درمان فوری کراتینین بالا در خانه + طب سنتی، دارو و قرص

” درمان فوری کراتینین بالا ” چیست؟ و آیا در خانه با استفاده از قرص و دارو قابل کنترل است؟ کراتینین یک محصول اضافى شیمیایی در خون است که هنگام استفاده از ماهیچه ها تولید می شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نیز ممکن است، مقدار کمی کراتینین تولید کند.

در ادامه مطلب از کلینیک دکتر ولی پور روش پایین آوردن کراتین خون را توضیح خواهیم داد.

کراتینین چیست؟

کراتینین یک محصول زائد است که هنگام استفاده از ماهیچه های خود تولید می شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نیز ممکن است مقادیر کمی از این ترکیب آلی را تولید کند.اگر کراتینین خون شما بالا باشد مهم است که با متخصص مراقبت های بهداشتی خود برای ایجاد یک برنامه درمانی برای رفع مشکلات پزشکی که ممکن است به عملکرد کلیه شما آسیب برساند همکاری کنید. در ادامه به درمان درمان فوری کراتینین بالا می پردازیم.

چرا کراتینین مهم است؟

جریان خون شما کراتینین را به کلیه ها منتقل می کند ، جایی که بدن شما آن را از طریق ادرار فیلتر می کند. با این حال اگر کلیه های شما به درستی کار نکنند ، سطح کراتینین در خون شما افزایش می یابد. متخصص ممکن است ادرار و خون شما را از نظر کراتینین بررسی کند و همچنین آزمایش های دیگری برای ارزیابی سلامت کلیه های شما تجویز کند. سطح نرمال به سن ، نژاد ، جنسیت و اندازه بدن بستگی دارد.اگر علائم زیر را داردی ممکن است نیاز به آزمایش کراتینین داشته باشید :

  • تغییرات ادرار
  • گرفتگی عضلات
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • پف دور چشم
  • تورم در پا یا مچ پا

همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر که ممکن است به کاهش عملکرد کلیه ها کمک کند ، پزشک ممکن است آزمایش منظم کراتینین را توصیه نماید :

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری تیروئید
  • بیماری های خود ایمنی
  • عفونت باکتریایی کلیه ها
  • سابقه خانوادگی بیماری کلیوی 

کراتین خون بالا چه خطراتی دارد؟

جریان خون کراتینین را به کلیه ها، انتقال مى دهد. اما اگر کلیه ها درست کار نکنند، سطح کراتینین در خون می تواند افزایش یابد. این حالت می تواند به اورمیا Uremia، یک اختلال تهدید کننده زندگی، منجر شود. اورمیا به حالتی گفته می شود که به علت اختلال در کار کلیه مثل نارسایی کلیه یا سنگ کلیه، مواد سمی و مضر به درستی از بدن دفع نشود و با خون به بدن برگردد.

بدن نیاز به خون پاک دارد تا به بهترین نحو عمل کند. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین، درمان علت اصلی است. دیالیز یک درمان مشترک برای نارسایی های کلیوی است. دیالیز زمانی استفاده می شود که کلیه ها نمی توانند مواد زائد را از بدن خارج کنند.

You may be able to lower your creatinine levels and support kidney health by avoiding certain supplements, medications, and other substances, such as cigarettes.شما ممکن است بتوانید سطح کراتینین خود را کاهش دهید و با پرهیز از برخی مکمل ها، داروها و مواد دیگر مانند سیگار از سلامت کلیه ها حمایت کنید.

چه چیزهایی کراتین خون را پایین می اورد ؟

آیا ” درمان فوری کراتینین بالا” امکان پذیر است؟ چه چیزهایی کراتین خون را پایین می اورد؟ شما می توانید درمان ها را با داروهای مختلف و تغییراتى در شیوه زندگی، به منظور کاهش کراتینین خود انجام دهید. در مورد راه هایی برای کاهش میزان کراتینین، از جمله این هشت گزینه طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به درمان فوری کراتین بالا می پردازیم.

درمان فوری کراتینین بالا

کاهش تشکیل کراتینین با یک رژیم غذایی مناسب 

تنظیم رژیم غذایی می تواند به کاهش تولید کراتینین در بدن کمک کند. غذاهای پر پروتئین مانند ماهی و مرغ کراتینین ماهیچه ها را تغییر می دهند. از این رو کاهش مصرف پروتئین تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای کاهش آن پیروی از یک رژیم غذایی حاوی پروتئین یا خوردن غذاهای غنی از فیبر توصیه می شود زیرا فیبر تشکیل کراتینین را در بدن تنظیم می کند.

تمرینات شدید را کنار بگذارید.

ورزش معمولا چیز خوبى است، اما ورزش زیاد ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد. از آنجایی که متابولیسم عضلانی، کراتینین تولید می کند، استفاده ى بیش از حد از عضلات از طریق فعالیت های شدید ممکن است سطوح کراتینین را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که ورزش شدید به طور موقت باعث افزایش سطح کراتینین به عنوان یک پاسخ به افزایش ضعف عضلانی می شود. در مورد میزان و نوع فعالیتی که باید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید. سعى کنید به جاى بلند کردن وزنه هاى سنگین، یوگا انجام دهید و به جاى دویدن راه بروید.

مکمل کراتین | درمان فوری کراتینین بالا

مکمل های حاوی کراتین را مصرف نکنید.

کراتین یک ترکیب طبیعی است که در کبد ساخته مى شود. کراتین به عضلات منتقل و از آن برای انرژی استفاده میشود. کراتین استفاده نشده براى انرژی، به کراتینین تبدیل مى شود. علاوه بر فرم طبیعی آن، کراتین به عنوان یک مکمل غذایی نیز در دسترس است. برخی از ورزشکاران از این مکمل ها برای کمک به افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند. درست مانند کراتین طبیعی، مکمل های حاوی این ماده نیز کراتینین تولید می کنند. هر فردى که مایل به کاهش میزان کراتینین باشد، نباید مکمل کراتین مصرف کند.

پروتئین

مصرف پروتئین خود را کاهش دهید.

تحقیقات نشان می دهند خوردن مقدار زیادی پروتئین، میتواند حداقل به طور موقت سطح کراتینین را افزایش دهد. گوشت قرمز پخته شده به طور خاص می تواند کراتینین را تحت تاثیر قرار دهد. گرماى ناشى از پخت و پز باعث ایجاد کراتین در گوشت می شود تا کراتینین تولید شود. افرادی که دارای رژیم غذایی با میزان بسیار بالای گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی، از جمله محصولات لبنی هستند، ممکن است سطح کراتینین بالاترى نسبت به افرادی که کمتر از این غذاها مصرف مى کنند، داشته باشند. اگر زیاد گوشت قرمز مصرف میکنید، بهتر است به غذاهای بر پایه سبزیجات روى آورید. در ادامه به بررسی بیشتر درمان فوری کراتینین بالا می پردازیم.

بیشتر بدانید:
مراقبت بعد از عمل PCNL در خانه

فیبر درمان فوری کراتینین بالا در خون

فیبر بیشتر مصرف کنید.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر فیبر رژیمی بر میزان کراتینین لازم است. اما یک مطالعه نشان داد که میزان کراتینین در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی که میزان مصرف فیبر را افزایش دادند، کاهش چشمگیری داشت، یعنی به زبان ساده، فیبر درمان فوری کراتینین بالا محسوب می شود.

فیبر را می توان در بسیاری از غذاها یافت، از جمله:

  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات

ملاقات با دکتر

با پزشک خود در مورد میزان مایع مصرفى خود صحبت کنید.

از دست دادن آب بدن می تواند سطح کراتینین را افزایش دهد. مصرف مایعات نیز ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به بیماری کلیوی مفید باشد. با پزشک خود در مورد میزان آب و مایعات دیگرى که باید روزانه بنوشید و بهترین زمان برای نوشیدن آن ها، صحبت کنید.

چیتوسان

مکمل های چیتوزان را امتحان کنید.

چیتوزان یک مکمل غذایی است که اکثرا توسط افرادی که امید به کاهش وزن  یا کلسترول را دارند، استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که چیتوزان ممکن است در کاهش میزان کراتینین در افراد مبتلا به نارسایی کلیوی موثر باشد. قبل از شروع مصرف چیتوزان یا هر مکمل غذایی دیگر، با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف نمک خود را کاهش دهید 

رژیم های غذایی حاوی نمک اضافی می توانند به فشار خون بالا کمک کنند. غذاهای فرآوری شده ، اغلب مملو از سدیم و فسفر هستند که مطالعات منابع مطمئن نشان می دهد اغلب باعث مشکلات کلیوی می شود.

از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار کشیدن می تواند از طرق مختلف به بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش دهد. ترک سیگار می تواند راهی برای کاهش احتمال مشکلات کلیه باشد که ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد.

مصرف الکل را محدود کنید

مصرف الکل در مورد عملکرد کلیه می تواند یک مسئله دشوار باشد. مصرف بیش از حد الکل می تواند به کلیه ها آسیب برساند. همچنین در مواردی می تواند باعث فشار خون بالا و وابستگی به الکل شود.

استفاده از سالویا (مریم گلى)

در چین مردم برای درمان نارسایی کلیوی از سالویا استفاده می کنند. چندین مطالعه نشان داده است که سالویا ممکن است اثر مثبت داشته باشد. اما سالویا یک هالوسینوژن است بنابراین باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. حتی گیاهان معمولی می توانند با برخى از داروها تداخل پیدا کنند. پس بسیار مهم است که در مورد استفاده از گیاهان، با پزشک خود صحبت کنید. سایر گیاهانى که قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید عبارتند از:

  • برگ گزنه
  • بابونه
  • دارچین
  • جینسینگ
  • ریشه قاصدک

WH30 + را انتخاب کنید.

بسیاری از گیاهان دیورتیک طبیعی هستند و ممکن است به برخی افراد کمک کنند تا کراتینین را کاهش دهند. با این حال، اطلاعات علمی قطعی در مورد تاثیر گیاهان بر روى میزان کراتینین وجود ندارد. یک مطالعه ی حیوانی نشان داد که سطح کراتینین در موش های صحرایی هنگامی که با یک فرم گیاهی چینی به نام WH30 + درمان می شدند، بهبود یافت.

در صورت بالا بودن کراتینین از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟


خوردن گوشت زیاد می تواند برای مدت کوتاهی سطح کراتینین منبع مطمئن را افزایش دهد. استراتژی های کاهش بلندمدت می تواند به پایین نگه داشتن سطوح شما برای همیشه کمک کند.

چه غذاهایی سطح کراتینین را کاهش می دهند؟


به غیر از کاهش مصرف پروتئین، تحقیقات نشان داده است که خوردن یک رژیم گیاهخواری ممکن است به کاهش کراتینین کمک کند.

آیا نوشیدن آب می تواند کراتینین را کاهش دهد؟

نوشیدن آب زیاد قبل از خواب می تواند کراتین را کاهش دهد، البته به طور موقت.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    سلام دکتر مادر من از لحاظ کلیه کم کاری داره وسطح کراتین خونش هم ۴،۴ هستش قند خون هم داره چی کار باید بکنیم کراتین پایین بیاد با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      فوق تخصص نفرولوژی مراجعه کن 

  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    شرح حال :ورزش انجام می دهم کلیه سمت راست درد تا کمر درد می‌ گیرد . آزمایش به پیوست فرستادم خدمتون کراتین بالا بود لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری انجام بدین

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام.من 42ساله هستم .اوره من 56بود یکماه رژیم بسیار سخت و سبزیجات گرفتم.حالا اوره من روی 18آمده ولی کراتین خونم 1/14شده .به نظر شما مشکل چیست ؟من چه کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مشکلی وجود نداره 

  • تصویر کاربر سوران پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام من جوانی 21ساله شغلم اشپزی هستش چن روزی تو بیمارستانم بستریم میزان کراتین خونم اولین روز 3.2بود بعد به 2.3و امروزم به 2. رسید اونم زیر نظر پزشک به نظر شما اقای دکتر چه طوری می توان با راحت ترین روش ممکن سطح کراتین پایین اورد ایا خطری در اینده منو تهدید میکنه با این سنم کراتین خونم این عدد هستش مشکلی نداره لطفا جواب بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص نفرولوژی مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر سوران پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام من جوانی 21ساله شغلم اشپزی هستش چن روزی تو بیمارستانم بستریم میزان کراتین خونم اولین روز 3.2بود بعد به 2.3و امروزم به 2. رسید اونم زیر نظر پزشک به نظر شما اقای دکتر چه طوری می توان با راحت ترین روش ممکن سطح کراتین پایین اورد ایا خطری در اینده منو تهدید میکنه با این سنم کراتین خونم این عدد هستش
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص نفرولوژی مراجعه کنید 

درحال دریافت اطلاعات