بهترین درمان زگیل مقعدی در خانه

زگیل مقعدی (کاندیلوما) به زگیل های داخل و اطراف مقعد گفته می شود. عامل ایجاد کننده ی این نوع زگیل ها ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از طریق تماس مستقیم پوست با پوست یا تماس جنسی مقعدی انتقال می یابد. علائم زگیل تناسلی مقعدی شامل خارش، خونریزی یا احساس وجود توده در مقعد می شود. اغلب زگیل های مقعدی نیاز به درمان های موضعی یا جراحی دارند. در ادامه در ارتباط با درمان زگیل مقعدی در خانه بیشتر میخوانید.

زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی (که با نام کاندیلوما نیز شناخته می شود) زگیل هایی هستند که در داخل و اطراف مقعد رشد می کنند. این زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. HPV یک عفونت مقاربتی (STI) است که از طریق تماس جنسی یا تماس مستقیم پوست با پوست آلوده منتقل می شود. زگیل های ناشی از HPV ممکن است در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شوند؛ اما در این مورد، تنها ناحیه مقعد بیمار تحت تأثیر قرار می گیرد.

برخی از افراد ممکن است متوجه وجود زگیل مقعدی نشوند؛ زیرا در اغلب موارد این زگیل ها دردناک نبوده و علائم خاصی ندارند. در صورتی که مشکوک به زگیل مقعدی هستید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. عدم درمان زگیل مقعدی ناشی از سویه های خاصی از HPV می تواند منجر به عوارض جدی مثل سرطان شود. هیچ درمان شناخته شده ای برای ویروس HPV وجود ندارد؛ اما شما می توانید علائم این ویروس (مثل زگیل) را درمان کنید.

زگیل مقعدی

ظاهر زگیل مقعدی چگونه است؟

زگیل های مقعدی معمولاً در ابتدا به صورت برآمدگی های ریز و نرم و گوشتی (به رنگ قهوه ای روشن، زرد یا صورتی) ظاهر شده و در برخی موارد ممکن است از آنها مایعی خارج شود. این زگیل ها می توانند به سرعت رشد کرده و زگیل های چندتایی مثل گل کلم ایجاد کنند. اگر زگیل در داخل مقعد (راست روده: جایی که بدن شما مدفوع را ذخیره می کند) شکل بگیرد، ممکن است شما متوجه آن نشوید.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به زگیل مقعدی قرار دارند؟

در صورت وجود موارد زیر، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به زگیل مقعدی قرار خواهید داشت:

  • رابطه جنسی یا تماس مستقیم با فرد مبتلا به HPV
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی

علائم زگیل مقعدی چیست؟

اغلب افراد مبتلا به HPV علائم خاصی را تجربه نمی کنند. علائم زگیل مقعدی (در صورت وجود) شامل موارد زیر می شود:

  • توده های نرم در داخل و اطراف مقعد
  • برجستگی های قهوه ای روشن، زرد، صورتی یا گوشتی که ممکن است در کنار یکدیگر ظاهر شوند.
  • خونریزی
  • خارش
  • خروج ترشحات از مقعد

درمان زگیل مقعدی در خانه با پماد

روش درمانی زگیل مقعدی با توجه به علائم، محل و اندازه زگیل ها تعیین می گردد. به طور کلی گزینه های درمانی زگیل مقعدی شامل پمادهای موضعی، جراحی یا ترکیبی از درمان های موضعی و جراحی است. در برخی موارد ممکن است زگیل ها خود به خود از بین بروند و پزشک فقط زگیل ها را تحت نظر بگیرد. می توانید با صلاحدید پزشک برای درمان زگیل مقعدی در خانه از پمادهای زگیل تناسلی استفاده کنید.

درمان زگیل مقعدی در خانه با پماد

زگیل های مقعدی کوچکی که روی پوست اطراف مقعد ایجاد می شوند، معمولاً با پمادهای موضعی قابل درمان می باشند. داروهایی که برای درمان خانگی زگیل مقعدی به کار می روند عبارتند از:

  • ایمیکیمود (Zyclara، Aldara)
  • پودوفیلوکس (Condylox)
  • پودوفیلین (Podocon-25)
  • سینکاتچینز (Veregen)

به هیچ وجه از داروهای بدون نسخه در ناحیه تناسلی یا مقعد استفاده نکنید.

-سایر درمان های زگیل مقعدی

درمان های موضعی دیگری وجود دارند که زگیل ها را منجمد کرده و یا می سوزانند. مانند:

  • نیتروژن مایع (کرایوتراپی): پزشک با استفاده از نیتروژن مایع، زگیل ها را منجمد کرده و آنها را از بین می برد.
  • تری کلرو استیک اسید: نوعی اسید خاص که روی زگیل ها اعمال شده و آنها را می سوزاند.
  • کوتر الکتریکی: در این روش، از گرما برای سوزاندن زگیل ها استفاده می شود.

درمان های خانگی زگیل تناسلی

بسیاری از افرادی که از زگیل تناسلی خفیف رنج می برند، به دنبال راه حلی سریع و آسان برای درمان آن هستند. شما با امتحان کردن چند روش خانگی که در ادامه آمده است، می توانید شانسی برای درمان خانگی به زگیل هایتان بدهید:

سرکه سیب:

بر اساس مطالعات انجام شده، سرکه سیب برای از بین بردن زگیل تناسلی مؤثر می باشد. ابتدا ناحیه آسیب دیده را به خوبی تمیز کنید؛ با پنبه، سرکه سیب را روی زگیل ها بمالید؛ حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان دهید و سپس با یک پارچه خشک آن را پاک کنید. این کار را سه بار در روز و به مدت حداقل یک هفته انجام دهید. پس از یک هفته سطح زگیل ها خشک و پوسته پوسته می شوند و به راحتی می توان آنها را جدا کرد. برای موارد شدید زگیل، شما می توانید یک سواب پنبه آغشته به سرکه را به مدت ۲ الی ۳ ساعت روی زگیل با چسب قرار دهید. توجه داشته باشید که پس از این زمان باید سرکه را بشویید، زیرا ممکن است نواحی سالم پوست را بسوزاند.

سرکه سیب برای زگیل

روغن درخت چای:

روغن درخت چای دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی می باشد. ۴ الی ۵ قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کرده و مخلوط مورد نظر را چند بار در روز روی زگیل ها بمالید.

سیر:

سیر یک عامل ضد ویروسی است که بر اساس مطالعات انجام شده به مهار سلول های آلوده به ویروس کمک می کند. سیر له شده را روی زگیل ها اعمال کرده و آن را ببندید. پس از یک ساعت ناحیه را با آب بشویید. می توانید ۲ بار در روز این کار را تکرار کنید. همچنین، شما می توانید روغن کرچک را روی پوست بمالید و سپس یک حبه سیر را با چسب روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. بگذارید یک شب بماند و صبح آن را با آب بشویید.

پوست موز:

آنزیم های موجود در پوست موز می تواند به رفع ایمن زگیل ها کمک کند. یک تکه از ناحیه داخلی پوست موز را روی زگیل ها قرار دهید؛ آن را با یک نوار یا باند در ناحیه مورد نظر فیکس کنید؛ بگذارید یک شب بماند و صبح پوست آن ناحیه را با آب بشویید.

آب پیاز:

پیاز یک ماده ی ضد میکروبی است و زمانی که با نمک ترکیب شود می تواند به بهبود زگیل ها کمک کند. پیاز خرد شده را با نمک ترکیب کنید، آن را یک شب خیس کرده و سپس خمیر کنید. با صافی آب پیاز را بگیرید. این آب را روزانه به مدت ۳ تا ۴ هفته روی زگیل ها اعمال کنید.

عصاره برگ زیتون:

بر اساس یافته ها، برگ زیتون با نفوذ مستقیم به سلول های ویروسی از رشد ویروس جلوگیری کرده و از دوران باستان در مصر به عنوان روشی برای درمان زگیل تناسلی به کار گرفته می شد. ۱ قاشق غذاخوری برگ زیتون خشک را در یک فنجان آب داغ دم کنید؛ چای را صاف کرده و ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. زنان بارداری که دچار زگیل تناسلی هستند، قبل از مصرف چای برگ زیتون باید با پزشک مشورت کنند.

عصاره برگ زیتون برای درمان زگیل

آیا زگیل مقعدی حتماً باید برداشته شود؟

بله، عدم درمان ممکن است باعث گسترش یا رشد زگیل ها شده و در موارد نادر منجر به سرطان شود! به همین دلیل در صورت مشاهده علائم زگیل مقعدی باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک بهترین روش درمانی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

آیا زگیل مقعدی از بین می رود؟

زگیل مقعدی ممکن است بدون درمان از بین برود. البته این امر معمولاً برای زگیل های کوچک صدق کرده و نیازمند سیستم ایمنی قوی می باشد. در اغلب موارد، زگیل های مقعدی نیاز به درمان دارند و برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

دکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی در سعادت آباد

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم