راه های درمان اختلال نعوظ مردان کدامند؟

اختلال نعوظ (ED) به معنای ناتوانی در برانگیختگی یا حفظ نعوظ به اندازه کافی برای داشتن آمیزش جنسی است. دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند بر روی رگ‌‌های خونی، اعصاب، بهداشت روان و آسیب‌دیدگی‌ها تأثیر بگذارد. افراد متخصص می‌توانند ناتوانی جنسی را تشخیص داده و درمان کنند. در ادامه به معرفی راه های درمان اختلال نعوظ مردان می پردازیم.

اختلال نعوظ در مردان چیست؟

اختلال نعوظ (ED) نوعی اختلال آلت تناسلی است. این بیماری روی توانایی شما در برانگیختگی و حفظ نعوظی کافی برای آمیزش جنسی تأثیر می‌گذارد.احساسات شما نقش بزرگی در برانگیختگی و حفظ نعوظ دارد. احساس راحتی، اعتماد به نفس و تحریک شدن ضروری است. اما داشتن مشکلات نعوظ گاهی اوقات طبیعی است. مشکلات نعوظ می‌تواند وقتی رخ دهد که احساس عصبی بودن، اضطراب، سرخوردگی یا خستگی داشته باشید. مصرف الکل و ‌یا مواد نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد. این مشکل همچنین می‌تواند نتیجه‌ی عوارض جانبی برخی داروها یا درمان‌های سرطان باشد. می توانید برای تقویت نعوظ مردان ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی) چه انواعی دارد؟

متخصصان ناتوانی جنسی را به چند دسته تقسیم می‌کنند:

۱. ناتوانی جنسی عروقی

ناتوانی جنسی عروقی شامل عللی است که بر رگ‌های خونی فرستنده خون به بافت‌های آلت تناسلی که امکان برانگیختگی و حفظ نعوظ را فراهم می‌کند، یا دریچه‌های آلت تناسلی که معمولاً خون را داخل نگه می‌دارند، تأثیر می‌گذارد. ناتوانی جنسی عروقی رایج‌ترین نوع ناتوانی جنسی است.

۲. ناتوانی جنسی عصبی

ناتوانی جنسی عصبی به دلیل مشکلات عصبی رخ می‌دهد که از انتقال سیگنال‌ها از مغز به آلت تناسلی برای برانگیختن نعوظ جلوگیری می‌کند. این مشکل می‌تواند به دلیل ضربه، جراحی لگن، پرتودرمانی یا شرایط عصبی مانند سکته مغزی، تنگی مجرای نخاعی و MS  ایجاد شود.

۳. ناتوانی جنسی هورمونی

ناتوانی جنسی هورمونی به ناتوانی جنسی ناشی از کمبود تستوسترون یا در برخی موارد مشکلات تیروئید گفته می‌شود.

۴. ناتوانی جنسی روانشناختی

در ناتوانی جنسی روانشناختی شرایط روانی (شرایطی که روی افکار، احساسات یا رفتار تأثیر می‌گذارد) می‌تواند موجب ناتوانی جنسی شود.

ناتوانی جنسی چه انواعی دارد؟

سن معمول برای اختلال نعوظ چقدر است؟ 

متخصصان و محققان پزشکی تخمین می‌زنند که ناتوانی جنسی بیش از ۵۰٪ مردان بین سنین ۴۰ تا ۷۰ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. و این ارقام می‌توانند بیشتر باشند – بسیاری به دلیل خجالت یا شرم در این باره کمک پزشکی دریافت نمی‌کنند.

علت اختلال نعوظ مردان چیست؟ 

علل متعددی برای ناتوانی جنسی و اختلال نعوظ وجود دارد که می‌تواند شامل شرایط تأثیرگذار بر سیستم‌های زیر باشد:

۱. سیستم گردش خون

سیستم گردش خون شامل رگ‌های خونی است که خون را در سراسر بدن حمل می‌کنند. آلت تناسلی به جریان خون کافی نیاز دارد تا برانگیخته شود و نعوظ را حفظ کند. آلت تناسلی همچنین مجموعه‌ای از دریچه‌ها دارد که با پرخون شدن آلت بسته می‌شوند – در برخی موارد این دریچه‌ها درست کار نمی‌کنند.

۲. سیستم عصبی

سیستم عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب است. این اجزا با کمک هم تحریکات الکتریکی‌ را ارسال می‌کنند که به بدن، از جمله آلت تناسلی، در حرکت کردن و احساس کردن کمک می‌کند.  

۳. سیستم غدد درون‌ریز

سیستم غدد درون‌ریز شامل غددی است که هورمون‌ها را تولید کرده و ترشح می‌کنند. هورمون‌ها به بدن در انجام برخی عملکردها کمک می‌کنند. تستوسترون می‌تواند به گشاد شدن (وازودیلاتاسیون) رگ‌های خونی شما کمک کند که به نوبه خود جریان خون عبوری از آلت تناسلی شما را افزایش می‌دهد.

علت های جسمی اختلال نعوظ کدامند؟

اختلال نعوظ می تواند به دلیل اختلال جسمی مختلفی رخ دهد. به همین دلیل بهتر است در ابتدا بیماری های دیگر را درمان کنید تا دچار این ناتوانی جنسی نشوید :

  • بیماری غدد درون ریز و دیابت
  • مصرف الکل
  • فشار خون بالا یا پایین
  • سکته مغری
  • بیماری های قلبی و عروقی
  • چربی خون
  • جراحی بر روی مثانه و یا پروستات
  • مصرف داروهای ضد افسردگی 
راه های درمان اختلال نعوظ مردان | علت ناتوانی جنسی چیست؟

راه های درمان اختلال نعوظ مردان

در ادامه به بررسی راه های درمان های دارویی و طبیعی اختلال نعوظ مردان می پردازیم.

راه های طبیعی درمان اختلال نعوظ 

در ابتدا پزشک به شما راه های طبیعی اختلال نعوظ را معرفی می کند و از شما می خواهد این راه های درمان را دنبال کنید. مهم ترین راه درمان اکثر بیماری ها تغذیه مناسب و ورزش می باشد. سبک زندگی شما تاثیر به سزایی در سلامت شما دارد.

  • عدم مصرف الکل و دخانیات مانند سیگار و قلیان
  • کاهش و کنترل استرس و اضطراب
  • کنترل وزن
  • کنترل قند ، چربی و فشار خون
  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش

داروهای خوراکی  

داروهای خوراکی درمان موفقیت‌آمیزی برای ناتوانی جنسی بسیاری از مردان هستند. آنها شامل:

  • سیلدنافیل (ویاگرا)
  • تادالافیل (آدسیرکا، سیالیس)
  • واردنافیل (لویترا، استاکسین)
  • آوانافیل (استندرا)

هر چهار دارو اثرات نیتریک اکسید را تقویت می‌کنند – یک ماده شیمیایی طبیعی که بدن شما تولید می‌کند و باعث شل شدن عضلات آلت تناسلی می‌شود. این کار جریان خون را افزایش داده و به شما امکان می‌دهد در پاسخ به تحریک جنسی نعوظ پیدا کنید.

مصرف یکی از این قرص‌ها خودبخود منجر به نعوظ نمی‌شود. ابتدا نیاز به تحریک جنسی است تا نیتریک اکسید از اعصاب آلت تناسلی آزاد شود. این داروها آن سیگنال را تقویت می‌کنند و عملکرد طبیعی آلت تناسلی را در برخی افراد امکان‌پذیر می‌سازد. داروهای خوراکی ناتوانی جنسی، محرک‌های جنسی نیستند، باعث برانگیختگی نمی‌شوند و در افرادی که نعوظ طبیعی دارند نیازی به آنها نیست.

این داروها از نظر دوز، مدت اثر و عوارض جانبی با یکدیگر متفاوت هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل گر گرفتگی، گرفتگی بینی، سردرد، تغییرات بینایی، درد کمر و ناراحتی معده می‌شود. می توانید در مورد اختلال نعوظ و فشار خون بالا بیشتر بدانید مقاله مربوطه را بخوانید.

پزشک‌تان وضعیت خاص شما را در نظر می‌گیرد تا تعیین کند کدام دارو می‌تواند بهترین اثر را داشته باشد. این داروها ممکن است ناتوانی جنسی شما را بلافاصله درمان نکنند. ممکن است نیاز باشد با پزشکتان همکاری کنید تا دارو و دوز مناسب برای شما تعیین شود.

قبل از مصرف هر دارویی برای ناتوانی جنسی، از جمله مکمل‌های بدون نسخه و درمان‌های گیاهی، موافقت پزشکتان را بگیرید. داروهای ناتوانی جنسی در همه افراد مؤثر نیست و ممکن است در برخی شرایط مانند پس از عمل پروستات یا اگر دیابت داشته باشید، کمتر مؤثر باشند. برای اطلاع بیشتر در مورد بهترین داروی درمان عدم نعوظ افراد دیابتی مقاله مربوطه را بخوانید. برخی داروها همچنین ممکن است خطرناک باشند اگر:

  • داروهای نیترات مصرف کنید – معمولا برای درد قفسه سینه تجویز می‌شوند – مانند نیتروگلیسیرین (نیترو-دور، نیترواستات و دیگران)، ایزوسورباید مونونیترات (مونوکت) و ایزوسورباید دی‌نیترات (ایزوردیل، بیدیل)
  • بیماری قلبی یا نارسایی قلبی داشته باشید
  • فشارخون بسیار پایین دارید 
راه های درمان اختلال نعوظ مردان

داروهای دیگر برای درمان ناتوانی جنسی

داروهای دیگر برای ناتوانی جنسی و راه های درمان اختلال نعوظ مردان شامل موارد زیر هستند:

تزریق خودی الپروستادیل

در این روش، از سرنگ با سوزن بسیار نازک استفاده ‌کنید تا الپروستادیل (کاورجکت، ادکس) را در پایه یا کناره‌های آلت تناسلی تزریق کنید. در برخی موارد، داروهایی که معمولاً برای سایر شرایط استفاده می‌شوند به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها برای تزریق در آلت تناسلی به کار می‌روند. نمونه‌های آن شامل الپروستادیل و فنتولامین هستند. اغلب این داروهای ترکیبی به نام‌های bimix (ترکیب دو دارو) یا trimix (ترکیب سه دارو) شناخته می‌شوند.

هر تزریق با دوزی انجام می‌شود که نعوظی طولانی‌تر از یک ساعت ایجاد نکند. از آنجایی که از سوزن بسیار نازکی استفاده می‌شود، درد ناشی از محل تزریق معمولاً اندک است. بهترین آمپول برای تقویت قوای جنسی ، آمپول آلپروستادیل می باشد.

عوارض جانبی می‌تواند شامل خونریزی خفیف ناشی از تزریق، نعوظ طولانی‌مدت و تشکیل بافت فیبروزی در محل تزریق باشد.

شیاف الپروستادیل میزراهی

برخی از مردان به جای تزریق دارو ، شیاف آلپروستادیل را وارد مجرای ادرار می کنند. شیاف یک داروی جامد است که شما آن را در بدن خود قرار می دهید تا در آنجا حل شود.

درمان داخل میزراهی الپروستادیل (میوز) شامل قرار دادن یک شیاف کوچک الپروستادیل درون آلت تناسلی در میزراه آلت است. از یک سرنگ مخصوص برای تزریق شیاف در میزراه آلت تناسلی استفاده می‌شود.

معمولاً نعوظ طی ۱۰ دقیقه شروع می‌شود و اگر مؤثر باشد، بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. عوارض جانبی می‌تواند شامل احساس سوزش در آلت تناسلی، خونریزی خفیف در میزراه و تشکیل بافت فیبروز داخل آلت تناسلی باشد.

جایگزین درمانی تستوسترون

ناتوانی جنسی در برخی افراد ممکن است با پایین بودن سطح هورمون تستوسترون در ارتباط باشد. در این موارد، می‌توان از درمان جایگزینی تستوسترون به عنوان اولین گام یا در ترکیب با دیگر درمان‌ها استفاده کرد.

  • پمپ آلت تناسلی، جراحی و ایمپلنت
  • پمپ آلت تناسلی با باتری
  • پمپ آلت تناسلی با باتری برای ناتوانی جنسی 

هنگامی که نمی‌توانید نعوظ پیدا کنید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟

ناتوانی جنسی می‌تواند احساسات متفاوتی را در شما برانگیخته کند. ممکن است احساس خجالت، سرخوردگی، گناه، شرم، خشم یا “کم‌ارزش‌تر” داشته باشید. این می‌تواند منجر به احساسات بلندمدت‌تر و جدی‌تری مانند اضطراب و افسردگی شود. اما لازم نیست با این احساسات زندگی کنید. ناتوانی جنسی رایج است و بازتابی از ارزش شما به عنوان یک فرد نیست. 

منبع 

https://www.mayoclinic.org

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم