متخصص پروستات در تهران

پروستات بین مثانه و آلت تناسلی، درست جلوی راست روده قرار گرفته است. این غده برای تغذیه و محافظت از اسپرم، مایع منی تولید می کند. مردان با بالا رفتن سن بایستی بیشتر مراقب پروستات خود باشند زیرا ممکن است بیماری های متعددی بر آن تاثیر بگذارند.

بیماری های رایجی که بر پروستات اثر می گذارند، سرطان پروستات و پروستاتیت (بزرگ شدن پروستات) هستند. به منظور پیشگیری از این بیماری ها یا تشخیص زودهنگام آنها، بایستی به محض احساس هرگونه ناراحتی با پزشک متخصص اورولوژی مشاوره نمود. بعضی از مواردی که نشاندهنده ی زمان مراجعه به دکتر پروستات هستند، عبارتند از:

بالا رفتن سن

هیپوگنادیسم

مردان با افزایش سن خود بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های خاصی مانند سرطان پروستات قرار می گیرند. راه حل مبارزه با این بیماری، تشخیص زودهنگام آن است. متخصصان توصیه می کنند که مردانی که علائم سرطان پروستات را تجربه می کنند، معاینه پروستات خود را به صورت منظم انجام دهند، حتی اگر فقط ۳۰ سال سن داشته باشند.

همچنین ممکن است مردان در دهه ۵۰ زندگی خود مشکلات غیرسرطانی پروستات را تجربه کنند. با وجود اینکه این مشکلات شدت کمتری نسبت به سرطان دارند، بعضی علائم آنها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در زندگی روزمره افراد شوند. بنابراین، مراجعه به دکتر پروستات برای چکاپ های روتین بایستی به یک روال مرسوم تبدیل شود.

علائم ادراری

از آنجایی که پروستات در نزدیکی مثانه و آلت تناسلی قرار دارد، افراد ممکن است هنگام ادرار کردن علائمی را احساس کنند. علائم ادراری شایعی که مردان تجربه می کنند و ممکن است نشاندهنده ی مشکلاتی در پروستات آنها باشد، به شرح زیر است:

مشکل در ادرار کردن

علت ورم بیضه

احساس درد هنگام ادرار کردن یکی از علائم شایع اکثر بیماری های پروستات است. گاهی اوقات امکان دارد علت آن، عفونت های باکتریایی یا مشکلات دیگر اندام های بدن مانند کلیه ها نیز باشد. پزشک پروستات برای تشخیص علت درد ممکن است انجام آزمایش های تشخیصی را تجویز کند.

جریان ضعیف و متناوب ادرار

ادرار یک مرد باید پرش و جریان ثابتی داشته باشد. اگر ادرار به طور مداوم در حین ادرار کردن جریان پیدا نکند، ممکن است نشاندهنده ی بزرگ شدن پروستات و یا سرطان پروستات باشد. برای از بین بردن سایر بیماری های احتمالی بایستی به پزشک متخصص مراجعه نمود.

رنگ غیرمعمول ادرار

ادرار قهوه ای

رنگ ادرار می تواند نشان دهنده سلامتی افراد باشد، بنابراین اگر رنگ آن به طور ناگهانی تغییر کرد بایستی احتیاط نمود. علائم پروستاتیت شامل کدر شدن ادرار یا وجود خون در آن است. خون همچنین می تواند نشانه بیماری های دیگری نیز باشد.

تکرر ادرار

شخص بایستی به الگوی ادرار کردن خود دقت کند. فاصله ی ادرار کردن ها باید با مقدار مایعات مصرفی متناسب باشد. در صورت مراجعه به دستشویی بیش از حد معمول، بهتر است با یک پزشک مشورت نمود؛ زیرا ممکن است نشانه بزرگ شدن پروستات باشد.

درد مکرر

تکرر ادرار

وجود درد نشانه ی درست کار نکردن یک قسمت از بدن است. در صورت دچار بودن به مشکلات پروستات، بایستی مراقب چند ناحیه بود؛ درد یا ناراحتی هنگام نشستن می تواند نشانه بزرگی پروستات باشد. در صورت احساس درد هنگام ادرار کردن نیز می بایست وجود عفونت را بررسی کرد.

اختلال جنسی

غده پروستات مایع منی را برای منی تولید می کند تا بتواند از اسپرم محافظت نماید. مردان مبتلا به مشکلات پروستات ممکن است دچار مشکل در ایجاد نعوظ یا حفظ آن شوند. به طور خاص، داشتن پروستات بزرگ می تواند منجر به اختلال نعوظ شود. گاهی اوقات، امکان دارد این افراد هنگام انزال نیز درد داشته باشند.

متخصصین اورولوژی، پزشکانی هستند که به طور خاص برای مقابله با بیماری های اندام های تناسلی مردانه و مجاری ادراری مردانه و زنانه آموزش دیده اند. آنها جراحان فوق تخصص نیز محسوب می شوند که به منظور درمان انواع بیماری های اورولوژیکی که با آن مواجه می شوند، بایستی دانشی در حوزه طب داخلی، بیماری های زنان و سایر زمینه ها نیز داشته باشند.

متخصصان اورولوژی پس از اتمام پزشکی عمومی خود، ملزم به گذراندن یک دوره آموزشی ۵ تا ۶ ساله برای گرفتن تخصص هستند. بعضی از آنها حتی ممکن است ۱ تا ۲ سال دیگر را برای گرفتن فلوشیپ پیشرفته در جراحی رباتیک یا اورولوژیک سرطان بگذرانند.

زمانی که پزشک عمومی به واسطه ی آزمایش یا معاینه بدنی، وجود اختلالی را در غده پروستات فرد تشخیص دهد؛ احتمالاً قدم بعدی مراجعه به اورولوژیست خواهد بود. اورولوژیست ها در بسیاری از مناطق در دسترس هستند و اکثر این متخصصان، بیوپسی تشخیصی پروستات یا جراحی رباتیک را نیز انجام می دهند.