هورمون تراپی سرطان پروستات

هورمون تراپی سرطان پروستات، درمانی است که تولید هورمون مردانه تستوسترون را متوقف می کند و یا از رسیدن این هورمون به سلولهای سرطانی پروستات جلوگیری می کند. هورمون تستوسترون به رشد سلولهای سرطانی پروستات کمک می کند. اما هورمون درمانی می تواند سلولهای سرطانی پروستات را از بین ببرد و یا رشد آنها را کُندتر کند. هورمون تراپی سرطان پروستات، شامل استفاده از دارو یا احتمالاً جراحی برای خارج کردن بیضه ها می شود. به هورمون درمانی برای سرطان پروستات، “درمان محرومیت از آندروژن” نیز گفته می شود.

هورمون تراپی سرطان پروستات چرا انجام می شود؟

هورمون درمانی برای سرطان پروستات درمانی است کههورمون تستوسترون را از ساختن یا رسیدن به سلول های سرطانی پروستات متوقف می کند. بیشتر سلول های سرطانی پروستات برای رشد به تستوسترون متکی هستند. هورمون درمانی باعث می شود سلول های سرطانی پروستات بمیرند یا کندتر رشد کنند. پزشک ممکن است در طول دوره های مختلف درمان سرطان و به دلایل مختلف، از هورمون درمانی به عنوان یک گزینه ی درمانی استفاده کند. هورمون تراپی سرطان پروستات برای موارد زیر استفاده می شود:

✔️ از هورمون درمانی، برای کوچک کردن تومور ها و آهسته کردن رشد آنها در سرطان های پیشرفته پروستات (متاستاتیک) استفاده می شود و علائم و نشانه های سرطان را نیز تسکین می بخشد.

علت هورمون تراپی سرطان پروستات

✔️ اگر سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، پس از درمان بالا بماند یا افزایش پیدا کند، هورمون درمانی انجام می شود.

✔️ در سرطان پیشرفته موضعی پروستات، برای اثر بخشی بیشتر پرتو درمانی خارجی در کاهش احتمال عود مجدد سرطان، هورمون درمانی انجام می شود.

✔️ پس از درمان اولیه در افرادی با احتمال عود مجدد بالا، از هورمون درمانی استفاده می شود.

مصرف دارو به صورت متناوب است یا دوره ای؟

برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو های هورمون درمانی، پزشک به شما توصیه می کند که در دوره های خاصی یا در زمان پایین بودن آنتی ژن اختصاصی پروستات، این دارو ها را مصرف کنید. اگر بیماری عود یا پیشرفت کند، ممکن است لازم باشد مصرف دارو را دوباره شروع کنید. تحقیقات اولیه نشان می دهند که مصرف متناوب دارو های هورمون درمانی، ممکن است عوارض جانبی را کاهش دهد. گرچه، برای تشخیص مزایای طولانی مدت مصرف دارو به صورت متناوب یا دوره ای، به تحقیقات بیشتری نیاز است. اگر سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون شما افزایش پیدا کند، اما هیچ نشان دیگری از پیشرفت سرطان وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است مصرف متناوب دارو را پیشنهاد دهد.

رویکرد های هورمون درمانی در سرطان پروستات

زمانی که هورمون درمانی را برای درمان سرطان پروستات انتخاب می کنید، در مورد گزینه های درمانی موجود با پزشک صحبت کنید. رویکردهای هورمون درمانی سرطان پروستات عبارتند از:

دارو هایی که تولید تستوسترون را در بدن متوقف می کنند:

داروهای خاصی – به نام هورمون آزاد کننده لوتئین (LHRH) و آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گونادوتروپین (GnRH) – از دریافت پیام توسط سلولهای بدن برای تولید تستوسترون جلوگیری می کنند. در نتیجه، بیضه های شما تولید تستوسترون را متوقف می کنند.

دارو هایی که مانع از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی می شوند:

این دارو ها که آنتی آندروژن ها نامیده می شوند، معمولاً همراه با آگونیست های LHRH تجویز می شوند. زیرا آگونیست های  LHRH پیش از کاهش سطوح تستوسترون، موجب افزایش موقتی تستوسترون می شوند.

جراحی برای برداشتن بیضه ها (ارکیکتومی):

 برداشتن بیضه ها، سطوح تستوسترون را در بدن به سرعت کاهش می دهد. اما جراحی بیضه ها برخلاف دارو ها، روشی دائمی و غیر قابل برگشت است.

عملکرد داروها

آگونیست و آنتاگونیست LHRH

داروهای آگونیست و آنتاگونیست های LHRH تولید تستوسترون را در بدن شما متوقف می کنند. این دارو ها به صورت ماهانه، هر سه ماه یا هر شش ماه یک بار در زیر پوست تزریق می شوند یا به صورت یک ایمپلنت در زیر پوست شما کاشته می شوند تا دارو را به آهستگی و در بازه زمانی طولانی تری آزاد کنند. 

این دارو ها عبارتند از:

ممکن است پس از چند هفته مصرف یک داروی آگونیست  LHRH، سطوح تستوسترون در بدن شما به طور جزئی افزایش پیدا کند. داروی دگارلیس یک مورد استثنا است و موجب افزایش تستوسترون نمی شود. اگر درد یا علائم دیگر سرطان را تجربه می کنید، کاهش احتمال عود مجدد تستتوسترون از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا افزایش تستوسترون می تواند موجب تشدید علائم شود. پزشک ممکن است پیش از مصرف آگونیست  LHRH یا همراه با آن، مصرف داروی آنتی آندروژن را توصیه کند.

داروهای آنتی آندروژن

دارو های آنتی آندروژن مانع از رسیدن تستوسترون به سلول های سرطانی می شوند. این دارو های خوراکی معمولاً پیش از مصرف آگونیست  LHRH یا همراه با آنها  تجویز می شوند. داروهای آنتی آندروژن عبارتند از:

ارکیکتومی

برای بی حس کردن ناحیه کشاله ران باید به شما بی حسی تزریق شود. جراح، بُرشی در کشاله ران ایجاد می کند و از طریق آن، یک بیضه را خارج می کند، سپس این عمل را برای بیضه دیگر تکرار می کند. در صورت تمایل برای جایگزینی بیضه های خارج شده، می توانید از پروتز مصنوعی بیضه استفاده کنید. تمام عمل های جراحی، احتمال خطر درد، خونریزی و عفونت را به همراه دارند. ارکیکتومی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. به طور معمول پس از عمل جراحی ارکیکتومی نیازی به هورمون درمانی نیست.

این به عنوان یک روش سرپایی انجام می شود. این احتمالا کم هزینه ترین و ساده ترین شکل هورمون درمانی است. اما برخلاف برخی از درمان های دیگر ، دائمی است و بسیاری از مردان در پذیرش برداشتن بیضه های خود مشکل دارند. به همین دلیل آنها ممکن است به جای آن درمان با داروهایی را انتخاب کنند که سطح هورمون را کاهش می دهند.

برخی از مردانی که این جراحی را انجام می دهند نگران این هستند که بعد از آن چگونه خواهد شد. در صورت تمایل می توان بیضه های مصنوعی را که بسیار شبیه بیضه های معمولی است داخل کیسه بیضه قرار داد.

زگیل تناسلی

دیگر داروهای مسدود کننده آندروژن

زمانی که سرطان پروستات ادامه پیدا می کند یا مجدداً عود می کند، برای مسدود کردن تستوسترون در بدن، می توان از دارو های دیگری استفاده کرد. هر دارو به شیوه ای متفاوت تستوسترون بدن را مورد هدف قرار می دهد. این دارو ها  عبارتند از:

  • آبیراترون (یونسا، زیتیگا)
  • کورتیکواستروئیدهایی ماند پردنیزون
  • انزالوتامید (اکستندی)
  • کتوکونازول
  • آپالوتامید (ارلادا)

به طور کلی زمانی از این دارو ها استفاده می شود که سرطان پروستات پیشرفته، دیگر به هورمون درمانی پاسخ نمی دهد.

نتایج

زمانی که برای درمان سرطان پروستات، تحت هورمون درمانی قرار می گیرید، باید به طور منظم برای پیگیری وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید. پزشک در مورد عوارض جانبی احتمالی، از شما سؤالاتی می پرسد. این عوارض جانبی قابل کنترل هستند. شما در حین هورمون درمانی باید آزمایش های دیگری را برای بررسی وضعیت پزشکی خود و جلوگیری از عود یا پیشرفت سرطان انجام دهید. نتایج این آزمایشات، نحوه پاسخ بدن شما به هورمون درمانی را مشخص می کنند و پزشک مطابق با آن برنامه ی درمانی را تنظیم خواهد کرد.

آنتاکونیست های LHRH :

از آنتاگونیست های LHRH می توان برای درمان سرطان پیشرفته پروستات استفاده کرد. این داروها به روشی کمی متفاوت از آگونیست های LHRH عمل می کنن ، اما سطح تستوسترون را سریع تر کاهش می دهند و مانند آگونیست های LHRH باعث شعله ور شدن موتور نمی شوند. 

آمپول سرطان پروستات :

این آمپول ها در بیضه ها استفاده می شوند که به آنها سلول های سکوب کننده GNRH می گویند. این آمپول ها هر یک ماه یا سه ماه یکبار با تشخیص پزشک به شکل عضلانی به بیمار تزریق می شود که باعث توقف تستوسترون سازی در بیضه ها می شود و باعث توقف بیماری سرطان پروستات می گردد.

عوارض هورمون درمانی در سرطان پروستات

◾ از دست دادن علاقه به رابطه جنسی (کاهش میل جنسی)

◾اختلال در نعوظ

◾ گرگرفتگی

◾ از دست دادن تراکم استخوان

◾شکستگی استخوان

◾ از دست دادن توده عضلانی و قدرت بدنی.

◾ تغییرات در چربی خون

◾ مقاومت به انسولین

در شرایط خاص ، پزشکان ممکن است مصرف داروهای هورمون درمانی را برای مدت معینی یا تا زمانی که سطح psa بسیار پایین باشد ، توصیه کنند سپس دارو قطع می شود. برای برخی افراد این رویکرد می تواند به کاهش عوارض جانبی هورمون درمانی کمک کند. اگر سرطان پروستات عود کرد یا بدتر شد ممکن است لازم باشد داروها رو دوباره شروع کنید.

چه زمانی از هورمون درمانی استفاده می شود؟

اگر سرطان به حدی گسترش یافته است که با جراحی یا پرتو درمانی قابل درمان نیست یا اگر به دلایل دیگری نمی توانید این درمان ها را انجام دهید. اگر سرطان پس از درمان با جراحی یا پرتو درمانی باقی بماند یا هود کند همراه با پرتو درمانی به عنوان درمان اولیه ، اگر در معرض خطر بیشتری برای بازگشت سرطان پس از درمان هستیدقبل از پرتو درمانی سعی کنید سرطان را کوچک کنید تا درمان موثرتر شود.

با هورمون درمانی سرطان پروستات چه مدت می توانید با سرطان زندگی کنید؟

نکته مهم این است که ۷۸٪ از مردان پرخطری که تحت درمان هورمونی طولانی مدت قرار گرفته اند ، پس از ۱۰ سال هنوز زنده بودند در مقایسه با ۶۷٪ از مردان پرخطر که به مدت چهار ماه تحت درمان هورمونی قرار گرفتند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Lg سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    پدر من در سال ۹۴ عمل کانسر پروستات( رادیکال پروستاکتومی با لنفادنکتومی کامل لگن دو طرفه) انجام دادن . پاتولوژی بعد از عمل نیاز به پرتودرمانی نداشتن.psa در تاریخ ۹۸/۱۰ به ۱/۰۵ و در ۹۹/۱۱ به ۳/۳ و در ۱۴۰۰/۰۵ به ۷/۳ رسیده که اسکن psma انجام شد و نرمال بود. بعد از مصرف ۳ماه بیکولاتامید( یکعدد) و آمپول واریوپپتیل ۳ عدد هر ۲۸ روز الان PSA به ۰/۰۹۴۶ رسیده با توجه به این شرایط چه پیشنهادی برای ادامه درمان دارید؟ آیا پرتو درمانی نیاز است. و توام با پرتودرمانی این داروها رو باز هم باید استفاده کنن. اگر پر تو درمانی نیاز نباشد داروها را تا چه مدت زمانی مصرف خواهند کرد. با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      درمان شما به عهده متخصص رادیوتراپی است و هر چه او صلاح بداند باید شود فقط اگر شیمی درمانی به شما پیشنهاد شد قبلش لوتیشیم تراپی انجام بدین 

  • تصویر کاربر احمدرضا شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام.پدرم ۷۸ ساله با انسداد کامل مجرای ادرار به ارولوژ مراجعه و ایشان سوند فولی تجویز کردند.حجم پروستات قبل از جراحی ۱۳۵cc ،کراتینین ۲.۶ و psa تقرییا ۵۰ بود.در تاریخ ۲۵ تیر ۱۴۰۰ تحت پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفت و حجم پروستات به ۵۸cc تقلیل یافت.قبل و بعد از عمل چند بار به uti مبتلا و با تاوانکس ۵۰۰،افلوکساسین عفونت برطرف شد.به توصیه جراح اسکن استخوان و mp mri پروستات بعد از ۲ ماه انجام شد که متاستاز استخوان تشخیص داده شد.پزشک بیکلوتامید ۵۰ به مدت یک هفته و سپس میکرولین۱۱/۳۵ سه ماهه تجویز کردند که فعلا در مرحله استفاده از قرص می باشند.psa قبل از مصرف بیکلوتامید ۷۰ می باشد کراتینین بعد از پروستاکتومی به۱.۴ تقلیل یافت.پاتولوژی توده خارج شده را هایپرپلازی گزارش کرد.تصاویر پزشکی پیوست شد.لطفا در مورد نحوه درمان راهنمایی بفرمایید آیا درمان همزمان دیگری نیاز هست .برای تقویت استخوان دارویی ندارد؟درد در ناحیه گردن و کمر هم دارند.باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      نیاز به زولدرونیک اسید و آبیراترون و پردنیزولون هم دارند 

  • تصویر کاربر علی شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان خسته نباشی بنده یه چند ماهی دچار درد زیر شکم و سوزش نوک الت بعد از ادرار شدم حس میکنم زیره دلم بادی جمع میشه و یه فشاری میاره در ضمن ۴۲ سال هستم و بدنسازی کار میکنم در سونوگرافی حجم پروستات ۳۴.۸ بود خواستم بدونم که این یعنی پروستات من بزرگ شده یا ملتهب و ایا امکان بازگشت به سایز نرمال هست وقتی از دسشویی میام و میشینم احساس دستشویی نوک الت و فشاری از بیخ الت دارم داروهایی همچون تامسو لین تاوانکس و فینا ستراید مصرف کردم ولی بهبودی کامل نشد ممنوع میشم راهنمایی کنیم زندگیم بهم ریخته ایا من به جراحی نیاز دارم مرسی ممنون سوال کرده بودم قبلن اما کامل جواب نداد احساس سفتی و گرفتی دارم اطراف الت با تشکر دوستدار شما ازمایش کشت ادرارم هم منفی بود دکتر جان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۸ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سیستوسکوپی و نوار مثانه احتیاح هست 

  • تصویر کاربر صابر شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر .پدر من ۸۰ سال سن دارن که دچار کنسر پروستات با گرید چهار و گلیسون ۳+۴ هستند تقریبا به مدت یک سال هرمون درمانی می‌شدند که نتیجه بخش بود و از آمپول دیفرلین ۱۱.۲۵ استفاده می‌کردند که سه دوره سه ماهه اخیر میزان psa به ترتیب ۰.۲۵۸ و ۰.۵۶۷ و ۸.۸ و تستسترون برابر با عدد ۲ بود که پزشکشون الان توصیه کردن باید ارکیکتومی انجام بشه سوالی که از جنابعالی دارم اینه که آیا تشخیص درسته و راهی بجز عمل وجود نداره و اگر تشخیص ایشون درست هست چقدر و به چه مدت معمولا اثر بخش هست.باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      اولا آیا متاستاز از ابتدا وجود داشته یا نه ؟ 

    2. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      ثانیا PSA قبل از شروع درمان چند بوده ؟

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شفیعی دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدرم مریض شما هستند مشکل سرطان پروستات دارند ،نتیجه آزمایش جدید را جهت استحضار و اعلام نظر تقدیم می‌گردد
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      فقط دو برگه آزمایش فرستاده بودین بقیه آزمایشات کجاست 

    2. تصویر کاربر شفیعی جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      جناب دکتر آزمایشات کلی و اصلی هر سه ماه یکبار است که دو ماه دیگه انجام می‌شود، این آزمایش ساده خون است که برای کنترل سطح هموگلوبین بدلیل کمی بی حالی پدر انجام شده است .
    3. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      آمپول eprex تزریق میکنین بهش ؟ چون کم خونی داره 

    4. تصویر کاربر شفیعی شنبه ۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      سلام
      بله ،جناب دکتر یک روز در میان تزریق می‌کند، بیست روز پیش پدر کرونا گرفت و تست او مثبت بود ،پنجشنبه تست مجدد گرفتیم جواب تستش منفی شده بود
    5. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۳ آبان ۰( 2 سال پیش)

      اگر eprex ۴۰۰۰ واحد تزریق می کنید تبدیلش کنین به ۱۰۰۰۰ واحد هفته ای سه مرتبه 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات