درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری و خطرات آن

زگیل های تناسلی، عفونت های مقاربتی هستند که معمولاً به صورت توده های گوشتی در بافت های نواحی تناسلی مردان و زنان ظاهر می شوند، گرچه، بسیاری از افراد هیچگاه هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. زگیل های تناسلی بر اثر سویه های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ظاهر می شوند. HPV رایج ترین عفونت مقاربتی است. گرچه، تمام عفونت های  HPV موجب بروز زگیل های تناسلی نمی شوند. برخی از سویه ها موجب تشکیل زگیل می شوند، در حالیکه برخی دیگر می توانند باعث سرطان هم در مردان و هم در زنان شوند.

زنانی که در طول بارداری دچار  HPV می شوند ممکن است نگران این مسئله باشند که آیا ویروس  HPV می تواند به جنین آنها آسیب برساند یا خیر. در اکثر موارد  HPV، روی جنین تأثیری ندارد. گرچه، اگر  HPV دارید، حتماً به پزشک زنان خود اطلاع دهید. در ادامه مطلب، در مورد زگیل تناسلی در بارداری و خطرات آن توضیح خواهیم داد.

علائم زگیل های تناسلی در بارداری چه مواردی هستند؟

از آنجایی که HPV به ندرت علائمی ایجاد می کند، اکثر مردم حتی نمی دانند که به این عفونت مبتلا هستند. زگیل های تناسلی برآمدگی‌های گوشتی رنگی هستند که می‌توانند صاف یا برجسته مانند گل کلم باشند.

گاهی اوقات، این برجستگی ها بزرگ هستند و گاهی اوقات نیز آنقدر کوچک هستند که نمی توانید آنها را ببینید. آنها معمولاً در هر جایی از ناحیه تناسلی یا مقعدی به وجود می آیند و به ندرت در دهان یا گلو ظاهر می شوند. زگیل تناسلی اغلب خود به خود از بین می رود، اما می تواند توسط پزشک نیز درمان شود.

زگیل تناسلی در دوران بارداری

درمان خانگی زگیل تناسلی در بارداری

اگر باردار هستید و زگیل دارید، پزشک ممکن است استفاده از اسید سالیسیلیک، کرایوتراپی یا نوار چسب را توصیه کند. سالیسیلیک اسید را می توانید در خانه برای درمان زگیل تناسلی استفاده کنید به شرطی که در یک منطقه کوچک برای مدت زمان محدود باشد.

آیا زگیل های تناسلی در دوران بارداری عوارض جانبی دارند؟

معمولاً زگیل های تناسلی روی بارداری تأثیری نمی گذارند. گرچه، مواردی وجود دارد که در آنها عوارض می توانند افزایش پیدا کنند. اگر عفونت زگیل تناسلی فعال در دوران بارداری دارید، زگیل ها می توانند بزرگتر از حد طبیعی شوند. برای برخی از زنان، این شرایط می تواند باعث درد به هنگام ادرار شود. زگیل های بزرگ همچنین ممکن است باعث خونریزی در طول زایمان شوند. گاهی اوقات، زگیل های روی دیواره ی واژن می توانند کشیده شدن واژن در طول زایمان را با مشکل روبه رو کنند.

در این موارد، زایمان سزارین توصیه می شود. زگیل های تناسلی در موارد بسیار نادر ممکن است به نوزاد شما انتقال داده شوند. در این موارد، جنین شما معمولاً چند هفته بعد از زایمان دچار زگیل هایی در دهان یا گلوی خود خواهد شد.  هنوز ثابت نشده است که سویه های  HPV که موجب زگیل تناسلی می شوند، می توانند خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان را افزایش دهند.

چه درمان هایی برای زنان باردار موجود می باشد؟

هیچ درمانی برای زگیل های تناسلی وجود ندارد، اما داروهایی موجود می باشد که می توانند زگیل ها را درمان کنند. گرچه، مقادیر بسیار کمی از این داروها در دوران بارداری ایمن می باشند. اگر دارویی برای زگیل تناسلی دارید که قبل از بارداری تجویز شده، قبل از مصرف آن باید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است از درمان موضعی برای خارج کردن زگیل های دوران بارداری استفاده کند.

شما هیچ گاه نباید زگیل های تناسلی خود را با درمان های زگیل بدون نسخه درمان کنید. این درمان ها منجر به درد و حساسیت بیشتر می شوند، زیرا برای استعمال روی بافت حساس تناسلی، خشن هستند. اگر زگیل های بزرگی دارید که پزشک شما معتقد است ممکن است زایمان را مختل کنند، ممکن است آنها را خارج کند. این کار ممکن است با روش های زیر انجام شود:

علائم زگیل تناسلی در بارداری و خطرات آن برای جنین

چشم انداز بارداری زنان مبتلا به زگیل های تناسلی چیست؟

برای اکثر زنان، زگیل های تناسلی خفیف موجب بروز مشکلی در دوران بارداری نمی شوند، همچنین خطر انتقال عفونت به جنین آنها بسیار پایین است. اگر زگیل تناسلی یا سویه هایی از  HPV دارید و هنوز در مورد عوارض جانبی احتمالی روی بارداری خود نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند خطرات احتمالی و درمان های مناسب را برای شما توضیح دهد.

زگیل تناسلی در بارداری و خطرات آن

در رابطه با زگیل تناسلی در بارداری و خطرات آن باید گفت که زگیل های تناسلی برای زنان باردار خطرناک نیستند. آنها ممکن است موجب ناراحتی، خارش و درد شوند، اما خطرناک نیستند. زگیل های موجود ممکن است به علت تغییرات در هورمون ها یا سیستم های ایمنی سریعتر رشد کنند یا بزرگتر شود. این شرایط ممکن است موجب مسائلی مانند درد به هنگام ادرار شود. در موارد بسیار نادر، زگیل های تناسلی بزرگ ممکن است منجر به عوارض زایمان ناشی از خونریزی شوند و یا روی توانایی واژن برای کشیدن شدن در طول زایمان تأثیر بگذارند. در این موارد، ممکن است به سزارین نیاز باشد.

آیا زگیل های تناسلی روی احتمال باردار شدن تأثیر می گذارند؟

به طور خلاصه، نه. وجود زگیل های تناسلی و  HPV تأثیری روی توانایی شما برای باردار شدن ندارند. برخی از سویه های  HPV می توانند احتمال ابتلا به سویه های غیرطبیعی مانند سلولهای سرطانی یا پیش سرطانی در رحم شما را تغییر دهند. اگر این سلول ها خارج شوند، ممکن است روی توانایی باروری تأثیر بگذارد. زیرا خارج کردن این سلول ها می تواند روی دهانه ی رحم یا تولید غشای رحم تأثیر بگذارد. گرچه، خود زگیل های تناسلی نمی توانند روی توانایی باروری شما تأثیر بگذارند.

زگیل های تناسلی و زایمان

به طور کلی، زگیل های تناسلی روی زایمان موفق تأثیری ندارند. در موارد نادر، زگیل های بزرگ می توانند موجب برخی از عوارض در طول زایمان شوند. زیرا ممکن است موجب خونریزی در حین زایمان شوند. اگر روی دیواره واژن خود زگیل دارید، ممکن است کشیدن شدن واژن به اندازه کافی را دچار مشکل کند.

خلاصه

در نهایت زگیل های تناسلی روی بارداری، لقاح یا زایمان اکثر زنان تأثیری ندارند یا تأثیر بسیار کمی دارند. گرچه، همیشه بهتر است در موارد سوابق  HPV و زگیل های تناسلی در مسیر بارداری خود به پزشک اطلاع دهید. او می تواند شرایط شما را بررسی کند و اگر نگران زگیل های تناسلی هستید یا ناراحتی خاصی دارید، بهترین درمان را به شما توصیه کند.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی