انواع زخم آلت تناسلی و درمان آن

آیا نگران تاول ها و زخم های آلت تناسلی خود هستید؟ بسیاری از افراد ممکن است بار ها و بار ها این مشکل را تجربه کنند. گرچه، اگر متوجه زخم ها، نقاط یا تاول های کوچک روی آلت تناسلی خود شوید یا ناراحتی و درد مداومی را تجربه کنید، این علائم ممکن است نشانه ی یک مشکل زمینه ای مانند عفونت مقاربتی (STI) باشند. در حالیکه که خود آگاهی در مورد این نوع مشکلات، امری طبیعی است، اما عدم مراجعه به پزشک متخصص می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد – بنابراین همیشه بهترین راه، معاینه شدن توسط پزشک است. در ادامه مطلب  انواع زخم آلت تناسلی و درمان آن را توضیح خواهیم داد.

انواع زخم روی آلت

در مورد بریدگی آلت تناسلی خود چه کنیم؟

نوک آلت تناسلی ، ساقه یا پوست ختنه گاه شما ممکن است به دلایل زیادی بریده شود داشتن رابطه جنسی خشن ، خود ارضایی بیش از حد ، پوشیدن شلوار یا لباس زیر ناراحت کننده یا انجام فعالیت های بدنی مانند دوچرخه سواری ، ورزش کردن و … می تواند باعث آن شود و معمولا نگران کننده نیست و مانند هر زخم دیگری التیام می یابد. در ادامه به بررسی علل انواع زخم آلت تناسلی مردان می پردازیم.

انواع زخم آلت تناسلی

۱.برجستگی های سفید روی آلت تناسلی

برجستگی های ریز سفید یا صورتی براق، که روی سر آلت تناسلی مشاهده می شوند، پاپول های مرواریدی آلت تناسلی نامیده می شوند. آنها معمولاً بدتر از چیزی که هستند، به نظر می رسند، اما نیازی به نگرانی نیست.

۲.نقاط قرمز روی آلت تناسلی

دسته هایی از نقاط قرمز پوسته پوسته و خارش دار که اغلب در چین های ران و بالای کیسه بیضه ایجاد می شوند و گاهی اوقات در حاشیه مقعد نیز دیده می شوند، به احتمال زیاد به علت بیماری خارش ژوک یا خارش کشاله ران می باشد. علت بروز این شرایط می تواند عفونت قارچی و یا اگزما باشد. با پماد ضد قارچ می توان این شرایط را درمان کرد، همچنین، با استفاده از ژل های شست و شو می توان روی پوست یک لایه محافظ تشکیل داد. این روش، به طور ویژه برای مردان ورزشکار و یا افرادی که تعریق زیادی دارند، مؤثر است.

۳.اولسرهای آلت تناسلی

اولسرها یا زخم های آلت تناسلی که معمولاً روی سر آن ایجاد می شوند و به سرعت بهبود پیدا نمی کنند، ممکن است نشانه ی سرطان باشند. با اینکه سرطان آلت تناسلی، نسبتاً نادر است، اما می تواند یک شرایط بسیار خطرناک باشد. ظاهر شدن هرگونه زخمی که بهبود پیدا نمی کند، در صورتی که بدون درد باشد، ممکن است یکی از علائم بیماری سفلیس باشد.

۴.کجی آلت تناسلی (بیشتر از حد معمول)

اگر آلت تناسلی شما به طور غیر طبیعی کج شده باشد، ممکن است عامل آن بیماری پیرونی باشد که با وجود پلاک ها یا برجستگی هایی در قسمت داخلی خمیدگی آلت تناسلی، تشخیص داده می شود. مشکل کجی آلت تناسلی باید به تثبیت برسد، سپس آن را درمان کنید، زیرا اگر درمان را زودتر شروع کنید، ممکن است منجر به بدتر شدن شرایط شود. بیشتر درمان های غیر جراحی به جز موج شوک درمانی، اثربخشی زیادی ندارند. بریدن پلاک می تواند انحنای آلت تناسلی را درمان کند، اما ممکن است موجب کاهش طول آن شود که ایده آل نیست. بسیاری از مردان، فقط با تغییر روش های رابطه جنسی، خود را با این شرایط وفق می دهند.

درمان کجی آلت تناسلی

۵.کیست های کیسه بیضه

برجستگی هایی که روی لوله های آلت تناسلی مشاهده می شوند، مخصوصاً اگر سفت باشند، به احتمال زیاد کیست هستند و هرچه سریعتر باید برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید. برجستگی های داخل کیسه بیضه می توانند نشانه ی سرطان بیضه باشند. سرطان بیضه، یکی از قابل درمان ترین سرطان ها می باشد، اما همیشه باید در مراحل اولیه تحت درمان و رسیدگی قرار گیرد.

۶.تبخال های آلت تناسلی

تبخال های تناسلی، به ویژه در صورتی که دردناک باشند، ممکن است مربوط به هرپس تناسلی باشند. متأسفانه هرپس، یک بیماری مادام العمر است و در هر زمانی ممکن است دوباره فعال شود. اما اگر درمان این شرایط را در مراحل اولیه شروع کنید، دارو های ضد ویروسی می توانند پیشرفت آن را متوقف کنند. بنابراین هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

۷.زگیل های تناسلی

زگیل های تناسلی خفیف ، معمولاً شبیه به گل کلم هستند که به صورت خوشه ای ظاهر می شوند. زگیل تناسلی یکی از شایع ترین علائم عفونت مقاربتی، به ویژه در جوانان است. زگیل های تناسلی به راحتی قابل سرایت هستند و همچنین ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند. شما برای از بین بردن آن باید از دارو های موضعی استفاده کنید، اما برای دسته های بزرگتر زگیل تناسلی، ممکن است نیاز به فریز کردن داشته باشید. با درمان قطعی زگیل تناسلی مردان آشنا شوید.

۸.ترشح آلت تناسلی

زمانی که آلت تناسلی ترشحات غیر طبیعی دارد و یا ادرار کردن با درد و سوزش همراه است، ممکن است نشانه عفونت مقاربتی باشد. در صورت نشتی ادرار یا تکرر ادرار باید توسط پزشک تحت بررسی قرار بگیرید، زیرا امکان دارد به گنوره آ مبتلا باشید.

۹.مشکلات نعوظ

مشکلات نعوظ (ED) روز به روز در حال افزایش هستند و محدود به مردان مسن نمی شوند. مطابق با بررسی انجام شده ای در سال ۲۰۱۴، از هر ۴ فرد مبتلا به اختلالات نعوظ، ۱ نفر زیر سن ۴۰ سال می باشد. مشکلات نعوظ ممکن است دلایل زیادی داشته باشند که از اضطراب عملکرد جنسی یا اعتیاد به رابطه ی جنسی گرفته تا مشکلات گردش خون متفاوت هستند و می تواند از علائم هشداردهنده ی دیابت یا بیماری قلبی باشند. اگر مشکلات نعوظ ادامه پیدا کنند، به پزشک مراجعه کنید.

۱۰.پوست ختنه گاه سفت

اگر پوست ختنه گاه شما به قدری تنگ باشد که از سر آلت تناسلی، عقب کشیده نشود و ادرار کردن، شست و شو و رابطه ی جنسی را با مشکل مواجه کند، شما به احتمال زیاد به فیموزیس مبتلا هستید. فیموزیس در اثر پارگی های کوچک مکرر یا یک مشکل زمینه ای رخ می دهد. درمان قطعی این بیماری، ختنه کردن است. با این وجود، بسته به شدت این بیماری، روش های درمانی دیگری نیز وجود دارد. تا سن نه سالگی، طبیعی است که پوست ختنه گاه به عقب کشیده نشود.

۱۱. سیفلیس

سیفلیس یک عفونت باکتریایی شدید و نوع دیگری از STl می باشد. در مراحل اولیه عفونت سیلفیس معمولا باعث ایجاد زخم سخت ، بدون درد و قرمزی روی آلت تناسلی می شود. این زخم ۳ تا ۶ هفته طول میکشد. سیفلیس اگر درمان نشود می تواند منجر به بیماری قلبی عروقی ، زوال عقل ، از دست دادن شنوایی یا بینایی ، مننژیت و … شود.

۱۲. تحریک پوست

برخی از افراد ممکن است حساسیت پوستی به پارچه لباس یا محصولات بهداشتی داشته باشند که می تواند باعث قرمزی، لایه برداری پوست ، زخم های باز و سوزش و خارش شود.

درمان زخم روی کلاهک تناسلی

زخم را با آب بشویید و برای خشک کردن زخم و اطراف آن به طور کامل از یک حوله پنبه ای تمیز یا یک حوله کاغذی تازه استفاده کنید. برای کاهش درد و تورم یخ را روی زخم بمالید بلافاصله پس از وقوع زخم تقریبا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یخ را قرار دهید و سپس روی ان پارچه نخی بگذارید و می توانید از پمادهایی که باعث بهبود زخم می شوند استفاده کنید. اگر زخم شما شدیدتر شد و یا احساس سوزش و خارش بیشتری کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

پماد زخم دستگاه تناسلی مردان

اگر بریدگی روی آلت شما کوچک بود می توانید خودتان آن را درمان کنید. ابتدا دستهایتان را بشویید. بانداژ یا پارچه تمیزی را روی محل برش قرار دهید تا خونریزی متوقف شود. از پماد حاوی آنتی بیوتیک برای مرطوب کردن ناحیه اطراف برش استفاده کنید. از پانسمان بانداژ یا گاز با نوار طبی برای پوشاندن برش استفاده کنید.

اگر زخم روی آلت شما به علت عفونت قارچی است می توانید از پمادی مانند کلوتریمازول که روی ناحه عفونت زده می شود برای درمان عفونت قارچی استفاده کنید. اگر علت زخم زگیل تناسلی می باشد می توانید ان را با ژل ها یا کرم هایی درمان کنید همچنین می توانید آن ها را با استفاده از کرایوتراپی نیز درمان نمایید. اگر به دنبال مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران هستید با مطب دکتر رضا ولی پور تماس بگیرید.

اگر مشکل عفونتی شما عفونت باکتریایی است می توانید با استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی مانند مترونیدازول آن را درمان کنید. سیفلیس را می توان با پنی سیلین درمان کرد. اما بهتر است اگر علائم سوئی داشتید حتما با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمایید.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در شهرک غرب