۳ روش جراحی زگیل تناسلی

زگیل های تناسلی در آقایان معمولا مشکل ساز نیستند، اما به دلیل احتمال بالای انتقال آن به شریک جنسی بهتر است سریع درمان شوند. ۳ روش جراحی زگیل تناسلی وجود دارد از جمله کرایوتراپی زگیل تناسلی، لیزر و الکتروسرجیکال که در این مقاله از کلینیک دکتر ولی پور آنها را بررسی میکنیم.

عمل جراحی زگیل تناسلی

در رابطه با درمان قطعی اچ پی وی در مردان و زنان باید گفت که زگیل ‌های تناسلی قابل رویت که بر روی آلت تناسلی مردانه یا زنانه و یا در اطراف مقعد ایجاد می‌شوند می‌توانند به کمک جراحی برداشته شوند، این موضوع بدان معنی است که پزشک زگیل را با کمک یک چاقوی جراحی جدا می‌کند. زگیل‌های تناسلی موجود بر روی دهانه رحم نیز می‌توانند با کمک لیزر یا جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) برداشته شوند.

عمل زگیل تناسلی معمولا در مطب پزشکان یا کلینیک‌های درمانی و به صورت سرپایی انجام می‌شوند. بیمار داروهایی را دریافت می‌کند که ناحیه اطراف زگیل‌ها را بی حس می‌کنند. در خاتمه نیز پزشک از بخیه برای بستن محل بریدگی‌های ایجاد شده استفاده می‌کند. برای زنان، تغییرات سلولی غیرعادی که به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در دهانه رحم ایجاد شده است به شکل متفاوتی از زگیل‌های تناسلی ناشی از این ویروس جراحی می‌شوند. پزشک برای درمان انواع ضایعات ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند روش‌های درمانی متفاوتی را پیشنهاد کند.

مراقبت بعد از جراحی برداشتن زگیل‌های تناسلی

زمان بهبود افراد به موقعیت جراحی و تعداد زگیل‌ های برداشته شده بستگی دارد.

  • بیشتر افراد یک تا سه روز بعد از جراحی می‌توانند به فعالیت‌های معمول خود بازگردند.
  • بهبودی افراد به چیزی میان دو تا چهار هفته زمان نیاز دارد.
  • بعد از جراحی امکان ظاهر شدن جای زخم در محل جراحی وجود دارد.

برای مردان و زنانی که جراحی داشته اند، توجه به علائم بعدی پس از جراحی اهمیت دارد. در صورت بروز هر یک از علائم بعدی، بیمار بهتر است با پزشک معالج خود تماس بگیرد:

  • خون ریزی ای که بیشتر از یک هفته طول کشیده است.
  • تب
  • درد شدید
  • بوی بد یا ترشحات زرد که می‌توانند نشان دهنده ایجاد عفونت در محل عمل باشند.

فرد باید تا زمان بهبود ناحیه درمان شده و محو شدن قرمزی از روابط جنسی پرهیز کند. این موضوع معمولا به یک تا سه هفته زمان نیاز دارد و البته این زمان به اندازه ناحیه درمان شده بستگی دارد.

روش های درمان زگیل تناسلی

برداشتن زگیل تناسلی فقط به جراحی محدود نمی شود، روش های دیگری مثل انواع پمادها، کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران و … وجود دارد.

جراحی لیزر برای درمان زگیل‌های تناسلی

لیزر می‌تواند برای تخریب زگیل‌های تناسلی به کار برده شود. جراحی لیزر می‌تواند در مطب پزشکان یا کلینیک‌ها، بیمارستان و یا مراکز درمان سرپایی انجام شود. برای این کار از یک بی حسی موضعی یا بی هوشی کامل استفاده می‌شود و نوع مسکن مورد استفاده به تعداد زگیل‌ های تناسلی یا اندازه ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

برای زنان، تغییرات سلولی غیرعادی دهانه رحم که به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد شده است به شکل متفاوتی از زگیل‌های تناسلی درمان می‌شود. در این شرایط پزشک ممکن است نوع خاصی از جراحی را پیشنهاد کند و برای مثال می‌تواند از روشی مانند جراحی لیزر زگیل تناسلی برای درمان فرد استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش‌های جراحی برای درمان تغییرات سلولی غیرعادی می‌توانید مطلب آزمایش پپ اسمیر غیرعادی را مشاهده کنید.

لیزر زگیل تناسلی

چه زمانی استفاده از لیزر از جراحی برش بهتر است؟

جراحی لیزر معمولا زمانی انجام می‌شود که:

  • درمان دارویی برای حذف زگیل تناسلی موفقیت آمیز نباشد و زگیل‌ها نیاز به برداشته شدن داشته باشند.
  • زگیل‌ها گسترده باشند.
  • در دوران بارداری، زنان نیاز به درمان زگیل داشته باشند. در این حالت پزشک زمان مطلوب برای برداشتن زگیل‌ها را تعیین می‌کند.

جراحی لیزر به چه میزان موفقیت آمیز است؟

مطالعات نشان می‌دهند جراحی لیزر موجب حذف زگیل‌های تناسلی از ۲۰ تا ۴۰ نفر از صد نفر شده است. اما زگیل‌ها می‌توانند بعد از جراحی عود کنند. همچنین این روش جراحی برای زنان باردار مطلوب است.

خطرات جراحی لیزر برای برداشتن زگیل‌های تناسلی

جراحی لیزر می‌تواند مشکلات بعدی را به همراه داشته باشد:

  • درد، ورم یا خارش
  • تخلیه ترشحات از واژن یا آلت تناسلی مردانه
  • زخم در ناحیه تحت درمان
  • چسبیدن بافت‌ها به یکدیگر
  • ریختن بافت مرده
  • ایجاد زخم
  • تغییر شکل ادرار فرد به یک جریان گسترده و اسپری مانند.
این مشکل خصوصا زمانی ایجاد می‌شود که درمان بر روی مجاری ادراری انجام می‌شود. جای زخم بر روی آلت تناسلی نیز می‌تواند یکی از آثار جانبی درمان لیزر باشد که می‌تواند اختلالات نعوظ یا مشکلات ادراری به همراه داشته باشد. 

مراقبت بعد از درمان زگیل تناسلی با لیزر

پزشکان معمولا زمانی از جراحی لیزر برای زگیل‌ های تناسلی استفاده می‌کنند که روش‌های درمانی دیگر موفقیت آمیز نبوده اند. جراحی لیزر نسبت به روش‌های دیگر جراحی زگیل تناسلی روش گرانی محسوب می‌شود.

  • در مورد لیزر همیشه این نگرانی وجود دارد که این روش خطر بازگشت زگیل‌های تناسلی را به واسطه آسیب به سیستم ایمنی موضعی افزایش می‌دهد، موضوعی که می‌تواند باعث فعال شدن مجدد ویروس‌های غیرفعال شود. 
  • درمان لیزر نیازمند آموزش و تجهیزات تخصصی است. بعضی متخصصان معتقدند که مهارت پزشک در انجام موفقیت آمیز عمل لیزر تاثیر زیادی دارد. افرادی که می‌خواهند از درمان لیزر برای برداشتن زگیل‌های تناسلی استفاده کنند، باید در مورد تعداد جلسات درمانی مورد نیاز و نرخ موفقیت درمان لیزر از پزشک خود جویا شوند.
  • یکی از مزیت‌های جراحی لیزر این است که بافت‌های مجاور یا بافت‌های داخلی به واسطه درمان لیزر آسیب نمی‌بینند.
  • درمان لیزر زگیل‌های تناسلی نمی‌تواند آلودگی بدن به عفونت ویروس پاپیلومای انسانی را از بین ببرد. بعد از حذف زگیل تناسلی از روی بدن، این ویروس به صورت غیرفعال باقی می‌ماند. کسی که برای زگیل‌های تناسلی تحت درمان قرار می‌گیرد می‌تواند عفونت را به افراد دیگر منتقل کند. کاندوم‌های لاتکس می‌توانند به کاهش خطر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی کمک کنند.
  • مزیت‌ها و کارآمدی هر نوع درمان باید با آثار جانبی و هزینه‌های درمان مقایسه شود. بهتر است تصمیم گیری در مورد این مسئله با کمک پزشک معالج صورت گیرد.

جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)

در جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)، پزشک معالج از یک حلقه سیمی داغ شده با جریان الکتریکی برای حذف زگیل‌های تناسلی بزرگ یا  بافت‌های غیرعادی دهانه رحم استفاده می‌کند. این عمل به طور معمول به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می‌شود. برای انجام این عمل از بی حسی موضعی یا بی هوشی استفاده می‌شود. با وجود این که این عمل ناراحتی‌هایی را به همراه دارد، عمل دردناکی محسوب نمی‌شود.

مدت زمان بهبودی افراد نیز می‌تواند تا سه روز به طول بیانجامد، این موضوع به تعداد زگیل‌های برداشته شده یا اندازه ناحیه سلول‌های غیرعادی تحت درمان بستگی دارد. بعد از این عمل نیز افراد باید یک تا سه هفته از انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز کنند. جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) می‌تواند برای درمان زگیل‌های تناسلی بیرونی بزرگ و زگیل‌های ایجاد شده بر روی دهانه رحم به کار رود. 

جراحی زگیل تناسلی به روش لیپ

جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) به چه میزان موفقیت آمیز است؟

جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) می‌تواند مشابه روش‌های جراحی دیگر برای جراحی زگیل تناسلی مفید باشد. با این حال این عمل ممکن است جای زخم بر روی بدن ایجاد کند. در حین جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP)، تنها مقدار کمی از بافت طبیعی اطراف بافت زگیل برداشته می‌شود.

خطرات جراحی الکتروسرجیکال قوسی زگیل تناسلی (LEEP)

خون ریزی شایع ترین اثری است که این نوع جراحی زگیل تناسلی به همراه دارد. با این حال به طور معمول این روش نسبت به روش‌های دیگر (درمان لیزر) خون ریزی کمتری به همراه دارد. ممکن است بر روی آلت تناسلی جای زخم ایجاد شود و این موضوع می‌تواند مشکلاتی برای نعوظ یا ادرار فرد به همراه داشته باشد.  این روش معمولا با عفونت همراه نمی‌شود و عفونت‌های خفیف ایجاد شده معمولا به کمک آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان هستند.

نحوه آمادگی برای جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) 

به طور معمول، کادر درمان فرآیند را به بیماران توضیح می‌دهند و فرد می‌تواند سوالات خود را از آنها بپرسد.

  • در ابتدا از فرد درخواست می‌شود فرم رضایت نامه برای عمل را تایید و امضا کند. توصیه می‌شود فرد به طور کامل فرم را مطالعه کند و اگر چیزی برای وی شفاف نبود سوالات خود را از کادر درمانی بپرسد.
  • به طور معمول هیچ گونه آماده سازی نظیر ناشتا ماندن یا بی حسی پیش از عمل نیاز نخواهد بود.
  • اگر فرد باردار باشد یا ممکن است بخواهد باردار شود، بهتر است مسئله را با پزشک خود مطرح کند.
  • فرد بهتر است حساسیت یا آلرژی خود به داروهای مختلف، لاتکس، نوار، ید و مواد بی هوشی را به پزشک اعلام کند.
  • فرد باید تمام داروهایی که مصرف می‌کند (داروهای با و بدون نسخه) را به اطلاع پزشک برساند، همچنین مکمل‌های گیاهی که مصرف می‌کند را نیز با پزشک مطرح کند.
  • در صورتی که فرد هر سابقه اختلالات خونریزی داشته است یا از داروهای رقیق کننده خون، آسپیرین، یا داروهای موثر بر لخته‌های خون استفاده می‌کند، باید موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد. ممکن است نیاز باشد فرد مصرف داروهای خود را برای مدتی قبل از جراحی متوقف کند.
  • پزشک به بیمار می‌گوید که از تامپون، کرم‌های واژن یا دارو یا سکس پیش از عمل اجتناب نماید.
  • جراحی الکتروسرجیکال قوسی (LEEP) معمولا زمانی انجام می‌شود که فرد در زمان قاعدگی خود نباشد.
  • پزشک معمولا سی دقیقه پیش از جراحی از بیمار می‌خواهد که مسکنی را مصرف کند. 
  • زنان بهتر است نوار بهداشتی به همراه داشته باشند تا بعد از عمل از آن استفاده کنند.
  • کادر درمان ممکن است دستورات دیگری را در اختیار بیمار قرار دهند. فرد باید دستورات ارائه شده را مو به مو انجام دهد. 
جهت گرفتن وقت ویزیت برای درمان زگیل تناسلی از دکتر متخصص زگیل تناسلی در غرب تهران با شماره  ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افشین چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    باسلام من بین مقعدوبیضه هام تعدادی زگیل دارم که دوربربیست عددمیباشدولی سه تاشون یه ذره بیشترازاندازه نخودهستن.واولش یه دونه بودکوتاهی کردم وخاروندمش وزخمیش کردم که بلافاصله تعداشون به بیست تارسید.میخاستم ببینم هزینه جراحی وازمایشش چقدرمیشه.ممنون میشم جواب بدهید.واینکه جراحی بابیهوشی هست یاسرپایی
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)

      ویزیت آنلاین یا ویزیت حضوری داشته باشید 

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    برای جراحی زگیل تناسلی جراحی لیزر بهتره یا جراحی کرایو و فریز
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      فریز 

  • تصویر کاربر ذاکری شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ، پدر همسر من مدت ۴۰ ساله که زگیل تناسلی داشته و متاسقانه درمان نکرده ، و الان این زگیل ها بصورت توده های بزرگ گل کلمی شکل به رنگ های صورتی کم رنگ و قهوه ای رنگ بر روی هم رشد کرده اند و بخاطر کهولت امکان بیهوشی ندارند ، آیا امکان جراحی سرپایی در چند نوبت بدون بیهوشی وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۳۰ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      خیر 

  • تصویر کاربر امید شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    سلام. جناب دکتر من 23 سالم هستش و یه مدت هستش روی بدنه ی آلت تناسلی ام لکه هایی دیده میشه شبیه به دانه یا زخم اما خون ریزی و.. نداره فقط وقتی فشار میدم کمی انگار پوستش درد میگیره. زیر آلت تناسلی هم شبیه به رگه های سفید هستش کع وفتی خیس میشه دیگ سفید نیست و مجردم و هیچگونه ارتباط جنسی تابحال نداشتم. امکان هست سرطال آلت تناسلی باشه؟ یا زگیل؟ یا قارچ پوستی؟
    اخیرا کلاهک آلتم هم کمی فشار میدیم قسمت حالت نقطه ای درد میگیره خیلی کم. لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۵ دی ۰( 2 سال پیش)

      به نظر نمیاد مشکل شدیدی داشته باشی به متخصص پوست  مراجعه کن 

  • تصویر کاربر گل یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر من ۶ ۷ ماه پیش متوجه زگیل در اطراف ناحیه تناسلی شدم و آزمایش هم دادم و مثبت شد و محلول زد دکتر و بعد ی مدت کم شد و از بین رفت ولی امروز ب طور اتفاقی قسمت داخلی واژنم دیدم الان اینو باید چکار کنم؟خیلی ترسیدم لطفا جواب بدید خیلی هم بزرگه و تعدادشونم زیاده!راه درمان چیه؟کرایو بهتره یا لیزر یا رژیم های درمانی؟؟؟تورو خدا شما جواب درست بدین الان هر کی برای سود و منفعت خودش ی راه حل میده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۲ دی ۰( 2 سال پیش)

      به متخصص زنان مراجعه کنید 

درحال دریافت اطلاعات