درمان تومور مثانه با عمل TURT و عوارض بعد از عمل

عمل جراحی سرطان مثانه (عمل TURT) به چه معناست؟ به برداشتن تومورهای موجود در مثانه از طریق مجرای ادرار TURBT گفته می شود. این عمل هم نوعی روش تشخیصی است و هم نوعی روش درمانی به شمار می رود. زمانی که جراح به کمک TURBT قسمتی از تومور مثانه یا بافت های اطراف آن و محل التهاب مثانه را نمونه برداری کرده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می دهد، در واقع از این روش برای تشخیص بیماری استفاده کرده است. از سوی دیگر، زمانی که تومور مثانه تشخیص داده شد، پزشک قادر است با همین روش، کل تومور را برداشته و بیماری را درمان کند. انجام دقیق و کامل TURBT برای درمان بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

در برخی موارد بیمار پس از چند هفته به جراحی دوم نیاز خواهد داشت. در این مقاله اطلاعاتی در مورد عمل جراحی سرطان مثانه (عمل TURT) در اختیار شما قرار خواهیم داد. برای تشخیص سرطان مثانه معمولاً از روش سیستوسکوپی استفاده می شود. در صورتی که سرطان بیمار تشخیص داده شد، پزشک از TURBT برای برداشتن تومور و بررسی گسترش سرطان به دیواره های مثانه استفاده خواهد کرد.

برداشتن مجاری ادرار از تومور مثانه (TURT) چیست؟

TURTروشی است که برای تشخیص و درمان همزمان سرطان مثانه در مراحل اولیه انجام می شود. حروف TURT به معنای برداشتن تومور مثانه از طریق مجرای ادرار می باشد. اکثر افراد مبتلا به سرطان مثانه زمانی بیماری را تشخیص می دهند که هنوز دیواره عضلانی شیوع نکرده است.

مراحل عمل جراحی سرطان مثانه (عمل TURT)

عمل جراحی سرطان کلیه

قبل از عمل تومور مثانه

  • در مورد ناشتایی قبل از عمل با متخصص بیهوشی خود مشورت کنید.
  • اگر سیگاری هستید، توصیه می شود که بلافاصله سیگار را ترک کنید. از پزشک یا بیمارستان خود برای راهنمایی و دریافت اطلاعات لازم کمک بگیرید.
  • لیست کاملی از داروهای مصرفی فعلی خود تهیه کرده و در اختیار متخصص بیهوشی خود قرار دهید؛ تا در صورت نیاز به قطع مصرف آن شما را مطلع کند.
  • متخصص بیهوشی همچنین در مورد مسکن ها و روش هایی که برای تسکین درد بعد از عمل به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، توضیحات لازم را ارائه می دهد.

آماده شدن برای عمل تومور مثانه

مراحل انجام عمل جراحی

قبل از عمل متخصص بیهوشی تشخیص می دهد که کدام روش بیهوشی برای شما مناسب است. روش های بیهوشی این عمل شامل بیهوشی عمومی (خواب کامل) یا بی حسی نخاعی (بی حسی کمر به پایین) می باشد. مراحل انجام عمل جراحی مربوطه در ادامه آمده است:

  • این عمل تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی انجام می شود.
  • پس از آزمایشات آلرژی، برای جلوگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک تزریق می گردد.
  • برای دیدن تومور یک رزکتوسکوپ از طریق مجرای ادرار وارد بدن شما می شود. مجرای ادراری لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن شما منتقل می کند.
  • در برخی موارد ممکن است پزشک از روش سیستوسکوپی تشخیص فوتودینامیک (PDD) کمک بگیرد که در آن برای افزایش وضوح تومور از یک رنگ مخصوص استفاده می شود. این روش به جراح کمک می کند که تومورهای غیر قابل تشخیص را مشاهده کند.
  • سپس، جراح با استفاده از جریان الکتریکی تومورها را تکه تکه کرده و دیواره مثانه را می تراشد.
  • پس از برداشتن تومور، پزشک پایه تومور را با همان جریان الکتریکی سوزانده و هرگونه خونریزی را متوقف می کند.
  • تکه های تومور از مثانه شما خارج شده و به پاتولوژی فرستاده می شود.
  • برای جلوگیری از تشکیل لخته یک سوند از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و مثانه شما را شست و شو می دهد.
  • برای انجام شیمی درمانی موضعی سوند یا کاتتر ممکن است بلافاصله بعد از عمل در مثانه قرار گرفته و پس از یک ساعت خارج گردد.
مراحل عمل جراحی سرطان مثانه

مدت زمان این عمل به تعداد و اندازه تومور بستگی دارد و معمولاً بین ۱۵ تا ۹۰ دقیقه به طول می انجامد. پزشک زمان بستری شدن را به اطلاع شما خواهد رساند.

خطرات TURBT چیست؟

این روش جراحی نیز مانند هر روش جراحی دیگری خطرات و عوارض دارد. عوارض TURBT شامل عفونت های بیمارستانی مثل MRSA و CDIff می شود. خطرات با افزایش تعداد و مدت بستری شدن بیمار در بیمارستان افزایش می یابند.

خطر

مشکل

مدیریت

رایج ()

سوزش خفیف، خونریزی

پس از مدتی خود به خود رفع می شود.

در برخی موارد ( تا )

عفونت مجاری ادراری

مصرف یک دوره کوتاه آنتی بیوتیک

غیر رایج (کمتر از )

خونریزی با تأخیر

تزریق خون

آسیب دیدگی حالب

شست و شوی مثانه / سوزاندن/ استنت گذاری حالب / جراحی (به ندرت)

آسیب دیدگی مثانه

منجر به تنگی مجاری ادرار و مشکلات دفع ادرار می شود / برای درمان احتمالاً به اتساع (گشاد کردن) مجرا نیاز داشته باشید.

واکنش دارویی به ماده شیمی درمانی مثانه

مدیریت علائم

لخته شدن خون

داروهای رقیق کننده خون طولانی رهش

حمله قلبی / عفونت قفسه سینه / سکته مغزی / گیجی شدید

این خطر مرتبط با استرس عمل، عوارض بیهوشی و بیماری های زمینه ای است. بهبودی شما ممکن است بیش از حد زمان ببرد

نادر (کمتر از )

مرگ

این عارضه به شدت نادر است.

 

پس از عمل سرطان مثانه

عوارض بعد از عمل سرطان مثانه 

پس از هر عملی احتمال بروز مشکلات یا عوارض وجود دارد . بسیاری از مشکلات جزئی هستند اما برخی از آنها می توانند تهدید کننده زندگی باشند. پس از جراحی برای برداشتن مثانه ، به روش دیگری برای جمع آوری و دفع ادرار نیاز دارید. پزشکان به این انحراف ادرار می گویند. پس از عمل جراحی مثانه خطراتی وجود دارد :

۱. عفونت 

پس از عمل در معرض خطر ابتلا به عفونت هستید. این شامل زخم  یا عفونت ادراری است. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی ، آنتی بیوتیک مصرف خواهید کرد. در صورت داشتن علائمی مانند دمای بالا ، احساس گرما ، سرفه ، لرزیدن و …  به پزشک مراجعه کنید .

۲. لخته شدن خون 

لخته شدن خون یکی از عوارض احتمالی جراحی است زیرا ممکن است به اندازه معمول حرکت نکنید. اگر ناحیه ای در پای خود متورم ، داغ ، قرمز یا دردناک است به پزشک خود مراجعه نمایید. اگر علائمی مانند تنگی نفس ، درد قفسه سینه و سرگیجه و … دارید به پزشک مراجعه نمایید.

۳. روده شما کار نمیکند 

روده شما ممکن است بعد از جراحی کند باشد. این می تواند باعث نفخ ، حالت تهوع و استفراغ می شود. برای رفع آن میتوانید مایعات زیاد بنوشید.

۴. مشکلات کلیوی 

جراحی سرطان مثانه ممکن است بر عملکرد کلیه شما تاثیر بگذارد. عملکرد کلیه شما ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد.

چگونه از مشکلات بعد از عمل پیشگیری کنیم؟

برای به حداقل رساندن عوارض بعد از عمل تومور مثانه، شما می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به مدت دو تا سه روز به میزان زیاد مایعات بنوشید. یعنی روزانه حداقل دو لیتر آب و آبمیوه مصرف کنید. این کار باعث رقیق شدن ادرار، کاهش ناراحتی هنگام ادرار و پیشگیری از لخته شدن خون می شود.

  • داروهای خود را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • فعال بمانید. به محض اینکه حس کردید توان دارید، فعالیت های روزانه ی خود را از سر بگیرید. این کار به سریع تر شدن روند بهبودی شما کمک می کند. ممکن است تا چند روز اول پس از عمل احساس خواب آلودگی و کسلی کنید.
  • تا دو هفته بعد از عمل از بلند کردن اجسام سنگین تر از ۲ کیلوگرم خودداری کنید.

  • تا ۲ هفته پس از عمل از هر گونه فعالیت جنسی بپرهیزید.
  • در حین مدفوع به خودتان فشار نیاورید. اگر دچار یبوست شدید از پزشک خود بخواهید که برایتان ملین تجویز کند.
  • از دوچرخه سواری و انجام ورزش شدید خودداری کنید.

  • از انجام کارهای خانه مانند تمیز کردن پنجره، جاروبرقی یا باغبانی بپرهیزید.

  • به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از عمل از مصرف الکل خودداری کنید.
  • مراقب ابتلا به عفونت باشید! در صورت وجود علائمی مانند تب (بیش از ۸/۳۷ درجه سانتی گراد) یا ادرار کدر و غلیظ، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک در مورد مصرف آنتی بیوتیک لازم شما را راهنمایی خواهد کرد. در صورت درد در حین ادرار یا مشکل در دفع لخته های خونی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر به پزشک خود دسترسی ندارید می توانید به پرستار اورولوژی یا بخش اورولوژی بیمارستان شهر خود مراجعه کنید.

  • در مورد اینکه چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید، از پزشک خود کمک بگیرید.

  • به طور کلی توصیه می شود که سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند باعث سرطان دستگاه ادراری شده و یا احتمال عود سرطان یا پیشرفت آن را افزایش دهد. همچنین، سیگار کشیدن عوارض جانبی بعد از عمل را بدتر می کند. بنابراین به افراد مبتلا به سرطان مثانه اکیداً توصیه می شود که سیگار را ترک کنند.

زمان بهبودی عمل جراحی سرطان مثانه چقدر است؟

پس از این روش یک کاتتر برای تخلیه ادرار در مثانه قرار داده می شود. وجود خون در ادرار در ابتدا طبیعی است. نوشیدن مایعات به تخلیه مثانه و جلوگیری از عفونت کمک می کند.  اکثر افراد می توانند یک بیوپسی ساده تومور مثانه و برداشتن آن را به عنوان یک روش سرپایی انجام دهند. شما باید به روش معمولی بنوشید و غذا بخورید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم