فرق منگوله پوستی با زگیل تناسلی و گوشت اضافه

فرق منگوله پوستی با زگیل در چیست؟ اجازه دهید روراست باشیم، خال ها، منگوله های پوستی و زگیل ها همگی آزاردهنده هستند. علاوه بر این می توانند گیج کننده نیز باشند. اکثر افراد تفاوت بین آنها را نمی دانند. خبر خوب این است که هیچ یک از این ضایعات پوستی خطری برای سلامتی شما ندارند، اما ناراحت کننده هستند و برداشتن آنها قبل از اینکه مشکلی ایجاد کنند، می تواند زندگی شما را راحت تر کند. بنابراین، قبل از برنامه ریزی برای برداشتن آنها، باید بدانید با چه چیزی سروکار دارید. در این مقاله می خواهیم نحوه تشخیص خال، زگیل و منگوله پوستی را برای شما توضیح دهیم و همچنین درباره فرق منگوله پوستی و زگیل با هم صحبت میکنیم.

اگر دچار زگیل تناسلی شده اید و این موضوع شما را ناراحت کرده است و در روابط خود دچار مشکل هستید می توانید برای درمان آن به مرکز کرایوتراپی زگیل تناسلی در تهران مراجعه نمایید.

عکس منگوله پوستی

منگوله های پوستی

این پوست های آویزان کوچک بر اثر اصطکاک ایجاد می شوند. پوست به ویژه در زیر بغل، گردن یا گاهاً پوست ناحیه دیگر ساییده می شود. این منگوله های پوستی به صورت یک توده کوچک یا غده در زیر پوست شروع می شوند. سپس، زمانی که پوست  روی این غده سایید می شود، منگوله ی پوستی بیرون می زند. توپ کوچکی از سلولهای پوستی بزرگ و بزرگ تر می شود تا زمانی که توسط یک نخ آویزان می شود. شما در نهایت با توپی از جنس پوست مواجه می شوید که به یک پایه نازک وصل شده است. این منگوله های پوستی ممکن است بر اثر عوارض جانبی بارداری و افزایش وزن ایجاد شوند همچنین دیابت و مقاومت در برابر انسولین هم می تواند در ایجاد آن نقش داشته باشد. برای اطلاع بیشتر در ارتباط با درمان قطعی اچ پی وی در مردان به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

منگوله های پوستی به چه شکلی هستند؟

منگوله های پوستی یا خال های گوشتی، زائده های پوستی کوچکی هستند که به اندازه یک سر مداد تا سه سانتی متر می تواند باشد. منگوله های پوستی زمانی ایجاد می شوند که، یک زائده ی کوچک به پوست می چسبد. این زائده معمولاً در زیر بغل، کشاله ران یا اطراف گردن ساییده می شود. این زائده ی گوشتی بر اثر اصطکاک آویزان می شود و می تواند شبیه به یک توپ آویزان شود.

آیا می توانید منگوله پوستی را بردارید؟

بزرگترین مشکل منگوله های پوستی، آزاردهنده بودن آنها است. آنها می توانند به چیزی گیر کنند، خونریزی پیدا کنند و دردناک باشند. با اینکه منگوله های پوستی خطرناک نیستند، اما می توانند آزاردهنده، حساس و یا ناخوشایند باشند و بسیاری از بیماران در صدد برداشتن آنها برمی آیند.

علائم منگوله پوستی چیست؟

  • منگوله های پوستی برخلاف اسکین تگ ها آویزان می باشند.
  • این ضایعه ها ممکن است نرم ، چروک ، سفت و یا نامتقارن باشند.
  • این منگوله ها معمولا به رنگ پوست و تیره هستند و اگر به آن ها خون نرسد سیاه می شوند.
  • معمولا کوچک هستند اما ممکن است اندازه آن به ۵ میلی متر نیز برسد.
خال گوشتی یا منگوله پوستی

مقایسه منگوله های پوستی با زگیل

فرق منگوله پوستی با زگیل، بسیار مشخص است. یک منگوله پوستی بی رنگ، شبیه به بادکنکی کوچک به نظر می رسد که به یک خال پوستی چسبیده است. اما زگیل ها لکه های پهن و زبری که هستند که پوست  ضخیمی دارند.

هیچ یک از این ضایعه های پوستی، مو ندارند. زگیل ها مانند منگوله های پوستی، معمولاً بی رنگ هستند، مگر اینکه پوست زیر آنها رنگ متمایزی داشته باشد. زگیل ها ضخیم و عمیق هستند، در حالیکه منگوله های پوستی در سطح باقی می مانند. مهم تر از همه، زگیل بر اثر یک ویروس ایجاد می شود و مُسری است. زگیل می تواند به افراد دیگر یا سایر نقاط بدن انتقال پیدا کند. منگوله های پوستی به دیگر نقاط پوست یا افراد دیگر منتقل نمی شوند.

زگیل ها

زگیل ها روی دست ها، زانوها و کف پاها ایجاد می شوند. برخلاف خال ها، زگیل ها برجستگی های سفتی هستند که در عمق پوست قرار دارند. با اینکه زگیل ها سطح صافی دارند، اما ضخیم، پوسته پوسته و پینه مانند است.

عامل بروز زگیل ها چیست؟

زگیل ها بر اثر یک ویروس ایجاد می شوند و مانند تمام ویروس ها مُسری هستند. بنابراین زمانی که متوجه ظاهر شدن یک زگیل می شوید، نشانه ی این است که با فردی در تماس بوده اید که یک ویروس زگیل داشته است. زگیل ها از طریق دست دادن یا استفاده از حوله دستی مشترک منتقل می شوند.

آیا باید زگیل ها را خارج کنید؟

با اینکه تمام این زائده های پوستی را می توان برداشت، اما زگیل ها را باید به سرعت خارج کرد تا ویروس به دیگران منتقل نشود. زمانی که که افراد سعی می کنند زگیل ها را در خانه درمان کنند، به نظر می رسد که بهتر نمی شوند. چرا؟ زیرا زگیل ها ویروسی هستند که در سلول های پوستی زندگی می کنند. اگر از شر ویروس خلاص نشوید، زگیل را نیز نمی توانید از بین ببرید بنابراین، آن را باید تا جایی درمان کنید تا تمام سلول های حاوی ویروس را از بین ببرید. درمان های زگیل دردناک هستند. اگر افراد از درمان بدون نسخه شروع کنند، ناحیه مورد نظر شروع به درد کردن می کند. این افراد کم کم متوجه می شوند که نمی توانند درد را تحمل کنند. بنابراین درمان را خیلی زودتر از نتیجه دادن متوقف می کنند. برای سریع ترین درمان زگیل، از متخصص پوست خود بخواهید زگیل را منجمد کند. این روش سلولهای حاوی ویروس را می کشد.

تفاوت اسکین تگ (منگوله پوستی )و زگیل تناسلی چیست؟

اسکین تگ ها و زگیل های تناسلی هر دو بیماری پوستی رایج هستند. آنها ممکن است به دلیل اینکه کجا رشد می کنند و چگونه به نظر می رسند با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.  اسکین تگ ها زائده های رایج و بی ضرری هستند که اغلب در نواحی چین خوردگی پوست مانند گردن ، پلک ها و کشاله ران رشد می کنند. آنها اغلب بیضی شکل یا تخم مرغی هستند و به ساقه گوشتی متصل می شوند. 

زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود که یک عفونت شایع مقاربتی است. زگیل تناسلی معمولا شبیه ضایعات یا برجستگی هایی است که روی سطح پوست صاف یا کمی برجسته هستند. آنها معمولا احساس خشن یا ناهمواری می کنند و ممکن است شبیه گل کلم باشند.

تمایز بین این دو بیماری بسیار مهم است زیرا یکی از آنها زگیل تناسلی عفونی است به این معنی که از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. از طرف دیگر تگ های پوستی مسری نیستند زیرا در اثر عوامل خارجی مانند اصطحکاک در چین های پوستی به دلیل حرکت ایجاد می شوند. 

۱. ظاهر 

تگ‌های پوستی یا شبیه بادکنک خالی شده یا حتی دانه‌ای برنج هستند که از طریق یک ساقه نازک به پوست متصل می‌شوند. زگیل‌های تناسلی بر خلاف تگ‌های پوستی، ممکن است صاف، گل کلم‌شکل یا ساقه‌دار باشند (برآمدگی‌های انگشت مانندی دارند).

۲. نواحی از بدن که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند

اسکین تگ های پوستی در نواحی بدن که در آن اصطکاک بیشتری به صورت روزانه وجود دارد مانند گردن، زیر بغل، پلک ها، زیر سینه ها، ران ها، اندام تناسلی یا چین های کشاله ران رشد می کنند.

زگیل تناسلی عفونی است و از طریق تماس مستقیم پوست به پوست پخش می شود. بنابراین، آن‌ها نواحی از پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند که معمولاً هنگام تماس جنسی محافظت نمی‌شوند و در حین رابطه جنسی (در اثر بریدگی‌های جزئی) آسیب می‌بینند. شما می توانید آنها را بر روی ساقه آلت تناسلی، مجرای ادرار، واژن، فرج، دهانه رحم یا پوست اطراف مقعد بیابید.

۳. الگوی توسعه

معمولاً ممکن است یک اسکین تگ پوستی منفرد را در یک ناحیه مشاهده کنید. این امکان وجود دارد که بیش از یک تگ پوستی روی بدن خود داشته باشید.

زگیل تناسلی نیز به‌صورت منفرد یا گروهی/خوشه‌ای ایجاد می‌شود. با این حال، زگیل‌های تناسلی عفونی هستند، ممکن است به راحتی به بافت‌های مجاور گسترش یابند تا نواحی دور (از طریق خراشیدن و تراشیدن).

۴. بافت

اسکین تگ های پوستی در لمس بسیار صاف هستند.  آنها می توانند به راحتی بپیچند زیرا پایه نسبتاً نازکی دارند و رویه بزرگتری دارند. 

زگیل تناسلی سطحی ناهموار و نامنظم دارد که شبیه گل کلم است. آنها عموماً مسطح و کوچک هستند و تقریباً آنها را نامرئی می کند

۵. رنگ

تگ های پوستی می توانند ضایعات همرنگ پوست، قهوه ای یا قرمز باشند

رنگ زگیل تناسلی متغیر است اما مستعد رنگ پوست است و گاهی ممکن است کمی تیره تر از پوست بیمار باشد.

آیا اسکین تگ ها، خال ها و زگیل ها خود به خود از بین می روند؟

خیر، این لکه ها به خودی خود از بین نمی روند. بنابراین، چه خال، زگیل یا تگ پوستی داشته باشید، یک متخصص پوست دارای مجوز بورد می‌تواند دقیق‌ترین شناسایی را به شما بدهد و به شما در تصمیم‌گیری در مورد برداشتن ضایعه کمک کند.

عکس زگیل روی دست

مقایسه خال با زگیل

تشخیص خال از زگیل نیز نسبتاً آسان است. تمایز اصلی آنها رنگ است. با اینکه زگیل ها بدون رنگ هستند، اما خال ها به رنگ قهوه ای می باشند. این نقاط تیره به آهستگی رشد می کنند و تغییر زیادی ندارند، اما ممکن است روی آنها مو رشد کند. خال ها معمولاً در نواحی در معرض آفتاب مانند دست ها، صورت، کمر و قفسه سینه ظاهر می شوند و قابل سرایت نیستند. هم زگیل ها و هم خال ها پایه وسیعی دارند و در عمق پوست می روند، اما پوست روی خال صاف است. در حالیکه زگیل ها پوست زبری دارند. زگیل ها روی دست ها، پاها، آرنج ها و زانوها ظاهر می شوند و پوست آنها ضخیم تر است و رشد آهسته تری دارد.

مقایسه خال ها و زگیل ها با سرطان پوست

هیج یک از این مشکلات پوستی در شروع خطرناک نیستند. اما در صورتی که تغییرات خاصی رخ دهد، می توانند خطرناک باشند. در ادامه، به علائم هشداردهنده ی اولیه ای اشاره می شود که خال یا زگیل تبدیل به موضوع جدی تری می شود.

خال های طبیعی

خال های غیرطبیعی

خال های طبیعی قهوه ای یا برنز هستند و چند رنگ نیستند. اگر خال شما به رنگ های مختلفی مانند قهوه ای، برنز، سیاه و یا حتی قرمز به نظر می رسد، این موضوع می تواند علامت خطرناک بودن آن باشد. خال ها نیز به طور کلی گِرد هستند. اگر زائده ی پوستی شما نامتقارن باشد و اندازه آن افزایش پیدا می کند، می تواند نشانه ی سرطان پوست باشد. خال ها می توانند صاف یا برجسته باشند، اما معمولاً تغییر پیدا نمی کنند مگر اینکه خطرناک باشند. اگر یک لکه پوستی از حالت صاف به برجسته درآید، می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد. هر زمانی که خال تغییر می کند یا رنگ نامنظمی پیدا می کند، به متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی اوقات به سختی می توان گفت یک زائده ی پوستی خطرناک است یا نه. همیشه برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید. اگر با یک خال غیرطبیعی سرو کار دارید، پزشک به احتمال زیاد آن را برمی دارد و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد.

توده های برجسته روی پوست

برجستگی ها، تاول ها و زگیل ها شایع هستند. معمولاً نیازی به نگرانی نیست. گرچه، اگر یک لکه در عرض شش هفته ناپدید نمی شود، می تواند یک علامت هشدار دهنده باشد. سرطان های پوستی خاص شبیه به یک زگیل یا تاول به نظر می رسند و اگر زود متوجه آنها شوید، به راحتی درمان می شوند.

زخم یا زگیلی که خونریزی می کند یا بهبود پیدا نمی کند

به هر زگیل یا زخمی که بهتر نمی شود، توجه کنید. اگر شروع به خونریزی کند، می تواند نشانه ی مشکل زا بودن آن باشد. اگر توده یا زخم جدیدی دارید که بهتر نمی شود به متخصص پوست خود مراجعه کنید تا آن را آزمایش کند.

دکتر رضا ولی پور

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم