دکتر ولی پور
متخصص و فوق تخصص اورولوژی

آیا مردان هم عادت ماهانه می شوند؟

مردان نیز همچون زنان تغییرات هورمونی را تجربه می کنند. سطح تستوسترون مردان در صبح افزایش و در هنگام غروب کاهش می یابد. سطوح تستوسترون ممکن است حتی در یک روز نسبت به روز دیگر متفاوت باشند.

برخی بیان دارند که این نوسانات هورمونی می توانند سبب بروز علائمی مشابه با سندرم پیش قاعدگی زنان (PMS) شوند. از جمله این علائم می توان افسردگی، خستگی و تغییر خلق و خو را نام برد.

اما آیا می توان این تغییرات هورمونی ماهانه را برای بیان پدیده ای به نام قاعدگی مردانه کافی دانست؟ بلی.

برخی محققان بر اساس یک پدیده طبیعی مشاهده شده در قوچ ها برای توصیف این وضعیت و علائم آن، نام سندرم تحریک ‌پذیری مردانه (IMS) را معرفی کرده اند.

این محققان بیان دارند مردان دارای جنسیت منطبق، همچون زنان چرخه هایی هورمونی را تجربه می کنند. به این پدیده قاعدگی یا عادت ماهانه مردان گفته می شود. علائم این نوسان ها شباهت هایی با علائم سندرم پیش قاعدگی زنان داشته و هر مردی آن را تجربه می کند.

سندرم تحریک ‌پذیری مردانه (IMS) چیست؟

سندرم تحریک ‌پذیری مردانه در نتیجه افت و خیز هورمون ها از جمله تستوسترون به وجود می آید. با این حال، هیچ مشکل پزشکی در اثر این سندرم گزارش نشده است.

تستوسترون نقش مهمی در سلامت روانی و جسمانی مردان داشته و بدن انسان مقدار آن را تنظیم می کند.
البته، چندین عامل غیر مرتبط با سندرم تحریک ‌پذیری مردانه نیز می توانند سبب تغییر سطوح تستوسترون شوند که بروز علائمی غیر معمول را رقم می زنند.
عواملی که می توانند سطوح هورمون ها را تحت تاثیر قرار دهند شامل موارد زیر هستند:

این عوامل می توانند بر سلامت روانی فرد تاثیر گذار باشند.

سندرم تحریک ‌پذیری مردان

علائم سندرم تحریک ‌پذیری مردانه چیست؟

علائم سندرم تحریک ‌پذیری مردانه همچون علائم دوران قاعدگی زنان است.

با این حال، سندرم تحریک ‌پذیری مردانه از هیچ یک از الگو های روانی موجود در چرخه قاعدگی زنان پیروی نمی کند. این بدان معناست که این علائم ممکن است به صورت منظم بروز نداده و فاقد الگو باشند. علائم این سندرم چندان مشخص نبوده و شامل موارد زیر می شوند:

• گیجی یا تیرگی شعور
  • عصبانیت
  • کاهش اعتماد به نفس
  • کاهش میل جنسی
  • اضطراب
  • حساسیت بیش از حد

اگر علائم پریود مردانه ادامه دار شود

در صورتی که این علائم تداوم یابند، باید با پزشک خود یک قرار ملاقات برنامه ریزی کرد. این اختلال یک عارضه قابل پیش بینی و درمان پذیر است.

همچنین، امکان دارد همگام با افت سطح طبیعی تستوسترون در مردان میان سال علائمی تجربه شود. این عارضه، آندروپوز یا یائسگی مردانه نام دارد.

در یائسگی مردانه علائم بیشتر به صورت خستگی و کاهش میل جنسی بوده و به دلیل افت سطح تستوسترون مردان میان سال بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

اصطلاح قاعدگی مردان گاهی اوقات برای وجود خون در ادرار یا مدفوع نیز بیان می شود.

خونریزی از اندام تناسلی مردانه اغلب در نتیجه ابتلا به یک انگل یا عفونت است.

صرف نظر از محل خون، افراد باید جهت دریافت تشخیص و برنامه درمانی مناسب در سریع ترین زمان ممکن اقدام کنند.

علائم پریود مردانه

درمان پریود مردانه یا سندرم تحریک ‌پذیری مردان

تغییر در سبک زندگی می تواند مفید باشد

سندرم تحریک ‌پذیری مردانه یه عنوان یک تشخیص پزشکی شناخته نشده و درمان آن به موارد زیر اشاره دارد:

1. مدیریت علائم
  2. سازگاری با تغییرات خلقی و احساسات در هنگام بروز
  3. یافتن روش های رهایی از استرس

ورزش کردن، مصرف رژیم غذایی سالم، یافتن روش های رهایی از استرس و اجتناب از مصرف الکل یا سیگار می تواند به توقف این علائم کمک کند. این تغییرات در سبک زندگی می توانند در رفع بسیاری از علائم روانی و جسمانی مفید باشند.

با این حال، در صورت باور بر منشا گرفتن علائم از افت تستوسترون باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان جایگزینی تستوسترون با این که می تواند گزینه ای برای مردان دارای سطوح هورمونی پایین باشد اما با خطرات مختص به خود نیز همراه است. در صورتی که پزشک به یک عامل زمینه ای دیگر مشکوک باشد، می تواند انجام فرایند ها و تست های آزمایشگاهی را برای رد احتمال وجود دیگر مشکلات تجویز کند.

در صورت مشاهده علائم تغییرات هورمونی شدید یا افت سطح تستوسترون در شریک خود، یکی از بهترین راه ها توصیه به ملاقات با پزشک است. افراد مبتلا با مراجعه به پزشک می توانند روش های مدیریت هر گونه علائم را صرف نظر از عامل زمینه ای دریابند.

درمان پریود مردانه

تغییرات خلقی پایدار در مردان طبیعی نیست

افت خلقی ناشی از اتفاقات نامطلوب طبیعی است اما علائم جسمی یا روانی مداوم کاملا متفاوت بوده و احتمالا بیانگر نیاز به ملاقات با پزشک هستند.

در صورتی که علائم آزار دهنده باشند باید آن ها را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کرد. در صورت نیاز به احیای مجدد زندگی جنسی خود باید به درمانگر رابطه جنسی و در صورت احساس افسردگی یا اضطراب باید به متخصص سلامت روان مراجعه کرد. همچنین، در صورت مشاهده خونریزی از اندام تناسلی خود، مراجعه به پزشک الزامی است.

این وضعیت علامت قاعدگی مردانه نبوده و بیانگر ابتلا به عفونت یا مشکلات دیگر است.

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 24 ساعت پس ثبت سوال از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.