دانه های سفید یا برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی مردان

وجود دانه های سفید روی اندام تناسلی و دانه سفید روی آلت مردان بسیار شایع است. در اغلب موارد این دانه ها بی خطر هستند. ممکن است دانه های سفید روی اندام تناسلی جوشی در اثر آکنه، کورک مرواریدوار آلت تناسلی، یا برآمدگی هایی به اسم دانه های فوردایس باشند. 

جوش های سرسفید و برآمدگی های کوچک روی ساقه یا سر آلت تناسلی شایع هستند و معمولا بی ضرر می باشند. گاهی اوقات آنها به دلیل عفونت های مقاربتی ایجاد می شوند. جوش های سر سفید یا دانه سفید روی آلت مردان زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست با روغن طبیعی پوست به نام سبوم همراه با عرق ، پوستمرده و سایر مواد زائد مسدود شود. هنگامی که باکتری ها وارد منافذ می شوند می توانند باعث التهاب و برآمدگی های کوچک ، سفید گوشتی و گرد شوند. این لکه ها بی ضرر هستند و معمولا خود به خود از بین می روند.

علت ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

در این مقاله دکتر ولی پور جراح کلیه، به بررسی بعضی از عللی که ممکن است باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان شوند، می پردازد و درمان آن ها را نیز شرح می دهد. بعضی از این دانه ها ممکن است در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد شده باشند، که این ها نیازمند درمان هستند.  جوش های سرسفید در اثر آکنه، شایع هستند. آن ها روی نواحی از پوست که دارای منافذ زیادی هستند مانند صورت، قفسه ی سینه و کمر شایع می باشند. جوش های سرسفید در اثر آکنه همچنین می توانند روی آلت تناسلی ایجاد شوند. آن ها روی پایه و تنه ی آلت تناسلی به صورت شایع تری ایجاد می شوند.

جوش های سرسفید زمانی ایجاد می شوند که منافذ پوست به وسیله ی چربی طبیعی پوست، عرق، پوست مرده و دیگر ساختار های پوستی بسته شوند. زمانی که باکتری ها وارد این منافذ می شوند، می توانند عفونت و برآمدگی های گرد و کوچک سفید ایجاد کنند. این دانه ها بی ضرر هستند همچنین معمولا خود به خود از بین می روند و نباید ناراحتی مورد توجهی ایجاد کنند.  جوش ها سرسفید روی آلت تناسلی به سادگی اشتباه تشخیص داده می شوند و ممکن است بعضی اوقات برآمدگی های روی آلت و در اطراف آن متفاوت باشند. علاوه بر جوش های سرسفید، علل احتمالی دیگر، برای برآمدگی های روی آلت تناسلی شامل موارد زیر هستند:‌

کورک مرواریدوار آلت تناسلی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی پوست اندام تناسلی مردان می شود، کورک های مرواریدوار آلت تناسلی هستند که به صورت برآمدگی های کوچک و گوشتی نمایان می شوند و معمولا دور تا دور سر آلت تناسلی ایجاد می شوند.  علت ایجاد آنها به طور واضح مشخص نشده است، اما آن ها علائمی ایجاد نمی کنند و خطری برای سلامتی ندارند. این برآمدگی ها، معمولا بعد از بلوغ ایجاد می شوند و در بین ۱۴ تا ۴۸ درصد مردان ایجاد می شوند.

✅ دانه های فوردایس

دانه های فوردایس برآمدگی های کوچک و به رنگ زرد و سفید هستند که روی اندام های مختلف بدن به وجود می آیند. آن ها روی لب ها و درون لب به طور شایعی ایجاد می شوند. آن ها همچنین ممکن است روی تنه، سر آلت تناسلی یا زیر بغل نیز ایجاد شوند. عکس دانه های فوردایس را در تصویر زیر مشاهده کنید.

بیشتر بدانید:
مراقبت بعد از عمل pcnl

عکس دانه های فوردایس

دانه های فوردایس غده های چربی هستند که فولیکول مو ندارند، چیزی که بیشتر غده های چربی دارند. آن ها ممکن است با علائم بیماری های مقاربتی اشتباه گرفته شوند، در صورتی که بی خطر بوده و معمولا علائمی ایجاد نمی کنند. همچنین عکس دانه های فوردایس تناسلی را در تصویر زیر می بینید که در روی آلت تناسلی مرد ایجاد شده است.

عکس دانه های فوردایس تناسلی

✅ موی درون رشد

موی درون رشد می تواند هر جایی که مو رشد می کند، ایجاد شود، مانند ناحیه ی شرمگاهی. موی درون رشد زمانی ایجاد می شود که مو رشد برعکسی به درون فولیکول خود داشته باشد. موی درون رشد باعث خارش و ایجاد برآمدگی قرمز می شود. موی درون رشد می توانند دردناک و ناراحت کننده باشند، اما جدی و خطرناک نیستند.

موی درون رشد

✅ غده ی تایسون

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی پوست اندام تناسلی مردان می شود، غدد تایسون است. تایسون یک غده ی چربی کوچک بوده که می تواند در هر دو طرف فرنولوم ایجاد شود. فرنولوم بافتی کشسانی است که ختنه گاه را به سر آلت تناسلی متصل می کند. بیشتر موهای درون رشد خود به خود برطرف می شوند، اما بعضی اوقات ممکن است عفونت کنند. شخصی که به این موضوع دچار شده است می تواند قبل از استفاده از کرم ضد باکتری خود، با استفاده از پین یا موچین استریل فولیکول مو را خارج کند.

✅ پلاک های پوستی

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، پلاک های پوستی هستند. پلاک های پوستی، رشد پوست نرم و کوچک می باشند. این ها معمولا در مردان میان سال ایجاد می شوند و دلیلی برای نگرانی ندارند.

مولوسکوم کونتاژیوزوم

✅ مولوسکوم کونتاژیوزوم

یک عفونت واگیردار پوستی بوده که باعث ایجاد خوشه های سفت و کوچک روی پوست می شود. این برآمدگی ها یک گودی در وسط دارند و با همین ویژگی از دیگر موارد تشخیص داده می شوند.  آن ها می توانند در اطراف و روی آلت تناسلی ایجاد شوند و همچنین می توانند خارش داشته باشند. این مشکل در اغلب موارد خود به خود برطرف می شود اما در بعضی موارد نیازمند درمان و استفاده از کرم و ژل است.

✅ لیگن پلانوس

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان می شود، لیگن پلانوس است. لیگن پلانوس نوعی بثورات قرمز-بنفش بوده که در هر جایی از بدن می تواند ایجاد شود. این بثورات می توانند خارش دار و ناراحت کننده باشند، اما تقریبا همیشه علائمی ایجاد نمی کنند. این مشکل ممکن است نیازمند درمان کوتاه مدت با کرم های استروئیدی باشد.

✅ کیست پیلار

کیست های پیلار زمانی ایجاد می شوند که فولیکول مو با کراتین ، پروتئینی که ناخن ها و موهای شما را می سازد پر شود. این می توان باعث دانه سفید روی آلت مردان یا ایجاد یک برآمدگی سفید یا قرمز در جایی که فولیکول است ظاهر شود. این کیست ها معمولا در نواحی موی متراکم مانند پوست سر یا کیسه بیضه شما ایجاد می شوند و اغلب به صورت خوشه ای ظاهر می شوند. اگر عفونی شوند ممکن است متورم شوند و بزرگ تر و تحریک کننده تر یا دردناک تر شوند.

✅ فولیکولیت

فولیکولیت زمانی ایجاد می شود که فولیکول هایی که موهای شما را نگه می دارند ملتهب یا عفونی شوند. این ممکن است ناشی از عفونت باکتریایی ، عفونت قارچی یا رشد مو باشد. اگر چه فولیکولیت می تواند خارش دار باشد اما معمولا مضر نیست مگر اینکه ناشی از عفونتی باشد که درمان نشده باشد.

برجستگی در ناحیه تناسلی مردان

برجستگی جوش مانند در ناحیه تناسلی مردان چه هستند؟ بعضی از دانه ها و جوش هایی که روی آلت تناسلی ایجاد می شوند، در اثر بیماری های مقاربتی به وجود آمده اند و نیازمند درمان هستند. از جمله:

✔ زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد می شود و ممکن است بعد از تماس با شخصی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا است، ایجاد شود. زگیل تناسلی ظاهری کوچک، سفید و گوشتی دارد و در تنه، سر آلت تناسلی و زیر ختنه گاه ایجاد می شود. زگیل تناسلی می تواند بدون درمان ناپدید شود، اما در بعضی از موارد نیازمند درمان و دارو است.

درمان زگیل تناسلی ممکن است شامل استفاده از کرم هایی برای تخریب بافت زگیل، استفاده از کرایوتراپی برای منجمد کردن زگیل یا ترکیبی از این دو روش باشد. می توانید برای اینکار به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.

✔ سفلیس

سفلیس می تواند زخم های سفید یا قرمز در روی آلت تناسلی یا اطراف آن ایجاد کند. سفلیس یک بیماری مقاربتی بوده که در اثر تماس با باکتری تروپونما پالیدوم ایجاد می شود. این عفونت باکتریایی نیازمند درمان می باشد، درمانی که یک تزریق یا مصرف یک دوره ی کوتاه مدت آنتی بیوتیک است.

✔ هرپس تناسلی

هرپس تناسلی، زخم های سفید _ خاکستری در روی آلت تناسلی یا اطراف آن ایجاد می کند. یک بیماری مقاربتی است که در اثر تماس با ویروس HSV ایجاد می شود. این زخم ها می توانند ناراحت کننده بوده و خارش داشته باشند. این زخم ها می توانند به دیگر نواحی بدن نیز منتشر شوند. آن ها با داروهای ضد ویروسی درمان می شوند، اما باید توجه داشت که ویروس از بین نمی رود.

✔ تاول های ناشی از تبخال

تبخال یک عفونت ویروسی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود. تاول هایی که شبیه برجستگی های سفید یا قرمز هستند ، یک علامت رایج می باشد. علائم دیگری مانند سرخی ، تحریک ، خارش ، تاول هایی که می ترکند و مایع آزاد می کنند نیز گواه از وجود این تاول ها می باشد.

جلوگیری از ایجاد جوش سفید روی کلاهک تناسلی مردان :

لکه های سفید روی بیضه ها و دانه سفید روی آلت مردان می تواند ناشی از تعدادی از مشکلات ، از خوش خیم تا بدخیم باشد. بسیاری از مسائل مربوط به فولیکولیت است که فولیکول های مو ملتهب است. عفونت های مقاربتی و قارچ ها نیز می توانند باعث ایجاد لکه های سفید شوند. برای پیشگیری از این لکه های سفید باید بهداشت فردی را رعایت کنید مخصوصا در زمان رابطه جنسی و پس از اصلاح و فعالیت بدنی که راه های موثر برای جلوگیری از بسیاری از علل معمول لکه های سفید می باشند.

افراد می توانند جوش های سر سفید روی آلت تناسلی را کاهش دهند یا از آنها جلوگیری کنند :

برای جلوگیری از گسترش جوش های سر سفید و دانه سفید روی آلت مردان به آن ناحیه دست نزنید. برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و چربی ، ناحیه را به طور مرتب بشویید. می توانید از داروهای بدون نسخه که باکتری ها و چربی اضافه را کاهش می دهند استفاده کنید.

درمان خانگی جوش تناسلی مردان

جوش های سرسفیدی که به دلیل آکنه ایجاد می شوند، معمولا علائمی به وجود نمی آورند و همچنین مشکلی برای سلامت فرد ایجاد نمی کنند، پس به این صورت نیازی به درمان های پزشکی ندارند. خود فرد می تواند جوش های سر سفید روی آلت تناسلی را با راهکار های زیر درمان کند یا از ابتلا به آن ها پیشگیری کند، درمان خانگی جوش تناسلی مردان موارد زیر است که باید افراد آن ها را رعایت کنند:

  • از لمس کردن جوش سرسفید، برای جلوگیری از انتشار آن خودداری کنید.
  • برای توقف تجمع باکتری و چربی، آن ناحیه را مرتبا بشویید.
  • از دستکاری و ترکاندن جوش های سرسفید خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث تحریک و ایجاد جای زخم شود.
  • از داروهای بدون نسخه که باکتری ها و چربی اضافه را از بین می برند، استفاده کنید.

بعضی از داروهای ضد آکنه ی بدون نسخه شامل مواد شیمایی مانند بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید و یا اگزوفولیانت هستند. پوست آلت تناسلی خیلی حساس است، به همین دلیل هر کسی که پوست آلت تناسلی اش دچار تحریک شد، استفاده از این داروها را باید قطع کند. درمان های خانگی که می توانند به کاهش انتشار جوش های سرسفید کمک کنند، شامل موارد زیر هستند:

☑ روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای ویژگی های ضد میکروبی و ضد التهابی است که به بهبود جوش های سرسفید کمک می کند.

☑ نارون کوهی

ماده ای که از نارون کوهی بدست می آورند، جزئی از بسیاری داروهای بدون نسخه ی آکنه می باشد. ممکن است کار این ماده به عنوان پاک کننده ی منافذ و کاهش جوش های سرسفید باشد.

⚠ نکته: بعضی از درمان های خانگی مانند سرکه ی سیب و آبلیمو، اسید بسیار زیادی، برای پوست حساس دارند و افراد نباید از آن ها در ناحیه ی آلت تناسلی استفاده کنند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر شخصی روی آلت تناسلی اش دچار برآمدگی ای شود، که به مرور زمان بدتر می شود یا خود به خود بهبود پیدا نمی کند، باید با یک پزشک مشورت کند، زیرا ممکن است این برآمدگی نشانه ای از وجود یک مشکل جدی تر باشد. این موضوع به خصوص زمانی اهمیت دارد که فرد از نظر جنسی فعال باشد. اگر برآمدگی ها خارش دار  دردناک بودند یا باعث ایجاد علائمی شدند، فرد باید فورا به پزشک مراجعه کند. تا زمانی که پزشک علت برآمدگی ها را تشخیص بدهد، فرد باید از روابط جنسی خودداری کند تا احتمال انتقال آن بیماری را کاهش دهد.

همچنین اگر برجستگی های روی آلت تناسلی شما بدتر می شود یا خود به خود از بین نمی رود باید با پزشک مشورت کنید. اگر برجستگی ها خارش دارند ، احساس درد می کنند یا دارای جوش روی کلاهک تناسلی مرد هستید و با علائم دیگر بروز می کنند شما باید در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. همچنین برای اینکه درمورد قاتل زگیل تناسلی مردان بدانید می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    سلام عرض وادب
    من چندین ماه هست گرفتار خارش بدن شدم که روی بیضه و آلتم دونه هایی میزنه و بعد خودش برطرف میشه و بعد از پنج الا ده روز بازدوباره دونه ها پیدا میشن لطف کنید راهنمایی کنید عکس واستون میفرستم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر رامین چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام عرض وادب
    اقای دکتر چند ماهی هست یه خارشی روی بدنم هست و روی آلتم و بیضه بیشتره که روی آلتم وبیضم دونه هایی به وجود میاد که هر از گاهی ناپدید میشه باز برمیگرده عکسشو واستون میفرستم ممنون میشم منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر امید چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر خسته نباشین.من چند وقته ک یدفه روی کلاهک آلتم پر از دون دون های صورتی هم رنگ آلتم شده بزرگه و پر هست نمدونم از تاخیری ک استفاده کردم اینجوری شد یا از بی حسی نمدونم رابطه فقط با کاندوم دارم. ممنون میشم راهنمایی کنین
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 277 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بغل ختنه گاهم دوتا جوش بغل هم هست ک سرش سفیده و سفته وقتی ک سرش رو فشار دادم چیز سفید زنگی ازش خارج شد دکتر ذهنم درگیر کرده میشه بگید چی هست
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر م چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۱۹ سالمه و رابطه نداشتم
    حدودا از یه هفته پیش یه دونه ی سفید کوچیک که وسطش یه نقطه سیاه بود روی لبه کلاهک بوجود اومد...توجه بش نکردم...الان بزرگتر شده یه نقطه قرمز هم بغلش بوجود اومده یه خارش خفیفی هم بعضی وقتا داره
    این چیه چیکار کنم دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

درحال دریافت اطلاعات