دکتر ولی پور
متخصص و فوق تخصص اورولوژی

علل شکستگی آلت تناسلی مردانه

شکستگی آلت تناسلی یک آسیب نادر و وحشتناک است که ممکن است هنگام رابطه جنسی رخ دهد.

شکستگی آلت تناسلی مثل شکستگی استخوان نیست. این پارگی در دو ناحیه از آلت تناسلی مردانه رخ می­دهد که نعوظ را بر عهده دارند: جسم غاری و غلاف آلت.

این آسیب می­تواند باعث آسیب طولانی مدت به عملکرد جنسی و ادراری مرد شود، پس در صورت بروز این مشکل فرد باید به مراقبتهای پزشکی اورژانسی مراجعه کند.

شکستگی آلت تناسلی یک آسیب دردناک است که معمولا در دو سوم تحتانی آلت تناسلی رخ می­دهد.

علائم شکستگی آلت تناسلی عبارت است از:

• خونریزی از آلت تناسلی
  • کبود شدن آلت تناسلی
  • بروز مشکل در ادرار کردن
  • شنیدن صدای ترک یا تق در آلت
  • از دست دادن ناگهانی نعوظ
  • دردی که دامنه آن از خفیف تا شدید متغیر است

طبق تحقیقات، اگر علائم شکستگی آلت شامل صدای تقه یا از دست دادن سریع نعوظ نباشد میتوان نتیجه گرفت که علت بروز آنها نوع دیگری از آسیب دیدگی است.

از علائم نادر شکستگی آلت شامل تورم کیسه بیضه و وجود خون در ادرار است.

دیگر بیماری­هایی که علائمی مشابه شکستگی آلت دارند شامل پارگی سیاهرگ­ها و سرخرگ­های آلت تناسلی و پارگی رباط آویزان کننده (suspensory ligament) است. پزشک می­تواند با کمک تکنیک­های تصویربرداری و معاینه فیزیکی تفاوت بین بیماری­ها را مشخص کند.

علل ایجاد شکستگی آلت تناسلی مردانه

آلت تناسلی دارای ناحیه­ای با بافت اسفنج مانند است که جسم غاری نام دارد. وقتی مردان نعوظ می­کنند، خون موجود در آلت تناسلی در این ناحیه جمع می­شود.

وقتی آلت تناسلی مرد در حالت نعوظ است، ممکن است به یک یا هر دو طرف جسم غاری ضربه محکم و ناگهانی وارد شود و در نتیجه شکستگی آلت تناسلی اتفاق می­افتد.

شکستگی آلت معمولا فقط زمانی رخ می­دهد که آلت در حالت نعوظ است. آلت بدون نعوظ معمولا شکسته نمی­شود زیرا جسم غاری به اندازه حالت نعوظ بزرگ نشده است. طبق یک بررسی، بیشتر موارد شکستگی آلت در ایالات متحده در حین نزدیکی رخ می­دهد.

این آسیب دیدگی معمولا زمانی اتفاق می­افتد که آلت مرد به استخوان پوبیس یا پرینه برخورد کند، این امر باعث شکافتن یا شکستگی جسم غاری شود.

شکستگی آلت مردان لزوما در حین انجام رابطه جنسی خشن رخ نمی­دهد، بلکه ممکن است در موقعیتی رخ دهد که احتمال برخورد آلت تناسلی مرد به یک استخوان بیشتر باشد.

علل ایجاد شکستگی آلت تناسلی مردانه

احتمال شکستگی آلت تناسلی در شرایط زیر وجود دارد

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

اگر مرد مشکوک به این باشد که آلتش شکسته است، باید فورا به پزشک اورولوژ مراجعه کند.

پزشکان شکستگی آلت تناسلی را یک مورد اورژانسی اورولوژی می­دانند زیرا امکان دارد که این آسیب روی عملکرد جنسی و ادراری فرد تاثیر دائمی بگذارد.

بیشتر مردان برای درمان این آسیب به بخش اورژانس مراجعه می­کنند. این مردان هرچه سریع­تر به پزشک مراجعه کنند و برای درمان شکستگی اقدام کنند، احتمال بهبودی کامل برای آنها بیشتر است.

تشخیص شکستگی آلت تناسلی در مردان

پزشک معمولا می­تواند شکستگی آلت را با طرح سوالاتی در مورد چگونگی شکستگی و معاینه آلت تناسلی تشخیص دهد.

از روشهای تصویربرداری مانند اشعه ایکس نیز می­توان استفاده کرد. پزشک همچنین می­تواند از سونوگرافی استفاده کند. سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی ناهنجاری­ها را تشخیص می­دهد و به طور دقیق ناحیه یا مناطقی از آلت تناسلی را که آسیب دیده است مشخص می­کند.

اگر پزشک با استفاده از سونوگرافی نتواند شکاف را تشخیص دهد می­تواند به جای آن از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) استفاده کند.

درمان شکستگی آلت مردانه

می توان با یک سری «مراقبت در خانه» و یا «جراجی» شکستگی آلت را درمان کرد.

درمان­های خانگی شکستگی آلت تناسلی شامل موارد زیر است:

• استفاده از کیسه­ های یخ پوشیده با پارچه هر بار به مدت ۱۰ دقیقه برای کاهش تورم
  • استفاده از کاتتر Foley برای تخلیه مثانه و کاهش فشار روی آلت تناسلی
  • مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن، برای کاهش درد و تورم
شکستگی آلت مردانه

گاهی اوقات پزشک برای کاش فشار وارده به آلت، بستن آلت یا پوشیدن «آتل» مخصوص را توصیه می­کند.

استفاده از درمان­های خانگی به تنهایی عوارض زیادی در پی شکستگی آلت خواهد داشت. به عنوان مثال می­توان به درد آلت هنگام نعوظ، زاویه تند آلت و ناتوانی در رسیدن به نعوظ اشاره کرد.

در نتیجه، بسیاری از پزشکان ترمیم و درمان جراحی را توصیه می­کنند. طبق برخی تحقیقات، جراحی آلت شکسته نتایج بهتری خواهد داشت.

درمان جراحی بر اساس میزان آسیبی که به مرد وارد شده ممکن است متفاوت باشد.

نمونه ­هایی از درمان­هایی که می توان برای درمان شکستگی آلت انجام داد عبارتند از:

اگر مجرای ادراری مرد نیز آسیب ببیند، پزشک باید آن را نیز ترمیم کند. برای ترمیم شکستگی آلت، پزشک برشی در پوست آلت تناسلی ایجاد می­کند تا به قسمت­های شکافته شده دسترسی پیدا کند. جراح این بریدگی­ها را با بخیه می­بندد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی شکستگی آلت

سهولت بهبودی پس از شکستگی آلت معمولا به شدت آسیب بستگی دارد. اگرچه اکثر مردان پس از عمل می­توانند به خانه برگردند، اما پزشک معمولا به آنها توصیه می­کند حداقل به مدت ۱ ماه از فعالیت جنسی پرهیز کنند تا محل جراحی بهبود یابد.

در موارد نادری ممکن است مرد نتواند جلوی نعوظ خود را بگیرد، در این موارد پزشک ممکن است برای کاهش نعوظ داروهایی چون داروهای آرامبخش یا هورمون تجویز کند.

مردان باید سریعا برای درمان شکستگی آلت اقدام کنند تا اطمینان حاصل کنند که می­توانند عملکرد جنسی و ادراری خود را دوباره کامل به دست آورند.

آیا شکستگی آلت می­تواند باعث ED (اختلال نعوظ) شود؟

ED ناشی از نشت وریدی احتمالی در محل التیام پارگی است. تحقیقات معاصر نشان می­دهند که میزان بروز ED پس از درمان شکستگی آلت از ۰٪ تا ۱۶.۶٪ است. چندین مسئله مهم وجود دارد که ممکن است هنگام بحث در مورد بروز ED پس از جراحی آلت مطرح شود.

شکستگی آلت مردانه

آیا آسیب عصبی به آلت تناسلی قابل ترمیم است؟

اعصابی که نعوظ را بر عهده دارند از اطراف پروستات به سمت آلت عبور می­کنند، این اعصاب مجموعه­ای از فیبرهای عصبی ریز هستند که ترمیم آنها به روش معمول برای جراحان تقریبا غیرممکن است. گرفتن یک گرافت عصبی و اتصال انتهای آن به انتهای اعصاب قطع شده است.

رزرو وقت

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 24 ساعت پس ثبت سوال از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.