تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها

در این مطلب متخصص کلیه و مجاری ادراری، تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها و نقش واکسیناسیون در حفاظت از دستگاه تناسلی مردانه را توضیح خواهد داد.

آیا واکسن کرونا می‌ تواند باعث ورم کردن یا کوچک شدن بیضه‌ ها شود؟

در رابطه با تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها، پزشک متخصص بیان می کند که:” شواهد زیادی داریم که نشان می ‌دهند عوارض آسیب ‌زای ناشی از ابتلا به کرونا، از هر گونه عوارض واکسیناسیون، شدید تر و خطرناک ‌تر هستند. تا کنون در هیچ‌ یک از این مطالعات، شواهدی مبنی بر تاثیر منفی واکسن بر دستگاه تناسلی مردان وجود نداشته است.” به گفته متخصص، این شامل هرگونه واکنش فیزیکی مثل تورم یا کوچک شدن هم می ‌شود. وی افزود، به دلیل طرز تهیه متفاوت واکسن‌های mRNA، پاسخ ایمنی که ایجاد می ‌شود، مشابه واکسن‌های دیگر نیست.

“ممکن است افراد پاسخ‌ های [ایمنی] بدی نسبت به واکسن‌ های زنده داشته باشند. اما واکسن‌ هایی مانند فایزر و مدرنا واکسن زنده نیستند. این واکسن‌ ها پاسخ متفاوتی دارند و با DNA میزبان، ادغام نمی‌ شوند. در عوض، آن‌ ها به محض تزریق، با سرعت بالایی در بدن شما تجزیه می ‌شوند. بنابراین، به نظرم مکانیزمی نیست که بتواند باعث ایجاد ورم بیضه، در اثر تزریق این واکسن‌ ها شود.”

آیا واکسن کرونا می‌تواند باعث ورم کردن یا کوچک شدن بیضه‌ها شود؟

آیا واکسن کرونا می‌ تواند باعث ناتوانی جنسی یا ناباروری در مردان شود؟

پزشک متخصص، به یک مطالعه که اخیرا در دانشکده پزشکی انجام شده اشاره می‌کند که نشان داد، واکسن‌های mRNA کرونا، تولید اسپرم را مهار نمی‌ کنند. “آن‌ ها واکسن‌ های کرونا را بررسی کردند و متغیر های مربوط به مایع منی را قبل و بعد از تزریق واکسن مطالعه کردند. هیچ اثر منفی خاصی روی متغیرهای اسپرم یا عملکرد آن‌ وجود نداشت. حتی پارامترهای اسپرم بهتر هم شدند که البته این اثر، چشم‌ گیر نبود. این بدین معنا نیست که واکسن mRNA باروری افراد را بهبود می‌بخشد، اما می‌دانیم که به آن آسیب هم نمی‌ زند.”

آیا ممکن است واکسن کرونا باعث اختلال نعوظ شود؟

ارتباطی بین واکسن‌ های کرونا و اختلال نعوظ (ED) دیده نشده است. با این حال، به نظر می‌ رسد بین ابتلا به بیماری کرونا و اختلال نعوظ، ارتباطی وجود دارد. طی مطالعه‌ای که در ایتالیا انجام شد، یافته ‌ها حاکی از این است که اختلال نعوظ می ‌تواند یک عارضه ‌ی کوتاه‌ مدت یا بلند مدت ناشی از ویروس کووید ۱۹ باشد. این مطالعه، ۲۵ مرد کرونا مثبت و ۷۵ مرد کرونا منفی را بررسی کرد. شیوع اختلال نعوظ در مردانی که کرونا گرفته بودند (۲۸٪) بسیار بیشتر از مردانی بود که مبتلا به کرونا نشده بودند. (۸٪) محققان همچنین اظهار داشتند که “واکسیناسیون جهانی علیه کووید ۱۹ و تجهیزات حفاظت شخصی [همانند ماسک] می ‌توانند یک مزیت دیگر هم داشته باشند و آن پیشگیری از اختلالات جنسی است.”

پزشک مطرح می کند که ویروس کرونا، می ‌تواند باعث مشکلات باروری شود و تعداد اسپرم‌ ها را کاهش دهد. مطالعات بر روی جسد افرادی که به خاطر ویروس کرونا فوت شدند، نشان داد که ویروس در آلت تناسلی آن‌ ها همراه با شواهدی از اختلال نعوظ وجود دارد. با این حال، مطالعات بیشتری نیاز است تا بتوانیم بفهمیم آیا این بیماری از راه جنسی منتقل می‌شود یا خیر.

آیا ممکن است بعد از تزریق واکسن کرونا عوارضی مرتبط با بیضه ‌ها ایجاد شود؟

با اینکه هیچ گزارشی مبنی بر درد یا ناراحتی بیضه‌ ها (تاثیر واکسن کرونا بر بیضه ها)، پس از واکسیناسیون وجود ندارد، یک بیانیه مشترک از طرف انجمن تولید مثل و اورولوژی مردان (SMRU) و انجمن مطالعات تولید مثلی مردان (SSMR) ذکر می‌کند که حدود ۱۶ درصد افرادی که در کارآزمایی بالینی واکسن فایزر-بیون‌ تک شرکت کردند، پس از دوز دوم دچار تب شدند‌. این گروه ‌ها می‌گویند که تب می ‌تواند، باعث کاهش موقتی در تولید اسپرم شود.با این حال این کاهش ممکن است شبیه یا کمتر از مقداری باشد که در حالت ابتلا به کرونا رخ می‌ دهد.

“مطالعات بیشتری برای بررسی اثرات دراز مدت واکسن ‌ها و خود ویروس کرونا، لازم است. طبق مطالعات و تحقیقاتی که تاکنون در دست داریم، هیچ شواهدی مبنی بر اثر منفی واکسن‌ های کرونا، روی عملکرد جنسی یا باروری وجود ندارد. اما اطلاعات بسیار بیشتری درباره چگونگی اثر خود ویروس، بر نعوظ و ایجاد مشکلات باروری در اختیار داریم. به جای فکر کردن درباره مشکلات واکسن، فکر کنید که ابتلا به ویروس کرونا، چه اثرات مضری می‌تواند بر سلامت شما داشته باشد.”

درد یا ناراحتی بیضه ممکن است نشانه چه بیماری باشد؟

طبق نظر پزشک، اختلال نعوظ، درد بیضه یا احساس ناراحتی در بیضه‌ ها، می ‌تواند نشانه‌ ی سایر مشکلات پزشکی باشد. اگر هر یک از این علائم را داشتید، هر چه سریعتر با سرویس‌ دهنده درمانی خود مشاوره کنید. “ورم بیضه می‌ تواند نشانه مشکلاتی باشد که بسیار نگران ‌کننده ‌تر از کرونا هستند. و همچنین ممکن است نشانه یک بیماری مقاربتی (STD)، یک عفونت یا سرطان بیضه باشند.

اختلال نعوظ می‌تواند نشانه بیماری قلبی، دیابت یا سایر وضعیت‌ های پزشکی باشد. مرد ها بایستی نگرانی ‌هایشان [در این باره] را با پزشک خود در میان بگذارند. اما لازم نیست درباره اینکه این علامت‌ ها ممکن است ناشی از واکسن باشد، احساس نگرانی کنند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بردیا جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من دو هفته پیش عمل واریکوسل انجام دادم قرص ها رد همه رو خوردم قرص تاوانکس ۵ تا مونده بود دیگ نخوردم مشکلی برام ب وجود میاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر.ضمن تشکر از پاسخ و راهنمایی سوال قبلی در مورد مشکل درد در بیضه-کمر--و پا در سمت چپ بدن داشتم که شما فرمودید سونوگرافی بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگویینال دو طرف از جهت فتق را انجام بدهید اگر طبیعی بود به ارتوپد جهت بررسی دیسک مراجعه کنید.لذا تصویر سونوگرافی بپیوست بحضور ارسال می گردد لطفاً مرا راهنمایی نمایید که آیا نیاز به عمل هست یا خیر ؟ واگر عمل نکنم بدتر که نخواهد شد آیا نیاز به کار خاصی هست یا خیر . با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      به ارتوپد مراجعه کن این موارد اون دردها رو ایجاد نمیکنه 

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت اقای دکتر من پسر ۲۷ ساله هستم که مشکل کم کاری غده هیپوفیز وکم کاری تستسترون وبه پزشک فوق تخصص غدد مراجعه کردم واقای دکتر امپول تستسترون ۱۰ عدد وامپول hcg ۵۰۰ تاالان ۳۰ عدد زدم ودوباره ۲۴ عدد دیگر را بزنم ولی بیضه والتم کوچک هستند ومیل جنسی ندارم حالا باتوجه به کوچکی بیضه والت دکتر غدد گفت که حتما امپول هارا بزنم ۲۴ تا می خواستم بپرسم که راه درمان همینه یا راه دیگری دارد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      به نظرم آمپول تستوسترون رو نزن باعث کوچکتر شدن بیضه ها میشه و مراجعه حضوری جهت معاینه بیضه ها داشته باش 

  • تصویر کاربر ایدین سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر جان
    دکتر جان در بیضه سمت چپ من چند روزی هست متوجه شدم که یک نقطه کوچولوای هست خیلی کوچولو مثل جوشه دیده نمیشه داخل بیضه هست موقع کنترل کردن بیضه با دست بعضی موقع ها مشخص میشه
    و در ضمن نه دردی دارم هیچی کلا
    این میتونه مشکلی باشه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی بکن 

  • تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    من ۱۸ سالمه و از چند ماه قبل بعد از هر دفعه خودارضایی منی ام خونی و قرمز بود و این تا چند هفته پیش ادامه داشت ، الان حدود سه چهار هفته است که دیگه قرمز نیست ولی هر دفعه اینجوریه که دو سه قطره اول سفید میاد بعد بقیش زرد رنگه و درکل زرد کمرنگه و کامل سفید نیست
    از موقعی هم که بخاطر همین دفعات خودارضاییم رو بیشتر کردم دو ماهی هست که درد خفیف در بیضه سمت چپ و بعضی وقت بیضه سمت راست دارم، جای نگرانی نداره؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۵ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      نه مشکلی نیست 

درحال دریافت اطلاعات