عمل جراحی سرطان بیضه یا عمل ارکیکتومی

جراحی اولین گزینه ی درمانی برای بسیاری از مردان مبتلا به سرطان بیضه می باشد. انواع مختلفی از عمل جراحی سرطان بیضه وجود دارد. نوع عمل جراحی شما با توجه به نوع سرطان بیضه، میزان گستردگی سرطان و عوامل دیگر مشخص می شود. در برخی از موارد بعد از جراحی، بیمار به درمان های تکمیلی دیگر مثل شیمی درمانی و اشعه نیاز خواهد داشت.

ارکیکتومی چیست؟

ارکیکتومی یا ارکیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن یک یا هر دو بیضه می باشد. بیضه ها دو اندام کوچک هستند که در کیسه ای از پوست زیر آلت تناسلی آویزان می شوند. بیضه ها اسپرم و هورمون های مردانه از جمله تستوسترون را می سازند. جراحی برداشتن بیضه مردان درمان متداولی برای سرطان بیضه یا درمان عارضه های دیگری مانند سرطان پروستات می باشد.

عمل جراحی سرطان بیضه 

ارکیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن بیضه می باشد. جراحی برای برداشتن بیضه مبتلا به سرطان ، عمل ارکیکتومی رادیکال اینگوینال نامیده می شود. 

اگر سرطان بیضه دارید ، کل بیضه آسیب دیده باید برداشته شود زیرا تنها برداشتن تومور ممکن است منجر به گسترش سرطان شود. با برداشتن کل بیضه ، شانس شما برای بهبودی کامل بسیار بهبود می یابد.

اگر سرطان بیضه در مراحل اولیه تشخیص داده شود ممکن است ارکیدکتومی تنها درمانی باشد که به آن نیاز دارید.

در عمل ارکیکتومی بیضه ، یک برش درست در بالای ناحیه شرمگاهی ایجاد می شود و بیضه به آرامی از طریق دهانه از کیسه بیضه خارج می شود. پس از آن جراح تومور را به همراه بیضه و طناب اسپرماتیک بر می دارد. طناب استرماتیک شامل بخشی از مجرای دفران و همچنین عروق خونی و لنفاوی است که می تواند به عنوان مسیری برای گسترش سرطان بیضه به بقیه بدن عمل کند.

بیشتر سرطان های بیضه به طور معمول با این جراحی درمان می شوند حتی سرطان هایی که گسترش یافته باشند.

شما میتوانید یک بیضه مصنوعی را در داخل کیسه بیضه خود قرار دهید تا ظاهر بیضه شما به شدت تحت تاثیر قرار نگیرد. بیضه مصنوعی معمولا از سیلیکون ساخته می شود که نوعی پلاستیک نرم است. پس از ارکیدکتومی اغلب ممکن است به سرعت مرخص شوید ، اگرچه ممکن است تا چند روز در بیمارستان بمانید.

چه زمانی عمل جراحی سرطان بیضه توصیه می شود؟

بیشتر مردان مبتلا به سرطان بیضه باید عمل جراحی خروج بیضه ی مبتلا به سرطان را انجام دهند. در صورتی که سرطان پخش شده و به غدد لنفاوی پشت شکمی نیز رسیده باشد، عمل جراحی خروج این اندام نیز باید به دستور کار اضافه شود. این عمل جراحی معمولاً به طور مجزا انجام می شود.

عمل جراحی پروستاتکتومی رادیکال باز

انواع عمل جراحی سرطان بیضه

به طور کلی دو نوع اصلی برای عمل های جراحی سرطان بیضه وجود دارد:

ارکیکتومی رادیکال اینگوینال

برای انجام عمل جراحی ارکیکتومی رادیکال اینگوینال، جراح یک برش درست بالای محل مو های زائد تناسلی ایجاد خواهد کرد. سپس بیضه ی مبتلا به سرطان از طریق کانال اینگوینال از بدن بیمار خارج می شود. پس از آن، جراح مجرای اسپرماتیک را قطع می کند (این مجرا بیضه ی شما را به ناحیه ی شکم متصل می کند). طی عمل جراحی ارکیکتومی رادیکال اینگوینال، جراح باید بسیار محتاطانه عمل کرده تا سلول های سرطانی را به نواحی سالم جا به جا نکند.

در صورت وجود سرطان در هر دو بیضه ی بیمار، جراح طبیعتاً هر دو بیضه را از بدن خارج خواهد کرد. کیسه ی بیضه ی بیمار در عمل ارکیکتومی رادیکال اینگوینال، سر جای خود خواهد ماند. در صورت تمایل، می توانید در آینده از عمل جایگذاری بیضه ی مصنوعی استفاده کنید.

تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی  (RPLND)

عمل جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی به منظور خروج غدد لنفاوی پشت شکمی صورت می گیرد. این عمل جراحی زمانی انجام می شود که سرطان بیضه به غدد لنفاوی پشت شکمی سرایت کرده باشد. عمل جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی معمولاً با یک فاصله ی زمانی کوتاه بعد از روز انجام عمل خروج بیضه ی مبتلا به سرطان انجام می شود؛ اما در برخی از موارد هم ممکن است در همان روز عمل پیشین، این عمل جراحی نیز انجام شود.

در بیشتر موارد، عمل جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی با ایجاد یک برش بزرگ در وسط ناحیه ی شکم صورت می گیرد. همچنین، می توان این عمل جراحی را با ایجاد چند برش کوچک تر نیز انجام داد. در صورت به کار گیری روش ایجاد چند برش شکمی کوچک، ابزار نازک جراحی وارد این برش ها شده تا غدد لنفاوی مبتلا به سرطان از این طریق از بدن بیمار خارج شوند. همچنین، جراح با استفاده از یک دوربین داخلی بسیار کوچک تصاویر ناحیه ی جراحی را روی یک مانیتور تحت نظر خواهد داشت.

به این نوع از جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی، عمل جراحی لاپاروسکوپی گفته می شود. در روش اولیه، یعنی ایجاد برش بزرگ در وسط شکم، بیمار به زمان بیشتری برای ریکاوری (بهبودی) پس از جراحی نیاز خواهد داشت. اما از سوی دیگر، این خطر در روش جراحی لاپاروسکوپی وجود دارد که تمامی غدد لنفاوی سرطانی از بدن بیمار خارج نشود. بنابراین، روش چند برشی جراحی لاپاروسکوپی امروزه جراحی استاندارد خروج غدد لنفاوی سرطانی محسوب نمی شود. عمل جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی یک عمل پیچیده است. این جراحی باید توسط یک جراح با تجربه و خبره انجام شود که سابقه ی انجام چنین عمل هایی را دارد.

جراحی لاپاراسکوپی 

در برخی از موارد ، جراح می تواند غدد لنفاوی را از طریق برش های پوستی بسیار کوچک در شکم با استفاده از لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی بلند و نازک خارج کند. لاپاراسکوپ یک لوله باریک و نازک و نورانی با دوربین کوچک در انتهای آن است که به پزشکان اجازه می دهد داخل شکم را ببینند. در این نوع از جراحی دست های جراح در داخل بدن بیمار قرار نمیگیرد.

در جراحی لاپاراسکوپی ، پس از خواباندن ، بیمار به پهلو میخوابد سپس چندین برش کوچک روی شکم شما ایجاد می شود. لاپاراسکوپ و ابزارهای جراحی از طریق برش ها برای برداشتن غدد لنفاوی وارد می شوند. سپس برش ها بسته می شوند و شما از خواب بیدار می شوید.

بیماران در این روش به سرعت بهبود می یابند و خیلی زود بعد از عمل راه می روند. همچنین درد کمتری دارند و بیماران زودتر غذا می خورند.

 

جزئیات عمل جراحی سیستکتومی

خطر ها و عوارض جانبی احتمالی جراحی

تمامی عمل های جراحی با خطراتی همراه هستند. برخی از خطر های احتمالی عمل های جراحی جدی در ادامه آمده است:

در ادامه به برخی دیگر از عوارض جانبی احتمالی پس از عمل مختص به عمل جراحی سرطان بیضه پرداخته ایم. می توانید از پزشک خود جویا شوید که بیشتر در معرض خطر مواجهه با کدام یک از این موارد قرار دارید:

  • مشکلات ناباروری: اگر می خواهید در ادامه ی زندگی بچه دار شوید، می توانید با پزشک خود در رابطه با ذخیره ی اسپرم خود در بانک اسپرم پیش از انجام این عمل، مشورت کنید. البته، در صورتی که تنها قرار به خروج یک بیضه ی شما باشد، باید بدانید که بیضه ی دیگر به تنهایی قادر به تولید اسپرم و هورمون خواهد بود. طبیعتاً در صورت خروج هر دو بیضه، بدن دیگر قادر به اسپرم سازی نبوده و قدرت باروری از بیمار گرفته خواهد شد.
  • ناتوانی در انزال: آسیب به اعصاب ناحیه ی اندام تناسلی می تواند منجر به ناتوانی بیمار در انزال شود که به این مشکل «انزال بازگشتی» گفته می شود. انزال بازگشتی بیشتر در مردانی که عمل جراحی تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی را داشته اند دیده می شود. این مشکل تأثیری روی احساس ارضا یا توانایی نعوظ شما نخواهد داشت، اما منی از اندام تناسلی شما خارج نخواهد شد. در نتیجه ی این امر شما نا بارور خواهید بود. انجام عمل جراحی توسط یک جراح با تجربه و عدم آسیب رساندن به اعصاب می تواند از بروز این عارضه پیشگیری کند.
  • نارضایتی از ظاهر جدید کیسه ی بیضه ی خالی شده: اگر چنین احساسی دارید، می توانید برای انجام عمل جایگذاری بیضه ی مصنوعی اقدام کنید. بیضه های مصنوعی با پر کردن این جای خالی، ظاهری طبیعی به اندام تناسلی شما داده. این اندام مصنوعی جنس، وزن و احساسی طبیعی دارد.
  • تغییرات هورمونی: در صورت خروج هر دو بیضه، شما دچار افت شدید سطح هورمون ها خواهید شد. این عارضه می تواند منجر به تغییرات خلق و خو، افسردگی و اضطراب شود. علاوه بر این، کاهش سطح تستسترون می تواند کاهش میل جنسی و توده ی عضلانی و استخوانی را به همراه داشته باشد. می توانید با انجام آزمایش خون سطح تستسترون خود را تحت نظر داشته باشید تا با اعمال ژل، برچسب یا تزریق تستسترون، سطح این هورمون را به میزان طبیعی خود بازگردانید.
درمان اگزمای کیسه بیضه

پیشگیری کامل از عوارض جانبی احتمالی این عمل های جراحی به طور کامل امکان پذیر نیست. پس پیش از انجام عمل باید به این احتمالات واقف باشید. با مشاوره با پزشک خود می توانید به آسان تر شدن مراحل ریکاوری پس از عمل جراحی خود کمک کنید.

آماده شدن برای عمل جرای سرطان بیضه

معمولاً پیش از انجام عمل جراحی درمان سرطان بیضه، با جراح خود در رابطه با چگونگی و فرآیند این عمل جراحی صحبت خواهید کرد. طی این جلسه می توانید تمامی سؤالات خود در این زمینه را مطرح کرده و هر گونه نگرانی درونی خود را با پزشک در میان بگذارید. می توانید در رابطه با زخم های پس از جراحی و ظاهر آنها با پزشک صحبت کنید. در صورتی که تمایل به فرزند آوری در آینده ی خود دارید، در رابطه با احتمال ناباروری تمامی سؤالات و نگرانی های خود را برای پزشک خود بازگو کنید. شما می توانید اسپرم خود را پیش از عمل جراحی ذخیره کنید، تا در آینده از آن برای عمل های فرزند آوری استفاده کنید. به این فرآیند ذخیره سازی یا بانک اسپرم گفته می شود و بسیاری از مبتلایان به سرطان بیضه، پیش از انجام عمل خروج بیضه این کار را انجام می دهند.

پس از اتمام جلسه ی مشاوره، باید رضایت نامه ی عمل جراحی خود را امضا کنید. داشتن این رضایت نامه برای انجام عمل جراحی ضروری خواهد بود. شما همچنین ممکن است با پزشک یا پرستار بیهوشی عمل خود -که وظیفه ی اعمال داروی بیهوشی عمومی شما در زمان جراحی را بر عهده دارد- نیز صحبت کنید. این دارو ها باعث می شوند شما طی مراحل انجام عمل خواب بوده و دردی را احساس نکنید. همچنین، پزشک بیهوشی طی عمل جراحی درمان سرطان بیضه، شما را به طور دقیق تحت نظر داشته تا از سلامت شما اطمینان حاصل شود. پزشک بیهوشی در رابطه با سابقه ی سلامتی، بیماری ها و دارو های مصرفی شما سؤالاتی را مطرح خواهد کرد.

طی عمل جراحی درمان سرطان بیضه 

در روز عمل جراحی درمان سرطان بیضه، شما به اتاق عمل منتقل خواهید شد. تیم جراحی شما شامل جراح، تکنسین بیهوشی و کادر پرستاران می شود.

طی این عمل جراحی، به طور معمول انتظار موارد زیر می رود:

  • شما به تخت عمل منتقل می شوید.
  • یک لاین درون وریدی (تو رگی یا IV) به بازو یا دست شما متصل می شود. گاهی از مواقع، لاین IV در اتاق پیش از جراحی به شما متصل می شود.
  • کادر جراحی سیم های ECG را با برچسب های کوچک به ناحیه ی سینه ی شما می چسباند تا ضربان قلب شما طی عمل جراحی تحت نظر بماند. همچنین، طی این عمل برای بررسی فشار خون، یک بازو بند فشار سنج خون دور بازوی شما خواهد بود.
  • از طریق لاین IV دارو های بیهوشی به جریان خون بدن شما تزریق می شود تا وارد فاز بیهوشی عمومی شوید.
  • اندام های خارج شده طی عمل جراحی، و محل و اندازه ی برش های جراحی بسته به نوع عمل جراحی شما متفاوت خواهد بود.

مزایای عمل ارکیکتومی چیست؟

برای بیماران مبتلا به سرطان بیضه ارکیکتومی یک درمان موثر برای برداشتن تومور و به دست آوردن تشخیص است. 

اثرات عمل ارکیکتومی چیست؟

از دست دادن یک بیضه معمولا تاثیری بر توانایی مرد برای نعوظ و رابطه جنسی ندارد. اما اگر هر دو بیضه برداشته شود ، نمی توان اسپرم ساخت و مرد نابارور می شود. همچنین بدون بیضه مرد نمی تواند تستوسترون کافی تولید کند ، این موضوع می تواند میل جنسی را کاهش دهد و بر توانایی او برای داشتن نعوظ تاثیر بگذارد.

اثرات دیگری که می تواند بگذارد شامل خستگی ، گرگرفتگی و از دست دادن توده عضلانی می باشد. این عوارض جانبی را می توان با مصرف مکمل های تستوسترون چه به صورت ژل و یا پچ جبران کرد. 

معمولا مردان مبتلا به سرطان بیضه جوان هستند و ممکن است نگران تغییرات ظاهری خود باشند حتی ممکن است نگران واکنش شریک زندگی خود باشند . همانطور که در بالا اشاره کردیم این افراد می توانند از پروتز و یا بیضه های مصنوعی استفاده کنند.

چه زمانی باید در مورد ارکیکتومی به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر موارد زیر را مشاهده کردید فورا با پزشک خود تماس بگیرید :

  • ایجاد تب شدید
  • ایجاد مشکل در ادرار
  • از دست دادن حس در کیسه بیضه خود
  • اگر چرک و یا خون از محل جراحی بیرون می آید
  • اگر گرگرفتگی ، خستگی یا افسردگی دارید با پزشک خود تماس بگیرید این موارد علائم کاهش سطح هورمون است اکه پزشک باید دارو تجویز کند.

بعد از انجام عمل برداشتن بیضه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

بعد از جراحی بیضه مردان و عمل توده بیضه باید مراقبت هایی را طبق دستور پزشک خود انجام دهید :

  • بهتر است داروهای تجویز شده از سمت پزشک خود را به طور مرتب مصرف کنید.
  • بهتر است تا چند هفته بعد از عمل رژیم غذایی خود را رعایت کنید.
  • در هفته های اول بیمار دارای محدودیت هایی در فعالیت های روزانه خود می باشد. معمولا ۴ هفته طول می کشد تا فرد به روال قبل خود برگردد.
  • تا ۴ هفته انجام فعالیت های سنگین ممنوع می باشد.
  • برای استحمام و دوش گرفتن حداقل باید یک هفته از عمل شما گذشته باشد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم