دکتر ولی پور
متخصص و فوق تخصص اورولوژی

آیا بزرگ شدن پروستات خطرناک است؟ (+ روش های درمانی بزرگی پروستات)

پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات نقش بسیار مهمی در سیستم تولیدمثل مردانه دارد.  در بسیاری از آقایان غده پروستات می‌تواند بزرگ شود، که علائم و عوارضی را به دنبال دارد. البته بزرگ شدن پروستات قابل درمان است.

اسپرم به‌وسیله مایعی که پروستات تولید می‌کند، در سیستم تولیدمثل منتقل می‌شود.

بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات در نتیجه افزایش بیش از حد سلول های غده پروستات اتفاق می افتد. این افزایش سلولی نیز، باعث ورم غده پروستات و در نتیجه انسداد میزراه و کاهش جریان ادرار می‌شود.

بزرگی خوش خیم پروستات همانند سرطان پروستات نبوده و خطر این عارضه نیز همچون سرطان پروستات نیست، اگرچه ممکن است دارای علائمی باشد که، فرد را تحت تأثیر خود قرار دهد. بزرگی خوش خیم پروستات بیشتر در مردانی که سن بالای ۵۰ سال دارند، اتفاق می افتد.

علل بزرگ شدن پروستات

افزایش سن یکی از علل اصلی بزرگی خوش پروستات است و بسیاری از مردان بالای ۸۰ سال دارای علائم آن هستند. علیرغم اینکه علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست، اما می‌توان گفت تغییرات هورمون های جنسی مردانه در نتیجه ی افزایش سن، از جمله عوامل تأثیر گذار این بیماری است. هرگونه سابقه خانوادگی اختلالات پروستات و ناهنجاری بیضه ها، سبب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند.

علائم بزرگ شدن پروستات

علائم بزرگی خوش خیم پروستات در ابتدا بسیار خفیف هستند، اما در صورت عدم درمان و رسیدگی می‌توانند تشدید گردند. برخی از علائم اصلی آن عبارت‌اند از:

• ادرار مکرر در هنگام شب
  • ادرار قطره قطره
  • ادرار منقطع
  • احساس فشار در هنگام ادرار
  • جریان ادرار ضعیف
  • جریان ادرار آهسته و همراه با تأخیر
  • ادرار دردناک
  • ادرار خونی

این علائم قابل درمان هستند و توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرکدام از علائم برای پیشگیری از عوارض دیگر، به پزشک مراجعه نمایید.

تشخیص بزرگ شدن پروستات

برای تشخیص این بیماری معمولا از بررسی فیزیکی و پرسش سوالاتی پیرامون سابقه پزشکی و دارویی استفاده می‌شود. برخی آزمایش‌های دیگر از قبیل سی تی اسکن و تصویربرداری توسط اشعه ایکس، برای تشخیص به کار می‌روند.

درمان بزرگ شدن پروستات

درمان این بیماری، با مراقبت شخصی شروع می‌شود. در صورت عدم تأثیر و تشدید علائم، مصرف دارو و عمل جراحی توسط پزشک تجویز می‌گردد. سن بیمار و میزان سلامت عمومی وی، در تجویز دارو و درمان بسیار مؤثر است.

#درمان طبیعی بزرگ شدن پروستات

درمان طبیعی بیماری، شامل مجموعه اقدامات و تغییراتی است که بیمار به منظور تخفیف در علائم بیماری، در زندگی خود انجام می‌دهد. این موارد عبارتند از:

• ادرار کردن به محض نیاز
  • عدم استفاده از داروهای آنتی هیستامین و ضد حساسیت که مانع تخلیه مثانه می‌شوند.
  • اجتناب از نوشیدن مشروبات الکلی و کافئین به خصوص در ساعات پایانی شب
  • پایین آوردن سطح استرس، زیرا استرس موجب افزایش ادرار می‌شود.
  • انجام فعالیت های ورزشی، زیرا عدم تحرک موجب تشدید علائم می‌شود.

#عمل جراحی بزرگ شدن پروستات

در صورت عدم تأثیر دارو و روش های طبیعی، انواع مختلف عمل جراحی برای درمان این بیماری مؤثر است. برخی از انواع این روش ها، سرپایی بوده و در مطب پزشک نیز قابل اجرا است. این در حالی است که برخی دیگر از انواع روش ها، باید در بیمارستان و در اتاق عمل اجرا گردند.

✅ عمل سرپایی

عمل سرپایی شامل تزریق وسیله ای از طریق مجرای میزراه، به داخل غده پروستات انجام می‌شود و شامل موارد زیر می‌گردد:

TUNA

از امواج پرتوزا، به منظور برش و شکاف بافت پروستات استفاده می‌شود.

TUMT

از انرژی حاصل از امواج میکروویو، برای برداشتن بافت پروستات استفاده می‌شود.

WIT

آب گرم به منظور تخریب بافت اضافه پروستات به کار می‌رود.

HIFU

انرژی حاصل از امواج فراصوت، برای حذف بافت اضافه پروستات استفاده می‌شود.

✅ عمل همراه با بستری

این نوع عمل نیز در صورت مشاهده موارد زیر، برای بیمار تجویز می‌گردد:

• اختلال کلیه
  • سنگ مثانه
  • عفونت مجاری ادراری
  • بی اختیاری ادرار
  • ناتوانی در تخلیه مثانه
  • وجود خون در ادرار

بزرگی خوش خیم پروستات

عوارض بزرگ شدن پروستات

بسیاری از مردان علائم این اختلال را نادیده می‌گیرند، در حالی که تشخیص و درمان به موقع، مانع عوارض خطرناک بعدی این بیماری می‌شود.

از این رو در صورت مشاهده علائم بیماری، به پزشک مراجعه نمایید. مردانی که سابقه طولانی مدت بزرگی خوش خیم پروستات دارند، ممکن است بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های زیر قرار داشته باشند:

• عفونت مجاری ادراری
  • آسیب به کلیه
  • سنگ کلیه
  • خونریزی مجاری ادراری
  • عدم توانایی ادرار

انسداد مجاری ادراری، گاهی به اندازه ای شدید است که ادرار به هیچ وجه نمی تواند از مثانه خارج شود. انسداد مجرای مثانه بسیار خطرناک است، زیرا ادرار موجود در مثانه می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری و آسیب به کلیه شود.

بزرگ شدن پروستات همیشه نیاز به درمان دارویی ندارد و گاهی از طریق معاینه مرتب توسط پزشک می‌توان علائم و اندازه پروستات را کنترل کرد.

تغییر سبک زندگی، مصرف دارو و عمل جراحی همه جزو گزینه های درمانی هستند که کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. پزشک تا جایی که ممکن است برنامه درمان را به گونه ای تنظیم می‌کند که موجب کنترل علائم شود و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی نداشته باشد. به همین دلیل است که گفتگو با پزشک، پیرامون علائم بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی

رزرو وقت

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.