پریاپیسم یا نعوظ دائم و درمان پریاپیسم در مردان

پریاپیسم به نعوظ مداومی گفته می شود که ناشی از اختلال عملکردی مکانیسم های تنظیم سفتی، سستی و تورم آلت تناسلی مردانه است. تشخیص صحیح پریاپیسم ضرورت داشته و نیازمند شناسایی علت زمینه ای است. اهداف این مقاله تعیین انواع پریاپیسم، پاتولوژی، اپیدمیولوژی و ایجاد یک راهنما جهت مدیریت موثر این بیماری است. این مطلب با توافق ۶ متخصص از ۴ کشور مختلف نوشته شده و بر روی دستور العمل های مرتبط با پریاپیسم در یک دهه اخیر تمرکز دارد.

همچنین جهت نوشتن این مقاله مطالعات مرتبط با پریاپیسم از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مطالعه شد. با اینکه مطالعه اغلب چند موردی (case series) بوده است اما گزارش های اخیر متدولوژی جزئی تری داشته که شامل مدت پریاپیسم، علت شناسی آن و نتایج عملکرد نعوظ می شوند.

پریاپیسم چیست؟

تشخیص سریع و مدیریت مناسب پریاپیسم جهت حفظ بیماران از قرار گیری تحت مداخلات غیر موثر و به حداکثر رساندن نتایج عملکرد نعوظ آلت در آن ها ضروری است. شناخت بهتر مکانیسم های مولکولی موجود در روند بیماری زایی پریاپیسم ایسکمیک متناوب، مسیر های جدیدی را جهت مداخله پزشکی به پیش روی متخصصان باز می کند.

پریاپیسم دارای سه دسته است که شامل:

  • پریاپیسم ایسکمیک (کم جریان و وریدی)
  • پریاپیسم متناوب 
  • پریاپیسم غیر ایسکمیک (پر جریان و شریانی)

ارزیابی سریع جهت تعیین نوع پریاپیسم ضروری است زیرا رویکرد درمانی در هر کدام ممکن است متفاوت باشد. کاهش تورم پریاپیسم می تواند هدف و نتیجه اولیه هر رویکرد درمانی باشد.

پریاپیسم

علت پریاپیسم

مکانیسم زمینه ای دچار شدن این بیماران به پریاپیسم این است که گلبول های قرمز غیر طبیعی در بافت های آلت به دام افتاده و تجمع می کنند. مشورت پزشکی جهت مدیریت و پیشگیری از بروز نعوظ های طولانی مدت لازم است. مکانیسم زمینه ای دچار شدن این بیماران به پریاپیسم این است که گلبول های قرمز غیر طبیعی در بافت های آلت به دام افتاده و تجمع می کنند. مشورت پزشکی جهت مدیریت و پیشگیری از بروز نعوظ های طولانی مدت لازم است.

پریاپیسم غیر ایسکمیک که با نام پریاپیسم پر جریان نیز شناخته می شود در اثر جریان خون تنظیم نشده و نامناسب شریانی است که خون پر اکسیژن را به اجسام غاری وارد می کند. عدم تنظیم عوامل گشاد یا تنگ کننده عروقی اغلب در اثر آسیبی به وجود می آید که بر ریشه های عصبی و جریان خون رونده به نواحی تناسلی اثر گذار است. آسیب می تواند ناشی از مجموعه ای از شرایط و مشکلات باشد. همچنین، فاصله زمانی آسیب و پدیدار شدن تظاهرات بالینی بیمار می تواند از چندین روز تا چندین سال متغییر بوده و هیچ تاثیر چشم گیری بر نتایج نداشته باشد.

پریاپیسم ایسکمیک

پریاپیسم ایسکمیک ۹۵ درصد موارد این بیماری را تشکیل داده و یک اورژانس اورولوژیک همچون سندرم کمپارتمان به شمار می رود. سندرم کمپارتمان یک بیماری است که به افزایش فشار در فضا های تنگ و محدود بدن منجر شده و نیازمند یک رویکرد درمانی فوری است. هدف درمان کاهش تورم و حفظ سستی آلت تناسلی است. در حین این دوره ها یک اثر انسدادی، مانع خروج جریان خون وریدی از اجسام غاری شده، فشار در این اجسام بالا رفته، خون در حفرات بافت آلت رکود یافته و با محیط اسیدی و کم اکسیژن اطراف خود تعامل می کند.

پریاپیسم

پریاپیسم غیر ایسکمیک یا پر جریان

پریاپیسم غیر ایسکمیک که با نام پریاپیسم پر جریان نیز شناخته می شود در اثر جریان خون تنظیم نشده و نامناسب شریانی است که خون پر اکسیژن را به اجسام غاری وارد می کند. عدم تنظیم عوامل گشاد یا تنگ کننده عروقی اغلب در اثر آسیبی به وجود می آید که بر ریشه های عصبی و جریان خون رونده به نواحی تناسلی اثر گذار است. آسیب می تواند ناشی از مجموعه ای از شرایط و مشکلات باشد. همچنین، فاصله زمانی آسیب و پدیدار شدن تظاهرات بالینی بیمار می تواند از چندین روز تا چندین سال متغییر بوده و هیچ تاثیر چشم گیری بر نتایج نداشته باشد.

در این نوع برخلاف انواع دیگر، جریان خون وریدی مسدود نشده و بافت غاری در معرض خون پر اکسیژن قرار می گیرد. این نعوظ کاملا سفت نبوده، اغلب بی درد بوده و با اختلال طولانی مدت نعوظ ارتباطی ندارد.

پریاپیسم متناوب

پریاپیسم متناوب یک نوع عود کننده و مشخص از پریاپیسم ایسکمیک است که به صورت دوره های دردناکی بروز می دهد. این دوره ها می توانند کوتاه مدت و خود محدود شونده باشند. با این حال، دوره های کوتاه مدت نعوظ دردناک و ناخواسته می توانند با گذشت زمان به نوع طولانی مدت و ایسکمیک تبدیل شوند.

پریاپیسم

پریاپیسم ناشی از مصرف دارو

پریاپیسم های ناشی از مصرف دارو اغلب به عنوان یک عارضه جانبی در بسیاری از دارو های رایج و غیر مجاز بیان می شود. آگاهی از این عارضه جانبی احتمالی می تواند نتایج بیماری را در بهبود افسردگی، فشار خون بالا، اختلالات مجاری ادراری تحتانی و اختلالات بیش انعقادی بهبود بخشیده و احتمال بروز پریاپیسم را کاهش دهد. پریاپیسم همچنان چالشی بزرگ در درمان اختلالات نعوظ به شمار می رود. در حالی که تمامی رویداد های پریاپیسم ایسکمیک باید به صورت فوری مدیریت شوند، هدف اولیه پیشگیری است. درمان شامل آسپیراسیون یا شستشو با تزریق های مقلد سمپاتیک، شانت های جراحی و قرار دهی پروتز آلت می شود.

پریاپیسم غیر ایسکمیک می تواند در ابتدا به صورت محافظه کارانه مدیریت شود. هدف اولیه درمان پریاپیسم متناوب پیشگیری از بروز آن است اما دوره های حاد آن باید طبق دستور العمل پریاپیسم ایسکمیک مدیریت شوند.

 

دکتر رضا ولی پور ، متخصص اورولوژی در شهرک غرب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محسن جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    باسلام حداکثرقطروریددرحالت ایستاده دربیضه چب بامانور والسالو ۴میلیمتر همراه. بارفلاکس نیاز ب عمل داردیانه درضمن ازمایش اسپرم هر۶ماه انجام میدم نرماله
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      نه فعلا آزمایش اسپرم انجام بده 

  • تصویر کاربر خد یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من 16سال سن دارم در سن12سالگی خود ارضایی میکردم یعنی یک سال تو اون موقع استخوان هام صدا میداد زیر چشمام سیاه میشودبعد این حالتم خوب شود دوباره تو سن 16سالگی بدون دلیل اسخوان های تمام اعضا خیلی صدا میده وعلائم بالا رو دارم
    وبدون دلیل بیضیه سمت راستم انگار گرفتگی داره وسمت چپم وراستم درد کوتاه داره دکتر لطفا به من بگید دلیلش چیه وباید دکتر مراجهه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۳۰ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

  • تصویر کاربر پ شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من بعضی موقع ها یعنی بعضی وقتا که از فوتبال بر میگرم یادر بعضی از مواقع بیضم یه درد 2ثانیه ای داره ولی بعضی وقتا احساس میکنم گرفتگی داره گرفتی بیشتر طول میکشه وبعضی موقع ها اینطور میشم
    دکتر من چهار ماه است تو خواب هر وقت ازخواب پا میشم التم سفته خودم فک میکنم به خاطر اینه که که بیضم خیلی کم درد داره ووقتی مثلا یک عکسی یک حرفی در مورد روابط جنسی میشنوم در حد یک ثانیه یک شوک به نک التم وارد میشه ولی دکتر گفت مشکل اعصابته
    دکتر من 15سال و نیم سن دارم
    ودر سن 12سالگی به مدت یک سال خود ارضایی میکردم این مشکل نداره دکتر من اون موقع که یک سال خودارضایی میکردم مثلا چهرم سیاه میشود همچنین زیر چشمام واستخوان صدا میدادن ولی بعد کاملا خوب شدم اما دوباره به علت این مشکلات همین علائم رو دارم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سونوگرافی شکم و لگن و تعیین حجم باقیمانده ادراری و پروستات و بیضه ها و اسکروتوم و کانال اینگويینال دو طرف از جهت فتق انجام بدین

    2. تصویر کاربر پ پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر حالا این علایم که استخوان هام صدا میده حتی استخوان فک همه ی استخوان ها وزیر چشمام سیاه شدن و... به این ها ربطی نداره؟
    3. تصویر کاربر پ پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      دکتر باید حتما انجام بدیم
    4. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      ربطی نداره - انجام بده

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من جوانی 18ساله ام که کنترل نعوظ خود را از دست داده ام و یک ماهی هست که بی دلیل هی آلت تناسلی ام دامن سفت میشه و نمی‌دونم چه کار کنم ممنون می شم راهنمایی کنید توی اینترنت هم سرچ کردم نوشته بود شما دچاره کم خونی سلول های داسی شکل شدید و سابقه خودارضایی هم داشتم وتا الان هم دارویی مصرف نکردم ممنون میشم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۶ آبان ۰( 2 سال پیش)

      اون سفت شدن با درد همراه هست 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    ۵ روز پیش عمل هیدروسل داشتم این هم عکس محل جراحی هست و یکی از بخیه ها افتاده و امروز چند دقیقه در لگن اب گرم نشستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      مهم نیست ولی در لگن آب گرم نشین 

درحال دریافت اطلاعات