مشکلات آلت تناسلی مردان

هر گونه تغییر در آلت تناسلی، بیضه ها، کیسه بیضه و عادات ادراری شما ممکن است نشان دهنده ی یک مشکل جدی بوده و در برخی موارد، نیاز به مراقبت های فوری دارید. با این وجود، اکثر بیماری های آلت تناسلی درمان های سریع، ساده و بدون دردی دارند. ما در این مقاله با یک متخصص اورولوژی و یک متخصص سلامت جنسی در مورد علل، درمان و زمان مراجعه به پزشک، در زمان بروز مشکلات آلت تناسلی صحبت کرده ایم.

اگر هر تغییری در آلت تناسلی، بیضه ها یا کیسه بیضه ی خود مشاهده کرده اید، خجالت و غرور را کنار بگذارید و فوراً به یک متخصص مراجعه کنید. مشکلات آلت تناسلی نیز مثل خود آلت تناسلی، شکل ها و اندازه های مختلفی دارند. اما خبر خوب این است که اغلب این مشکلات به راحتی قابل درمان می باشند.

تغییر در آلت تناسلی

بیماری پیرونی

بیماری پیرونی، نوعی بیماری آلت تناسلی مردانه است که موجب انحراف، کوتاه شدن آلت تناسلی و احساس درد (به خصوص هنگام نعوظ) می شود. در برخی موارد، آلت تناسلی در هنگام نعوظ ممکن است ظاهری ناهموار و یا شکلی مانند ساعت شنی داشته و در اطراف بدنه ی آلت، نوارهای سفت و تنگ وجود داشته باشد. تقریباً ۳ الی ۵ درصد مردان به این بیماری مبتلا هستند. پیرونی غالباً در سنین میانسالی رخ می دهد. از سایر علائم این بیماری می توان به تشکیل بافت اسکار (پلاک) اشاره کرد. بافت اسکار ناشی از بیماری پیرونی، می تواند در زیر پوست آلت تناسلی به شکل یک توده ی تخت و یا یک بافت سفت ایجاد شود. فرد مبتلا به پیرونی ممکن است دچار درد، مشکل در رابطه ی جنسی و -در برخی موارد- اختلال نعوظ شود.

علت اصلی بیماری پیرونی مشخص نیست؛ اما متخصصان وارد شدن ضربه به آلت تناسلی (به ویژه در حالت نعوظ) را یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به این بیماری می دانند. درد و کج شدن آلت تناسلی معمولاً بعد از ۱۲ ماه بهبود می یابد. به همین دلیل، متخصصین معمولاً پیش از انجام عمل جراحی، به بیمار توصیه می کنند که اگر می تواند ۱۲ ماه از فعالیت های جنسی بپرهیزد و عمل را تا سال بعد به تعویق بیندازند.

تغییرات بیضه

سرطان بیضه یک بیماری بسیار نادر است. تنها ۱% از مردان مبتلا به سرطان در انگلیس، دچار سرطان بیضه هستند (حدود ۲۴۰۰ مورد در سال). مردان در اوایل ۳۰ سالگی بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند و با افزایش سن، احتمال ابتلا به سرطان بیضه کاهش پیدا می کند. شایع ترین علامت سرطان بیضه، وجود یک توده یا برآمدگی بدون درد به اندازه ی یک نخود (یا بزرگ تر) در یکی از بیضه ها است. از علائم دیگر این بیماری می توان به درد مبهم و احساس سنگینی در کیسه بیضه اشاره کرد.

بهتر است به طور مرتب اندام جنسی خود را چک کنید و در صورت مشاهده ی هر چیز غیر عادی، به پزشک خود اطلاع دهید. به خاطر داشته باشید که اگر سرطان بیضه زود تشخیص داده شود، در ۹۹% مواقع درمان خواهد شد. بهترین زمان برای چک کردن آلت تناسلی، بعد از حمام یا زیر دوش آب گرم است. در این مواقع، پوست بیضه نرم و شل بوده و شما به راحتی می توانید وجود ناهنجاری ها را احساس کنید. با کف دست خود کیسه ی بیضه خود را نگه دارید و از انگشتان دست و شست برای معاینه ی بیضه ها استفاده کنید.

تغییرات بیضه

مشکلات بهداشتی آلت تناسلی

علائمی مانند درد، تورم، خارش، بثورات روی آلت تناسلی و ترشحات بدبو، می تواند ناشی از بیماری بالانیت (التهاب کلاهک یا سر آلت تناسلی) باشد. مردانی که که ختنه نشده اند و تمیز کردن پوست ختنه گاه برایشان دشوار است، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند (در صورتی که پوست ختنه گاه آنقدر سفت باشد که نتوان آن را از اطراف نوک آلت تناسلی به عقب کشید، به آن بیماری فیموز گفته می شود). با این وجود، تحقیقات اخیر نشان داده است که علت اصلی این بیماری رعایت نکردن بهداشت فردی می باشد. به گفته ی پزشک: «نکته ی جالب اینجاست که شست و شوی بیش از حد آلت تناسلی و استفاده ی غیرضروری از آنتی باکتریال ها، ممکن است باعث نابودی یا کاهش باکتری های مفید پوست شود! بنابراین درک صحیح از میکروبیوم پوست، برای سلامت آلت تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است».

او همچنین در ادامه ذکر می کند: «سلامت عمومی بدن نقش مهمی در سلامت آلت تناسلی شما دارد. ترک سیگار، ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی سالم سرشار از میوه و سبزیجات تازه، می تواند قدمی مهم برای سلامت شما باشد». «به عنوان مثال، مشکلات نعوظ ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به آلت تناسلی باشد که یکی از نشانه های اولیه ی بیماری قلبی است. بنابراین هرگونه تغییر در آلت تناسلی و سلامت جنسی خود را به پزشکتان اطلاع دهید».

عفونت های مقاربتی

عفونت های مقاربتی (STIs) که ممکن است آلت تناسلی شما را درگیر کنند عبارتند از: هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی)، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، سیفلیس، کلامیدیا، سوزاک و تریکوموناس واژینالیس. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند که هر علائمی در آلت تناسلی، نشانه ی عفونت است. باید بدانید که اکثر افراد (به ویژه مردان) در صورت ابتلا به عفونت های مقاربتی هیچ علائمی را تجربه نمی کنند. به عبارت دیگر، بسیاری از علائم و مشکلات آلت تناسلی مردان مربوط به عفوت های مقاربتی نمی شود و علائم STI در تعداد کمی از مردان بروز پیدا می کند.

طبق گفته پزشک: «یکی از بهترین مثال ها برای درک بهتر این موضوع، بیماری کلامیدیا است. تحقیقات نشان داده است که ۷۰% مردان مبتلا به کلامیدیا هیچگونه علائمی ندارند». بنابراین، در زمان رابطه ی جنسی از کاندوم استفاده کنید و در صورت مشاهده ی علائم از کمک گرفتن خجالت نکشید! همچنین: «برای انجام معاینه و آزمایشات لازم می توانید به پزشک عمومی، کلینیک های سلامت جنسی و متخصصین اورولوژی مراجعه کنید. بهتر است بر ترس یا خجالت خود غلبه کرده و مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید. زیرا بسیاری از این مشکلات در صورت عدم درمان، ممکن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد کنند».

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری یا موارد غیر طبیعی در آلت تناسلی، بیضه یا کیسه بیضه و همچنین، تغییر در عادات ادراری، وجود خون در ادرار (یا وجود خون در جایی که نباید وجود داشته باشد)، درد و خارش بهتر است به پزشک مراجعه کنید. به گفته ی جراح اورولوژی: «هر گونه ناحیه ی قرمز رنگ روی آلت تناسلی که بعد از ۴ هفته از بین نرود، باید توسط پزشک معاینه شود.» «اغلب نواحی قرمز رنگ روی آلت تناسلی ناشی از التهاب است؛ اما در برخی موارد نادر ممکن است نشانه ی اولیه ی یک بیماری بدخیم (پیش سرطان) باشد. با این حال، همانطور که گفتیم این امر بسیار نادر است و سالانه تنها ۶۰۰ مورد در بریتانیا ثبت می شود».

همچنین: «سرطان آلت تناسلی می تواند به شکل های گوناگونی بروز پیدا کند. برخی از سرطان ها به صورت پوست ضخیم و سفت شده ی آلت تناسلی خود را نشان می دهند و برخی دیگر، مانند زخم هایی هستند که بهبود نمی یابند». «بنابراین، تمام مردان در صورت مشاهده ی هر گونه تغییر در آلت تناسلی اعم از جوش و تحریک پوست، زخم، تغییر در بافت یا رنگ پوست، وجود توده یا برآمدگی و … باید به پزشک مراجعه کنند». به طور مشابه، خون در ادرار یا ترشحات خونی نیاز به معاینه ی فوری پزشک دارد. همچنین، درد در زمان ادرار ممکن است از علائم عفونت یا حتی یک مشکل جدی در مثانه باشد.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهاب چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام وقت شما بخیر..‌چند وقتی که زیر کلاهک التم مثل زخم ولی نمیدنم مشکل چیه خیلی نگرانم اگه بشه کمکم کنید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      متخصص پوست مراجعه کن 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    چند سالی هست رو تنه آلت و زیرش پوستش دون دونای مایل به سفید روشونه ک ن درد داره ن خارش فقط دون دونه.. اذیت میکنه اینا چین راه درمانش چیه واقعا خستم کرده ممنون میشم جواب بدید🙏🙏🙏
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      مهم نیستن 

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام من روی الان یک سوراخ که انگار با سوزن سوراخ کردین و از طرف. دیگر در اومدن هست باید چیکار کنم ترشح هم در نمیاد نگران هستم به جز عمل چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      یا کاری نکن یا عمل کن 

  • تصویر کاربر محمود جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر میخوام بدونم عکسی که خدمتتون میفرستم زگیل تناسلی خست یا خیر
    سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      به نظر نمیاد زگیل باشه 

  • تصویر کاربر اردلان جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    جناب دکتر جایی خوندم تشکیل خال سیاه در جای زگیل رمان شده، می تواند نشانه ای از سرطان آلت تناسلی باشد.
    چنین چیزی ممکن هست!؟ چون در جای زگیل درمان شده بنده، این خال تشکیل شده
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      اگر اون خال در حال بزرگ شدن بود اون موقع باید ازش نمونه برداری کنیم ممکنه دوباره زگیل باشه 

درحال دریافت اطلاعات