درد کشاله ران در مردان و علت درد کشاله ران

درد کشاله ران سمت راست در مردان می تواند نشان دهنده ی کشیدگی عضلات تا یک مشکل سلامتی جدی تر مانند پیچ خوردگی بیضه و یا حتی آپاندیسیت باشد. به طور کلی، اگر درد شدید باشد، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت های سلامتی و مراجعه به پزشک باشد.

علت درد کشاله ران سمت راست در مردان

کشاله ران کجاست

تورم و درد در ناحیه کشاله ران می تواند یک علامت هشدار برای مردان بوده و بیانگر وجود احتمالی بسیاری از مشکلات باشد. از جمله این موارد می توان به فتق یا تورم گره های لنفی در ناحیه کشاله ران اشاره کرد. از آنجایی که عوامل ایجاد کننده این علائم می توانند از سنگ های کلیوی تا سرطان ها را شامل شوند، بررسی و شناسایی آن ها اهمیت دارد.

یکی دیگر از عوامل تورم در ناحیه کشاله ران، تورم گره های لنفی است. اغلب اوقات تا زمانی که این گره ها بزرگ و متورم نشده اند افراد از وجود آن ها اطلاع ندارند. گره های لنفی بخش مهمی از سیستم ایمنی بوده و به صورت منطقه ای در بدن وجود دارند.

تعداد بالایی از گره های لنفی در ناحیه کشاله ران تمرکز یافته که در صورت وجود موارد غیر طبیعی به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، متورم می شوند.عوامل مستقیم و غیر مستقیم درد کشاله ران شامل موارد زیر می شوند:

• نکروز آواسکولار(مرگ بافت استخوانی در اثر محدود شدن جریان خون)
  • شکستگی آوالژن (کشیدگی تاندون یا رباط از استخوان)
  • بورسیت (التهاب مفصلی)
  • فتق اینگوئینال یا رانی
  • سنگ های کلیوی
  • اوریون
  • اورکیت (التهاب بیضه)
  • استئو آرتریت (بیماری که سبب فروپاشی مفاصل می گردد.)
  • فشردگی عصب
  • سندرم پیریفورمیس
  • بیضه متحرک (retractile): بیضه ای که بین حفره شکمی و کیسه بیضه جا به جا می شود.
  • درد عصب سیاتیک
  • توده های کیسه بیضه

هیدروسل یکی از عوامل درد کشاله ران

• هیدروسل (تجمع مایعات که سبب تورم کیسه بیضه می شود.)
  • اسپرماتوسل (تجمع مایعات در بیضه ها)
  • پیچ خوردگی ها
  • شکستگی های استرسی
  • تورم گره های لنفی
  • تاندونیت (التهاب تاندون)
  • سرطان بیضه
  • پیچ خوردگی بیضه
  • عفونت های مجاری ادراری
  • واریکوسل (تورم ورید های کیسه بیضه)

پیچ خوردگی بیضه عامل درد کشاله ران

بنابراین، در صورت ابتلا به یک عفونت مجاری ادراری یا برخی عفونت های دیگر این گره ها متورم می شوند. سرطان هایی همچون سرطان بیضه یا آلت تناسلی مردانه نیز می توانند همانند عفونت ها سبب متورم شدن گره های لنفی ناحیه کشاله ران شوند.

در رابطه با برگشت ادرار در کودکان بیشتر بدانید…

درد کشاله ران ناشی از کیست

تورم گره های لنفی همواره غیر طبیعی نبوده و به همین دلیل مشورت با پزشک ضروری است. توجه به علائم و سیر پیشرفت تورم می تواند در تشخیص علت به پزشک کمک کند. بیماران باید تدریجی یا ناگهانی بودن تورم و همراه بودن آن با درد را با پزشک در میان بگذارند. این جزئیات اندک می توانند اطلاعات با ارزشی جهت تشخیص به پزشک ارائه دهند. پزشک با بررسی آزمایشات، میتواند تشخیص دهد که آیا این درد به جهت وجود کیست در بیضه است یا خیر؟

درد کشاله ران هنگام نشستن

رایج ترین علت درد کشاله ران کشیدگی عضله، تاندون یا رباط است. این درد مخصوصا در ورزشکاران رشته هایی از جمله هاکی و فوتبال بروز می دهد. درد این ناحیه می تواند بلافاصله پس از آسیب یا به صورت تدریجی و ظرف چند هفته تا چند ماه بروز دهد. این درد می تواند با به کار گیری ناحیه آسیب دیده و یا حتی هنگام نشستن تشدید شود.

فتق یکی از عوامل درد کشاله ران

درد کشاله ران و بیضه

علت درد بیضه راست و کشاله ران چیست؟ از عوامل کمتر رایج درد کشاله ران می توان به شکستگی یا آسیب استخوانی، فتق و حتی سنگ های کلیوی اشاره کرد. با اینکه درد در ناحیه کشاله ران و درد بیضه متفاوت هستند اما مشکلات بیضه می توانند سبب ایجاد دردی شوند که به کشاله ران نیز انتشار می یابد.

درد زیر بیضه و کشاله ران

علت درد بیضه و کشاله ران، چندین نوع از بیماری های بیضه ای می تواند باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✔️ اپی دیدیمیت

التهاب اپی دیدیم یا مجرایی است که به پشت بیضه ها اتصال می یابد.

درد اپی دیدیم می تواند از کشاله ران شروع شده و به سمت بیضه ها انتشار یابد. در این عارضه ممکن است تورم بیضه نیز به همراه تب و لرز بروز دهد. البته بروز چنین وضعیتی شایع نیست.

✔️ پیچش بیضه

پیچش بیضه یک وضعیت جراحی اورژانسی است. این عارضه هنگامی رخ می دهد که ساختار حمل کننده اعصاب بیضه ها (طناب اسپرماتیک) به دور خود پیچیده و سبب بروز درد شدید و ناگهانی در بیضه و کشاله ران می شود.

✔️ مشکلات عصبی

فشردگی یک عصب در ناحیه پایینی ستون فقرات (لومبار) می تواند سبب ایجاد درد، بی حسی و گزگز در کشاله ران شود. این وضعیت تحت عنوان رادیکولوپاتی شناخته می شود. همچنین، به دام افتادن یک عصب بین اندام ها می تواند سبب ایجاد درد تیر کشنده، سوزش، بی حسی و گز گز در کشاله یا میانه ران شود.

✔️ بیماری های لگنی یا شکمی

علاوه بر بیماری های لگنی همچون کیست تخمدانی، برخی بیماری های شکمی مانند دایورتیکولیت یا آنوریسم آئورتی نیز می توانند سبب درد منتشر شونده به کشاله ران شوند.

✔️ استئیت پوبیس

استئیت پوبیس یک بیماری التهابی است که سمفیز پوبیس به آن دچار می شود. سمفیز پوبیس مفصلی غضروفی است که دو استخوان پوبیس یا عانه را به یکدیگر متصل می کند. این بیماری می تواند سبب ایجاد دردی مبهم و مداوم در ناحیه لگن و کشاله ران شود. استئیت پوبیس می تواند در ورزشکاران همانند افراد غیر ورزشکار رخ دهد. احتمال بروز این بیماری در افراد دارای سابقه آرتریت التهابی، بارداری، آسیب لگنی یا جراحی لگن بیشتر است.

عفونت مفصلی یکی از عوامل درد کشاله ران

✔️ عفونت مفصلی

به ندرت امکان دارد که مفصل ران به عفونت دچار شود. این بیماری بیشترین شیوع را در افراد زیر دارد:

• سالمندان (سن بیش از ۸۰ سال)
  • مبتلایان به دیابت
  • مبتلایان به آرتریت روماتوئید
  • کسانی که به تازگی تحت جراحی مفصل قرار گرفته اند.
  • کسانی که دارای پروتز زانو یا مفصل ران هستند.

امکان دارد بیماران علاوه بر درد شدید کشاله ران (مخصوصا هنگام حرکت پا) مواردی همچون تب، تورم یا گرمی و قرمزی اطراف مفصل ران را تجربه کنند.

✔️ تومورهای اسکلتی

در موارد بسیار نادر تومور های اسکلتی یا عضلانی (مخصوصا عضلات درونی ران) می توانند سبب بروز این درد شوند.

نکته: برخلاف درد ناشی از کشیدگی عضلانی، درد ناشی از تومور با فعالیت کردن تشدید نمی شود.

علائم شدید درد کشاله ران

در صورت بروز موارد زیر باید فورا به دنبال مراقبت پزشکی بود:

• درد کشاله ران که با درد کمر، شکم و قفسه سینه ارتباط دارد.
  • درد ناگهانی و شدید بیضه
  • تورم و درد بیضه به همراه حالت تهوع، استفراغ، تب، لرز یا وجود خون در ادرار

درمان درد کشاله ران

پس از انجام یک تشخیص مناسب، قدم بعدی تهیه یک برنامه درمانی است.

گزینه های درمانی در سبک زندگی

برخی عوامل درد کشاله ران نیازمند استراتژی های ساده ای هستند که اغلب در خانه نیز قابل انجامند. برای مثال، در کشیدگی های عضلانی ناشی از آسیب ورزشی، پزشک جهت کاهش درد و تورم مواردی همچون استراحت کردن، قرار دادن یخ و بستن ناحیه درد به وسیله یک باند کشی را پیشنهاد خواهد داد.

کاهش فعالیت های سخت:

همچنین در آستئوآرتریت مفصل ران، پزشک به حداقل رساندن فعالیت های دردناک را توصیه می کند. از جمله این فعالیت ها می توان به بالا رفتن از پله ها اشاره کرد. در درد هایی که منشا آن ها بیضه یا اپی دیدیم است، بالا بردن کیسه بیضه و قرار دادن یخ بر ناحیه درد می تواند مفید باشد.

دارو برای درمان درد کشاله ران

دارو های بدون نسخه ای همچون استامینوفن یا ضد التهاب های غیر استروئیدی با هدف تسکین درد در بسیاری از عوارض و مشکلات استفاده می شود. از جمله این موارد می توان به کشیدگی عضلانی، استئوآرتریت، استئیت پوبیس یا فشردگی عصبی در ناحیه کمر اشاره کرد. دارو های مسکن قوی تر همچون مخدرها برای تسکین درد هایی مانند درد ناشی از سنگ کلیه، شکستگی سر استخوان ران یا عفونت مفصل ران استفاده می شوند.

گاهی اوقات دارو های استروئیدی همچون کورتیزون با هدف تسکین درد به مفصل ران تزریق می شوند. این روش مخصوصا در موارد استوآرتریت مفصل ران یا درد ناحیه پایینی کمر کاربرد دارد. در نهایت نیز بسته به بیماری زمینه ای دارو های آنتی بیوتیک می توانند برای درمان یک عفونت از جمله اپی دیدیمیت یا عفونت مفصل ران استفاده شوند.

فیزیوتراپی برای درد کشاله ران

فیزیوتراپی، درمانی عمده برای بسیاری از دردهای کشاله ران و مرتبط با مفصل ران می باشد. شایان ذکر است که زمان مناسب بازتوانی به مشکل زمینه ای درد بستگی دارد. تمرین هایی که در فیزیوتراپی به بیماران داده می شوند به تقویت عضلات پا و ران و همچنین بهبود انعطاف پذیری و محدوده حرکتی کمک می کنند.

در صورت ابتلا به مشکل در مفصل ران، فیزیوتراپ علاوه بر تمرین های ورزشی می تواند استفاده از وسیله های کمک حرکتی را نیز به بیمار پیشنهاد دهد. از جمله این وسیله ها می توان عصا، چوب های زیر بغل و واکر را نام برد.

جراحی درد کشاله ران

برخی مشکلات دیگر همانند پیچ خوردگی بیضه وضعیت جدی تری داشته و نیازمند جراحی اورژانسی هستند. نمونه های غیر اورژانسی اما ضروری این موارد شامل تعویض مفصل ران، جراحی آرتروسکوپیک مفصل ران و جراحی کاهش فشار مرکز مفصل ران می باشند.

پیشگیری از درد کشاله ران

درد ناحیه کشاله ران علامت رایج در چندین بیماری احتمالی است. جهت پیشگیری از مشکلات مرتبط با مفصل ران و به تبع درد ناشی از آن اقدامات ساده ای در زیر بیان شده اند:

• حفظ وزن مناسب
  • شرکت در ورزش های کم آسیبی که فشار کمتری بر مفصل ران وارد می کنند. شنا، دوچرخه سواری از جمله این ورزش ها هستند.
  • مشورت با پزشک درباره استراتژی هایی همچون ورزش های تعادلی یا تای چی با هدف پیشگیری از زمین خوردن: سقوط یا زمین خوردن رایج ترین علت شکستگی مفصل ران است.
  • انجام روزانه ورزش با شدت متوسط: این کار سبب آهسته شدن روند از دست دادن توده استخوان و حفظ قدرت عضلانی می شود.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی در سعادت آباد