تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها

در این مطلب متخصص کلیه و مجاری ادراری، تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها و نقش واکسیناسیون در حفاظت از دستگاه تناسلی مردانه را توضیح خواهد داد.

آیا واکسن کرونا می‌ تواند باعث ورم کردن یا کوچک شدن بیضه‌ ها شود؟

در رابطه با تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها، پزشک متخصص بیان می کند که:” شواهد زیادی داریم که نشان می ‌دهند عوارض آسیب ‌زای ناشی از ابتلا به کرونا، از هر گونه عوارض واکسیناسیون، شدید تر و خطرناک ‌تر هستند. تا کنون در هیچ‌ یک از این مطالعات، شواهدی مبنی بر تاثیر منفی واکسن بر دستگاه تناسلی مردان وجود نداشته است.” به گفته متخصص، این شامل هرگونه واکنش فیزیکی مثل تورم یا کوچک شدن هم می ‌شود. وی افزود، به دلیل طرز تهیه متفاوت واکسن‌های mRNA، پاسخ ایمنی که ایجاد می ‌شود، مشابه واکسن‌های دیگر نیست.

“ممکن است افراد پاسخ‌ های [ایمنی] بدی نسبت به واکسن‌ های زنده داشته باشند. اما واکسن‌ هایی مانند فایزر و مدرنا واکسن زنده نیستند. این واکسن‌ ها پاسخ متفاوتی دارند و با DNA میزبان، ادغام نمی‌ شوند. در عوض، آن‌ ها به محض تزریق، با سرعت بالایی در بدن شما تجزیه می ‌شوند. بنابراین، به نظرم مکانیزمی نیست که بتواند باعث ایجاد ورم بیضه، در اثر تزریق این واکسن‌ ها شود.”

آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث ورم کردن یا کوچک شدن بیضه‌ها شود؟

آیا واکسن کرونا می‌ تواند باعث ناتوانی جنسی یا ناباروری در مردان شود؟

پزشک متخصص، به یک مطالعه که اخیرا در دانشکده پزشکی انجام شده اشاره می‌کند که نشان داد، واکسن‌های mRNA کرونا، تولید اسپرم را مهار نمی‌ کنند. “آن‌ ها واکسن‌ های کرونا را بررسی کردند و متغیر های مربوط به مایع منی را قبل و بعد از تزریق واکسن مطالعه کردند. هیچ اثر منفی خاصی روی متغیرهای اسپرم یا عملکرد آن‌ وجود نداشت. حتی پارامترهای اسپرم بهتر هم شدند که البته این اثر، چشم‌ گیر نبود. این بدین معنا نیست که واکسن mRNA باروری افراد را بهبود می‌بخشد، اما می‌دانیم که به آن آسیب هم نمی‌ زند.”

آیا ممکن است واکسن کرونا باعث اختلال نعوظ شود؟

ارتباطی بین واکسن‌ های کرونا و اختلال نعوظ (ED) دیده نشده است. با این حال، به نظر می‌ رسد بین ابتلا به بیماری کرونا و اختلال نعوظ، ارتباطی وجود دارد. طی مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام شد، یافته ‌ها حاکی از این است که اختلال نعوظ می ‌تواند یک عارضه ‌ی کوتاه‌ مدت یا بلند مدت ناشی از ویروس کووید ۱۹ باشد. این مطالعه، ۲۵ مرد کرونا مثبت و ۷۵ مرد کرونا منفی را بررسی کرد. شیوع اختلال نعوظ در مردانی که کرونا گرفته بودند (۲۸٪) بسیار بیشتر از مردانی بود که مبتلا به کرونا نشده بودند. (۸٪) محققان همچنین اظهار داشتند که “واکسیناسیون جهانی علیه کووید ۱۹ و تجهیزات حفاظت شخصی [همانند ماسک] می ‌توانند یک مزیت دیگر هم داشته باشند و آن پیشگیری از اختلالات جنسی است.”

پزشک مطرح می کند که ویروس کرونا، می ‌تواند باعث مشکلات باروری شود و تعداد اسپرم‌ ها را کاهش دهد. مطالعات بر روی جسد افرادی که به خاطر ویروس کرونا فوت شدند، نشان داد که ویروس در آلت تناسلی آن‌ ها همراه با شواهدی از اختلال نعوظ وجود دارد. با این حال، مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوانیم بفهمیم آیا این بیماری از راه جنسی منتقل می‌شود یا خیر.

آیا ممکن است بعد از تزریق واکسن کرونا عوارضی مرتبط با بیضه ‌ها ایجاد شود؟

با اینکه هیچ گزارشی مبنی بر درد یا ناراحتی بیضه‌ ها (تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها)، پس از واکسیناسیون وجود ندارد، یک بیانیه مشترک از طرف انجمن تولید مثل و اورولوژی مردان (SMRU) و انجمن مطالعات تولید مثلی مردان (SSMR) ذکر می‌کند که حدود ۱۶ درصد افرادی که در کارآزمایی بالینی واکسن فایزر-بیون‌ تک شرکت کردند، پس از دوز دوم دچار تب شدند‌. این گروه ‌ها می‌گویند که تب می ‌تواند، باعث کاهش موقتی در تولید اسپرم شود.با این حال این کاهش ممکن است شبیه یا کمتر از مقداری باشد که در حالت ابتلا به کرونا رخ می‌ دهد.

“مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات دراز مدت واکسن ‌ها و خود ویروس کرونا، لازم است. طبق مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون در دست داریم، هیچ شواهدی مبنی بر اثر منفی واکسن‌ های کرونا، روی عملکرد جنسی یا باروری وجود ندارد. اما اطلاعات بسیار بیشتری درباره چگونگی اثر خود ویروس، بر نعوظ و ایجاد مشکلات باروری در اختیار داریم. به جای فکر کردن درباره مشکلات واکسن، فکر کنید که ابتلا به ویروس کرونا، چه اثرات مضری می‌تواند بر سلامت شما داشته باشد.”

درد یا ناراحتی بیضه ممکن است نشانه چه بیماری باشد؟

طبق نظر پزشک، اختلال نعوظ، درد بیضه یا احساس ناراحتی در بیضه‌ ها، می ‌تواند نشانه‌ ی سایر مشکلات پزشکی باشد. اگر هر یک از این علائم را داشتید، هر چه سریعتر با سرویس‌ دهنده درمانی خود مشاوره کنید. “ورم بیضه می‌ تواند نشانه مشکلاتی باشد که بسیار نگران ‌کننده ‌تر از کرونا هستند. و همچنین ممکن است نشانه یک بیماری مقاربتی (STD)، یک عفونت یا سرطان بیضه باشند.

اختلال نعوظ می‌تواند نشانه بیماری قلبی، دیابت یا سایر وضعیت‌ های پزشکی باشد. مرد ها بایستی نگرانی ‌هایشان [در این باره] را با پزشک خود در میان بگذارند. اما لازم نیست درباره اینکه این علامت‌ ها ممکن است ناشی از واکسن باشد، احساس نگرانی کنند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام
    من 8ماه پیش عمل واریکوسل داشتم
    و یک هفته بعد از عمل بیضم ورم کرد و سونو گرفتم گفت علائم واریکوسل مشاهده نمیشه
    الان شکل بیضه من کلا تغییر کرده رگای داخلش بهم ریختن ایا بعد عمل شکل بیضه تغییر میکنه یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۴ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی مجدد بگیر 

  • تصویر کاربر یاسین سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خداقوت
    من یک ماه پیش عمل هیدورسل انجام دادم تقریبا میشه گفت اندازه ش ب اندازه یک عدس بود ولی بعد از یک ماه باز دقیقا جای ک عمل کردم اون مایع قبلی ظاهر شد ممنون میشم راهنماییم کنید سپاس گذارم از وقتی که میذارید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      هیدروسل کلا همینه مهم نیست ولش کن 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر
    بنده هفته پیش عمل فتق و واریکوسل خفیف انجام دادم(هنوز ورم در بیضه هم هست پس از عمل)
    امروز متوجه ابکی شدن منی شدم درصورتی که قبلا همچین مشکلی نداشتم. ایا طبیعیه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      طبیعیه 

درحال دریافت اطلاعات