عمل فتق بیضه

فتق زمانی اتفاق می ‌افتد که یکی از اعضای داخلی بدن، بر نقطه ی ضعیفی از ماهیچه یا دیواره ی بافت اطراف فشار وارد می کند. عضله ها معمولاً به اندازه ی کافی قوی و سفت هستند که روده و اندام های بدن را در جای خود نگه دارند؛ با این حال در صورت وجود هر نقطه ی ضعفی، ممکن است فتق ایجاد شود. در ادامه مطلب، عمل فتق بیضه را نیز توضیح خواهیم داد.

فتق اینگوینال چیست؟

فتق کشاله ی ران (اینگوینال) شایع ترین نوع فتق است. این مشکل می تواند به صورت تورم یا برآمدگی در کشاله ی ران شما و یا به صورت اسکروتوم بزرگ شده (کیسه ی حاوی بیضه) بروز پیدا کند. ورم و التهاب ناشی از فتق ممکن است با درد نیز همراه باشد. این برآمدگی اغلب هنگام بلند کردن اجسام ظاهر شده و هنگام دراز کشیدن ناپدید می شود. 

زگیل تناسلی مردان

علت فتق اینگوینال چیست؟

فتق اینگوینال معمولاً زمانی رخ می دهد که بافت چربی یا بخشی از شکم (مانند روده)، در قسمت داخلی بالای ران بیرون بزند. روده ‌ها یا بافت چربی از طریق یک نقطه ی ضعف در دیواره ی عضلانی (دیواره ی شکمی) به ناحیه ای به نام کانال اینگوینال فشار وارد می کنند.

فتق اینگوینال عمدتاً در مردان رخ می دهد و با این که ممکن است در هر سنی اتفاق بیافتد، به نظر می رسد که بیشتر ناشی از افزایش سن باشد. این بدان علت است که با افزایش سن، عضلات اطراف شکم ضعیف ‌تر می ‌شوند. فتق اینگوینال گاهی اوقات ممکن است به طور ناگهانی، پس از وارد کردن فشار به شکم (مانند زور زدن در توالت هنگام یبوست یا حمل و جابه جایی بارهای سنگین و همچنین سرفه های مداوم و شدید) ظاهر شود.

چه زمانی نیاز به جراحی است؟

فتق اینگوینال را می توان با جراحی ترمیم کرد؛ به این صورت که برآمدگی را به جای خود برگردانده شده و ضعف دیواره ی شکم تقویت می شود. عمل فتق بیضه معمولاً در صورت داشتن فتقی که باعث درد، علائم شدید یا مداوم شده و یا در صورت بروز هر گونه عارضه ی جدی، توصیه می شود.

عوارضی ناشی از فتق اینگوینال

عوارضی ناشی از فتق اینگوینال عبارتند از:

  • انسداد؛ وضعیتی است که بخشی از روده در کانال اینگوینال گیر می کند و باعث تهوع، استفراغ و درد معده و همچنین یک برآمدگی دردناک در کشاله ی ران می شود.
  • اختناق؛ وضعیتی است که بخشی از روده به دام می افتد و جریان خون آن قطع می شود. این شرایط به جراحی اورژانسی در عرض چند ساعت نیاز دارد که بافت محبوس آزاد شده و خونرسانی به آن بازگردانده شود تا از بین نرود.

جراحی، فتق را از بین می برد و با این کار مانع بروز عوارض جدی می شود اما این احتمال نیز وجود دارد که فتق بعد از عمل دوباره عود کند.

در طول عمل چه اتفاقی می افتد؟

برای ترمیم فتق اینگوینال، ۲ راه پیش روی بیمار است:

  • جراحی باز: در این روش، جراح می تواند با ایجاد یک برش برآمدگی را به داخل شکم برگرداند.
  • جراحی لاپاراسکوپی (سوراخ کلید): این روش کم تهاجمی تر و در عین حال، دشوارتر است که جراح در آن چند برش کوچکتر ایجاد کرده و با استفاده از ابزارهای خاص مختلف، فتق را ترمیم می نماید.

هر دو روش مزایا و معایبی دارند. نوع عمل جراحی، بستگی به این دارد که کدام روش برای بیمار و تجربه ی جراح مناسب است. شما قاعدتاً باید بتوانید در همان روز یا روز بعد از عمل مرخص شده و به خانه بروید. پیروی از دستورالعمل های بیمارستان در مورد نحوه ی مراقبت از خود بسیار مهم است.

این دستورالعمل ها شامل رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از یبوست، مراقبت از زخم و پرهیز از فشار آوردن به خود است. اکثر افراد پس از عمل فتق اینگوینال ظرف ۶ هفته بهبودی کامل پیدا می کنند. با این وجود، بسیاری از افراد در عرض ۲ هفته می توانند به رانندگی، کار و فعالیت های سبک بازگردند.

آیا عمل فتق اینگوینال خطری هم دارد؟

ترمیم فتق اینگوینال یک عمل معمولی با میزان خطر بسیار پایین است. با این حال تا ۱۰ درصد از فتق ها بعد از جراحی، در یک زمان نامشخص و حدود ۲ تا ۴ درصد از آن ها نیز در عرض ۳ سال عود می کنند.

سایر عوارض احتمالی ترمیم فتق اینگوینال عبارتند از:

  • تجمع خون یا مایع در فضای باقی مانده از فتق (این حالت معمولاً بدون درمان بهتر می شود)
  • تورم و کبودی دردناک بیضه ها یا انتهای آلت تناسلی (در مردان)
  • درد و بی حسی در ناحیه ی کشاله ی ران؛ ناشی از آسیب دیدن یا گیر افتادن عصب در حین جراحی
  • آسیب دیدن خون رسانی به بیضه
  • آسیب دیدن مجرای دفران (لوله ای که اسپرم را به بیضه ها می رساند)

در صورتی که سن بالای ۵۰ سال دارید، سیگار می کشید یا بیماری دیگری مانند بیماری قلبی یا مشکلات تنفسی دارید، احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمدکرمی جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    من پسری دارم 22سالش جفت بیضه بالا داخل شکمش بود با عمل جراحی اوردیم پایین جراحی درسن دو سالکی انجام دادیم تا حدود 6سالکی هردو)بیضه پایین بود بعضی وقتها بالا میرفت ولی حدود 8سالکی بیضه راست داخل کانال مانده همانجا رشد کرده از لحاظ بدنی هیچگونه مشکلی نداره ریش در آورده صدایش مشکلی نداره ولی بیضایی سمت خیلی کوچک هست به استیلای دکتر اندازه یک نخود تا حالا بیضه چپش منی ترشح نمی‌کند میخواستم بدونم الان چکارکنم آیا احتیاجی به جراحی دارد اصلا درمان داره میخواستم منو راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور جمعه ۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      مراجعه حضوری جهت معاینه داشته باشبد 

  • تصویر کاربر من یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    دکتر سلام من مشکلمو بهتون گفتمبعد سونو گرافی برامون نوشتید الان از سونو گرافی و مشکل عکس گرفتم دادم خدمتتون ممنون راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور یکشنبه ۱۴ آذر ۰( 2 سال پیش)

      گزارش کتبی سونوگرافی رو برام بفرست 

  • تصویر کاربر رامین شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشید
    7سال پیش به دلیل عفونت عمل تورشن روی بیضه چپم انجام شدو تخلیه شد
    بیشتراز چهار سال هستش که بیضم گاهی درد و ورم داشت و بعد از چند ساعت خوب میشد چند تادکتر رفتم گفتن که جفت کلیه هات یه سنگ ریزه خیلی کوچک در حد غبار دارن و بعضی دکترا گفتن مشکل از همون کلیه هاست وبعضی هم نفهمیدن چیه.درمورد مشکل کلیه ها هم میگفتن به دارویی نیاز نیست و خودش میره اما من کلی دارومصرف کردم که برای هیچکدومشون فایده نداشت و من دیگه دارویی مصرف نکردم تا حدود6یا7ماه پیش که دیگه بیضم مشکلی نداشت اما کلیه هام هنوز گاهی درد میگرفتن.از اون موقع که مشکل بیضه ها رفع شدگاهی هم من می دیدم که همراه مدفوع مایع سفید و چسبناکی که شاید منی باشه خارج میشه.الان چهار روز هستش که من اسهال شدید دارم و حدود هر یک ساعت یا کمتر شکم و کلیه هامم درد میگیرن اما من متوجه شدم که بیشتر مواقع همراه مدفوع اون مایع و خون هم خارج میشن!!!!!
    ببخشید طولانی شد گفتم شاید اینا لازم باشن که بگم.درضمن من الان بیش ازسه سال هستش که پوستم خارش شدید و جوش داره که پیش هر دکتری رفتم نه تنها نتونست مشکل حل کنه حتی هیچکدوم نفهمیدن مشکل از چیه
    میشه بفرمایید مشکل از چیه و چیکار بایدکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      به فوق تخصص گوارش برای مدفوع مراجعه کن درد پهلوها ها هم احتمالا درد عضلات کمر هست نه کلیه ها 

  • تصویر کاربر سید چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    میخوام ببینم ازمایشم مشکل داره یکسالونیمه قصد بچه دارشدن داریم نشده خانمم سالم رفته دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۱۹ آبان ۰( 2 سال پیش)

      آزمایش بد نیست جهت معاینه واریکوسل مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر ابولفضل دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    باسلام به علت وضع اقتصادی میخوام بیضه ام بفروشم ازکجا اقدام کنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور دوشنبه ۲۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      امکان نداره 

درحال دریافت اطلاعات