عکس سنگ کلیه ۱۷ و ۱۶ میلیمتری

سنگ کلیه شایع ترین بیماری اورولوژیکی است، که باعث درد و ناراحتی می شود. این سنگ ها از مواد معدنی و املاحی تشکیل شده اند که با ادرار دفع نمی شوند. سنگ کلیه با اندازه حداکثر ۵ میلی متر، می تواند از حالب عبور کند. با این حال، سنگ های بزرگ تر نمی توانند به سرعت در دستگاه ادراری حرکت کنند و باید با جراحی تجزیه و متلاشی شوند. سنگ های کلیه ی بزرگ تر مانند: سنگ کلیه ۱۶ میلیمتری یا بیشتر از آن می توانند، باعث درد طاقت فرسا، عفونت ادراری، زخم کلیه و غیره شوند. از این رو، سنگ کلیه ۱۶ میلیمتری، باید بلافاصله و بدون هیچ تأخیری درمان شود. اگر از یک سنگ کلیه ۱۶ میلی متری رنج می برید، برای درمان بی خطر و پیشرفته به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

درمان سنگ کلیه ی بزرگ

تشخیص سنگ کلیه بزرگ

در صورت داشتن علائم سنگ کلیه سنگ کلیه ۱۶ میلیمتری، متخصص اورولوژی ممکن است آزمایش های تشخیصی زیر را برای تأیید وجود سنگ کلیه و تدوین یک برنامه ی درمانی انجام دهد:

درمان سنگ کلیه بزرگ

برای برداشتن سنگ کلیه ی ۱۶ میلی متری، به جراحی نیاز است. در ادامه به برخی از گزینه های جراحی برای سنگ کلیه اشاره می کنیم که در نهایت متخصص پس از تشخیص این بیماری، بهترین آن ها را برای فرد تعیین خواهد کرد.

درمان سنگ کلیه بزرگ با جراحی

سنگ کلیه ۱۷ میلیمتری

سنگ کلیه بزرگ سنگ هایی هستند که اندازه آن ها تقریبا از ۵ میلی متر بزرگتر باشد به همین دلیل سنگ کلیه ۱۷ میلیمتری جزو سنگ های بزرگ محسوب می شود. براساس اندازه ی آن ، این نوع سنگ ها ممکن است در حرکت از طریق دستگاه ادراری به خارج از بدن مشکل داشته باشند. این سنگ ها مستعد لخته شدن هستند و باعث درد شدید و سایر علائم سنگ کلیه میشوند.

معمولا برای درمان و برداشتن سنگ کلیه بزرگ از روش جراحی استفاده می شود.دلایلی که باعث شروع درمان جراحی می شود شامل :

• سنگی که جا افتاده و خود به خود دفع نمی شود.
  • درد شدیدی که صبر کردن برای دفع خود به خودی سنگ را دشوار می کند.
  • داشتن سنگی که مانع جریان ادرار از کلیه می شود.

چگونه سنگ کلیه ۱۷ میلی متری را از بین می برند؟

لیتوتریپسی با موج شوک خارج از بدن ESWL (سنگ شکنی کلیه ) یک روش سرپایی است که به بیهوشی نیاز دارد و معمولا ۴۵ تا یک ساعت طول میکشد. لیتوتریپسی از امواج ضربه ای استفاده میکند که سنگ کلیه را به قطعات بسیار کوچک تری تجزیه می کند که راحت تر از طریق دستگاه ادراری عبور می کنند.

سنگ کلیه ۱۷ میلیمتری

عکس سنگ کلیه ۱۷ میلیمتری

سوالات متداول سنگ کلیه ۱۶میلی متری

من به دلیل سنگ کلیه ۱۶ میلی متری در کلیه راستم، درد شدیدی دارم. آیا دارویی وجود دارد که بتواند آن را برطرف کند؟

سنگ کلیه ی ۱۶ میلی متری را نمی توان از طریق داروی خوراکی برطرف کرد. اگر سنگ کلیه ۱۶ میلی متری برای شما تشخیص داده شده است، فوراً با یک اورولوژیست مشورت کنید. درمان جراحی برای از بین بردن دائمی سنگ کلیه ضروری است.

بهبودی پس از برداشتن سنگ کلیه ۱۶ میلی متری از طریق جراحی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا پس از جراحی برداشتن سنگ کلیه به طور کامل بهبود پیدا کنید. دوره ی نقاهت برای جراحی های کم تا غیرتهاجمی کوتاه و راحت است. با این حال، بهبودی ممکن است بیش از چهار هفته پس از جراحی باز سنگ کلیه زمان ببرد.

آیا به تأخیر انداختن درمان سنگ کلیه ی ۱۶ میلی متری اشکالی دارد؟

بهتر است، درمان سنگ کلیه ی ۱۶ میلی متری را به تعویق نیندازید. سنگ کلیه ی ۱۶ میلی متری می تواند باعث درد شدید، ناراحتی و عوارض دیگری مانند خون در ادرار شود. بنابراین، برای پیشگیری از عوارض تهدید کننده ی زندگی، به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد.

چه زمانی پزشکان جراحی برداشتن سنگ کلیه را توصیه می کنند؟

در صورتی که سنگ کلیه بزرگ تر از ۵ میلی متر باشد و باعث درد شدید مکرر شود، اورولوژیست ممکن است عمل برداشتن سنگ کلیه را توصیه کند. علاوه بر این اگر سنگ در حالب گیر کند، به جراحی فوری نیاز خواهد بود. اگر جراحی در هر دو حال به تعویق بیافتد، ممکن است احتمال بروز عوارضی مانند زخم، تورم و حتی نارسایی کلیه را افزایش دهد.

درکتر رضا ولی پور متخصص اورولوژی