درد پروستات چگونه است؟

به طور کلی هرگونه درد یا ناراحتی غده پروستات را، درد پروستات می نامند. غده پروستات، مجرای ادرار را در برگرفته است و در تولید مایع منی نقش دارد. درد پروستات، می تواند در نتیجه برخی بیماری ها یا اختلالات ایجاد شود. با افزایش سن در مردان، بزرگ شدن غده پروستات اتفاقی شایع است. بزرگ شدن پروستات، به عنوان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود، که به طور کلی هیچ دردی ندارد. با این حال، بزرگ شدن پروستات می تواند سبب ایجاد مشکل در ادرار کردن گردد.

علت دیگر بروز این عارضه، پروستاتیت، یا عفونت باکتریایی غده پروستات می باشد. علائم پروستاتیت در افراد مختلف متفاوت است، اما علائم عمومی آن شامل سوزش و درد هنگام ادرار کردن و عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه می باشد. وجود کیست یا آبسه در پروستات نیز، می تواند باعث ایجاد درد شود. کیست، کیسه ای خوش خیم، حاوی مایع، هوا یا سایر مواد است. آبسه نیز، به تجمعی چرکی گفته می شود که باعث تورم و التهاب می گردد. درد پروستات، گاهی اوقات می تواند با سرطان پیشرفته پروستات همراه باشد.

درمان بیوپسی پروستات

درد مربوط به پروستاتیت حاد، می تواند تهدید کننده حیات باشد. در صورت بروز علائم جدی مانند تب شدید (بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت)، عدم توانایی در ادرار کردن، درد شدید در کمر و ناحیه تناسلی، یا تداوم نگران کننده درد، به پزشک مراجعه نمایید.

علائم دیگر درد پروستات

درد پروستات، بسته به وجود بیماری های زمینه ای، اختلالات و شرایط خاص، می تواند با علائم دیگری همراه باشد. علائم درد پروستات که به طور مکرر دستگاه ادراری را تحت تأثیر قرار می دهند، ممکن است سایر سیستم های بدن را نیز درگیر نمایند.

علائم مرتبط با دستگاه ادراری که ممکن است همراه با درد پروستات بروز کند:

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد پروستات و در سایر سیستم های بدن ایجاد شود:

• وجود درد در ناحیه شکم، لگن یا کمر که می تواند شدید باشد
  • بدن درد
  • تب و لرز
  • عفونت های مکرر
  • بی قراری
  • درد در نوک آلت تناسلی
  • انزال دردناک

علائم جدی که ممکن است نشان دهنده وضعیت تهدید کننده حیات باشد:

در بعضی موارد، درد پروستات ممکن است علامت یک بیماری تهدید کننده حیات باشد که باید بلافاصله ارزیابی گردد. در صورت مشاهده این علائم فورا به پزشک مراجعه نمایید:

✔️ وجود درد در ناحیه شکم، لگن یا کمر که می تواند شدید باشد

✔️ تب بالا (بالاتر از ۳۸.۵ درجه سانتیگراد)

✔️ عدم توانایی در ادرار کردن

عوامل ایجاد درد پروستات

علت درد پروستات، بسته به بیماری ها یا اختلالات زمینه ای موجود، متفاوت خواهد بود.

دلایل شایع درد پروستات

دلایل ایجاد درد پروستات مرتبط با مجاری ادراری

درد پروستات، می تواند به دلیل اختلالات رایج دستگاه ادراری نیز ایجاد شود از جمله:

◀️ عفونت مثانه (عفونت دستگاه ادراری یا UTI)

◀️ سنگ مثانه (رسوبات معدنی در مثانه، که وارد دستگاه ادراری می شوند)

دکتر اورولوژی برای آقایان

◀️ سنگ کلیه (رسوبات معدنی در کلیه ها که وارد دستگاه ادراری می شوند)

◀️ پیلونفریت (عفونت کلیه)

◀️ تنگی مجرای ادرار

دلایل جدی یا تهدید کننده حیات برای درد پروستات

در بعضی موارد، درد پروستات ممکن است علامت یک بیماری جدی یا تهدید کننده حیات باشد که باید فوراً ارزیابی شود مانند:

1. پروستاتیت حاد
  2. ضرب دیدگی لگن

سوالاتی در مورد تشخیص درد پروستات

امکان دارد پزشک، برای تشخیص علت ایجاد درد پروستات، چند سوال از شما بپرسد از جمله:

درد پروستات از چه زمانی شروع شد؟

چند وقت است که درد پروستات دارید؟

آیا درد، مداوم است؟

آیا علائم دیگری مانند درد شکمی دارید؟

آیا در ادرار کردن مشکل دارید؟

چه داروهایی مصرف می کنید؟

آیا ضربه ای به این ناحیه وارد شده است؟

عوارض احتمالی درد پروستات

عوارض درد پروستات، به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. از آنجا که درد پروستات، ممکن است به دلیل وجود برخی بیماری های مهم ایجاد شود، عدم پیگیری در درمان آن، می تواند منجر به بروز عوارض جدی و آسیب دائمی گردد. پس از تشخیص علت اصلی بیماری، حتما باید برنامه درمانی، که پزشکتان طراحی نموده است، را دنبال نمایید تا از بروز عوارض احتمالی، مانند موارد زیر، جلوگیری کنید:

• ناباروری
  • سپسیس (عفونت باکتریایی خون، که تهدید کننده حیات است)
  • ناراحتی یا درد شدید
  • گسترش سرطان
  • گسترش عفونت

درد پروستات کجاست؟

غده پروستات درست در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه کرده است. پروستاتیت یک بیماری پروستات است که منجر به درد در کشاله ران، ادرار دردناک، مشکل در ادرار کردن و سایر علائم می شود.

کند.

بزرگ شدن پروستات می تواند موجب تنگی و مسدود شدن پیشابراه شود و مشکلات ادراری آزاردهنده ای را به وجود آورد. برای کوچک کردن و پاکسازی پروستات چه باید کرد؟

دشمن پروستات

دکتر رضا ولی پور متخصص مجاری ادراری و تناسلی