کپسول تامسولوسین پیوسته رهش برای چیست؟

قرص تامسولوسین-خوراکی

نام تجاری دارو: Flomax CR

توجه: این مقاله، همه ی اطلاعات مربوط به این دارو را در بر نمی گیرد و مطالب آن به طور خلاصه بیان شده و جایگزین توصیه های پزشک محسوب نمی شود. در رابطه با این که آیا استفاده از آن برای شما ایمن، موثر و مناسب است، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه مطلب، در رابطه با کپسول تامسولوسین پیوسته رهش توضیح خواهیم داد.

داروی تامسولوسین چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول تامسولوسین پیوسته رهش در مردان، برای درمان علائم بزرگی پروستات (هایپرپلازی خوش خیم پروستاتBPH ) مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این دارو به کوچک تر شدن اندازه پروستات کمک نمی کند، اما عضلات اطراف غده پروستات و مثانه را شل کرده و به این ترتیب، علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات، از جمله مشکل در شروع دفع ادرار، جریان ضعیف ادرار، تکرر ادرار و احساس نیاز فوری برای دفع ادرار (برای مثال در طول شب) را برطرف نموده و یا کاهش می دهد.

این دارو همچنین ممکن است برای دفع سنگ کلیه از طریق ادرار و یا مشکلات شایع مثانه در زنان استفاده شود. کپسول تامسولوسین، نباید برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار بگیرد. تامسولوسین از دسته داروهایی است که با عنوان آلفا بلاکر شناخته می شوند، پس تنها در صورتی می توانید از این دارو استفاده کنید که پزشک آن را برای شما تجویز کرده باشد.

داروی تامسولوسین چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه مصرف داروی تامسولوسین چگونه است؟

پیش از شروع مصرف این دارو و همچنین قبل از هر بار مصرف مجدد، نحوه مصرف آن را مطالعه کرده و سوالات مربوطه را از پزشک خود یا دکتر داروساز بپرسید. داروی تامسولوسین را به صورت خوراکی و طبق دستور پزشک، یک بار در روز (به طور معمول) و قبل یا بعد از هر وعده غذایی خود مصرف کنید. این دارو را به صورت کامل میل کنید و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری نمایید، زیرا این کار می تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین، قرص ها را تنها در صورتی نصف کنید که دارای خط باشند و یا پزشک یا دکتر داروساز این کار را از شما بخواهد. مصرف کپسول تامسولوسین پیوسته رهش، ممکن است باعث افت ناگهانی فشار خون شود که می تواند سرگیجه و یا غش را به همراه داشته باشد. این خطر به ویژه در زمان شروع مصرف دارو و یا بعد از اینکه مصرف آن را قطع کرده و سپس مجددا شروع می کنید، بیشتر است.

در زمان استفاده از این دارو، اگر احساس ضعف و یا سرگیجه دارید، از قرار گرفتن در موقعیت هایی که در صورت غش کردن، امکان آسیب دیدن شما وجود دارد، خودداری کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، پزشک ممکن است به شما بگوید که اولین دوز تامسولوسین را قبل از خواب مصرف کنید، تا بدنتان به اثرات آن عادت کند. برای تاثیرگذاری بیشتر داروی تامسولوسین، آن را به طور منظم استفاده نمایید. برای کمک به یادآوری مصرف دارو، هر روز در یک ساعت مقرر آن را مصرف کنید. ممکن است ۴ هفته طول بکشد تا علائم بیماری بهبود پیدا کند. در صورتی که وضعیت بیماری بهبود نیافت و یا بدتر شد، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی مصرف داروی تامسولوسین چیست؟

  • سرگیجه، سبکی سر و مشکلات انزال، از جمله عوارض احتمالی مصرف داروی تامسولوسین می باشد. در صورت باقی ماندن هر یک از این عوارض و یا بدتر شدن آن، این موضوع را فورا به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید.
  • برای کاهش خطر افتادن ناشی از سرگیجه و سبکی سر، هنگام برخاستن از حالت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی از جای خود بلند شوید.
  • به خاطر داشته باشید، در صورتی که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده، فواید آن بیشتر از خطر عوارض جانبی ناشی از آن است. بیشتر افرادی که از این دارو استفاده می کنند، دچار عوارض جانبی مهمی نمی شوند.
  • در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی جدی از جمله غش کردن، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.
  • به ندرت ممکن است مردان، عوارضی مانند نعوظ دردناک یا طولانی مدت (۴ ساعت یا بیشتر) را تجربه کنند. در این صورت باید مصرف دارو را متوقف کرده و فورا به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است مشکلات شما برای مدت طولانی ادامه پیدا کرده و یا دائمی شوند.
  • بروز واکنش آلرژیک شدید نسبت به این دارو، نادر است. با این حال، در صورت بروز علائم یک واکنش آلرژیک جدی مانند راش پوستی، خارش، تورم (به خصوص در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی، فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.
  • موارد ذکر شده، فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی این دارو نیست. چنانچه با عوارض دیگری مواجه شدید که در موارد بالا ذکر نشده، به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد احتیاط مصرف داروی تامسولوسین چیست؟

تداخلات دارویی تامسولوسین با داروهای دیگر چیست؟

تداخلات دارویی ممکن است، نحوه عملکرد داروهای مصرفی را تغییر داده و یا خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمامی تداخلات دارویی ممکن نیست. بنابراین فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود (از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود و یا دکتر داروساز نشان بدهید. به خاطر داشته باشید که بدون تایید پزشک، مصرف هیچ دارویی را شروع یا قطع نکرده و تغییر ندهید. سایر داروهای آلفا بلاکر از جمله پرازوسین و ترازوسین، ممکن است با این دارو تداخل ایجاد کنند. اگر برای درمان اختلال نعوظ (ED) یا فشار خون ریوی، از دارویی مانند سیلدنافیل، تادالافیل استفاده می‌ کنید، ممکن است دچار افت شدید فشار خون شوید که می ‌تواند منجر به سرگیجه یا غش کردن شود. پزشک ممکن است برای به حداقل رساندن این خطر، دوز مصرفی داروهایتان را تغییر دهد.

داروهای دیگر نیز می توانند بر نحوه عملکرد این دارو تاثیر بگذارند و اثرات آن را از بین برده و یا کاهش دهند. از جمله این داروها می توان به داروهای ضد قارچ آزول (مانند ایتراکونازول، کتوکونازول)، بوسپرویر، کلاریترومایسین، کوبیسیستات، مهارکننده های پروتئاز HIV (مانند لوپیناویر، ریتوناویر)، ریبوسیکلیب و… اشاره کرد.

علائم اوردوز مصرف داروی تامسولوسین چیست؟

اگر فردی بیش از اندازه داروی تامسولوسین را مصرف کرده و دچار علائم جدی مانند غش کردن یا مشکلات تنفسی شده است، فورا با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد یا اوردوز این دارو، می تواند شامل سرگیجه شدید و غش کردن باشد.

توصیه ها:

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی از قبیل آزمایشات مربوط به پروستات و فشار خون، برای نظارت بر نحوه پیشرفت علائم و بررسی عوارض جانبی دارو، باید به طور دوره ای انجام شوند. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف داروی تامسولوسین آن را چگونه مصرف کنم؟

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. لازم نیست برای جبران آن، دوز بعدی خود را دو برابر کنید و دوز بعدی را در زمان مقرر مصرف کنید. اگر سؤالی در رابطه با فراموش کردن یک دوز دارو دارید و یا داروی شما تمام شده است، این موضوع را به پزشک خود و یا دکتر داروساز اطلاع دهید.

طریقه نگهداری داروی تامسولوسین چگونه است؟

داروی تامسولوسین را در دمای اتاق به دور از نور مستقیم و رطوبت و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. در صورتی که تاریخ مصرف این دارو منقضی شده یا مصرف آن دیگر مورد نیاز نیست، دارو به طور صحیح دور بریزید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم