آیا سرطان بیضه باعث ناباروری میشود؟

سرطان بیضه و ناباروری یکی از مواردی است که بالاترین نرخ بقا را در بین انواع سرطان ها دارد و پیامد های آن در باروری مردان، با توجه به روش های درمان متفاوت است.

سرطان بیضه یا درمان آن می تواند شما را نابارور کند. قبل از شروع درمان مردانی که بخواهند بچه دار شوند ممکن است اسپرم را در بانک اسپرم ذخیره کنند تا بعدا استفاده شوند.در ادامه مطلب، تاثیر سرطان بیضه بر باروری و تاثیر شیمی درمانی بر اسپرم مردان را توضیح خواهیم داد.

عمل جراحی سرطان بیضه چگونه است؟ 

ارکیدکتومی یک روش جراحی برای برداشتن بیضه می باشد. اگر سرطان بیضه دارید ، کل بیضه آسیب دیده باید برداشته شود زیرا تنها برداشتن تومور ممکن است منجر به گسترش سرطان شود. با برداشتن کل بیضه ، شانس شما برای بهبودی کامل بسیار بهبود می یابد.

اگر سرطان بیضه در مراحل اولیه تشخیص داده شود ممکن است ارکیدکتومی تنها درمانی باشد که به آن نیاز دارید.

شما میتوانید یک بیضه مصنوعی را در داخل کیسه بیضه خود قرار دهید تا ظاهر بیضه شما به شدت تحت تاثیر قرار نگیرد. بیضه مصنوعی معمولا از سیلیکون ساخته می شود که نوعی پلاستیک نرم است. پس از ارکیدکتومی اغلب ممکن است به سرعت مرخص شوید ، اگرچه ممکن است تا چند روز در بیمارستان بمانید.

سرطان بیضه چقدر شایع است؟

سرطان بیضه در مردان می تواند در هر سنی رخ دهد، اما در مردان جوان تر با میانگین سنی ۲۸ سال، شایع تر است. خوشبختانه، این نوع سرطان نادر است و نرخ بقای آن بیش از ۹۵ درصد می باشد. بیشتر سرطان های بیضه در سنین پایین تر رخ می دهند. این بدان معنی است که درصد بالایی از مردان قبل از اینکه صاحب فرزند شوند، به سرطان بیضه مبتلا می شوند. همچنین، متاسفانه احتمال کمی وجود دارد که مردان جوان تر بیضه های خود را بررسی کنند و یا از یک پزشک عمومی مشورت بگیرند. این امر می تواند بر گزینه های درمانی آن ها تاثیر بگذارد. گزینه های درمانی، هم به مرحله (استیج) سرطان و هم به نوع سرطان بستگی دارد.

سرطان بیضه

آیا روش های درمانی سرطان بیضه بر باروری مردان تاثیر می گذارد؟

در رابطه با تاثیر سرطان بیضه بر باروری باید گفت که، روش های مختلف درمان سرطان بیضه، می تواند باروری مردان را در درجات مختلف (موقت یا دائم)، تحت تاثیر قرار دهد. قبل از شروع درمان، پزشک این موضوع را با شما در میان می گذارد و در صورتی که احتمال کاهش باروری وجود داشته باشد، ممکن است بتوانید پیشاپیش اسپرم های خود را در بانک اسپرم نگهداری کنید.

سه نوع روش درمان اصلی عبارتند از:

  • عمل جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی یا پرتو درمانی

روش درمان به مرحله و نوع سرطان بیضه بستگی دارد.

  • تومورهای سلول زایای سمینوما (GCTs)

این تومورها معمولا کندتر رشد می کنند، اما برخی از آن ها ممکن است سریع رشد کنند. تومورهای سلول زایا (GCT) را می توان با برداشتن یک و یا هر دو بیضه، از طریق عمل جراحی درمان کرد. اما در صورتی که تومور به خارج از بیضه ها منتشر شود، معمولا بهترین درمان شیمی درمانی و یا پرتو درمانی است.

  • تومورهای سلول زایای غیر سمینوماتوز (NSGCTs)

این تومورها مختلف بوده و چهار زیرگروه اصلی دارند. برخی از انواع آن (مانند تراتوما) به شیمی درمانی و پرتو درمانی مقاوم هستند و بهتر است با عمل جراحی درمان شوند. در مقابل، کارسینوم کیسه زرده به خوبی به شیمی درمانی پاسخ می دهد.

  • تومورهای استرومال

این تومورها نادرتر هستند و از بافت های اطراف سلول های زایای بیضه ایجاد می شوند. این تومورها نیز می توانند از طریق عمل جراحی درمان شوند.

تصمیم گیری در مورد بهترین درمان برای شما ممکن است دشوار باشد. تیم سرطان شما توصیه هایی خواهد کرد ، اما تصمیم نهایی با شما خواهد بود.

هورمون تراپی سرطان پروستات

آیا برداشتن بیضه ها بر تستوسترون تاثیر می گذارد؟

برداشتن بیضه با عمل جراحی با عنوان ارکیدکتومی (orchidectomy) شناخته می شود. سرطان بیضه در بیشتر مردان فقط یکی از بیضه ها را تحت تأثیر قرار می دهد و برداشتن یک بیضه به ندرت بر توانایی بچه دار شدن آن ها تاثیر می گذارد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد در درصد کمی از مردان ممکن است بیضه باقی مانده سلامت لازم را نداشته باشد تا به مقدار کافی تستوسترون و اسپرم تولید کند که این اتفاق می تواند باروری آن ها را کاهش دهد. برخی از مردان ممکن است در هر دو بیضه خود دچار سرطان شوند و نیاز به برداشتن هر دو بیضه داشته باشند. در این صورت توانایی باروری خود را از دست خواهند داد.

به ندرت ممکن است برای درمان تومورهای NSGCT غدد لنفاوی از شکم برداشته شوند. این عمل جراحی می تواند باعث انزال رتروگرید شود. در انزال رتروگرید، مایع منی و اسپرم ها به جای بیرون آمدن از آلت تناسلی، به درون مثانه بر می گردد. در این صورت بچه دار شدن از طریق رابطه جنسی دیگر ممکن نخواهد بود، اما می توان مستقیما از بیضه ها اسپرم برداشته و شریک جنسی خود را از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) باردار نمود.

درمان جایگزینی تستوسترون :

اگر هنوز یک بیضه سالم باقی مانده است باید تستوسترون کافی تولید کند تا تفاوتی را متوجه نشوید. اگر مشکلی در باقی مانده بیضه شما وجود داشته باشد ممکن است علائم ناشی از کمبود تستوسترون را تجربه کنید. این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • خستگی
  • افزایش وزن
  • از دست دادن میل جنسی
  • کاهش رشد ریش
  • کاهش توانایی دستیابی یا حفظ نعوظ

درمان جایگزینی تستوسترون جایی است که به شما تستوسترون به شکل تزریق ، چسب پوستی یا ژل داده می شود تا به پوست شما مالیده شود. پس از انجام درمان جایگزین تستوسترون می توانید نعوظ را حفظ کنید و میل جنسی شما بهبود می یابد.

رادیوتراپی یا پرتو درمانی برای سرطان بیضه

رادیوتراپی معمولا باعث ناباروری نمی شود، اما خطراتی به همراه دارد. در طول درمان، پرتوهای رادیوتراپی اغلب به سمت غدد لنفاوی در وسط شکم و گاهی اوقات کشاله ران هدایت می شوند. از آنجایی که بیضه ها در نزدیکی این نواحی قرار دارند، احتمال کمی وجود دارد که مقداری از این پرتوها را دریافت کنند. با این حال، در بیضه های سالم، کاهش اسپرم ها معمولا چند ماه بعد از پایان درمان، جایگزین می شود و هرگونه ناباروری تا حد زیادی موقتی است. اما در صورتی که می خواهید در آینده بچه دار شوید، بهتر است در رابطه با ذخیره اسپرم ها با پزشک خود صحبت کنید.

باروری در طول درمان سرطان بیضه

در طول شیمی درمانی و پرتو درمانی، بهتر است همسر خود را باردار نکنید. این امر به این دلیل اهمیت دارد که در این درمان ها، خطر آسیب رسیدن به اسپرم ها وجود دارد و در نتیجه این اتفاق ممکن است به بچه نیز آسیب برساند. محافظت از شریک جنسی، در برابر تماس مستقیم با اسپرم های آسیب دیده نیز اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل، پزشکان استفاده از روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم را توصیه می کنند.

باروری بعد از درمان سرطان بیضه

به مردان توصیه می شود که تا یک سال بعد از پرتو درمانی یا شیمی درمانی، برای بچه دار شدن اقدام نکنند. این مدت زمان به اسپرم ها اجازه می دهد تا از هرگونه آسیبی که ممکن است درمان ایجاد کرده باشد، بهبود یابند. پس از این مدت، ممکن است چند سال طول بکشد تا توانایی باروری مردان به طور کامل بهبود پیدا کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که بچه دار شدن به طور متوسط ۶ سال طول می کشد. به طور کلی، توانایی باروری مردان کاهش می‌یابد اما میزان آن با توجه به نوع درمان انجام شده، بسیار متفاوت است. برخی مطالعات نشان می دهد که در طول روش های درمانی، باروری حدودا ۳۰ درصد کاهش می یابد، اما به نظر می رسد که پرتو درمانی بیشترین تاثیر را بر کاهش باروری دارد.

مطالعات دیگر نشان داده است که شیمی درمانی، عمل جراحی غدد لنفاوی و پرتو درمانی، همگی بیشترین احتمال کاهش باروری را دارند. اما دو نکته بسیار مهم وجود دارد که این مطالعات بر روی آن ها اتفاق نظر دارند. یکی این که هیچ گونه مدرکی مبنی بر ارتباط بین درمان سرطان بیضه با نقایص مادرزادی یا مشکلات دوران کودکی در نوزادان، وجود ندارد. مورد دوم این است که به مردان توصیه می شود اگر قصد بچه دار شدن دارند، قبل از انجام درمان، اسپرم های خود را ذخیره کنند. چنانچه در مورد تاثیر درمان بر توانایی طبیعی فرزندآوری خود نگران هستید، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. پزشک می تواند خطرات را با جزئیات بیشتری توضیح دهد و همچنین تعداد اسپرم های شما را قبل از درمان بررسی کند.

آیا سرطان بیضه درمان قطعی دارد؟

اگر سرطان بعد از درمان مرحله ۱ سرطان بیضه عود کند و در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، معمولا می توان با شیمی درمانی و احتمالا رادیوتراپی نیز آن را درمان کرد. برخی از انواع سرطان های ععود کننده بیضه دارای نرخ درمان بیش از ۹۵٪ می باشند.

تاثیر شیمی درمانی بر اسپرم مردان 

اثرات شیمی درمانی بر تولید اسپرم مردان ممکن است موقت یا دائمی باشد. اگر سلول های بیضه بیش از حد آسیب دیده باشند که نتوانند دوباره اسپرم سالم و بالغ تولید کنند شیمی درمانی می تواند باعث ناباروری دائمی شود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    مدتی هست که احساس درد در ناحیه بیضه سمت چپ میکنم و یک توده گرد کوچک هم متوجه شدم که در بیضه سمت چپ هست وسمت راست هم جدیدا یک یک توده پیدا شده که همزمان زیر کیله هام هم درد دارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا مراجعه حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر ۲۷ سالمه ومشکل کم کاری هیپوفیز دارم بیضه والتم کوچک است وبا مراجعه به فوق تخصص غدد امپولhcg ۵۰۰۰ از اول سال تا حالا ۵۷ تزریق کردم ودر آزمایش تستسترون به ۳.۹ رسید ودکتر ۳۵ دیه بزنم تا بیضه ها رشد کند وبعد می تونم ازواج کنم ایا با hcgبیضه ها رشد می کنند ایا راه درمانی است یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۲۸ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      تحت نظر همون فوق تخصص غدد باشین 

  • تصویر کاربر ولی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من16سال سن دارم توسن 12سالگی به مدت یک سال خودارضایی داشتم تاسن 13سالگی_ قبالا بهتون پیام دادم که یه درد توی بیضه سمت چپم دارم گفتید سنوگرافی بده منم دادم بعد تو نتیجه گفته بود که واریکوسل گرید یک داریدحالاچند تا سوال دارم
    1همین که احساس میکنم یه چیز اضافه توی بیضمه همین واریکوسله؟-2-وبعضی وقتا از فوتبال بر میگردم کمرم یک درد بسایر کم داره بازم واریکسله؟3- اندازه ها تقریبا فک کنم یکی هستن اما وقتی میشنم یادراز میکشم بیضه سمت چپم خیلی بیشتر از راست پایین قرار میگیر و پوستش شل شده اینم وارکوسله؟-4-حالت بیضه سمت چپم داخل کیسه یک طورقرار داره وسمت راست طور دیگه و یه درد بعضی وقتا هم تو سمت راست دارم اینم واریکوسله؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر ولی جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)
      ؟
    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مشکلی نداری 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید، میبخشید مزاحم میشم من پسری 19 ساله هستم که در هنگام خودارضایی هیچ اب منی از من خارج نمی شود و البته احساس ارضا و لذت جنسی داشتم تا زمانی که کرونا گرفتم از اون موقع احساس میکنم که اورگاسم کامل نمیشم اصلا یعنی ان لذت قبل را برام ندارد، برای ازمایش ادرار بعد از خودارضای هم مراجعه کردم که متاسفانه به علت وارد نبودن پرسنل مربوطه، ازمایش ادرار معمولی از من گرفتند. حالا اگز امکان دارد نام علمی این ازمایش را برای من بنویسد تا بروم و انجام بدهم خدا خیرتون بده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور پنجشنبه ۱۶ دی ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش ادرار از جهت رویت اسپرم 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده ۲۱ سال سن دارم مجرد هستم ۳ ماه پیش باشگاه رفتم وزنه سنگین زدم درد بیضه راست گرفتم دکتر مراجعه کردم با معاینه عفونت اپیدیدم تشخیص داد انتی بیوتیک نوشت ۲ هفته خوردم باز درست نشد دوباره دکتر مراجعه کردم سنوگرافی نوشت تو سنو هیدورسل خفیف و برجستگی اپیدیدم نشون داد الان ۳ ماه هست که این مشگل دارم درد کم شده ولی هنوز برجستگی اپیدیدم زیاد دم اپیدیدم هست با درد خفیف مصرف قرص الان من افلوکساسین ۲۰۰و قرص تقویت اسپرم دکتر نوشته برام زنجان دکتر سید فرشید اسمایلی الان مشگل بنده این که برجستگی اپیدیدم سفت میشه بعضی موقع من هنوز ازدواج نکردم دکتر جان کمکم کنید مرسی دعاتون میکنم
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۱۰ دی ۰( 2 سال پیش)
      سوزش ادرار دارم شب ادراری دارم الان دکتر گفته ۱ ماه این قرص ها را بخور بیا آزمایش اسپرم راه کار شما چیه دکتر جان من جوونم خیلی استرس دارم برا آینده کمکم کنید لطفا
    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      قرص پروترال اپاس شبی یکعدد + افلوکساسین ۳۰۰ هر ۱۲ ساعت + کپسول ۲۰۰ هر ۱۲ ساعت به مدت ۲ هفته بخور ، سفتی اپیدیدیم معمولا درست نمیشه و مهم هم نیست اصل قضیه اینه که دردش خوب بشه که شده ،کلا هم خودت رو سر کار نذار و به حرف ما پزشکا وگوش کن 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات