نعوظ صبحگاهی

«نعوظ صبحگاهی» (به انگلیسی: Morning Wood) اصطلاحی عامیانه و یک اتفاق معمول برای بسیاری از مردان است. در پزشکی به آن نعوظ شبانه ی آلت تناسلی (NPT) می گویند. نعوظ صبحگاهی کاملا طبیعی و سالم بوده و گواه این است که شما دارای عملکرد جنسی مناسبی هستید. توانایی داشتن نعوظ صبحگاهی یک شاخص مفید برای دانستن این است که قلب، عروق خونی و سیستم عصبی شما به درستی کار می کنند. از سوی دیگر، عدم بروز نعوظ صبحگاهی به طور بالقوه، می تواند نشانه ای از ایجاد مشکل در سلامت جنسی مانند اختلال نعوظ (ED) باشد.

نعوظ صبحگاهی چیست؟

 نعوظ صبحگاهی یک اصطلاح محاوره ای برای نعوظ شبانه ی آلت تناسلی (NPT) است. اگر نعوظ شبانه دارید (نعوظی که هنگام خواب اتفاق می افتد)، این احتمال وجود دارد که هر از گاهی با نعوظ صبحگاهی از خواب بیدار شوید. این اصطلاح با وجود محبوبیت آن خیلی دقیق نیست. با این که اکثر افراد صبح هنگام بیدار شدن متوجه نعوظ خود می شوند، معمولاً چندین بار در طول شب نیز به دلایل مختلف به نعوظ می رسند. در واقع بیشتر مردان در یک شب معمولی بین سه تا پنج بار هنگام خواب نعوظ خواهند داشت.

نعوظ صبحگاهی برای مردان در تمام سنین (از جمله کودکان و نوجوانان) رخ می دهد. این اتفاقی طبیعی است و نشانه ی مشکلات جنسی یا سلامتی نیست؛ در واقع ایم امر، نشانه دهنده ی این است که عملکرد جنسی طبیعی دارید و وضعیت جریان خون به آلت تناسلی شما سالم است.

نعوظ صبحگاهی چیست؟

علت نعوظ صبحگاهی چیست؟

متخصصان هنوز علت دقیق بروز نعوظ شبانه را تشخیص نداده اند. با این حال، نظریه های فعلی نشان می دهند که چندین عامل مختلف می توانند در نعوظ صبحگاهی نقش داشته باشند؛ از محتوای رویاهای شما گرفته تا تغییراتی در سطح هورمون که هنگام خواب رخ می دهد.

در سطح اولیه، نعوظ زمانی رخ می دهد که سیستم عصبی، خون رسانی به آلت تناسلی را افزایش داده و اجازه می دهد خون درون بافت آن جریان یابد. با افزایش فشار خون، آلت تناسلی سفت تر شده و به نعوظ می رسد. این حالت می تواند زمانی که شما بیدار هستید (مثلاً هنگام رابطه ی جنسی یا خودارضایی) یا در مراحل خاصی از چرخه ی خواب شبانه رخ دهد.

تحریک ذهنی

اغلب اوقات نعوظ شبانه در نتیجه ی تحریکات ذهنی مانند تصویرسازی از رویاهای فرد ایجاد می شود. خواب انسان شامل چندین مرحله ی متمایز و منحصر به فرد یعنی از N1 (سبک ترین مرحله ی خواب) تا N3 (عمیق ترین مرحله ی خواب) است. درست زمانی که بدن از خواب عمیق تر N3 خارج می شود، به مرحله ی خواب حرکت سریع چشم یا خواب REM وارد خواهد شد.

در طول خواب REM، سیستم عصبی پاراسمپاتیک به شدت فعال باقی می ماند؛ یعنی بسیاری از عملکردهای بدنی غیرارادی شما همچنان در حین خواب نیز رخ می دهند. ممکن است دیدن یک خواب جنسی و تحریک کننده باعث نعوظ در طی مرحله ی خواب REM شود. از دست دادن نعوظ و باز رسیدن به آن، چند بار در طول شب و نه فقط قبل از بیدار شدن، امری عادی و طبیعی است. در صورتی که نعوظ شبانه به دلیل رویاهای جنسی اتفاق بیافتد، حتی می تواند منجر به انزال شبانه شود.

تغییرات هورمونی

سطح تستوسترون (هورمون جنسی اصلی در مردان) به تدریج و اغلب به میزان قابل توجهی در هنگام خواب افزایش می یابد. در یک پژوهش، محققان دریافته اند که سطح تستوسترون مردان از ۲.۱ ± ۱۵.۳ به ۲.۲ ± ۲۵.۳ نانومول در لیتر (nmol/liter) در طول خواب شبانه افزایش می یابد. این افزایش سطح تستوسترون ممکن است یکی از عوامل نعوظ صبحگاهی باشد، زیرا تحقیقات نشان می‌ دهند که سطوح بالاتر تستوسترون، معمولاً با نتایج بیشتر از تست‌ های نعوظ آلت تناسلی شبانه مرتبط است.

تحریک جسمی

ممکن است یکی از علت های نعوظ صبحگاهی، عاملی جسمانی باشد. تماس فیزیکی با شریک جنسی (یا حتی فقط فشاری از روی ملحفه، بالش یا لباس)، در حین خواب نیز ممکن است آلت تناسلی شما را تحریک کرده و باعث نعوظ شود.

نیاز به ادرار کردن

نعوظ توسط عصب ساکرال کنترل می شود. عصب ساکرال، مجموعه ای از جفت های عصبی است که از محل مهره های ساکرال ستون فقرات (ناحیه ای در پایین ستون فقرات) خارج می شوند. بعضی از نعوظ های شبانه با رویاهای جنسی و بعضی دیگر به دلایل ساده تری مانند نیاز به ادرار کردن، ایجاد می شوند.

هنگامی که مثانه با مایع پر می شود، می تواند به عصب ساکرال فشار آورده و آن را تحریک کند و نهایتاً باعث ایجاد نعوظ شود. این نوع نعوظ اغلب به عنوان «نعوظ واکنشی» شناخته می شود، زیرا مستقیماً با تحریک جنسی به وجود نمی آید.

در صورت رخ ندادن نعوظ صبحگاهی، چه باید کرد؟

در صورتی که بیشتر اوقات بدون نعوظ از خواب بیدار می شوید و در طول روز به سختی می توانید به آن دست یابید، بهتر است با یک پزشک صحبت کنید. اختلال در عملکرد جنسی تقریباً همیشه قابل درمان است. اغلب اوقات داروهایی مانند سیلدنافیل (ماده ی موثر ویاگرا)، تادالافیل (سیالیس) و آوانافیل (استندرا) می توانند عملکرد جنسی را احیا کرده و رسیدن به نعوظ را قبل و حین رابطه ی جنسی برای شما آسان تر کنند.

این داروها متعلق به گروهی از داروهایی به نام مهارکننده های PDE5 هستند که با افزایش جریان خون به آلت تناسلی، کار خود را انجام می دهند. گاهی اوقات، تغییرات ساده در عادات و سبک زندگی نیز، می تواند سلامت جنسی را بهبود بخشیده و رسیدن به نعوظ صبحگاهی را راحت تر نماید. موارد زیر را امتحان کنید:

  • فعالیت جسمانی داشته باشید: حتی مقدار کمی از ورزش روزانه، می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب و عروق و توانایی شما در رسیدن به نعوظ داشته باشد. سعی کنید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهید.
  • وزن سالم بدن را حفظ نمایید: چاقی یک عامل خطرساز برای اختلال نعوظ (ED) است. مردان در محدوده ی چاقی BMI، حدود سه برابر بیشتر از مردان در محدوده ی طبیعی، دچار ED می شوند.
  • مصرف الکل را محدود کنید: تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن الکل به دفعات و به مقدار زیاد، با ED و سایر مشکلات عملکرد جنسی مرتبط است. سعی کنید الکل را بیش از دو نوشیدنی در روز مصرف نکنید.
  • از مصرف داروها و مواد غیرقانونی اجتناب کنید: مصرف بعضی از مواد مخدر و روان گردان به صورت تفریحی نیز، می تواند بر عملکرد جنسی شما (مانند توانایی رسیدن به نعوظ) تاثیر بگذارد. در صورتی که مبتلا به اختلال مصرف مواد هستید، حتماً در مورد دریافت مراقبت های حرفه ای با یک پزشک مشورت کنید.
  • مصرف سیگار را ترک کنید: اگر سیگار می کشید، بهتر است آن را ترک کنید. تحقیقات نشان می دهند که افراد سیگاری به دلیل اثرات منفی سیگار بر سلامت قلب و عروق، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلال نعوظ هستند.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،بنظرتو این ضایعه ها که تو عکس ارسالی هست زگیل تناسلیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۱۳ آذر ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعات انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۳-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 161 مشاهده پرسش
    سام آقای دکتر وقتتون بخیر و نیکی ، من ۱۵ سالم هست ، جناب دکتر آلت بنده هنگام نعوظ خیلی کم به سمت چپ انحنا دارد و البته با دست صاف میشود، درد هنگام نعوظ هم ندارم هیچ علائمی هم ندارم فقط کمی انحنا به سمت چپ، آیا بنده به بیماری پیرونی مبتلا هستم؟
    طول آلت بنده ۱۴ سانت هست آیا طبیعیه ؟
    آیا امکان رشد هست؟
    تا چند سالگی امکان داره رشد کنه؟
    لطفا کمکم کنید خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری جهت معاینه داشته باشید 

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام و وقتتون بخیر.آقای دکتر آیا اینها زگیل تناسلی هستن؟ یکی از اینها که خیلی بزرگتره رو از بچگی دارم ولی الباقی در ماههای اخیر دارن بوجود میان
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۵ آبان ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش HPV PCR در آزمایشگاه بیمارستان فرهیختگان از ضایعات انجام و با جواب آن مراجعه حضوری به اینجانب در کلینیک دیابت تابان روزهای یکشنبه و چهارشنبه ساعت ۴-۶ داشته باشید

  • تصویر کاربر HASHEM سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام. پیرو سوال قبلی که پرسیده بودم آیا بعد 4 سال از عدم عود فرد هنوز ناقل هست یا خیر . شما فرمودین تست از ادرار و ترشحات انجام بده، آزمایش انجام شد و جواب منفی بود و ویروسی پیدا نشده. آیا با این وجود میشه با خیال راحت ازدواج کرد و همسر آینده مبتلا نشه؟ 4 سال از درمان یه دونه کوچک زگیل گذشته و هیچ عودی مشاهده نشده و تست هم منفی بوده
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      احتمال ۹۰ درصد بهبودی پیدا کردین ولی فعلا علم به اون درجه نرسیده ۱۰۰ درصد بگیم مشکلی نیست 

  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    3 ماه پیش رابطه جنسی محافظت نشده داشتم الان پایین آلتم دونه گوشتی خیلی کوچیک زده نمی‌دونم زگیل هست یا نه ؟ عکسش می‌فرستم امکانش هست تشخیص بدین؟ البته احساس میکنم قبلاً این دونه هه بود اما چهار تا شده !
    و اینکه اصلا سوزن یا خارش ندارم یا دردی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور سه شنبه ۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      عکس تار میشه وقتی زوم می کنم 

درحال دریافت اطلاعات