وارد کند. رایج ترین علائم و نشانه های سرطان کلیه عبارتند از:

  • کم خونی
  • وجود خون در ادرار
  • کاهش اشتها
  • احساس فشار در یک سمت کمر
  • تبی که ناشی از عفونت یا بیماری دیگری نباشد
  • احساس وجود توده یا برآمدگی در یک سمت کمر
  • خستگی بی دلیل
  • درد بی دلیل در یک طرف کمر (دردی که مربوط به آسیب دیدگی های جسمی نباشد)
  • کاهش وزن ناخواسته

معمولاً این علائم و نشانه ها مبهم بوده و ممکن است در ارتباط با مشکلات متعدد دیگری باشند. برای مثال، وجود خون در ادرار ممکن است ناشی از عفونت باشد و خستگی بی دلیل می تواند به علت طیف وسیعی از مشکلات سلامتی رخ دهد. اما در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم، بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید. اگر شما مبتلا به سرطان کلیه باشید، هرچه زودتر تشخیص انجام شود، بیشتر به نفع شما خواهد بود. تشخیص زود هنگام سرطان کلیه می تواند احتمال موفقیت در درمان را بالا ببرد. پزشک ممکن است شما را به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد. متخصص اورولوژی در زمینه ی مجاری ادراری-تناسلی تخصص دارد که شامل کلیه نیز می شود.

آزمایش هایی برای تشخیص سرطان کلیه

پس از آن که پزشک با معاینه و بررسی علائم، علل احتمالی دیگر را رد کرد؛ شما برای انجام تشخیص نهایی سرطان کلیه یا رد آن، نیاز به یک سری از آزمایش ها دارید. در این مرحله، احتمالاً آزمایش ادرار را از پیش انجام داده اید؛ اما برای آزمایش های اضافه باید بار دیگر نمونه ی ادرار خود را ارائه دهید. در این آزمایش، ادرار شما برای یافتن سلول های میکروسکوپی خون، و سلول های سرطانی که می توانند به ادرار شما راه پیدا کنند، بررسی می شوند. از آنجایی که آزمایش های عکس برداری برای تشخیص این سرطان بسیار کاربرد دارند، آزمایش های تهاجمی مثل بایوپسی یا نمونه برداری، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. سایر آزمایش ها شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش خون: این آزمایش سطح گلبول قرمز، گلبول سفید و سایر المان هایی که نشان دهنده ی کیفیت کلیه ها و سایر اندام های شما هستند را اندازه گیری می کند. آزمایش خون می تواند به تشخیص مشکلاتی مثل کم خونی، عفونت و سرطان کلیه کمک کند.
  • عکس برداری سی تی اسکن: عکس برداری CT اسکن (توموگرافی کامپیوتری) نوعی عکس برداری اشعه ایکس با جزئیات بالا است، که تصاویر دقیقی از بافت های نرم بدن (مثل کلیه) را در اختیار پزشک قرار می دهد. یک عکس سی تی اسکن می تواند وجود هرگونه تومور در کلیه، محل دقیق، اندازه و شکل آن را نشان دهد.
  • عکس برداری MRI: عکس بردرای MRI (روش تصویر برداری با تشدید مغناطیس) مشابه عکس برداری سی تی اسکن است، اما با این تفاوت که در MRI به جای اشعه ایکس، از انرژی مغناطیسی استفاده می شود. معمولاً برای تشخیص سرطان کلیه از این نوع عکس برداری کمتر از سی تی اسکن استفاده می شود.
  • عکس برداری اولتراسوند: سونوگرافی (اولتراسوند) یک آزمایش تصویربرداری ایمن و دقیق است، که در آن از امواج صوتی برای تهیه تصویر از داخل بدن استفاده می‌شود. این نوع عکس برداری به پزشک کمک می کند تا جنس تومور (جامد یا پر از مایع) را مشخص کند و فرآیند تشخیص با دقت بیشتری صورت گیرد.

اگر پزشک سرطان کلیه را تشخیص داد و در مورد پخش شدن سرطان مردد است، شما ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتری داشته باشید. این آزمایش ها می تواند شامل عکس برداری اشعه ایکس از ریه، اسکن استخوان یا عکس بردرای PET (توموگرافی گسیل پوزیترون) باشد. در نهایت باید تکرار کنیم که اگر فکر می کنید که هر یک از علائم و نشانه های سرطان کلیه را دراید، بهتر است این امر را با پزشک خود در میان بگذارید. هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود و شما سریع تر اقدام به درمان کنید، شانس بهبودی کامل نیز بالاتر می رود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سید شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    ایا مصرف متادون در نارسایی کلیه و تورم انگشتان پا اثر دارد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص نفرولوژی مراجعت کتید 

  • تصویر کاربر سعید جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام من سنگ 6.5 میل در کالیس تحتانی است چه تجویز می کنی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      سی تی اسکن شکم و لگن اسپیرال بدون تزریق با کاتهای ظریف ۲-۳ میلی متری انجام بدین

  • تصویر کاربر فرض جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید . ببخشید وقتتون رو گرفتم . ی سوالی خواستم بپرسم . من ۵۰ سال دارم و ی چکاپ گرفتم که کراتین کلیه من ۱.۱۲ است آیا مشکلی داره یا حد نصاب همینه ؟ میشه ی کمکی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      طبیعیه 

  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و درود خدمت شما
    حدود یک ماه بعد از سنگ شکن ESWL سونو گرافی دادم و سنگی در کلیه ، مجاری ادرار و مثانه دیده نشد ، اما هنوز کلیه نیمه هیدرونفروز هست (قبل عمل هم بود و البته اون زمان بخاطر سنگ 7 میل کمی برگشت ادرار هم داشت که حالا ندارد) و نکته عجیب این است که یک کورتیکال کیست 9 میل هم در قسمت پایینی pole کلیه راست دیده شده (در صورتی که در سیتی اسکن و سونوگرافی یک ماه قبل موردی نبود) ، آیا ممکن است از عوارض سنگ شکن باشد (که کمی بیش از یک ساعت طول کشید و تا درجه 5 شوک هم پیش رفته بود) ؟ آیا خطرناک است ؟ یا خودبخود درمان می شود؟ یا حتی آیا ممکن است خطای دید پزشک سونو باشد ؟ (مرکز آرین تهران که ظاهرا مورد تایید پزشکان است) ، به رژیم غذایی قبل سونو ربط ندارد ؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سی تی اسکن شکم و لگن اسپیرال بدون تزریق با کاتهای ظریف ۲-۳ میلی متری انجام بدین

    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با سپاس مجدد از شما
      با توجه به اینکه 21 شهریور سی تی دادم و اولا خطرات سی تی های مکرر و احتمال سرطان و ... در آینده و دوما محیط خطرناک در شرایط کرونا ، آیا روش ایمن تری پیشنهاد نمی فرمایید؟
    3. تصویر کاربر علی جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      با عرض پوزش برای دو بخشی شدن پاسخ ، سیتی 21 شهریور نیز ظاهرا همین بود که فرمودید :
      Technique : Axial Spiral CT-Scan of Abdominopelvic Cavity Whithout Contrast Media
      Right sided hydronephrosis is seen
      Small stone with about 6-7 size was seen near right UPJ , causing right sided hydronephrosis
      که در واقع طبق نظر تکنسین دستگاه و سونوگرافی دیروز سنگ شکسته شده و احتمالا به حدی ریز شده که با دقت سونوگرافی قابل تشخیص نیست و سایز و شرایط مثانه هم طبیعی اعلام شده ، واقعا نیازه که ریسک سیتی جدید رو پذیرفت؟
    4. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۷ مهر ۰( 2 سال پیش)

      بله باید سی تی اسکن انجام بشه 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر ولی پور
    من ۴ هفته پیش از استند دبل جی استفاده کردم حالا این هفته می خوان دبل جی رو خارج کنن دکتر میگه داخل مطب با بی حسی موضعی این کارو می خواد انجام بده آیا امکانپذیر هست و آیا درد دارد
    چون یکی از دوستانم تو مطب دبل جی رو بیرون آوردن و می گفت درد زیادی تحمل کرده.
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      بله دردناکه 

درحال دریافت اطلاعات