سنگ کلیه ی ۷ میلیمتری

سنگ کلیه، یک بیماری نسبتاً شایع در کشور ما است که در هر سنی رخ می دهد اما در افراد مسن شیوع بیشتری دارد. سنگ کلیه تا ۵۰ درصد از بیماری های سنگی را تشکیل می دهد، این بیماری به راحتی عود می کند و می تواند عوارض زیادی ایجاد کند که خطرناک ترین آن نارسایی کلیه است.

آیا سنگ کلیه ی ۷ میلیمتری خطرناک است؟

سنگ کلیه یکی از بیماری هاییست که، پیشروی خاموشی دارد، یعنی بیمار متوجه پیشرفت بیماری خود نمی شود. سنک کلیه ۷ میلیمتری از انباشت رسوبات در ادرار تشکیل می‌ شود؛ در واقع، زمانی که ته مانده ها تجمع می کنند، تشکیل سنگ می ‌دهند. در ابتدا اندازه سنگ کوچک است و معمولاً علائمی ندارد. با گذشت زمان، اندازه سنگ به تدریج افزایش می یابد و زمانی که فشار وارد می کند، باعث احتباس ادرار , عفونت و غیره می شود. همچنین علائمی مانند کمردرد , ادرار دردناک نیز بروز پیدا می کنند، در این مرحله بیمار برای تشخیص مشکل خود بایستی به پزشک مراجعه کند.

معمولاً سنگ هایی با اندازه ی کمتر از۵  میلی متر این قابلیت را دارند که، به طور طبیعی با ادرار دفع شوند. در سنگ‌ های بزرگ ‌تر (از ۷ میلی‌متر یا بیشتر) این اتفاق کمتر می افتد. سنگ های بزرگ باعث درد در ناحیه لگن و دو طرف کمر، تکرر ادرار، عفونت، تب و … می شوند که در این حالت بیمار بایستی بلافاصله برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه نماید.در صورتی که شخص توجه مناسبی به وضعیت خود نداشته باشد، باعث می شود که اندازه ی سنگ به سرعت افزایش یابد و عوارض خطرناکی مانند انسداد ادرار، عفونت، نارسایی حاد یا مزمن کلیه را به همراه داشته باشد، حتی می تواند باعث نارسایی کلیه نیز بشود.

علائم سنگ کلیه ی 7 میلیمتری

سنگ کلیه ۷ میلیمتری بزرگ است؟

سنگ کلیه ی ۷ میلی متری خیلی بزرگ نیست اما کوچک هم محسوب نمی شود؛ به همین دلیل برای از بین بردن آن می توان از دو روش دارو درمانی یا سنگ شکنی های مختلف استفاده کرد. انتخاب روش درمانی به نوع سنگ، تأثیر سنگ بر کلیه، تجهیزات بیمارستان و تجربه و صلاحیت پزشک معالج بستگی دارد. بنابراین، بیماران باید به دقت توسط متخصصان معاینه شوند، روش های درمانی مناسب را انتخاب کرده و به هیچ وجه براساس تجربه یا توصیه دیگران خود درمانی نکنند.

بهترین درمان سنگ کلیه ۷ میلی متری

تجویز روش درمانی سنگ کلیه به دو عامل بستگی دارد: اندازه ی سنگ و تأثیر سنگ ها بر کلیه. در صورتی که سنگ های ۷ میلی متری کلیه به طور همزمان باعث انسداد یا عفونت دستگاه ادراری شوند، ممکن است مداخله جراحی ضروری باشد. منظور از مداخله جراحی نه تنها روش جراحی باز بلکه روش لاپاراسکوپی نیز هست. در حال حاضر روش جراحی باز به دلیل عوارض زیاد بعد از عمل، در کشورهای توسعه یافته تقریباً حذف شده است. با این حال، هنوز در بسیاری از کشورها انجام می شود؛ چرا که بیماران اغلب دیر مراجعه می کنند، اندازه ی سنگ بزرگ است و عوارض خود را به همراه دارد.

درمان سنگ کلیه۷میلیمتری با جراحی

جراحی سنگ کلیه