آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟  خیر،  بهتر است بدانید که، ۹۰ درصد زگیل های تناسلی از سویه های بی خطر HPV هستند و کشنده نیستند. این زگیل ها، معمولا باعث سرطان نمی شوند. اما، سایر سویه های HPV سرطان زا هستند، یعنی ممکن است باعث ایجاد سرطان شوند.به عنوان مثال، ویروس HPV به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم شناخته می شود، اما با سایر سرطان های دستگاه تناسلی، واژن، فرج، مقعد، آلت تناسلی مردانه و حلق-دهانی مرتبط است.

تخمین زده شده است که در سال ۲۰۰۹، تنها ۳۲۰۰۰ مورد سرطان مرتبط با HPV در آمریکا تشخیص داده شده است. خوشبختانه، تبدیل عفونت HPV به سرطان، چندین سال طول می کشد (معمولا بیش از ۱۰ سال طول می کشد). از این رو، شانس تشخیص و درمان سرطان های مرتبط با عفونت HPV زیاد است.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

زگیل تناسلی دارم و خجالت می کشم

زگیل تناسلی خفیف ، معمولا موضوع رایجی برای گفتگو نیست و پرسیدن سوالاتی راجع به آن از پزشک خانواده یا دوستان و خانواده، کار راحتی نیست. بنابراین، چگونه می توان راه های درمان زگیل تناسلی را فهمید؟ با کمک برخی از پزشکان، ۱۲ تا از رایج ترین سوالاتی که راجع به زگیل تناسلی پرسیده شده است به همراه پاسخ هایشان را در این مقاله آورده ایم.چگونه متوجه می شوید که زگیل تناسلی دارید؟ آیا آزمایشی برای اینکار وجود دارد؟

 برای تشخیص زگیل تناسلی معمولا به آزمایش نیاز ندارید و معاینه فیزیکی که توسط پزشک انجام می دهد برای تشخیص آن، کافیست. اما در مواردی که مشخص نیست، از روش بیوپسی (برداشتن یک تکه کوچکی از بافت ناحیه مشکوک) و آنالیز آن در آزمایشگاه استفاده می شود تا ماهیت آن به طور کامل ارزیابی شود. اگر می خواهید از شر زگیل های تناسلی خود خلاص شوید به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید. 

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی، زائده های کوچک، همرنگ پوست یا قهوه ای رنگ و گوشتی هستند که می توانند هم ناحیه تناسلی و هم مقعد را درگیر کنند. این زگیل ها، گاهی آنقدر کوچک هستند که اصلا دیده نمی شوند، گاهی صاف و مسطح هستند اما گاهی بسیار بزرگ و خشن و به شکل گل کلم هستند.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

برخی از انواع hpv مرتبط با سرطان های تناسلی می توانند منجر به سرطان مقعد یا آلت تناسلی مردان شوند. هر دوی این انواع سرطان ، به ویژه در مردانی که سیستم ایمنی سالمی دارند نادر است. بیشتر سرطان هایی که در پشت گلو، از جمله در پایه زبان و در لوزه ها یافت می شوند، مربوط به HPV هستند. در واقع، اینها شایع ترین سرطان های مرتبط با HPV هستند که در مردان یافت می شوند. سالانه بیش از ۱۳۰۰۰ مورد جدید در مردان تشخیص داده می شود.

زگیل تناسلی دارم و خجالت می کشم

چه چیزی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. HPV، باعث ایجاد شایع ترین بیماری های مقاربتی در جهان است. تخمین زده شده است که حدود ۷۰ درصد جمعیت جهان، دیر یا زود به HPV مبتلا می شوند. اگر شما زگیل تناسلی دارید پس شما به عفونت HPV  مبتلا هستید.دانستن این نکته بسیار مهم است که همه انواع ویروس های HPV یکسان نیستند. تاکنون بیش از ۱۵۰ نوع ویروس HPV مختلف (ژنوتیپ) وجود دارد که هر کدام را با یک عدد مشخص می کنند.

حداقل ۳۵ تا از این ژنوتیپ ها، دستگاه تناسلی را هدف قرار می دهند، در حالی که مابقی آن ها تمایل دارند بخش های دیگری از بدن را درگیر کنند. به عنوان مثال انواع ۶ و ۱۱ ویروس HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند در حالی که نوع ۱ ویروس HPV، زگیل های معمولی را ایجاد می کند. برخی از این ویروس ها، باعث ایجاد ضایعات پوستی می شوند در حالی که برخی از آن ها سرطان زا هستند.

آیا زگیل های تناسلی دردناک و با خارش همراه هستند؟

خیر، معمولا اینطور نیست. اکثر مبتلایان، هیچ ناراحتی خاصی را تجربه نمی کنند. برخی دیگر از مبتلایان، براساس ناحیه درگیر و تعداد زگیل ها، احساس سوزش، خارش، حساسیت، درد و حتی خونریزی را گزارش می کنند، اما این علائم معمول نیستند. این علائم، تنها نشانه زگیل تناسلی نیستند بلکه می توانند نشانه بیماری های مقاربتی دیگری همچون تبخال، کلامیدیا، تریکومونیازیس و… هستند. در این حالت، انجام غربالگری بیماری های مقاربتی برای تشخیص علل و انتخاب درمان مناسب، ضروری است.

روش ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی، دهانی یا تماس پوست با پوست در طول فعالیت جنسی، منتقل می شود. تماس دست با ناحیه تناسلی درگیر، می تواند باعث گسترش عفونت و زگیل ها شود. حتی مبتلایان بدون علامت هم می توانند زگیل تناسلی را به شریک جنسی خود منتقل کنند. با این حال، HPV از طریق توالت فرنگی و تماس دست با آن منتقل نمی شود. اگر می خواهید با درمان قطعی اچ پی وی در مردان آشنا شوید مقاله مربوطه را بخوانید.

زگیل تناسلی را از چه کسی گرفته ایم؟

شما هرگز متوجه نمی شوید که زگیل تناسلی را از چه کسی گرفته اید. زگیل تناسلی معمولا از چند هفته تا یک سال، پس از اولین تماس با فرد آلوده در بدن پنهان می ماند؛ از این رو، نمی توان دقیقا تشخیص داد که چه زمانی یا چگونه به آن مبتلا شده اید. در صورتی که بیش از یک شریک جنسی داشته اید، تشخیص اینکه کدامیک از آن ها مبتلا به HPV بوده اند، غیر ممکن است.

اما، در صورتی که شما تنها یک شریک جنسی داشته اید، این مساله می تواند نشان دهنده این باشد که شریک جنسی شما یک بیمار مبتلا به HPV فاقد علامت است. باید این نکته را دقت کنیم که تشخیص HPV در یکی از زوجین، نشانه خیانت نفر دوم نیست. با این حال، در صورتی که یکی از آن ها به HPV  مبتلا شود، باید هر دو نفر غربالگری بیماری های مقاربتی را انجام دهند.

چگونه می توان تشخیص داد که HPV داریم؟

داشتن زگیل تناسلی به معنی ابتلا به عفونت HPV است. همچنین، ممکن است شما عفونت HPV داشته باشید اما زگیل تناسلی نداشته باشید. در صورتی که شما یک خانم هستید، می توانید برای تشخیص، آزمایش HPV را همراه با تست پاپ اسمیر یا به تنهایی انجام دهید.

طزریق واکسن زگیل تناسلی

آیا می توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد؟

عدم برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به HPV، بهترین راه جلوگیری است اما، این راه اصلا آسان نیست، زیرا اکثر مردم اصلا نمی دانند که مبتلا هستند. استفاده از کاندوم، می تواند موثر باشد اما، شاید کاندوم نتواند در اینجا، به اندازه ای که از انتقال سایر بیماری های مقاربتی، جلوگیری می کند، موثر باشد (ویروس می تواند از مناطقی که کاندوم پوشش نمی دهد نیز منتقل شود).

در حال حاضر می توان از واکسن های HPV برای جلوگیری به این بیماری، استفاده کرد. اما در صورتی که این واکسن ها، قبل از اولین رابطه جنسی تزریق شوند (یعنی قبل از ابتلا)، عملکرد بهتری دارند.سه واکسن مختلف برای HPV وجود دارد، که همه آن ها در ۳ دوز به مدت ۶ ماه، تزریق می شوند. واکسن HPV را می توان در هر سنی از بازه ۹ تا ۲۶ سالگی تزریق کرد، البته هر چه زودتر تزریق شود بهتر است.تزریق واکسن HPV در دوران بارداری ممنوع است. در این دوران، می توان از چکاپ منظم و تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم، استفاده کرد.

آیا زگیل تناسلی، درمان می شود؟

اگرچه، زگیل تناسلی به طور معمول خطرناک نیست، اما گاهی برداشتن زگیل ها سخت و پرهزینه است. می توان از داروهای شیمیایی برای برداشتن زگیل ها استفاده کرد، برخی از این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند و برخی از آن ها بدون نسخه، در دسترس هستند. از دیگر روش های حذف زگیل ها، روش های فیزیکی مانند جراحی، کرایوتراپی، لیزر یا کوتر است که همه آن ها تحت بی حسی موضعی انجام می شوند.

اگر زگیل تناسلی درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

اگرچه زگیل ها را می تواند برداشت یا به وسیله کرایوتراپی درمان کرد اما باز هم امکان عود وجود دارد.در صورت عدم درمان زگیل تناسلی می تواند بزرگتر شود ، خونریزی کند و باعث درد یا خارش شود. به ندرت زگیل تناسلی منجر به سرطان می شود.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

ویروس hpv دو نوع پر خطر ۱۶ و ۱۸ دارد که بسیار خطرناک و کشنده می باشد. ویروس زگیل تناسلی به خودی خود نمی تواند کشنده باشد اما کسانی که به سرطان دهانه رحم دچار می شوند معمولا به این سویه ها نیز مبتلا می شوند. اگر پی به زگیل تناسلی خود ببرید و سریع تر دارو درمانی را آغاز کنید می توانید آن را کنترل کنید در غیر اینصورت ممکن است به سرطان پیشرفته تبدیل شود.

دکتر رضا ولی پور متخصص کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم