علائم سرطان پروستات بدخیم چیست؟ آن ها را سریعا شناسایی کنید!

علائم پروستات چیست؟ سرطان پروستات  معمولا در مراحل ابتدایی علامت و نشانه ای ندارد. این سرطان معمولا از طریق آزمایش PSA و DRE کشف میشود، به این آزمایش ها غربالگری می گویند. ممکن است در آزمایش ها از بیوپسی پروستات استفاده کنند.

اگر این دو آزمایش احتمال وجود سرطان پروستات را گزارش کنند، برای تشخیص سرطان پروستات، آزمایش ها و پایش های بیشتری نیاز است. در این مرحله ممکن است بزرگی پروستات تشخیص داده شود که در این صورت روش های بسیاری برای کوچک کردن پروستات به طور طبیعی وجود دارد. زمانی که سرطان پروستات شروع به ایجاد علائم و نشانه ها کند، معمولا در مراحل آخر تشخیص داده خواهد شد. ممکن است. در ادامه مطلب، علائم سرطان پروستات را توضیح خواهیم داد.

درمان پروستات بدخیم

علائم علائم سرطان پروستات بدخیم شامل موارد زیر باشند.

علائم پروستات بدخیم

• جریان ادرار ضعیف یا تکه تکه یا نیاز به زور زدن برای تخلیه ادرار
  • فوریت ادرار مکرر در شب
  • خون در ادرار
  • خون در مایع منی
  • شروع یک اختلال نعوظ جدید
  • درد یا سوزش هنگام ادرار کردن، چیزی که شیوع کمتری دارد
  • درد یا ناراحتی هنگام نشستن، که به دلیل بزرگی پروستات ایجاد میشود

بیشتر بخوانید

متخصص اورولوژی می گوید اگر بر روی دستگاه تناسلی خود ضایعه گوشتی و یا خال مشاهده کردید هرگز به راحتی از آن چشم پوشی نکنید. آیا می دانید زگیل تناسلی چیست؟ آیا با روش های انتقال زگیل تناسلی در مردان آشنا هستید؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

زگیل تناسلی در مردان

بعضی اوقات مردانی که سرطان پروستات دارند هیچ کدام از این تغییرات را نخواهند داشت. دیگر مشکلات غیر سرطانی پروستات، مانند BPH یا بزرگی خوش خیم پروستات، میتواند علائم مشابهی را ایجاد کند. یا ممکن است علت ایجاد علائم مشکلی باشد که سرطان نیست. همچنین علائم ادراری می توانند به دلیل عفونت مثانه یا دیگر مشکلات ایجاد شوند.

اگر سرطان به خارج از سرطان منتشر شود، ممکن است فرد دچار موارد زیر شود:

• درد در کمر، لگن، ران، شانه یا دیگر استخوان ها
  • تورم یا تجمع مایعات در پا یا ساق
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تغییر در اجابت مزاج

سرطان بیضه

اگر در مورد تغییراتی که دچار آن شده اید نگران هستید، لطفا با پزشکتان صحبت کنید. پزشکتان از شما خواهد پرسید که چه مدتی است که به علائم پروستات بدخیم دچار شده اید، و همچنین سوالات دیگر. این ها برای کمک به کشف کردن سرطان هستند که به آن تشخیص سرطان می گویند. اگر سرطان تشخیص داده شود، بهبود علائم موجود بخش مهمی از درمان و مراقبت های سرطان هستند. همچنین ممکن است به این کار مدیریت علائم، درمان تسکین دهنده یا درمان حمایتی گفته شود. حتما در مورد علائم پروستات بدخیم که به آن ها دچار هستید با پزشکتان صحبت کنید، این علائم شامل هرگونه نشانه یا تغییر در نشانه هایتان هستند.

حتما بخوانید

در بسیاری از آقایان غده پروستات می‌تواند بزرگ شود، که علائم و عوارضی را به دنبال دارد. البته بزرگ شدن پروستات قابل درمان است. آیا می دانید اندازه خطرناک پروستات چقدر است؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید

بزرگ شدن پروستات

عوامل خطرزا پروستات بدخیم

عوامل خطرزا چیزهایی هستند که شانس یک فرد برای ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. گرچه عوامل خطرزا اغلب بر ابتلای یک فرد به سرطان تاثیر می گذراند، اما اغلب به صورت مستقیم یا به خودی خود باعث سرطان نمی شوند. بعضی افراد با عوامل خطرزای شناخته شده هیچ گاه به سرطان مبتلا نخواهند شد، اما دیگر کسانی که عامل خطرزای شناخته شده ندارند به سرطان مبتلا میشوند. شناختن عوامل خطرزای شما و صحبت درمورد ان ها با پزشکتان ممکن است به انجام یک زندگی سالم و مراقبت های سلامت به شما کمک کند.

اگر به دنبال انتخاب روشی مناسب برای جراحی سرطان پروستات هستید و می خواهید با عوارض جراحی سرطان پروستات آشنا شوید بر روی دکمه زیر کلیک کنید

جراحی سرطان پروستات

ممکن است عوامل زیر خطر ابتلای مردان به سرطان پروستات را افزایش دهند:

سن

خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر میشود، به خصوص بعد از ۵۰ سالگی. بیشتر از ۸۰ درصد سرطان های پروستات در مردان ۶۵ ساله و بالاتر تشخیص داده میشوند. بیماران مسن تری که سرطان پروستات در آن ها تشخیص داده شده است میتوانند با چالش های منحصری روبه رو شوند، به خصوص با توجه به درمان سرطانشان.

نژاد و قومیت

مردان سیاه پوست در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات در برابر سفید پوستان قرار دارند. همچنین سیاه پوستان احتمال بیشتری دارد که در سنین پایین به سرطان پروستات مبتلا شوند همچنین احتمال بیشتری دارد که به تومور پیشرونده ای مبتلا شوند که به سرعت رشد میکند. علت دقیق برای این تفاوت ناشناخته است و ممکن است شامل ژنتیک، وضیت اجتماعی اقتصادی یا عوامل دیگر باشد. مردان اسپانیایی احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات و مرگ به دلیل آن در مقابل مردان سفید پوست غیر اسپانیانیی دارند. سرطان پروستات بیشتر در افراد آمریکای شمالی و شمال اروپا ایجاد میشود.

همچنین به نظر می رسد که سرطان پروستات در حال افزایش بین مردان آسیایی ساکن کشورهای پیشرفته، مانند هنگ کنک، سنگاپور و افراد ساکن آمریکا و شهرنشین های اروپایی، به خصوص در کسانی که شیوه زندگیشان دارای فعالیت جسمانی کم و فاقد رژیم غذایی سالم هستند است.

آیا می دانید برای درمان سرطان پروستات چه روش هایی وجود دارد؟ آیا سرطان پروستات درمان قطعی دارد؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

تکرر ادرار در شب

پیشینه خانوادگی

سرطانی پروستاتی که بین افراد خانواده وجود داشته باشد، سرطان پروستات فامیلیال نامیده میشود، و تقریبا در ۲۰ درصد موارد ایجاد میشود. این نوع از سرطان پروستات به این دلیل ترکیبی از ژن ها مشترک و محیط مشترک یا موارد موثر در زندگی رخ می دهد. سرطان پروستات ارثی، به معنی این است که سرطان با وراثت به افراد نسل بعد منتقل شود نارد بوده و تقریبا ۵ درصد موارد سرطان را شامل میشود. سرطان پروستات ارثی زمانی ایجاد میشود که در ژن ها تغییر یا جهشی ایجاد شود که از طریق یک ژن به نسل های بعد منتقل شود.

اگر سرطان پروستاتی مردی دارای موارد زیر باشد به سرطان پروستات ارثی شک کرده میشود:

– ۳ یا تعداد بیشتری مرتبط درجه یک با سرطان پروستات
– وجود سرطان پروستات در ۳ نسل از یک سمت خانواده (پدری یا مادری)
– ۲ یا تعداد بیشتری از افراد خیلی نزدیکان، مانند پدر، برادر، پسر، پدربزرگ، دایی، عمو یا پسر این افراد، در یک سمت از خانواده (پدری یا مادری) با سرطان پروستات قبل از ۵۵ سالگی تشخیص داده شوند. در مردی که نزدیکان درجه یک او –یعنی پدر، برادر یا پسر- دچار سرطان پروستات باشند، احتمال ابتلای او ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مقدار میانگین است. حتی با افزایش تعداد مبتلایان مرتبط احتمال ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد.

سندرم سرطان سینه و تخمدان وراثتی

این سندرم با جهش های وابسته به ترمیم دی ان ای ژن های BRCA1 و/یا BRCA2 مرتبط است. این سندرم معمولا با افزایش خطر سرطان سینه و سرطان تخمدان در خانم ها مرتبط است. در هر حال، همچنین مردانی که این سندرم را دارند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه و نوع پیشرفته تری سرطان پروستات دارند. جهش در ژن های یاد شده با درصد کمی از سرطان های پروستات فامیلیال در ارتباط است. مردی که جهش در ژن های یاد شده را دارد باید پایش برای سرطان پروستات در سنین پایین را درنظر داشته باشد.

ممکن است آزمایش ژنتیک تنها راه تایید شده برای خانواده هایی که ممکن است به این سندرم مبتلا باشند باشد. اگر شما به دلیل پیشینه خانوادگیتان در این باره نگران هستید، با یک متخصص ژنتیک یا پزشکتان برای اطلاعات بیشتر صحبت کنید.

دیگر تغییرات ژنتیکی

دیگر ژن هایی که ممکن است احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات را داشته باشند شامل ژن های HPC1، HPC2، HPCX، CAPB، ATM و FANCA هستند. در هر حال نشان داده نشده که هیچ کدام از این ژن ها به صورت مستقیم باعث ابتلا به سرطان پروستات شوند یا مختص این بیماری باشند. پژوهش ها برای یافتن ژن های مرتبط با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات در حال انجام هستند، و پژوهشگران به صورتمداوم در مورد این که چگونه تغییرات ژنی میتوانند روی ایجاد سرطان پروستات نقش داشته باشند مطالبی را یاد می گیرند. اکنون، آزمایش ژنتیکی برای تخمین این که مردی چند درصد احتمال ابتلا به سرطان پروستات را دارد موجود نمی باشد.

قرار گیری در معرض مواد نارنجی

سرطان پروستات در دسته سرطان هایی قرار گرفته است که با قرار گیری در معرض مواد نارنجی در ارتباط هستند، این مواد شیمایی هستند که هنگام جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفتند. اگر شما کهنه سربازی هستید که با مواد نارنجی در تماس بوده اید، با پزشکتان حتما صحبت کنید.

عادت های غذایی

هیچ تحقیقی این که رژیم غذایی و مواد مغذی میتواند مستقیما باعث ایجاد یا پیشگیری از ایجاد سرطان پروستات شود را تایید نکرده است. در هر حال، بسیاری از پژوهش هایی که بر روی احتمال ارتباط بین عادات غذایی و ایجاد سرطان مطالعه کرده اند. برای مثال، چاقی با بسیاری از سرطان ها در ارتباط است، مانند سرطان پروستات، و رژیم غذایی سالم برای پیشگیری از اضافه وزن توصیه میشود.