درمان قطعی ویروس اچ پی وی در مردان شایعه است.

درمان زگیل تناسلی مردان در کلینیک دکتر ولی پور

ویروس اچ پی وی در مردان تا زمانی که هیچ علامتی وجود نداشته باشد، نیاز به هیچ درمانی برای عفونت HPV نیست و توجه داشته باشید که تاکنون هیچ روشی برای درمان قطعی ویروس اچ پی وی در مردان معرفی و شناخته نشده است.

اما پزشکان می توانند علایم ناشی از ویروس HPV یا همان زگیل های تناسلی را درمان کنند. فراموش نکنید که چیزی به نام قاتل زگیل تناسلی مردان وجود ندارد. برخی روش کرایوتراپی را موثرتر می دانند و برخی نیز لیزر زگیل را. اما واقعیت این است که زگیل تناسلی در هر فردی چه زن و چه مرد می تواند قابل بازگشت باشد. منتها هر چقدر پزشک متخصص با تجربه تر باشد و سیستم ایمنی شما قوی تر باشد امکان درمان زگیل قطعی تر است.

بهترین درمان زگیل تناسلی در مردان چیست؟

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی شما نمی شود ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش ، سوزش و درد دارید یا نگران گسترش عفونت هستید دارو یا جراحی می تواند به شما در رفع شیوع بیماری کمک کند.

• استفاده از دارو درمانی
  • عمل جراحی
  • کرایوتراپی ( انجماد با نیتروژن مایع )
  • الکتروکوتر
  • درمان لیزری که از پرتو شدید نور استفاده می کند و برای زگیل های وسیع و سخت استفاده می شود.

برای درمان زگیل تناسلی مردان و زنان چند روش بسیار مهم وجود دارد که در ادامه به توضیحات آنها می پردازیم:

۱- کرایوتراپی یا فریز زگیل تناسلی

در این پروسه درمانی از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل های تناسلی استفاده می شود. نیتروژن باعث ایجاد شدن یک تاول دور زگیل می شود و پس از این که تاول های روی پوست بهبود پیدا می کنند زگیل ها نیز همراه با آن ها خواهند افتاد. کریوتراپی یک روش درمانی سریع و موثر برای زگیل های تناسلی است با این حال برخی افراد ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز داشته باشند تا به نتایج مورد نظر خود در گذر زمان برسند.

عوارض درمان زگیل تناسلی مردان با کرایو تراپی

همچون هر پروسه درمانی دیگری کریوتراپی هم شامل برخی عوارض جانبی و مشکلات خاص است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

• ورم ناحیه مورد نظر
  • یک حس سوزش کم در پوست

فیلم کرایوتراپی زگیل تناسلی توسط دکتر رضا ولی پور

۲- لیزر زگیل تناسلی مردان

پزشک جراح برای انجام این پروسه درمانی بر روی زگیل های تناسلی خفیف ، از نور لیزر برای سوزاندن بافت های مربوط به زگیل ها استفاده می کند. در این پروسه درمانی فرد معمولا بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی را دریافت خواهد کرد؛ این موضوع به تعداد و اندازه زگیل های روی پوست بستگی دارد. پزشک ممکن است جراحی لیزری را به مراجعه کننده خود پیشنهاد کند به خصوص زمانی که زگیل های تناسلی وی مشکلات زیر را داشته باشند:

•  دسترسی به آن ها سخت باشد.
  • درمان آن ها به کمک روش های دیگر سخت باشد.
  •  تعداد و اندازه آن ها زیاد باشد.
  •  بسیار حساس و بزرگ باشند.

انتظار می رود بیمار پس از انجام جراحی لیزری در حدود ۴ هفته بهبود کامل پیدا کند.

عوارض لیزر درمانی زگیل تناسلی مردان

این پروسه درمانی نیز عوارض جانبی خاص خود را دارد که از جمله آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

• خون ریزی
  • زخم شدن پوست
  • درد در بیمار
  •  حساس شدن و قرمزی ناحیه مورد نظر

۳- الکتروسرجری

جراحی الکتریکی به طور معمول در جراحی های ناحیه ای برای برش ، انعقاد ، پر کردن ، ساییده شدن و جمع شدن بافت استفاده می شود. فرکانس بالا (۱۰۰ کیلوهرتز تا ۵ مگا هرتز)، جریان الکتریکی متناوب در ولتاژهای مختلف (۲۰۰ تا ۱۰ هزار ولت) از طریق بافت عبور داده می شود تا گرما تولید کند و قسمت تعیین شده را بسوزاند.

عوارض جانبی الکتروسرجری

از جمله عوارض جانبی این پروسه درمانی می توان به موارد زیر اشاره داشت:

• خون ریزی
  • زخم شدن ناحیه
  • ایجاد تغییرات در رنگ پوست
  • جراحی لیزری

۴. داروی موضعی

هفته ای یک بار به مدت چند هفته ، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل ها می زنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل می شود و جریان خون را متوقف می کند.

درمان قطعی ویروس اچ پی وی در مردان

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از میان بیش از ۱۵۰ گونه HPV (ویروس پاپیلومای انسان) حداقل ۴۰ نوع می توانند زگیل مقعدی در مردان ایجاد کرده و یا ناحیه تناسلی را آلوده کنند. اغلب این عفونت ها هیچ گاه سبب ایجاد علائمی نشده و بدون هیچ درمانی به صورت خود به خود برطرف می شوند. اما اگر عفونتی پایدار باشد، در حالی که برخی انواع HPV می توانند سبب ایجاد زگیل تناسلی در مردان شوند برخی دیگر می توانند سبب ایجاد طیفی از انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم و حلقی – دهانی شوند. سرطان حلقی – دهانی سرطانی است که در پشت و کناره های حلق، لوزه ها و قاعده زبان بروز می کند.

دیگر انواع HPV می توانند سبب ایجاد زگیل های پوستی غیر تناسلی و شایع بر روی دیگر نواحی بدن شوند. درمان ویروس اچ پی وی به مشکل خاص و علائم ایجاد شده توسط ویروس بستگی دارد. در حال حاضر، هیچ راه درمانی برای رهایی از ویروس HPV پس از ابتلا به آن وجود ندارد.

درمان زگیل تناسلی مردانه - عکس زگیل تناسلی مرد

مردان چگونه به HPV مبتلا می شوند؟

شما می توانید با داشتن رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی با فردی که این ویروس را دارد، به HPV مبتلا شوید. بیشتر در طول رابطه جنسی مقعدی یا واژینال گسترش می یابد. همچنین از طریق تماس نزدیک پوست به پوست در طول رابطه جنسی پخش می شود. HPV می تواند حتی زمانی که فرد مبتلا به عفونت هیچ علامت یا علامتی نداشته باشد گسترش یابد.

اگر از نظر جنسی فعال هستید، حتی اگر تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید، می توانید به HPV مبتلا شوید. علائم ممکن است سال ها پس از رابطه جنسی با فردی که عفونت دارد ظاهر شود. این باعث می شود که تشخیص این که برای اولین بار چه زمانی آن را دریافت کرده اید دشوار است.

علائم زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگیل تناسلی معمولا بدون درد است اما ممکن است خارش داشته باشید. آنها می توانند ناهموار ، مسطح یا به صورت خوشه ظاهر شوند. اگر زگیل تناسلی دارید ممکن است علائم زیر را داشته باشید :

• تفاوت در جریان ادرار
  • تورم های کوچک ، گوشتی ، قهوه ای یا صورتی در ناحیه تناسلی شما به شکل گل کلم
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی شما
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در مدفوع
  • درد یا خونریزی در حین رابطه جنسی
زگیل تناسلی در دهان
زگیل تناسلی خوشه ای
برای تعیین نوبت و مشاوره میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید:

داروهای درمان زگیل تناسلی مردان

زگیل های تناسلی که معمولا توسط انواع ۶ و ۱۱ HPV به وجود می آیند می توانند در ناحیه تناسلی، مقعد، واژن، مجرای میزراه و بر روی دهانه رحم پدیدار شوند. جهت درمان قطعی زگیل های تناسلی خارجی، دارو هایی وجود دارند که به وسیله پزشک یا خود بیمار اعمال می شوند.

داروهایی را که می توان خود در خانه بر روی زگیل ها اعمال کرد عبارتند از:

۱-پماد ایمی کوئیمود

یک داروی تقویت کننده سیستم ایمنی است که تولید اینترفرون ها و دیگر مواد سیستم ایمنی را تحریک می کند.

۲- محلول یا ژل پودوفیلوکس

تقسیم سلولی را متوقف کرده و سبب مرگ بافت زگیل می شود.

۳- سین کاتچین

یک نوع عصاره چای سبز است.

پماد ورجین

۴- رزین پودوفیلین

مانند پودوفیلوکس بوده و رشد سلولی را متوقف می کند.

۵- اسید تری کلرو استیک

زگیل ها را به صورت شیمیایی می سوزاند.

۶- اسید بی کلرواستیک

عملکردی مانند مورد بالا دارد.

۷- اینترفرون

این دارو به صورت ژل موضعی و تزریقی در دسترس است که تزریقی آن به طور مستقیم موثرتر می باشد.

داروی جدید زگیل تناسلی

یکی از بهترین دارو ها برای زگیل تناسلی داروی AHCC است که سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس ها بالا می برد و مقدار ۱ گرم از این دارو در روز جهت تقویت سیستم ایمنی علیه زگیل تناسلی مناسب است .

انواع زگیل تناسلی در مردان

چگونه باید از بروز زگیل تناسلی شایع پیشگیری کرد؟

HPV فراگیر است یعنی در همه جا یافت می شود. به همین ترتیب جلوگیری از تمامی زگیل ها می تواند غیر ممکن باشد.
با این حال، می توان با پیروی از این پیشنهادات معقول احتمال ابتلا به زگیل ها را کاهش داد:

• از رابطه جنسی محافظت نشده اجتناب کنید. گرچه کاندوم نیز نمی تواند به صورت کامل تمام ناحیه تناسلی را در امان نگه دارد!
  • از ایجاد رابطه با چندین شریک جنسی پرهیز کنید.
  • از خاراندن و لمس زگیل های موجود اجتناب کنید.
  • زگیل های افراد دیگر را لمس نکنید.
  • تیغ ها، حوله ها، جوراب ها یا کفش های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • واکسیناسیون
  • برای دختران مجرد قبل از ازدواج واکسن گارداسیل توصیه می شود.

در حال حاضر واکسیناسیون hpv را برای همه افراد تا سن ۲۶ سالگی که به طور کامل واکسینه نشده اند توصیه می شود. واکسن گارداسیل می تواند از ابتلا به hpv جلوگیری کند. این مورد را نیز بدانید که واکسن تنها برای افراد سالم می باشد و برای افراد مبتلا بی فایده است.

اگر زگیل تناسلی بعد از درمان عود کرد چه کار کنیم؟

اگر زگیل تناسلی شما بعد از درمان عود کرد، می توانید با پرستار یا پزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید تا دوباره آنها را از بین ببرید. چندین روش مختلف برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد و پرستار یا پزشک شما درمورد درمان با شما صحبت خواهد کرد و ممکن است که روش متفاوتی را اینار استفاده کند.

قاتل زگیل تناسلی مردان
زگیل تناسلی خوشه ای در مردان
زگیل تناسلی در مردان

آیا HPV می تواند باعث سرطان شود؟

بله. HPV به خودی خود سرطان نیست، اما می تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند که منجر به سرطان شود. عفونت های HPV معمولاً خود به خود از بین می روند. وقتی این کار را نمی کنند، می توانند باعث رشد انواع خاصی از سرطان شوند. این شامل:

• سرطان دهانه رحم در زنان
  • سرطان آلت تناسلی مردان
  • سرطان مقعد در زنان و مردان
  • سرطان اوروفارنکس، سرطان در پشت گلو، از جمله پایه زبان و لوزه ها

همه این سرطان ها از عفونت های HPV می آیند که از بین نرفتند. سرطان بسیار کند رشد می کند. تشخیص ممکن است تا سال ها یا حتی دهه ها پس از ابتلای فرد به HPV نباشد. در حال حاضر، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه کسی پس از ابتلا به HPV به سرطان مبتلا می شود، وجود ندارد.

چه زمانی فردی که زگیل تناسلی دارد دیگر مسری نیست؟

افراد مبتلا به زگیل تناسلی قطعا می توانند HPV را گسترش دهند. اما حتی با وجود از بین رفتن زگیل، HPV ممکن است همچنان در بدن فعال باشد. این بدان معناست که می تواند از طریق رابطه جنسی یا تماس نزدیک جنسی به شخص دیگری سرایت کند و در آن فرد زگیل ایجاد کند. تشخیص اینکه چه زمانی افراد دیگر مسری نیستند، سخت است، زیرا هیچ آزمایش خونی برای بررسی HPV وجود ندارد.

جهت گرفتن وقت ویزیت برای درمان زگیل تناسلی از دکتر متخصص زگیل تناسلی در غرب تهران با شماره  ۰۹۱۰۰۹۸۸۲۷۲ تماس بگیرید.