ادرار قرمز رنگ

ادرار قرمز در زنان نشانه چیست؟ منظور از ادرار قرمز رنگ چیست؟ادرار قرمز رنگ زمانی رخ می دهد که خون وارد ادرار می شود (هماچوری). این اتفاق بسیار شایع است و معمولا جدی نیست. ادرار قرمز رنگ به دو شکل رخ می دهد:

• زمانی که خون در ادرار فقط در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است (هماچوری میکروسکوپی). این اتفاق اغلب خود به خود و بدون ایجاد مشکل بر طرف می شود. در واقع ممکن است افراد هیچوقت متوجه آن نشوند، مگر اینکه آزمایش ادرار انجام دهند.
  • زمانی که خون در ادرار بدون میکروسکوپ هم دیده می شود (هماچوری آشکار). در این حالت مقدار خون در ادرار به اندازه ای است که رنگ آن را به قرمز یا قهوه ای تغییر می دهد.
ادرار قرمز

ادرار قرمز رنگ چگونه ایجاد می شود؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، ادرار قرمز رنگ زمانی ایجاد می شود که خون به درون ادرار نشت می کند. این اتفاق می تواند در هر جایی از دستگاه ادراری رخ دهد. از جمله:

چه چیزی باعث ادرار قرمز رنگ می شود؟

ادرار قرمز رنگ به دلایل زیادی ممکن است ایجاد شود. علل شایع آن عبارتند از:

• عفونت مثانه یا کلیه
  • سنگ کلیه
  • سطوح بالای کلسیم و سایر مواد معدنی در ادرار
  • وجود یک مشکل در دستگاه ادراری
  • آسیب به کلیه ها یا مجاری ادراری
  • مصرف بعضی داروها، مانند برخی از داروهای مسکن بدون نسخه
  • ورزش سنگین (بسیاری از ورزشکاران، به خصوص دوندگان مسافت، هر از گاهی دچار این مشکل می شوند)

در موارد نادر، ادرار قرمز رنگ می تواند ناشی از سرطان کلیه، سرطان مثانه، یک بیماری خونی و یا لخته شدن خون باشد. در این صورت ادرار قرمز رنگ معمولا فقط یکی از علائم بیماری است و علائم دیگری نیز بروز می یابند. گاهی اوقات، ادرار قرمز رنگ ممکن است به دلایل دیگری ایجاد شود. مواردی مانند رنگ های خوراکی، مصرف برخی از مواد غذایی (مثل چغندر یا شاه توت)، عادت ماهیانه دختران (قاعدگی) و مصرف برخی از داروها نیز می توانند منجر به ادرار قرمز رنگ شوند.

سنگ مثانه در زنان

علائم و نشانه های وجود خون در ادرار چیست؟

هماچوری میکروسکوپی، هیچ گونه علائم قابل مشاهده ای ندارد و پزشک فقط با انجام آزمایش ادرار آن را تشخیص می دهد. در هماچوری آشکار، رنگ ادرار تغییر می کند و این اتفاق حتی با وجود مقدار کمی خون در ادرار، می تواند رخ دهد. در این وضعیت، قرمز یا قهوه ای شدن رنگ ادرار معمولا تنها علامت است. در برخی موارد، ادرار قرمز رنگ ممکن است خود یکی از علائم سایر بیماری ها باشد. به طور مثال، اگر عفونت مثانه منجر به ادرار قرمز رنگ شود، علائم دیگر می تواند شامل تب، درد هنگام دفع ادرار و درد در ناحیه زیر شکم باشد.

وجود خون در ادرار (ادرار قرمز رنگ) چگونه تشخیص داده می شود؟

برای این کار پزشک ابتدا بیمار را معاینه می کند و در مورد علائم دیگر، فعالیت های اخیر و سابقه پزشکی خانوادگی بیمار سوالاتی می پرسد. همچنین، از بیمار یک نمونه ادرار برای آزمایش گرفته می شود. گاهی اوقات، پزشک انجام آزمایشات دیگری را نیز درخواست می دهد. از جمله:

افراد مبتلا به ادرار قرمز رنگی که بر طرف نمی شود و همچنین افرادی که در ادرار آن ها پروتئین وجود دارد و یا به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید به نفرولوژیست (پزشک متخصص کلیه) مراجعه کنند.

ادرار قرمز رنگ چگونه درمان می شود؟

ادرار قرمز رنگ در بیشتر موارد نیازی به درمان ندارد و اگر فقط یک بار اتفاق بیفتد، جای نگرانی نیست. همچنین، اگر بیماری دیگری منجر به ادرار قرمز رنگ شود، پزشکان آن عارضه را درمان خواهند کرد. به عنوان مثال، ادرار قرمز رنگ ناشی از عفونت دستگاه ادراری (UTI)، با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود. هنگامی که فرد برای برطرف شدن ادرار قرمز رنگ تحت درمان قرار گرفت، پزشک احتمالا بعد از درمان نیز انجام آزمایشات دیگری را درخواست می دهد تا مطمئن شود که خون در ادرار وجود ندارد.