آنژیوکراتوم بیضه چیست و چه تفاوتی با زگیل تناسلی دارد؟

بزرگ شدن مویرگ ‌های خونی زیر پوست می ‌تواند باعث ایجاد برجستگی ‌های سفت و زگیل ‌مانندی به نام آنژیوکراتوم شود. شایع‌ ترین نوع آنژیوکراتوم چیست، آنژیوکراتوم فوردایس است که به صورت برآمدگی ‌های قرمز یا سیاه روی کیسه بیضه یا فرج ظاهر می ‌شود. این برآمدگی ‌ها ممکن است شبیه زگیل تناسلی به نظر برسند اما آنژیوکراتوم بیضه برخلاف زگیل، مسری نیست. برخی افراد ممکن است به دلایلی همچون خونریزی، احساس درد یا دغدغه های زیبایی به دنبال درمان آنژیوکراتوم بیضه باشند.

آنژیوکراتوم چیست؟

آنژیوکراتوم برجستگی‌ های سفتی روی پوست است که به علت بزرگ شدن یا پارگی مویرگ‌ ها در نزدیکی سطح پوست و ضخیم شدن لایه رویی پوست ایجاد می‌ شوند. این برجستگی‌ ها می‌ توانند به رنگ قرمز، آبی، بنفش یا سیاه و به شکل توده ‌هایی زیر پوست ظاهر شوند. در واقع آنژیوکراتوم نوعی تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی) است.

آنژیوکراتوم چیست؟

انواع آنژیوکراتوم کدامند؟

آنژیوکراتوم ها بر دو لایه میانی (درم) و بیرونی (اپیدرم) پوست تأثیر می ‌گذارند. آنها در انواع مختلفی بروز می‌کنند که عبارتند از:

  • آنژیوکراتوم انفرادی: این نوع آنژیوکراتوم اغلب به صورت تکی روی بازوها و پاها ظاهر می ‌شود و بی ‌خطر است.
  • آنژیوکراتوم فوردایس: این نوع آنژیوکراتوم روی پوست اسکروتوم یا فرج ایجاد می ‌شود. شایع ‌ترین محل بروز آن، به صورت خوشه ای و گروهی روی اسکروتوم است. آنژیوکراتوم فوردایس همچنین می‌ تواند در دوران بارداری روی فرج زنان به وجود آید. این نوع بی‌ خطر است اما در صورت خاراندن، ممکن است خونریزی کند.
  • آنژیوکراتوم میبلی: این نوع آنژیوکراتوم به دلیل گشاد شدن عروق خونی نزدیک به اپیدرم ایجاد می ‌شود. آنژیوکراتوم میبلی بی ‌خطر است. این نوع، با گذشت زمان تمایل به ضخیم شدن و سفت شدن دارد که به این فرآیند، هایپرکراتوزیس می گویند. همچنین، ضایعات پوستی ناشی از آن معمولاً بین انگشتان دست و پا و همچنین روی زانوها، آرنج‌ ها و سینه ایجاد می‌ شوند.
  • آنژیوکراتوم دورنویس: این نوع بسیار نادر است و به صورت گروهی روی پاها یا بالاتنه ظاهر می ‌شود. ممکن است فرد به طور مادرزادی به این نوع آنژیوکراتوم مبتلا باشد. ظاهر آنژیوکراتوم دورنویس با گذشت زمان تغییر می‌ کند و ممکن است تیره ‌تر شده یا شکل‌ های متفاوتی به خود بگیرد.
  • آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوزوم: این نوع آنژیوکراتوم یکی از علائم بیماری فابری (FD) است که می ‌تواند در سایر اختلالات لیزوزومی نیز رخ دهد. این اختلالات نادر هستند و علائم قابل توجه دیگری مانند سوزش دست و پا یا مشکلات بینایی دارند. شایع‌ ترین محل بروز آنژیوکراتوم فابری، نواحی تحتانی بدن است که می‌ تواند از پایین تنه تا قسمت فوقانی ران ‌ها بروز پیدا کند.
آنژیوکراتوم چیست؟

میزان شیوع آنژیوکراتوم بیضه

آنژیوکراتوم عارضه ‌ای نادر است و تقریباً از هر ۱۰۰۰ نفر آمریکایی، کمتر از ۲ نفر (حدود ۰.۱۶ درصد) را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. حدود ۱۴ درصد از کل موارد، از نوع آنژیوکراتوم فوردایس (آنژیوکراتوم اسکروتوم) هستند. این نوع به طور عمده افراد مذکر به خصوص مردان سفیدپوست را درگیر می‌ کند.

علل بروز آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم زمانی رخ می ‌دهد که بافت ‌های حمایتی دیواره مویرگ ‌ها، خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. این مشکل می ‌تواند زمینه ‌ای ژنتیکی داشته باشد. همچنین ممکن است به دلیل ناهنجاری‌ های عروقی، فشار روی عروق خونی یا تحریک مزمن ایجاد شود. مویرگ ‌های سفت‌ شده، ورم می کنند و ممکن است پاره شوند.این اتفاق مشابه همان چیزی است که در رگ ‌های عنکبوتی رخ می ‌دهد. با این تفاوت که در آنژیوکراتوم بیضه، مویرگ گشاد شده به داخل پوست فشار وارد کرده و برجستگی سفت و تغییر رنگ یافته ‌ای به نام پاپول ایجاد می‌ کند.

تورم عروق خونی در اسکروتوم (واریکوسل) یا فتق اینگوینال می ‌تواند فشار بر مویرگ‌ ها را بیشتر کند. این فشار منجر به ایجاد آنژیوکراتوم اسکروتوم می ‌شود. علاوه بر این، فشار ناشی از بارداری نیز می‌ تواند باعث آنژیوکراتوم در ناحیه فرج شود.گاهی اوقات، سال‌ ها بعد از آسیب به ناحیه ‌ای از بدن، یک آنژیوکراتوم انفرادی در آن ناحیه به وجود می آید.

عوارض آنژیوکراتوم چیست؟

بعضی آنژیوکراتوم ها حتی اگر برآمدگی کوچکی داشته باشند، بیشتر مستعد خونریزی هستند. همچنین ممکن است این برآمدگی ها برای برخی افراد آزاردهنده باشد. خارش یا احساس سوزش نیز از دیگر مشکلات مرتبط با آنژیوکراتوم به شمار می روند.در موارد نادر، ممکن است در آنژیوکراتوم لخته خون ایجاد شود. برخلاف لخته ‌های خونی خطرناکی که می‌ توانند مسیر جریان خون را مسدود کنند، این لخته‌ ها خطری مانند سکته مغزی یا حمله قلبی ندارند. با این حال، می ‌توانند دردناک باشند.

بیشتر بخوانید : زگیل تناسلی خفیف

عوارض آنژیوکراتوم چیست؟

تشخیص آنژیوکراتوم بیضه

برای تشخیص آنژیوکراتوم بیضه، می بایست به متخصص مراجعه کنید. آنژیوکراتوم بیضه سرطانی نیست اما برخی از ضایعات آن می‌ توانند شبیه ملانوما (نوعی سرطان پوست) باشند؛ به همین دلیل پزشک برای بررسی دقیق ‌تر ضایعات پوستی از دستگاهی به نام درماتوسکوپ استفاده می‌ کند یا بیوپسی انجام می دهد.

درمان آنژیوکراتوم بیضه

آنژیوکراتوم معمولاً نیازی به درمان ندارد، به خصوص اگر هیچگونه ناراحتی یا دردی ایجاد نکند؛ با این حال، در صورتی که به خونریزی مکرر داشته یا به دلایل زیبایی آزاردهنده باشند، می توان آنها را با روش های مختلفی از بین برد. گزینه های درمانی آنژیوکراتوم عبارتند از:

  • الکترودسیکاسیون و کورتاژ (ED&C): پزشک پس از بی حس کردن ناحیه اطراف آنژیوکراتوم، از کوتر الکتریکی و ابزاری برای خراش دادن لکه ها و برداشتن بافت آن استفاده می کند.
  • لیزر درمانی: پزشک با استفاده از لیزرهایی مانند لیزر رنگی پالسی، عروقی خونی گشادشده را که باعث ایجاد آنژیوکراتوم شده اند تخریب می کند.
  • کرایوتراپی: در این روش، پزشک آنژیوکراتوم ها و بافت های اطراف را منجمد کرده و سپس آنها را برمی دارد.

درمان FD نیز ممکن است شامل داروهای زیر باشد:

  • آگالسیداز بتا (فابرازیم): این دارو به طور منظم تزریق می شود تا به بدن شما در تجزیه چربی اضافی سلولی کمک کند که به دلیل از دست دادن آنزیم ناشی از جهش ژن GLA ایجاد شده است.
  • نورونتین (گاباپنتین) یا کاربامازپین (تگرتول): این داروها برای کنترل درد دست و کف پا تجویز می شوند.

پزشک همچنین ممکن است برای علائم قلبی، کلیوی یا عصبی ناشی از FD، شما را به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

درمان آنژیوکراتوم بیضه

تفاوت آنژیوکراتوم بیضه با زگیل تناسلی چیست؟

آنژیوکراتوم معمولاً با بیماری های مقاربتی مانند زگیل تناسلی یا تبخال اشتباه گرفته می شود، اما بهتر است بدانید که آنژیوکراتوم فوردایس یک بیماری مقاربتی نیست.آنژیوکراتوم فوردایس وضعیتی است که در آن لکه های تیره کوچکی روی پوست کیسه بیضه به وجود می آید. به طور کلی، آنژیوکراتوم اغلب به صورت خوشه ای روی پوست اطراف آلت تناسلی و کیسه بیضه در مردان و در زنان روی فرج و لابیای بزرگ آنها ظاهر می ‌شود.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم